Ekonomika školství
Význam vzdělávání
• čím složitější je život společnosti, tím větší objem znalostí si musí každý jednotlivec
osvojit,
• z toho vyplývá, že doba potřebná pro vzdělávání a výchovu se prodlužuje,
• požadavky trhu a prodlužování lidského života vyžadují tzv. celoživotní vzdělávání
(Ekonomika vzdělávání – často se pojmy vzdělávání a školství zaměňují, vzdělávání zahrnuje
jak školství, tak rekvalifikace zaměstnanců, různé kurzy aj. Otázka vzdělávání je v každém
státě podrobně řešen, jelikož vzdělávání, přenos znalostí a informací je jedním z hnacích
motorů rozvoje společnosti. Vzdělávání je klíčovým faktorem rozvoje osobnosti a souvisí i s
prodlužováním délka života atp.)
Cíle vzdělávání
Bílá kniha (Národní program rozvoje vzdělávání v ČR) stanovuje tyto cíle:
• rozvoj lidské individuality,
• zprostředkováni historicky vzniklé kultury společnosti,
• výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění trvale udržitelného rozvoje,
• posilování soudržnosti společnosti,
• výchova k lidským právům a multikulturalitě,
• podpora demokracie a občanské společnosti,
• výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě,
• zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti,
• zvyšování zaměstnanosti.
Řízení a správa systému vzdělávání
• Vliv konceptu subsidiarity a decentralizace je patrný i v oblasti vzdělávání.
• Školy a školská zařízení jsou relativně samostatné subjekty.
• Řízení a správa systému vzdělávání
– Z centra (ústřední)
– Z nižších stupňů řízení (samosprávy)
Úloha centra v řízení a správě
Mezi hlavní funkce centra patří:
• Vytvářet střednědobé a dlouhodobé koncepce strategie všech sektorů vzdělávací soustavy,
• kurikulární politika (vychází z významových a obsahových hodnot, kurikulum vyjadřuje
pohyb studenta, co si všechno osvojil za dobu studia, je to nějaká trasa, kterou by si každý
měl projít, hlavní úlohou je vytyčit tuto cestu, ale i umožnit abychom mohli po této cestě
jít, finanční zajištění atd., kurikulum může vyjadřovat nějaký obsah procesu vzdělávání) a
zajišťování kvality vzdělání,
• politické působení,
• řízení, financování (jednotné postupy rozdělování prostředků mezi kraje a dále školy),
legislativa,
• rozvoj lidských zdrojů v celém systému vzdělávání.
Úloha nižších stupňů řízení
• Formulováním, realizace, vyhodnocování a řízení vzdělávací politiky na krajské úrovni,
• příprava zpráv a podkladů,
• vypracování potřebných analýz (s tím se pojí určité výkaznictví, aby centrum mohlo
poznat zpětnou vazbu co se v systému děje),
• rozvoj lidských zdrojů a personální politika,
• uplatňování forem a metod decentralizovaného participativního a efektivního řízení.
Finanční toky ve školství
• převážná číst školství je financována z veřejných rozpočtů,
• základní finanční toky přicházejí ze státního rozpočtu z kapitoly Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy,
• druhý základní zdroj finančních prostředků představují příspěvky obcí a krajů,
• obce získávají příspěvek ze státního rozpočtu na částečnou úhradu provozních výdajů
základních, mateřský, speciálních škol a víceletých gymnázií. (1 401 Kč / žák – rok 2011),
(a tyto peníze by měla obec použít na chod školy, je to dotace (obec, ve které je škola
a chodí tam děti přespolní, tak obec, ve které je škola, požaduje finanční příspěvky od
jiných obcí a tyto příspěvky jdou přímo té škole samozřejmě přes obec, ale jinak obec, ve
které je škola, vydává finanční prostředky ze svého rozpočtu právě na chod školy.)
