Pojetí světové ekonomiky jako předmětu zkoumání
Světová ekonomika – vědní disciplína, studijní obor
Světové hospodářství – obsahem vědní disciplína světové ekonomiky
Pojetí:
- Široké – světové hospodářství je ekonomický systém, který je tvořen prvky a vazbami (kapitálové, měnové atd.
- Úzké – integrační seskupení, jejichž význam nadále stoupá
- Globální sociální ekonomický systém, ve kterém jsou postupně a v různé míře integrovány jednotlivé heterogenní národní ekonomiky na základě mezinárodní dělby práce a její odpovídající sítě mezinárodních ekonomických transakcí, přičemž tato integrace vede dlouhodobě k růstu, rozvoji a homogenizaci celého systému
Prvky SE:
- Státy, integrační seskupení, mezinárodní organizace, transnacionální korporace, podniky
Interdependence:
- Vzájemná závislost
- Žádný subsystém se v globálním systému nemůže vyvíjet na úkor druhých subsystémů
- Rozvíjí se v důsledku rostoucí internacionalizace
- Formy: Symetrický, nesymetrický charakter
Globalizace a regionalizace:
- Regionalizace jako doplněk globalizace
- Vliv na růst produktivity práce v důsledku úspor z rozsahu, prohlubování specializace a zvyšování konkurence na větším trhu
- Vliv na příliv investic
- Zvyšuje důvěryhodnost a stabilitu (zejména v RZ)
- Regionalizace jako protiklad globalizace
- Ochranářský nástroj – ohrožení liberalizace
Transnacionální korporace (TNK):
- Globální podnik, který ve své činnosti nezná hranic
- Význam v SE roste s pokračující liberalizací pohybu kapitálu
- Ovládají 60% světového obchodu
- Podíl na světové průmyslové výrobě je asi 40%
- Dlouhodobě sleduje TNK zejména organizace OSN – UNCTAD
Hlavní trendy TNK
- Růst podílu TNK v zahraničí
- Rostoucí význam fúzí, akvizic a společných podniků jako prostředek mezinárodní expanze
- RZ budou dostávat více FDI (přím. zahr. investic) než dosud
- Přístup na trh je hlavním lokalizačním kritériem
- Růst FDI v oblasti infrastruktury, telekomunikací, médií, poradenských služeb
Platební bilance:
- Statistický výkaz, který v určitém období (1 rok) sleduje veškeré transakce mezi domácí ekonomikou a zahraničím
- Významný MAE ukazatel, který vypovídá o vývoji ekonomiky dané země
- Horizontální struktura (dále dělení do sald): zboží, služby, výnosy (důchody), jednostranné převody, přímé investice, portfóliové investice, ostatní investice, devizové rezervy
- Vertikální struktura: kreditní operace (příliv peněz do ekonomiky), debetní (odliv peněz)
- Běžný účet: část PB –zboží, služby, výnosy, běžné převody
- Finanční účet: pohyby kapitálu
Měnový kurz:
- Vyjadřuje vztah dvou měn; počet jednotek domácí měny, které se platí za jednotku měny cizí
- Jeho výše ovlivňuje konkurenceschopnost zboží
- Základní typy měnových kurzů:
- Fixní: centrální banka stanoví (veřejně a závazně) určitou hodnotu, o které se domnívá, že by jí měl kurz odpovídat; banka musí intervenovat, aby udržela kurz na dané úrovni (v daném rozpětí)
- Plovoucí (floating):banka nestanoví žádnou úroveň, přesto se snaží udržet kurz v rozumných mezích, a proto intervenuje na devizových trzích (nemá ovšem povinnost intervenovat)
Klasické teorie mezinárodního obchodu
Absolutní výhody:
- Adam Smith – 1776
- Země by se měly specializovat na výrobky, v jejichž výrobě mají absolutní výhodu (vyrobí je levněni než v jiných zemích)
- Náklady práce, resp. její množství vytváří hodnotu výrobku (klasická doktrína)
- Dělba práce ® růst bohatství národa
Komparativní výhody:
- David Ricardo – 1817
- Země získávají z obchodu, pokud se specializují na výrobky, v jejichž výrobě mají nejmenší absolutní nevýhodu (tj. i když nemají absolutně nejnižší náklady)
- Existují nezávisle na tom, zda země obchodují či ne, nezávisle na výši kurzu a výši mezd
Výhrady k předchozím teoriím:
- Vyplývají z následujících předpokladů:
- Dokonalá konkurence
- Konstantní výnosy z rozsahu (konst. MPL)
- Abstrakce od dopravních nákladů
- Statický přístup (daná zásoba zdrojů)
- Abstrakce od vlivu obchodu na distribuci příjmů v rámci jedné země
Neoklasické teorie
Teorie vybavenosti výrobními faktory:
- Heckscher – Ohlinův teorém -30. léta 20. st.
- Rozdílná vybavenost zemí výrobními zdroji
- Země vyrábí zboží s použitím faktorů, kterých má více (vyrábí levněji)
- Výhrady k následujícím předpokladům:
- neexistuje vzájemná substituce VF
- totožnost a neměnnost techniky a technologie
- neexistuje mobilita VF mezi zeměmi
Teorie výrobního cyklu:
- Vychází z vědeckotechnického rozvoje
- Výroba nových výrobků prochází 3 stupni 1) výrobek poprvé vyroben v USA 2) výroba se přesunuje i do dalších zemí 3) USA postupně ztrácí komparativní výhodu, zboží se do USA dováží
- Platné zejména do konce 70tých let, kdy USA představovaly dominantní ekonomickou sílu
Vývoj SE
- Počátky v 16. století
- Spjato se zámořskými objevy (kolonializace)
- internacionalizace
- Konec protekcionismu
- Vznik a rozvoj kapitalizmu
- Soukromé vlastnictví
- Relativně volný trh
- Námezdní práce
Ranné počátky kapitalizmu (formování těchto rysů):
- Již v období renesance 14. – 15. století (Itálie, Flandry)
- V 16. století rozvoj i do dalších západoevropských zemí
- Střední Evropa o 100 – 200 let později
- Úplně jiný životní postoj
- Zesvětštění
- Důraz na racionální uvažování
- Rozvoj řemeslné výroby
- Dělba práce (specializace – růst produktivity práce)
- Rozvoj směnných vztahů
14. století:
- Městské státy, které bohatly z obchodu s orientem (Benátky atd.)
14. – 15. století:
- Přerušení obchodních vztahů s orientem (Arabové)
- Pokus najít nové cesty (zámořské objevy)
- Motivem byl zisk drahých kovů, koření atd.
- Nejvýznamnější zámořské plavby 15. – 16. století
- Obeplutí Afriky, objev Ameriky
- Objevy byly financovány i měšťanstvem
- Založení společností (Východoindická společnost – Anglie)
- Objevy vytyčily hlavní zámořské cesty i možná odbytiště (trhy)
- Rozvoj obchodu, budoucí základ světových trhů
- Pohled na mezinárodní obchod považován za přínosný, pokud export > import
- Aktivní obchodní bilance (merkantilisté)
- Bohatství z přílivu peněz
- Podpora vývozu, omezení dovozu
- Podpora protekcionizmu
18. století:
- Dotvoření kapitalizmu od 1/3 18. století v nejvyspělejších zemích
- Technické změny – 1. Průmyslová revoluce
- Změny postupu výroby v důsledku parních strojů a lokomotiv
- Strojová velkovýroba – rozmach některých odvětví (textil)
- Rychlý růst výroby – ekonomický cyklus
- 1. krize – recese v Anglii 1825
- Anglie – 1. dílna světa (za 1. průmyslové revoluce)
- Více lidí pracujících v průmyslu než v zemědělství
- Po Anglii – Francie, USA, Německo
Vznik světového hospodářství
- Poslední třetina 19. století
- Předpoklady: vznik samostatných států a rozvoj mezinárodní dělby práce
- 2. průmyslová revoluce
- metropole (V.B., Fr, Belgie, Hol Šp…) x kolonie (polit. nesamostatnost, ek. závislost na metropolích) – přesun bohatství
- Neekvivalentní směna (vrcholí koncem 19. století), výrazná akcelerace RTE
- Výhrady RZ k podobě mezinárodní dělby práce: reprodukce zaostalosti
- Rozvoj dopravy
- Nositelé ekonomického růstu – nová odvětví (zpracování uhlí, železná ruda, těžký průmysl
- Roste význam větších podniků
- 1914 – 75% průmyslové výroby pouze ve čtyřech zemích (V.B., Fr, USA, Něm.
- V koloniích převládá zemědělství
Vývoj v první polovině 20. století:
- 1. světová válka: změna postavení ekonomických velmocí
- Vzestup USA (1/2 zásob zlata, světový věřitel), oslabení Evropy, vzestup Japonska
- Rozpad klasického zlatého standardu (volná směnitelnost měn za zlato) – měnový zmatek, malá likvidita
- Velká hospodářská krize (1929)
- Pokles výroby, rozpad dosavadní struktury ekonomických vztahů, nárůst protekcionizmu, zvýšení státních zásahů
- 2. světová válka zesílila izolaci národních ekonomik
- 1913 – 1930 – 28% národní produkce Evropa; 80% národní produkce USA
Vývoj po 1. světové válce:
- Německo:
- Významné materiální ztráty, politická krize (do 1923 hyperinflace)
- Krize končí v 2. polovině dekády – příliv zahraničního kapitálu
- V.B. si udržela významnou politickou moc, ne však hospodářskou
- Konec 20. let
- Rychlá konjunktura
- Nedostatečná poptávka
- Špatná měnová politika
- Průmyslová krize spjata i s agrární recesí
- Přebytek výrobních kapacit, nezaměstnanost
- Krize vrcholí v roce 1933
- 1937 – 38 další recese (menší)
- Prohlubuje se trend zpomalení dynamiky ekonomického růstu
- Zostření konkurence při vývozu zboží a kapitálu
- Hospodářské války, nárůst protekcionizmu
- USA – 1933: Prezident Roosevelt spouští program New deal (regulace průmyslových a zemědělských odvětví)
- Růst práce, budování infrastruktury, nová fiskální politika
- Povzbuzení ekonomického růstu, zvýšení zaměstnanosti
- Německo – 1933 vítězí A. Hitler
- Systém plánovaného řízení (těžký průmysl, vojenský průmysl)
- Centralizace ek. zdrojů, pracovní povinnost
2. světová válka:
- USA – zůstává mimo válečné operace (kontinent)
- Výroba se rychle rozvíjí – vojenské potřeby
- Definitivně se překonala stagnace (20. – 30. let)
- Poptávkový problém (malá poptávka)
- Německo – nabídkový problém
- Dochází ke změnám poměru sil mezi vyspělými zeměmi
Období po 2. světové válce:
- Rozpad koloniální soustavy
- Probíhá v několika etapách (nejprve Lat. Amerika a Asie 40. – 50. léta; nejpozději v Africe 50. – 60. léta)
- Vznik RZ
- Vytvoření centrálně plánovaných ekonomik – sovětský model
- RTE – 20 – 25 zemí
- Na celkovém produktu světa se podílí 60 – 65%
- RZ – 10%
- 15 zemí s centrálně plánovanou ekonomikou 20 – 30%
Vývoj světového hospodářství v 50. – 60. letech
- Dynamický vývoj: obnova a rekonstrukce
- Snaha o stabilizaci mezinárodních vztahů
- Nové měnové uspořádání
- Zakládání mezinárodních organizací – uvolnění obchodu
- Zaměření hospodářské politiky: Udržení ekonomického růstu a zaměstnanosti
- Rozvoj vědeckotechnického pokroku
- Ekonomická integrace (zejména v Evropě)
Brettonwoodský měnový systém
- Vytvořen na konferenci OSN v Bretton Woods v r. 1944, kde vznikly i dvě instituce, které měly realizovat dohodnuté principy (MMF a Světová banka)
- Systém pevných kurzů (Centrální banka stanoví úroveň, hodnotu, která se musí dodržovat; pokud se kurz vychýlil ® povinnost státní intervence)
- Devizové kurzy pevně vázány na USD (při dlouhodobé nerovnováze možnost devalv. / revalv.
- USD fixován ve vztahu ke zlatu
- Země musí udržovat pevný kurs (prostřednictvím intervencí na devizových trzích) své měny s maximální odchylkou +-1%
- MMF poskytuje za určitých podmínek úvěrové prostředky zemím s dlouhodobými nerovnováhami platebních bilancí
Mezinárodní měnový fond
- Podpora mezinárodní měnové spolupráce
- Podpora stability měnových kurzů
- Pomoc při odstraňování omezení směnitelnosti měn (po válce je směnitelný jen americký a kanadský dolar)
- Poskytování úvěrů k překonání obtíží platební bilance
- V 70. let roste jeho úloha jako instituce poskytující finanční a poradenskou pomoc
Skupina Světové banky
- IBRD (Mezinár.banka pro obnovu a rozvoj), IDA (Mezinár.sdružení pro rozvoj), MIGA (Mezinár. garanční agentura), IFC (Mezinár. finanční korporace), ISCID (Mezinár. Centrum pro řešení investičních sporů)
- Členství podmíněno členstvím v MMF
- Původní cíl: podpora poválečné obnovy Evropy
- Dnes: dlouhodobé financování rozvojových projektů a programů (infrastruktura, energetika, doprava, životní prostředí) v RZ a transformujících se ekonomikách
Vývoj SE v 70. letech
- Prudké ekonomické změny světového hospodářství
- Potravinová krize
- Ropná krize
- Surovinová krize
- Měnová krize – rozpad brettonwoodského systému
- Inflace
- Stagnace ekonomického růstu
- Extenzivní typ růstu (Růst produkce v důsledku zvyšování vstupů)
- Obavy z negativního vlivu ekonomického růstu (Římský klub)
- V 1. polovině dochází k vyčerpání pohotových zásob energie
- Konflikt Izrael x arabské státy
- Embargo ropných producentů – nárůst cen
Ropná krize
- 1973 OPEC uvaluje embargo na vývoz ropy do USA a Nizozemí (snížení produkce ropy)
- První ropný šok: z 2,5 USD / barel (1973) na 11,65 USD / barel (1974)
- Druhý ropný šok: 1978 – 80 (válka Irák x Irán) ze 14 USD / barel na 38 USD na barel
- RTE se dokázaly lépe přizpůsobit (úspory, přechod na intenzivní typ rozvoje)
- Vliv na vysokou inflaci v 70. letech
- Nové produkční kapacity a noví producenti – pokles cen ropy
- Vrcholí negativní účinky vědeckotechnického pokroku, rozvoje a ekonomického růstu
- Spotřeba zdrojů na úkor ekologické rovnováhy
- Menší ropná krize nastala i za války v Perském zálivu (1991)
Dopad na světové ekonomiky:
- CPE – extenzivní způsob rozvoje, krize na ně příliš nedopadla (stanovení cen podle vývoje před 5 lety)
- Japonsko, Záp. Evropa – silný šok
- USA menší šok kvůli nižšímu podílu ropy z arabských států
- Země se zásobou ropy a surovin – obohacení v důsledku růstu cen, recyklace petrodolarů
- Rozvojové země bez zásob ropy – podobné dopady jako na RTE
- Nejvíce postižené země: Japonsko, Evropa (především Německo)
- Krize má ekonomicko-politické následky ještě v 80. a 90. letech
OPEC (Organisation of the Petroleum Exporting Countries)
- Ustanovena v r. 1960 s cílem koordinovat a sjednotit ropnou politiku členských zemí a hájit jejich společné a individuální zájmy
- Členové: Irán, Irák, Kuvajt, Saudská Arábie, Venezuela, Katar, Indonésie, Libye, Spojené arabské emiráty, Alžírsko, Nigérie, Ekvádor (do 1992), Gabun (do 1994)
- V roce 1971 kontroluje 70% sv. těžby, dnes 40%
Římský klub
- Zástupci jednotlivých států (ne pouze politici)
- Vydává pravidelné zprávy hodnotící celosvětový ekonomický a ekologický vývoj, upozorňují na nedostatky paliv, poškození biosféry atd.