• Financování je závislé na správě příslušných škol a zařízení
– Přímo řízené školství (Vysoké školy)
– Ostatní přímo řízené organizace (např. Výzkumný ústav odborného školství), patří sem i
Česká školní inspekce, orgány, které mají kontrolní charakter
– Regionální školství – veškerá školská zařízení kromě vysokých škol
Přímo řízené školství
– přímo řízené školství zahrnuje všechny vysoké školy
Dle kritéria vlastnictví lze rozdělit vysoké školy na:
• Veřejné – samostatné subjekty nezávislé na státu, stát neručí za jejich závazky (například
Univerzita Pardubice)
• Státní (Univerzita obrany v Brně, Policejní akademie v Praze)
• Soukromé (soukromých veřejných škol je v dnešní době více než vysokých škol
veřejných)
Podle typu studia se pak dělí na: (souvisí toto rozdělení s dělením univerzit na fakulty)
• Univerzitní (většina vysokých škol má v názvu Univerzita, ale například Vysoká škola
ekonomická Univerzitu v názvu nemá, ale je to vysoká škola univerzitního typu)
• Neuniverzitní (uskutečňují převážně bakalářské studijní programy, nečlení se na fakulty,
tento typ je využíván u soukromých vysokých škol)
Příjmy rozpočtu veřejné vysoké školy
• Dotace ze státního rozpočtu
• Poplatky spojené se studiem.
• Výnosy z majetku.
• Jiné příjmy ze státního rozpočtu.
• Výnosy z doplňkové činnosti.
• Příjmy z darů a dědictví.
Principy financování vysokých škol
• v roce 2011 dochází k posunu ve financování:
– přesun od kvantitativních měřítek ke kvalitativním
• změna ve financování není skoková, ale hodnotící kritéria se průběžně obměňují,
• v platnosti stále zůstává normativní způsob financování (dle počtu studentů),
• nově se zavádí kvalitativní kritéria (tzv. parametr VKM):
– vědecký výkon (publikace),
– kvalifikační zajištění výuky doktorského studia (kolik škola má školitelů),
– výkon v mezinárodním zaměřením VŠ (jak je vysoká škola napojená na zahraniční,
jak moc přijímá studenty ze zahraničí, program Erasmus),
• tato kritéria určují limit pro počet uznatelných nově přijímaných studentů do
magisterských a doktorských studijních programů.
• využití VKM má vést k:
– podpoře rozvoje doktorských a magisterských studijních programů u těch škol, které
dosahují vysoké kvality v těchto oblastech (bakalářské programy mohou také rozvíjet),
– soustředění škol, které nedosahují vysoké kvality v doktorských a magisterských
programech, na rozvoj bakalářského studia,
• plánuje se rozšíření o nové kvalitativní ukazatele (např. citační ohlas)
• Veřejné vysoké školy získávají dotace (neinvestiční) na:
– Akreditované studijní programy
– Programy celoživotního vzdělávání
– Vědeckou, výzkumnou, vývojovou a uměleckou činnost.
– Doplňkové činnosti (např. ubytování a stravování studentů)
Pro stanovení výše dotace užívá MŠMT soubor ukazatelů
ukazatel A – studijní programy,
ukazatel B1 – studijní programy, nárůst počtu studentů,
ukazatel B2 – studijní programy, bonifikace za absolventy,
ukazatel B3 – studijní programy, další kritéria
ukazatel C – stipendia pro studenty doktorských studijních programů,
ukazatel D – zahraniční studenti, mezinárodní spolupráce,
ukazatel F – vzdělávací projekty, programy a záměry,
ukazatel G – vzdělávací projekty Fondu rozvoje vysokých škol,
ukazatel I – rozvojové programy,
ukazatel M – mimořádné aktivity,
ukazatel S – sociální stipendia,
ukazatel U – ubytovací stipendia,
ukazatel J – dotace na ubytování a stravování studentů.
• Ukazatelé A a B1 vycházejí z následujících dat:
– Přepočtený počet studentů.