- Interakce lidské společnosti, přírody, techniky a hospodářství
- 1. zpráva 1972 „Hranice růstu“ – negativní význam ekonomického růstu (velmi neg. zpráva)
- Technologický vývoj by se neměl používat k zvýšení ekonomického růstu, ale k napravení škod jím způsobených
- Prognózy o předpokladu růstu se nenaplnily (ropné krize – úspora energií. Dnes mluvíme o trvale udržitelném rozvoji
Důvody měnové krize
- Fungování brettowoodského systému bylo závislé na postavení a vývoji USD
- Klesá význam USD: od r. 1959 jsou směnitelné hlavní měny, klesá poptávka po USD
- V r. 1965 je cca 70% světového obchodu realizováno v USD, v roce 1979 je to 55%.
- Vnitřní problémy USA: deficity obchodní bilance, rozdílný vývoj inflace v hlavních centrech SE
- V r. 1971 USA ruší oficiální směnitelnost USD za zlato, a poté devalvuje (1971, 1973), což znamená zánik brettonwoodského měnového systému
- Sjezd MMF 1976 – světová ekonomika se řídí pohyblivými kurzy
Volně pohyblivé kurzy (floating)
- Legalizovány na konferenci MMF v Kingstonu na Jamajce v roce 1979
- Centrální banka nemusí intervenovat, finanční trhy se samy postarají o kurzovou adaptaci
- Volné kurzy pomohly ekonomikám vyrovnat se s ropnými šoky
- Fluktuace volných kurzů tvoří riziko: snaha o vytvoření nadnárodních měnových jednotek (1979 zavedena ECU)
- Zvláštní práva čerpání (ZPČ) – Special Drawing Rights
- Zavedena MMF od 1.1.1970 k posílení likvidity ve SE
- Umělá zúčtovací jednotka, která je od 1.1.1981 vytvářena na základě koše 5 měn (USD, DEM, FRF, GBP)
- MMF je připisuje na základě členských kvót, slouží k financování deficitů platební bilance (tvoří 3% mezinárodních měnových rezerv)
Vývoj SE v 80. letech
- U CPE dochází ke zpomalení ekonomického růstu
- RE se dostávají do krize, tzv. „Ztracená dekáda“. Obrovský růst zadlužení zapříčiněný poklesem ceny ropy a surovin (antišok). Některé země rozvíjely ambiciózní programy. Špatné hospodaření s petrodolarů (ukládány v západních bankách, parazitní spotřeba). Nejhůře dopadly latinskoamerické státy, nejlépe asijské státy.
- RTE pokračují ve strukturálních změnách (snížení surovinové a energetické náročnosti výroby). Nové technologické základy vedly ke zpomalení ekonomického růstu, který ale nabyl kvality ekonomicky udržitelného růstu.
Dlužnická krize v 80. letech
- Postihla zejména Latinskou Ameriku (polovina celkového zadlužení RZ)
- Příčiny: kolísání cen ropy a dalších surovin (pokles cen v pol. 80. let– tzv. antišok), levné úvěry díky dostatečné likviditě (recyklace petrodolarů) v 70. letech, zvýšení úrokových sazeb v 80. letech, nepřiměřeně expanzivní MAE politika, vysoké úrokové míry v USA, nízké ceny surovin.
- Na řešení dlužnických krizí obecně se podílí i mezinárodní organizace: zejména MMF, Světová banka, Pařížský klub
- 1982 Mexiko vyhlásilo neschopnost dále splácet svůj dluh (neefektivní využití půjčených peněz)
- Dluhová krize je v průběhu 80. let řešena prostřednictvím mezinárodních organizací – prodlužování doby splatnosti, odpouštění dluhů, úroků atd.
Vývoj v 90. letech
- Za klíčovou změnu je považován přechod CPE k TE
- Hluboký a dlouhý pokles (transformační krize)
- V r. 2000 dosáhly úrovně HDP z roku 1990 pouze Polsko, Maďarsko, Slovinsko a Slovensko (vzhledem k EU má nejvyšší HDP Slovinsko 70%, ČR 60%, Maďarsko 51%, Slovensko 46%)
- Země střední Evropy s příznivějšími výchozími podmínkami zaznamenaly nižší propad; nejvyšší propad: bývalé republiky SSSR
- Na obnovení dynamiky měl vliv i způsob transformace a MAE stabilizace (míra restrikce poptávky – vliv na propad
- Vysoká tempa růstu Číny a Vietnamu (jiná cesta reforem).