– Normativní počet studentů.
• Základní normativ (33 012 Kč pro rok 2011)
• Normativní počet studentů představuje přepočtený počet studentů upravený o koeficient
ekonomické náročnosti.
• koeficienty ekonomické náročnosti
Aktuální problémy VŠ
• Podfinancování vysokých škol ze státního rozpočtu spojené s nízkou podporou
z podnikatelské sféry,
• relativně nízký podíl řady vysokých škol na základním a aplikovaném výzkumu,
• růst počtu studentů vysokých škol při chybějícím neuniverzitním sektoru,
• přílišný důraz na kvantitativní hlediska,
• nižší schopnost získat odborníky mezinárodního významu,
• nepříznivé věkové složení akademických pracovníků,
• malá schopnost oslovit talentované studenty,
• pomalý přechod na strukturovaný model v některých oborech,
• chybějící ucelený systém hodnocení a multikriteriálního srovnávání,
• administrativní složitost v oblasti hospodaření,
• nedostatečná nabídka ubytovacích služeb.
Reforma financování VŠ
zmírnit váhu ryze kvantitativních hledisek ve financování vysokých škol.
posílit hodnocení výkonu podle výstupních parametrů (počet absolventů a jejich
pozice na trhu práce apod.).
do rozpočtových ukazatelů zahrnout další charakteristiky, které mají ve vztahu ke
studijnímu programu, fakultě či vysoké škole i kvalitativní význam, resp. odpovídají
jejich různému poslání.
legislativně, daňově i propagačně podpořit možnosti vícezdrojového financování
činnosti vysokých škol.
přijmout a naplňovat střednědobý výhled financování vysokého školství z veřejných
zdrojů (včetně zdrojů regionálních) v oblasti vzdělávání a výzkumu a vývoje
s dosažením stavu, který odpovídá členství a očekávané roli ČR v EU.
vytvořit finanční předpoklady k mobilitě studentů a akademických pracovníků, a to
včetně přijímání cizích státních příslušníků na naše vysoké školy.
podpořit prokázanou úspěšnou činnost vysokých škol v evropském prostoru vědy a
při zapojení studentů do oblasti výzkumu a vývoje.
podpořit úspěšnou realizaci doktorských studijních programů, zejména pak
v rámci evropských a světových sítí.
změnit pravidla finanční podpory na ubytování studentů (veřejných i soukromých
vysokých škol) a tím odstranit podstatné nerovnosti v přístupu k těmto službám.
diskutovaná otázka kategorizace českých VŠ rozdělením na výzkumné univerzity
(majícím akreditované všechny tři stupně studia, Ph.D., Mgr, Bc), učící univerzity
(Mgr, Bc) a neuniverzitní vysoké školy (jen Bc).
Regionální školství
• Mateřské školy a předškolní zařízení
• Základní školy včetně nižších ročníků gymnázií
• Speciální školy
• Střední odborná učiliště
• Střední odborné školy
• Gymnázia
• Vyšší odborné školy
• Školy a školská zařízení (kromě soukromých) hospodaří jako příspěvkové organizace.
• Toky finančních prostředků přicházejí:
– Od zřizovatele
– Od odboru školství krajského úřadu (MŠMT)
Zřizovatel hradí veškeré provozní výdaje a to zejména:
• Energie
• Nákup materiálu, investic, neinvestičního vybavení.
• Nájemné, ostatní služby atd.
Finanční prostředky odboru školství na přímé NIV
• platy, náhrady platů, mzdy a náhrady mezd
• odměny za pracovní pohotovost
• odměny za práci mimo pracovní poměr
• výdaje na úhradu SP a ZP.
• příděl do FKSP.
• výdaje na učební pomůcky.
• výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků.