- Příčina v oblasti politické (přechod od totality k demokracii)
- Rozvojové země (RZ):
- Po „ztracené dekádě“ – 80. letech – zaznamenávají zrychlení dynamiky
- Recese počátku 90. let se této skupině zemí vyhnula
- Nejdynamičtější segment SE v 90. letech
- Hluboká diferenciace: nejpomalejší dynamika v subsaharské Africe, nejrychlejší zejména NIZ (nově industrializované země) v Asii
- V důsledku finančních krizí došlo k regionálnímu zpomalení ( např. Mexiko, NIZy v roce 1997-98, některé země Latinské Ameriky)
- Krize v jihovýchodní Asii ovlivnila dynamiku celé SE
- RTE:
- Relativně dlouhá stagnace SE jako celku (1990-93 rostl světový HDP v průměru o 1%)
- Asymetrický charakter recese – nástup ve vlnách, nejprve postiženo USA, poté EU a Japonsko
- Mírné zpomalení světového obchodu (méně výrazné než HDP)
- Vysoká a rostoucí nezaměstnanost
- Stabilizace či snížení inflace
- Od r. 1994 zrychlení: nejvyšší dynamika v USA, dlouhodobá stagnace Japonska
Nová ekonomika
- Zejména v USA výrazně přispěla k akceleraci ekonomického růstu po r. 1993
- Spjata s výrobou a použitím informačních a telekomunikačních technologií, které zvyšují produktivitu práce, a to i mimo tuto oblast
- Mírnější hospodářské cykly
- , nižší inflace
- Podíl na HDP: v USA 7%, v EU 4,5%
- Dynamika růstu je významnější než poměrná čísla (v USA 13%, v EU 7,7%)
Hlavní negativa:
- Snadnější šíření ekonomických poruch, finančních krizí, strukturálních krizí, ekologických poruch – globalizace
- Roste nutnost mezinárodní spolupráce a vzájemná koordinace ekonomik
Pilíře nové světové ekonomiky
- Kvalita pracovní síly (větší požadavky na vzdělání)
- Funkční finanční trhy, mění se metody financování: zvýšení úlohy kapitálového trhu a širší zapojení rizikového kapitálu (venture capital) – snižování cen finančních transakcí
- Liberalizace pohybu zboží, služeb, kapitálu a pracovní síly
- Omezení vlivu státu v ekonomice – role spíše jako regulátor
- Privatizace (i v RZ a také v RTE)
- Rostoucí významy:
- Legislativa
- Formování tržního prostředí a konkurence
- Vzdělání, výchova
- Začleňování národních ekonomik do mezinárodní dělby práce
- Ochrana a péče o životní prostředí
- Tvorba stabilního MAE prostředí (prostředí pro příliv investic)
Liberalizace zboží, služeb a kapitálu
Vývojové tendence světového obchodu
- Vysoká dynamika MO po 2. SV
- Dlouhodobě vyšší než dynamika HDP
- Růst fyzického objemu mezinárodní směny
- Růst světových cen
- Důsledek liberalizace (mimo jiné v rámci GATT)
- Změny v komoditní struktuře ve prospěch zpracovatelských výrobků, služeb a meziproduktů
- Změny v teritoriální struktuře MO (roste podíl RZ, klesá mírně RTE)
Specifika obchodu se zemědělskými výrobky
- Silná ochrana národních zájmů: zejména netarifní překážky, subvence a dotace
- Obchodní spory USA a EU
- Společná zemědělská politika EU
– v roce 1980 až 2/3 rozpočtu, dnes 47%
- Garance minimálních cen k udržení příjmů zemědělců
- Vysoké dovozní přirážky
- Vývozní subvence k vyrovnání „ztrát“ z vývozu přebytků kvůli nižším světovým cenám
Vývoz a dovoz kapitálu
- Finanční toky přes hranice státu
- Objem mezinárodních kapitálových transakcí dosáhl v roce 1997 2,7 bil. USD
- Klasifikace z hlediska typu
- Přímé zahraniční investice (FDI) – 420 mld. USD v roce 1997, 17% kapitálových transakcí
- Portfóliové investice 1 bil. USD v roce 1997, 43% kapitálových transakcí
- Ostatní investice, zejména úvěry 40%
- Klasifikace z hlediska vlastnictví
- Soukromý, státní, mezinárodní
- Klasifikace z časového hlediska
- Krátkodobý, střednědobý, dlouhodobý
Přímé zahraniční investice
- Trvalá účast investora v zahraničním subjektu (více než 10% akcií či hlasovací síly)
- Přínosy pro hostitelskou zemi
- Integrace do mezinárodních sítí
- Transfer technologií, know-how, řídící zkušenosti
- 92% vývozu FDI a 62% dovozu zajišťují vyspělé země
Liberalizace pohybu kapitálu
- Volný pohyb kapitálu umožňuje rychlý růst
- Existence rizik zejména v RZ a TE:
- Špatná připravenost domácích trhů pro liberalizaci (slabý finanční systém a tedy nekvalitní alokace zahr. kapitálu)
- Riziko stupňováno v důsledku dlouhodobého udržování fixních kurzů
- Finanční krize: Mexiko (1994-95) – ve světě krize nebyla cítit, budování NAFTA pomohlo Mexiku z krize; JV Asie (1997-98); Rusko (1998); Latinská Amerika (1999)
- Rozsáhlé deficity bankovních úvěrů a obtíže spjaté s krátkodobým zadlužením
Jihovýchodní Asie:
- Krize nebyla očekávaná
- Malajsie, Jižní Korea, Indonésie -> krize celého politického systému
- Hong Kong, Singapur, Filipíny – velké snížení růstu HDP
- Thajsko: dlouhodobě udržování fixních kurzů -> příliv kapitálu
- Vyšší inflace než v Japonsku a USA
- Zhoršení konkurenceschopnosti asijského zboží
- Devalvace thajské měny -> snížení zahraničních investic, zpomalení ekonomického růstu
UNCTAD (organizace v rámci OSN)
- Konference OSN pro obchod a rozvoj
- Index transnacionality
- Sleduje zapojení do mezinárodní výroby
- Podíl zahraničních aktiv na celkových aktivech
- Podíl zahraničních prodejů na celkových prodejích
- Podíl zahraniční zaměstnanosti na celkové zaměstnanosti
Liberalizace, globalizace pohybu kapitálu
- V RZ až v 90. letech (RTE 80. léta)
- Nejen liberalizace plateb na bankovní úvěr, ale i na finančním účtu
- Rizika hlavně ve státech, kde na to nejsou připraveni
- Propukání finančních krizí (JV Asie)
- Liberalizace obchodu se zbožím a službami
- Odstraňování překážek obchodu
- Množstevní, měnová, tarifní, zdravotnická omezení
GATT (Všeobecná dohoda o clech a obchodu)
- V platnosti od 1.1.1948
- Cíl: odstranění diskriminace v MO, uvolňování obchodu snižováním celních a jiných překážek, vytváření pravidel MO
- Průměrné celní zatížení po válce 50%, dnes 5%
- Původně 32 členů – dnes přes 140 zemí
- Jako dohoda fungovala prozatímně téměř 50 let – až v r. 1995 byla založena Světová obchodní organizace (WTO)
- Činnost GATT založena na pravidelných jednáních (kolech), kde jsou řešeny otázky globální liberalizace obchodu
Principy GATT
- Zásada nediskriminace
- Doložka nejvyšších výhod (výhody poskytnuté jednomu se automaticky vztahují i na ostatní)
- Paritní doložka (stejné zacházení s dovezeným zbožím jako s domácím)
- Princip reciprocity vzájemných vztahů
- Existují výjimky (např. pohraniční styk, regionální integrace, dovozní opatření na ochranu platební bilance, Všeobecný systém celních preferencí: uplatňován vůči rozvojovým zemím)
Vztahy GATT k rozvojovým zemím
- Od r. 1971 povolena výjimka z GATTu: Všeobecný systém celních preferencí
- Rozvinuté země smí poskytnout RZ jednostranné a dobrovolné preference (snížená cla), na jaké zboží, jaký objem a v jaké výši záleží na poskytovateli
- Již tedy není striktně požadována reciprocita vzájemných vztahů, ale je zohledněno, že RZ jsou na nižším stupni vývoje a dosahují nižší ek. úrovně
- Vztahy GATT k RZ – pravidelná kola jednání (do současnosti 8)
Kennedyho kolo (1964 – 67)
- Snížení cel o 36% u 63% výrobků procházejících mezinárodní směnou
- Dohoda o dumpingu (nižší cena v zahraničí než doma)
Tokyjské kolo
- Snížení celo o 32% u 72% výrobků procházejících mezinárodní směnou
Výsledky uruguayského kola (1986 – 94)
- Liberalizace obchodu službami
- Zlepšení ochrany práv duševního vlastnictví
- Liberalizace obchodu textilními výrobky
- Liberalizace obchodu zemědělskými výrobky (závazek do 6 let snížit exportní subvence o 36% a dotace o 20%); Japonci se zavázali liberalizovat trh rýže
- Země se zavázaly schválit Dohodu o zřízení Světové obchodní organizace (WTO) do 1.1.1995
Světová obchodní organizace (WTO)
- Ustanovena k 1.1.1995, podepsána 1994 v Marakéši, sídlo má v Ženevě
- 144 členů (naposledy Čína a Tajwan)
- 3 pilíře (přílohy k dohodě o WTO)
- Mnohostranné dohody o zboží, zejména GATT
- GATS – dohoda o obchodu službami)
- TRIPS dohoda o obchodních aspektech duševního vlastnictví
- Řešení obchodních sporů
- Konzultace zainteresovaných stran
- Platné rozhodnutí, nikoli vymahatelné (lze se odvolat)
- Časté spory v zemědělské oblasti (spor o povolení dovozu hovězího masa obsahujícího růstové hormony do EU
- Banánová válka – celní zvýhodnění importu banánu z bývalých kolonií na úkor jiných zemí
Mezinárodní obchod všeobecně:
- Obchod se službami 5,5 bil. USD; obchod se zbožím na celkovém exportu 1,5 bil. USD
- Změna komoditní struktury vývozu a dovozu. Klesá podíl paliva, zemědělského a potravinářského zboží, zpracovatelského průmyslu
- 20% nárůst průmyslových výrobků, pokles podílu surovin
- do 1990 RTE 72% celkového obchodu. Snižuje se vliv RZ
- po 1990 RTE pouze 68% celkového obchodu. Roste vliv RZ
Mezinárodní ekonomická integrace
Pojetí integrace
- Vytváření těsnějších a intenzivnějších vazeb mezi jednotlivými částmi SE
- Základní roviny integrace
- Liberalizace mezinárodního pohybu zboží a služeb
- Liberalizace mezinárodního pohybu faktorů výroby
- Harmonizace hospodářských politik
- Vytváření společných makroekonomických a strukturálních politik
Typologie integrace podle F. Machlupa
- Prostorové hledisko:
- Integrace globální (GATT/WTO, TNC)
- Integrace regionální (EU, NAFTA, CEFTA)
- Strukturální hledisko:
- Integrace sektorová (ESUO, EURATOM)
- Integrace univerzální (EHS/ES/EU)
- Hledisko ingerence státu
- Integrace funkcionální (zásahy státu malé)
- Integrace institucionální (tvorba mezinár. institucí)
Formy regionální integrace
- Preferenční oblasti
- Omezená cla ve vzájemném obchodě); například bývalé kolonie
- Zóny volného obchodu
- Zrušení cel ve vzájemném obchodu. Vůči třetím zemím platí tarify jednotlivých členských zemí
- Společný trh
- Volný pohyb zboží, služeb, výrobních faktorů
- Hospodářská unie
- Harmonizace hospodářských a sociálních politik členských států a rozvoj společných politik
- Měnová unie – společná měnová a fiskální politika (EMU)
- Politická unie
- Státy se stanou součástí jednoho státu – federace či konfederace
Regionalizace:
- Nemusí působit jako protiváha globalizaci, ale napomáhá jí v rámci určitého regionu
Příklady integračních uskupení mezi RTE
- EHS/ES/EU (15 členů, r. 1957)
- ESVO (Norsko, Island, Švýcarsko, Lichtenštejnsko, zal. 1960)
- CUSFTA (pouze Kanada a USA, 1988 – dnes rozšířeno o Mexiko: NAFTA)
- Benelux (1944)
Příklady integračních uskupení mezi RZ
- Arabská Mahrebská unie (Alžírsko, Libye, Mauretánie, Maroko, Tunisko, zal. 1964)
- ASEAN (Sdružení národů jihovýchodní Asie, dnes v APECu, 1967, od r. 1992 usiluje o vytvoření Asijské zóny volného obchodu – AFTA)
- MERCOSUR (Argentina, Brazílie, Paraguay, Uruguay, zal. 1991)
- Andské společenství národů (Bolívie, Kolumbie, Ekvádor, Peru, Venezuela, zal. 1996)
- SAARC (Jihoasijské sdružení pro regionální spolupráci, zal. 1985)
Příklady integračních seskupení mezi RTE a RZ
- NAFTA (USA, Kanada, Mexiko, zal. 1994)
- APEC (22 států: členové ASEAN, Austrálie, Indonésie, Čína, Japonsko, USA, Mexiko, Rusko, Vietnam atd., zal.1989, cílem je oblast volného obchodu, otevřený regionalismus)
- FTAA (oblast volného obchodu Ameriky, projekt z r. 1994)
Příklady integračních seskupení mezi CPE, resp. TE
- RVHP (SSSR, socialistické evropské země, Kuba, Mongolsko, Vietnam, 1949-1991)
- CEFTA (Polsko, Maďarsko, ČR, SR, Rumunsko, Slovinsko, Bulharsko, 1993)
- Celní unie ČR – SR (její vznik byl podmínkou pro uzavření Evropské dohody po rozdělení federace, logicky vychází z vazeb, které oba státy mají z dřívějška
Západoevropská integrace
- Počátky integrace spadají do období po 2. světové válce
- Motivace integrace
- Posílení ekonomické pozice vůči USA a SSSR
- Kontrola Německa
Evropská ekonomická integrace
Základní charakteristika EU
- 372 mil. obyv. (EU)
- HDP/obyv.: 22437 USD (1999, PKS)
- Podíl HDP světa: 32%
- Podíl na sv. exportu: 40%
- Podíl na sv. importu: 37%
- Vysoká ekonomická, sociální a politická heterogenita
- Výrazná role SRN
Hlavní tendence integrace v západní Evropě
Podpora formální integrace
- Kontinentální Evropa
- Vytváření nadnárodních institucí
- Vyšší stupeň integrace (společný trh)
Podpora neformální integrace
- V.B., Skandinávské země
- Důraz na mezivládní spolupráci
- Zachování suverenity zemí
- Omezení integrace na zónu volného obchodu
- Vítězí 1. tendence (přístup, který prosazuje zejména Francie)
- 1951 Paříž – podepsána smlouva o ESUO (montánní unie, společenství uhlí a oceli)
- Návrh francouzského ministra zahraničí Schumanna
- V platnost vstoupila 1952
- Signatáři – Benelux (chtěl najít odbytiště), Francie, Itálie, Německo (snaha o začlenění do demokratického světa)
- Cílem bylo vytvoření společného trhu uhlí a oceli (sektorová integrace)
- Koordinace těžby – rovnoměrný ekonomický rozvoj, významný politický aspekt, vytvoření nadnárodních orgánů
- Snaha o vojenské a politické integrace -> Francie byla ale proti
- 1957 Řím – Smlouva o EHS a EUROATOM – Římské smlouvy
Opatření pro založení společného trhu
- Odstranění tarifů a jiných překážek vzájemného obchodu
- Vytvoření předpokladu pro volný pohyb zboží
- Vytvoření společného sazebníku cel pro dovoz zboží
- Společná dovozní politika vůči třetím zemím (dosažena 1968)
- Průmyslová výroba – 1970 – zemědělská produkce
- Postupné rozšíření volného obchodu ze zboží na volný pohyb osob, kapitálu a služeb
ESVO (EFTA)
- Stockholmská smlouva (1960)
- Protiváha EHS (V.B., Dánsko, Port., Rak, Švédsko, Švýcarsko a Norsko)
- Nechuť vzdát se národní svébytnosti
- Integrační uskupení na stupni pásma volného obchodu (cla odstraněna v r. 66)
- Nekompaktní území
- Nízký vzájemný obchod
- Různá ekonomická úroveň
- Dominantní postavení Velké Británie
- Dnes je členem jen Norsko, Švýcarsko, Island a Lichtenštejnsko
- Nezájem V.B. na užší integraci byla zpočátku dána jejím postavením a blízkosti spíše k USA. Koncem 60. let však V.B. změnila názor – cítila, že se dostává do izolace
Vztahy EU a ESVO
- Dohoda o vytvoření EHP vstoupila v platnost v r. 1994 (Švýcarsko zůstalo mimo)
- Základ vztahů EU a ESVO
- Země ESVO zapojeny do vnitřního trhu ES
- Rozšíření určitých politik ES na země ESVO
- Společná podpora ekonomického rozvoje
- Konzultace v oblasti obchodu
Vývojové etapy EHS/ES/EU
- 1945 – 1951: formování evropské integrace
- 1951 založeno ESUO (Pařížská smlouva) – Benelux, Francie, SRN, Itálie
- 1952 – 1973: ekonomický a sociální rozvoj, integrační dynamika
- 1957 založen EUROATOM a EHS (Římské smlouvy)
- 1967 sloučení orgánů Společenství (ES)
- 1968 završena celní unie
- 1973 1 rozšíření (Dánsko, Irsko, V.B.)