• činnosti přímo související s rozvojem školy a kvalitou vzdělávání
Doplňková činnost škol
• doplňková činnost nesmí být překážkou k plnění vlastního poslání školy,
• jde o účelnější využití zaměstnanců a majetku,
• doplňková činnost nesmí být financována z prostředků státního rozpočtu,
• prostředky získané z doplňkové činnosti lze použít pouze k financování doplňkové
činnosti.
Základní postup financování regionálního školství
Postup založen na kombinaci výkonového a programového financování.
• Výkonového financování je založeno na využití normativů.
• Programové financování využívá rozvojových programů MŠMT.
Normativy v regionálním školství
• Normativ je průměrný neinvestiční průměrný výdaj připadající na jednotku výkonu,
• výkonem se rozumí vzdělávaný či stravovaný žák, student,
• Pro rozpis finančních prostředků se využívají normativy:
• Existují dva typy normativů:
a) Republikové
• Stanovuje ministerstvo jako výši výdajů připadajících na vzdělávání a školské služby
pro jedno dítě, žáka nebo studenta příslušné věkové kategorie na kalendářní rok.
• Výdajem se rozumí prostředky:
– Mzdové
– Ostatní neinvestiční výdaje
• Republikové normativy slouží pro rozpis rozpočtu finančních prostředků státního
rozpočtu na jednotlivé kraje.
b) Krajské
• K rozpisu rozpočtu na jednotlivé školy a školská zařízení slouží krajské normativy.
Republikové normativy
Normativy jsou rozděleny na pět základních kategorií dle poskytovaného vzdělávání.
• Dítě v předškolním vzdělávání (tzn. kategorie 3 – 5 let)
• Žák plnící povinnou školní docházku (tzn. kategorie 6 – 14 let)
• Žák v denní formě středního vzdělávání s výjimkou žáka plnícího povinnou školní
docházku, bez žáků v denní formě nástavbového studia (tzn. kategorie 15 – 18 let)
• Student v denní formě vyššího odborného vzdělávání (tzn. kategorie 19 – 21 let)
• Počet lůžek v krajských zařízeních ústavní výchovy (KZÚV) pro děti a mládež (tzn.
kategorie 3 – 18 let v KZÚV)
Rozpis prostředků mezi kraje
• Prostředky se přidělují podle hodnoty republikových normativů a výkonu daného kraje.
• Pro stanovení krajských normativů jsou rozhodující ukazatele:
– Průměrný počet jednotek výkonů připadajících na jeden plný pracovní úvazek
pedagogického zaměstnance (Np) – nejdůležitější, udává výkon pedagoga
Ukazatel Np se stanoví
Ž VP
∗
Np
=
H
kde
Ž je průměrný počet žáků ve třídě v rámci kraje.
VP je průměrný týdenní rozsah přímé činnosti pedagogického pracovníka.
H je průměrný počet vyučovaných hodin ve třídě.
– Průměrný počet jednotek výkonu připadajících na jeden plný pracovní úvazek ostatního
zaměstnance. (No)
– Průměrná měsíční výše nárokových položek platů pedagogických zaměstnanců. (Pp)
– Průměrná měsíční výše nárokových položek platů ostatních zaměstnanců (Po)
– Průměrná roční výše ostatních neinvestičních výdajů připadajících na jednotku výkonu.
(ONIV)
Krajské normativy
• Tyto normativy kraj stanoví jako výši výdajů připadajících na jednotku výkonu na
kalendářní rok.
• Při tvorbě normativu vychází kraj zejména z:
– Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy kraji.
– Rámcových vzdělávacích programů nebo akreditovaných vzdělávacích programů pro
vyšší odborné vzdělávání.
– Rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické nebo přímé
pedagogicko-psychologické činnosti.
– Naplněnost tříd, studijních skupin a oddělení v jednotlivých školách a školských
zařízeních.
Dohadovací řízení
• každá právnická osoba považující rozpis přímých výdajů krajským úřadem za
nedostačující k zařízení nezbytných potřeb, může předložit finanční rozvahu s návrhy na
odstranění disproporcí.