- 1974 – 1985: stagnace integrace, strukturální krize
- 1981 jižní rozšíření – Řecko, Španělsko, Portugalsko
- 1986 – 1992: oživení integrační dynamiky, rozšíření integrace
- od 1993: formování EMU, prohlubování integrace
Období evropské integrace
- 1. etapa
- 2. etapa 1952 – 1973
- De Gaulle odmítl vstup V.B. do EU (V.B. podala přihlášku již v 60, letech)
- 3. etapa 1974 – 1985
- Krize světové ekonomiky, strukturální krize, rozpad mezinárodního měnového systému
- Krize ovlivnila dynamiku zemí, ale i postoj k integraci -> země se soustředily na vlastní problémy, snížení konkurenceschopnosti vůči USA a Japonsku
- 1979 posílení úlohy EP – poslanci jmenováni členskými státy a jsou voleni přímo
- 1979 také založen EMS – přispěl ke stabilizaci měnové politiky
- 4. etapa 1986 – 1992
- 5. etapa 1993 –
Jednotný evropský akt
- Vytváří právní a institucionální základnu k definitivnímu uvolnění pohybu zboží, služeb, kapitálu a pracovních sil, tj. orientuje ES na završení JVT
- Vytváří základnu pro nové politiky koordinované na úrovni ES: věda a výzkum, ekologická, spolupráce v měnové a sociální oblasti
- Zavádí změny v rozhodovacích mechanismech, je prosazeno většinové hlasování v důležitých oblastech (ale nikoliv klíčových)
- Právní základ pro vybudování JVT (jednotný vnitřní trh)
Bílá kniha (1986)
- 3 typy překážek bránících obchodu a vytvoření JVT (netarifní)
- Stanovení roku 1992 pro odstranění překážek
- Fyzické – kontroly na hranicích
- Technické – odlišné normy a předpisy
- Daňové – rozdílnost daňových sazeb, nepřímých daní, DPH atd.
- JVT vyhlášen 1993 – ne všechny překážky byly ale odstraněny
Maastrichtská smlouva
- Ratifikována roku 1993
- Významným způsobem doplňuje a reviduje zakladatelskou smlouvu
- Věnuje se nejen ekonomické oblasti, ale i otázkám zahraniční a bezpečnostní politiky, vnitřní politiky a justice
- 1. pilíř
- JVT, EMU, společné politiky, výrazný nadnárodní charakter
- 2. pilíř
- SZBP (CFSP)
- 3. pilíř
- Vnitřní záležitosti a justice
- Boj proti organizovanému zločinu, vízová politika
Měnová integrace v Evropě
- 1970 Wernerova zpráva: způsoby dosažení měnové unie (nerealizováno)
- 1979 Evropský měnový systém
- Kursový mechanizmus (rozpětí ± 2,25%)
- ECU – umělá zúčtovací košová jednotka
- Úvěrový mechanizmus
- Evropský fond měnové spolupráce (20% zlatých a devizových rezerv státu)
- 1989 Delrosovo memorandum: zpracováno do Maastrichtské smlouvy – EHMU
- 1992, resp. 1993 Maastrichtská smlouva
- Stanovena konvergenční kritéria a časově i obsahově definovány etapy přechodu k jednotné měně
Konvergenční kritéria
- Splnění nutné pro zapojení do hospodářské a měnové unie
- Fiskální kritéria:
- Deficit rozpočtu nesmí přesáhnout 3% HDP
- Vnitřní dluh nesmí přesáhnout 60% HDP
- Měnová kritéria:
- Cenová stabilita – míra inflace by neměla přesáhnout o více než 1,5% míru inflace zemí, které ji v daném období měly nejnižší
- Stabilita úrokových měr (2%)
- Schopnost udržet rozpětí měny v EMS po 2 roky
Etapizace EMU
- etapa: 1.7.1990 – 31.12.1993
- etapa: 1.1.1994 –
- Prohlubování vnitřního trhu
- Úplná liberalizace pohybu kapitálu
- Definována jednotlivá kritéria
- Evropský měnový institut (od 1.7.1998) – přeměněn v ECB
- Sledování dodržování konvergence kritérií (tehdy splňovalo pouze Lucembursko)
- etapa: plánována od 1997 (spuštěna 1.1.1999)
- Zavedení bankovek a mincí do 1.1.2002, od 1.3.2002 platí jen euro
- Zafixování směnných kurzů měn mezi sebou a stanovení kurzu vůči nové měně
- Země mimo EMU – V.B., Dánsko, Švédsko (nechtělo vstoupit)
- Řecko, Belgie, Německo sice nesplnili konvergenční kritéria, ale vstoupily do EMU pod podmínkou směřování ke splnění konvergenčních kritérií
Pakt stability
- Pokud se dlouhodobě překročuje deficit -> sankce za nedisciplinovanost
- Na návrh Německa diskuse o zastaralosti paktu
Východní rozšíření
- V roce 1995 rozšíření o Rakousko, Finsko, Švédsko
- Pokles ekonomické úrovně jako celku
- Ze strany EU nebyly dány záruky, že k rozšíření dojde
- Z počátku hlavně důraz na obchodní vztahy
Obsah asociačních dohod
- Politická spolupráce
- Sbližování práva
- Hospodářská spolupráce
- Volný pohyb služeb, kapitálu
- Volný pohyb zboží (vybudování pásma volného obchodu do 10 let) – nejvýznamnější
- Polsko a Maďarsko ratifikovaly smlouvu v roce 1994
- Bulharsko, Rumunsko a Česko v roce 1995
Kodaňská kritéria
- Stabilita a funkčnost institucí zaručujících demokracii, právní stát, lidská práva a respekt vůči menšinám
- Kritika ČR ohledně otázky menšin
- Existence fungujícího tržního hospodářství
- Schopnost vyrovnat se s konkurenčními tlaky a tržními silami působícími na trhu ES
- Schopnost převzít závazky z členství a podpořit – právní systém EU (acquis communautaire)
- Polsko a Maďarsko – přihláška v roce 1994
- SR, Bulharsko, Rumunsko – 1995
- ČR – 1996
Příprava zemí Střední a Východní Evropy
- Vstup upraven v Bílé knize
- Návod ke sladění legislativy, politiky, hospodářské soutěže, ekologie s EU
- Vypracování posudků na kandidátské země
Agenda 2000
- Předložena v červenci 1999
- Posudky na 10 zemí ucházející se o členství v EU
- Na základě posudků – návrh začít jednání se 6 zeměmi (ČR, Maďarsko, Polsko, Slovinsko, Estonsko a Kypr)
- Slovensko nesplnilo politická kritéria, ale splnilo ekonomická
- Nebylo zařazeno do 1. vlny
Screening
- První fáze: vysvětlení podstaty požadavků v jednotlivých kapitolách (acquis rozděleno pro účely screeningu do 31 kapitol)
- U tzv. lucemburské skupiny začíná v roce 1998
- U tzv. helsinské skupiny začíná v roce 1999
- Zrušen rozdílný přístup ke skupinám
- Druhá fáze: dvoustranná jednání (1998,2000)
- Příprava pozičních dokumentů
- Vyjednávání
- Předběžné uzavření (ČR má dnes 28 kapitol; na instituce a dopravu – odlišné názory; zemědělství – neuzavřeno
- Vstup 10 zemí: ČR, SR, Pl, Slovinsko, Lot, Litv, Est, Kypr, Malta,
- Bulharsko, Rumunsko – vstup během roku 2007
Instituce EU
- ESUO
- EUROATOM
- EHS
- Vysoký úřad
- Komise
- Rada ministrů
- Od roku 1967 jednotné instituce (společné orgány)
Komise „Vláda“
- 19 + 1 členů
- Každý stát má jednoho komisaře (velké státy mají 2 – Fr. I. GB. D a E)
- Komisaři jmenováni na 5 let – schváleni parlamentem
- Nezastupují stát, ale zájmy EU
- Každý odpovídá za určitou oblast
- Po rozšíření není možné udržet, že velké státy mají dva komisaře
- Reforma institucí (Smlouva z Nice – 2000) – Komise od roku 2005 – každý stát = 1 komisař
- Maximální počet komisařů je 27
- Pokud bude více členů než 27 – zůstane 27 komisařů (rotační princip)
- Úloha iniciátora
- Podílí se na tvorbě legislativy
- Navrhuje a předkládá práv normy
- Správce rozpočtů
- Vykonává společné politiky
- Zastupuje EU v mezinárodních obchodních vztazích
Rada Evropské unie
- Každý členský stát má 1 zástupce na ministerské úrovni
- Nejde o stálé členy (podle projednávané problematiky)
- Nejčastěji ministři financí, hospodářství a zahraničí
- Velmi výrazně se prosazují národní zájmy (spíše mezivládní spolupráce)
- Po 6ti měsících se mění předsednictví podle předem daného plánu
Hlavní role Rady EU
- Koordinace hlavních linií hospodářské politiky
- Odpovědnost za mezivládní spolupráci a v oblasti zahraniční a bezpečnostní politiky a v oblastech vnitřních záležitostí a justice (musí hlasovat jednomyslně)
- Rozhodovací pravomoc
- Schvaluje návrhy podané Komisí
- Upravuje zakládající smlouvy
- Podle důležitosti rozhodování se rozhoduje buď jednomyslným rozhodnutím, kvalifikovanou většinou (zemědělství, doprava, hospodářské otázky) nebo prostou většinou
- V počátcích převládala povinnost hlasovat jednomyslně (max. počet hlasů 10, min 2 (hlas jedné země))
- V současnosti max. počet hlasů 87 -> kvalifikovaná většina 62 + souhlas min. 10 zemí (pojistka menších zemí)
- Po rozšíření přes 380 hlasů, kvalifikovaná většina kolem 274, pojistka menších zemí – hlas více než poloviny zemí
Evropský parlament
- Vznikl ze Společného shromáždění
- Dříve poskytoval pouze konzultace (nezávazný názor). Dnes má již plnohodnotnější postavení
- Od roku 1979 volen přímo na dobu 5 let
- Dnes má 626 členů (po rozšíření na základě reforem z Nice – 732)
- Plenární zasedání – Štrasburk
- Výbory – Brusel
- Sekretariát – Luxemburg
- Nemá poslanecké kluby podle státní příslušnosti ale podle příslušnosti politické
- Konzultace
- Vyslovuje nezávazný názor na návrh komise
- Mechanizmus spolupráce
- Doplňuje návrhy Komise a stanoviska Rady (např, o regionální politice)
- Spolurozhodování
- Na vytváření legislativy se podílí stejně jako Rada (např. vnitřní trh, bezpečnost práce)
- Souhlas
- Požadován pro důležité mezinárodní smlouvy, důležitý v otázkách EU (např. rozšíření)
- Schvaluje rozpočet
- Kontrolní pravomoc – může vyslovit nedůvěru Komisi (pouze jako celku)
Evropská Rada
- Ustanovena v průběhu 70. let
- Setkání na úrovni předsedů vlád + předseda EK
- Jako instituce zařazena až 1986
- Schází se pravidelně 2x do roka
Poradní instituce:
- Hospodářský a sociální výbor
- Výbor regionů
- Začal fungovat až v 90. letech – vytvořen na základě Maastrichtské smlouvy
Evropský soudní dvůr
- Soulad legislativy EU a legislativy členských států
- Nejvyšší soudní instance v EU – může uplatnit sankce
- Veřejný ochránce práv (ombudsman)
- Přijímá a posuzuje stížnosti na instituce EU
Evropská centrální banka (ECB)
- Koordinuje měnovou politiku zemí EU
- Vzniká v roce 1999 v souvislosti se založením EMU
- EIB – Evropská investiční banka
- Podpora investiční činnosti a zahraničních programů
Hospodářský vývoj Spojených států
- Impulsem k rozvoji bylo objevení Ameriky a její následná kolonizace od V.B., Francie, Niz.
- Británie odkupuje některá území od Francie (Louisiana) a od Nizozemí (New York)
- 1776 – nezávislost; 1787 – Ústava
- emise peněz, obchodní politika vůči V.B, Fr. a Šp.
- vytvoření společného národního trhu – zrušena cla ve vzájemném obchodě
- Sever území spíše zaměřen na průmysl, jih na zemědělství (otrokářství)
- V 1. polovině 19. století výrazný nárůst obyvatel (1800 – 5 mil; 1850 – 23 mil.)
- Občanská válka (1861 – 1865)
- Vítězí Sever, na Jihu zrušení otrokářství, pozemková reforma – rozdělení plantáží
- Propojení/integrace trhu
- 1865 – 1914 obrovský rozmach ekonomiky tzv. „Zlatý věk“
- Na přelomu století již předstihují V.B., podíl na HDP přes 30% -> nejvyspělejší stát světa
- Dochází ke zvyšování technického pokroku, který je však spojený s nedostatkem pracovní síly (částečně řešen přistěhovalectvím)
- „Melting pot“ (tající hrnec) -> mladí lidé z Evropy ovlivňující americké hodnoty, vlastnosti, charakter ekonomiky
- 1. sv. válka – USA neutrální do 1917
- Vnitřní vztahy velmi liberální; vnější vztahy dosti izolované
- Silně protekcionistická politika (dostatek materiálních zdrojů, velký vnitřní trh
- Držitel 50% zlatých rezerv
- Udržují si postavení, které nabyly na počátku 20. století
- 1929 – černý pátek (krach burzy)
- 1929 – 1933 velká hospodářská krize, pokles průmyslové výroby na polovinu
Roosevelt
- 1932 program obnovy New Deal
- Státní zásahy do hospodářství; formování min. mezd; státní dozor nad bankovnictvím
- Po válce začínají více exportovat, roste závislost na vnějších trzích
Komparativní výhody USA
- Přírodní podmínky (dostatek surovin, vhodné klimatické podmínky, úrodná půda)
- Velký vnitřní trh
- Raný počátek kapitalismu (nevznikají feudální deformace)
- Pracovní síla: dynamická, flexibilní, „americké hodnoty“ – individualismus, důraz na osobní iniciativu, úspěch
Vývoj USA v 50. letech
- Ekonomický růst: 3,9% (v Japonsku 7,9%, v Německu 7,8%)
- Nedostatečná vnitřní poptávka
- Podpora poptávky
- Cílem hospodářské politiky: zmírnění cyklických výkyvů prostřednictvím fiskální politiky a vestavěných stabilizátorů
- Progresivní zdanění
- Sociální platby
- Zrušení vládních výdajů a snížení daní v recesi a naopak
- Velká angažovanost v Japonsku
- Stabilizace demokratického systému v Japonsku a její ekonomické okupační právo
- Vypracování japonské ústavy (demokratická opatření)
- Rozpouštění armády, omezování výdajů na zbrojení (dnes Japonsko pouze 1% HDP)
- Dodgeův plán – stabilizace finančního sektoru pod dohledem amerických bankéřů
- Stanoven kurz jenu (podhodnocen – 600 Y/USD)
- Aktivní obchodní bilance
- V roce 51 a 52 poprvé na hospodářské úrovni
Vývoj USA v 60. letech
- Hospodářský růst: 4,3% (v Japonsku 10,2%, v Německu 4,4%)
- Dlouhá a z dlouhodobého hlediska silná konjunktura
- Nárůst inflace od 2. pol. 60. let
- Expanzivní hospodářská politika:
- Nejen korekce výkyvů, ale i ovlivňování růstu
- Zvyšování výdajů státního rozpočtu, snížení daní
- Pozornost věnována i straně nabídky (kvalita pracovní síly, podpora výzkumu, školství)
- Válka v Koreji
- Kennedy – New economics
- Johnson – Great society
Vývoj USA v 70. letech
- Hospodářský růst: 2,6% (Japonsko 4,3%)
- Po prvním ropném šoku hluboká recese (1974-75)
- Cykly jsou krátké, ale velmi hluboké
- Růst nezaměstnanosti: v r. 1975 až 8,5%
- Růst inflace: tendence v celé světové ekonomice: vrcholí v r. 1980: 13%
- Hospodářská politika:
- Nadále převládá podpora straně poptávky, je třeba působit více na nabídku,
- Prorůstová politika se střídá s antiinflačními opatřeními (neguje se to); razantní měnová restrikce až od r. 1979
Vývoj USA v 80. letech
- Ekonomický růst: 1980-81 recese, 1982-89 konjunktura
- Příliv investic díky vysoké ú.s.
- Zvýšení domácí poptávky
- Inflace: od 1980 pokles, průměr 5%
- Nezaměstnanost: 7,1%, vrcholí 1982 (9%)
- Nástup neokonzervatismu (omezení zásahů státu do ekonomiky)
- Stabilní růst (měnová zásoba roste s HDP)
- Nárůst deficitu (nepodařilo se omezit výdaje, jak bylo plánováno)
- Snaha o snížení deficitu (omezení výdajů, ale i snížení daní)
- Rozvoj progresivních odvětví
- Aktivní zájem / podpora bilaterálních jednání
- Dohoda o zóně volného obchodu s Kanadou – CUSFTA
- V 90. letech navíc ještě Mexiko – NAFTA
Vývoj v USA v 90. letech
- Ekonomická růst: 1989-1992 recese, od r. 1993-2000 konjunktura
- Růst způsoben mj. technologickým pokrokem, který snižuje výrobní náklady
- Nízká inflace (3%) i nezaměstnanost (pod 6%, od r. 1998 nižší než v Japonsku)
- Od r. 1998 přebytkový státní rozpočet
- Hospodářská politika: podpora růstu (silná spotřeba, rostoucí hodnota akcií, přímé zahraniční investice), ale též
- Sociální zřetel, podpora růstu zaměstnanosti, modernizace infrastruktury, podpora vědy a výzkumu, malých a středních podniků, zefektivnění zdravotní a sociální péče, změna vzdělávacího a rekvalifikačního systému
- Nová paradigma vývoje ekonomiky USA
- Vysoký růst s nízkou inflací
- Clintonova hospodářská politika
- Sociálně motivované přerozdělování – soc. podpory + podpora soukromého sektoru; nabídková strana
Přednosti USA
- Tradiční vlastenectví Američanů (iniciativa, flexibilita)
- Vysoký vědeckotechnický a inovační potenciál
- Neinflační růst produktivity práce
- Rostoucí důvěrnost americké ekonomiky – silný ekonomický růst, nízká inflace a nezaměstnanost; problémy činí jen obchodní bilance
Statistické porovnání 2001
- Počet obyvatel: EU 15: 377 mil., USA: 278 mil., Japonsko: 127 mil.
- Podíl na HDP světa: USA: 28%, EU: 21%, Japonsko: 14%
- HDP/obyv.(PKS): USA=100, Japonsko=80, EU=65
- Podíl na sv. vývozu: EU: 36% (pokud nezapočten vnitroregionální obchod, pak pouze 17,6%) , USA: 14%, Japonsko: 6%
- Podíl na sv. dovozu: EU: 38% (pokud nezapočten vnitroregionální obchod, pak pouze 18,2%), USA: 19%, Jap.: 5%
Japonsko
Vývoj japonské politiky
- Výchozí podmínky: pozdní industrializace (2. pol. 19. stol.), omezené přírodní zdroje (dovoz 90% surovin)
- 1945- 51: americká okupační správa: nová ústava, stabilizace ekonomiky a finanční sféry: Dodgeova linie
- 50., 60. léta: vysoká tempa růstu (8%, resp.10%), cílevědomá podpora vývozu, asimilace technologií
- 70. léta: vlastní vědecko-výzkumná základna, rozvoj specializovaných odvětví
- 80. léta: změna exportní strategie ve strategii zaměřenou na vnitřní poptávku (nátlak zahraničí, paradox prosperity)
- 1986-1990: bublinový boom (růst cen akcií a nemovitostí podpořený nízkými ú.s. a fiskálními opatřeními na podporu domácí poptávky)
- 90. léta: nejdelší poválečná stagnace (1991-93, 1997-98, v mezidobí jen mírné oživení)
Příčiny:
- Deflace podvazující růst
- Nestabilita a ztráty bankovního sektoru
- Předčasné zavedení restriktivní fiskální politiky
- Vliv východoasijské krize
Paradox prosperity
- Rozdíl mezi:
- Silnou pozicí státu na mezinárodních trzích a mezi životní úrovní lidí a stavem vnitřní ekonomiky
- Hodnotou JPY měřenou devizovým kurzem na mezinárodních trzích a hodnotou JPY měřenou paritou kupní síly na domácím trhu
Specifické rysy japonské recese
- První recese od poloviny 70. let, avšak mimořádně vleklá, doprovázená bezprecedentním zpomalením tempa růstu
- Zpočátku zaznamenávány jen kvartální poklesy HDP, na roční bázi až v roce 1998
- Zpočátku nízká nezaměstnanost do 3% (do r. 1996), od r. 1998 vyšší než v USA (4,5%)
- Japonský vývoz rostl i v době recese, navzdory silnému jenu
- Fiskální balíčky fungují jen nárazově, monetární politika nemá žádný prostor (nízké úrokové sazby)