Ochrana hospodářské soutěže na jednotném vnitřním trhu
Vymezte pojem „hospodářská soutěž“. Specifikujte relevantní trh. Přibližte formy zneužití hospodářské soutěže. Z jakého důvodu je potřebná ochrana hospodářské soutěže na vnitřním trhu? Jakými způsoby je možné prosazovat dodržování pravidel hospodářské soutěže? Je fungování Evropské soutěžní sítě efektivní? Zhodnoťte přínosy Leniency programu.
- vymezte pojem „HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ“
Hospodářská soutěž = souběžná snaha subjektů na trhu určitého druhu zboží nebo služeb, jejichž cílem je dosažení určitých výhod před ostatními v oblasti hospodářských užitků, popřípadě výsledků, a jež vzájemně ovlivňuje jejich hospodářskou činnost
- specifikujte „RELEVANTNÍ TRH“
Relevantní trh = je z hlediska HS klíčový prvek. Představuje trh se zbožím, který „je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících zemí“
- zeměpisný relevantní trh: zahrnuje oblast, ve které se dotyčné podniky účastní dodávky a poptávky výrobků nebo služeb, kde jsou podmínky HS dostatečně stejnorodé a která může být odlišena od sousedních zeměpisných oblastí, protože zejména podmínky HS jsou v těchto oblastech zjevně odlišné
- výrobkový relevantní trh: zahrnuje všechny výrobky a/nebo služby, které jsou spotřebitelem s ohledem na jejich vlastnosti, ceny a zamýšlené použití považovány za zaměnitelné nebo zastupitelné
- PŘIBLIŽTE FORMY ZNEUŽITÍ HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE
Protisoutěžní jednání
Dohody narušující soutěž (kartely) = forma obchodní dohody mezi soutěžiteli, která narušuje HS. Cílem kartelu je omezení, nebo vyloučení konkurence a maximalizace zisku celého odvětví. V ČR jsou tyto dohody zakázané a neplatné, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak nebo pokud výjimku z takového zákazu nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
S vnitřním trhem jsou neslučitelné, a proto zakázané, veškeré dohody mezi podniky, rozhodnutí sdružení podniků a jednání ve vzájemné shodě, které by mohlo ovlivnit obchod mezi členskými státy a jejichž účelem nebo důsledkem je vyloučení, omezení nebo narušení HS na vnitřním trhu, zejm. ty, které:
- Přímo nebo nepřímo určují nákupní nebo prodejní ceny nebo jiné obchodní podmínky;
- omezují nebo kontrolují výrobu, odbyt, technický rozvoj nebo investice;
- rozdělují trhy nebo zdroje zásobování;
- uplatňují vůči obchodním partnerům rozdílné podmínky při plnění stejné povahy, čímž jsou někteří partneři znevýhodnění v HS;
- podmiňují uzavření smluv tím, že druhá strana přijme plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí.
- Formy zakázaných dohod:
- vertikální – působí na různých úrovních trhu zboží (vztah odběratel x dodavatel), příkladem jsou distribuční dohody
- horizontální – působí na stejné úrovni trhu zboží (navzájem si konkurují)
- smíšené Zneužití dominantního postavení = zakázáno není samo dominantní postavení, ale pouze jeho zneužívání. Je zaujímáno takovou společností, jejíž tržní síla jí umožňuje chovat se ve značné míře nezávisle na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích, přičemž se zpravidla jedná o společnost, která zaujímá tržní podíl na relevantním trhu přesahující 40 %, jež je významně vyšší než podíl jeho nejbližšího konkurenta.
- S vnitřním trhem je neslučitelné, a proto zakázané pokud to může ovlivnit obchod mezi členskými státy, aby jeden nebo více podniků zneužívaly dominantního postavení na vnitřním trhu nebo jeho podstatné části. Takové zneužívání může zejm. spočívat:
- Tzv. Blokové výjimky stanovují, že nejsou zakázané určité kategorie dohod, jejichž negativní dopad na soutěž je převážen výhodami z těchto dohod plynoucími.
- v přímém nebo nepřímém vynucování nepřiměřených nákupních nebo prodejních cen anebo jiných nerovných obchodních podmínek;
- v omezování výroby, odbytu nebo technického vývoje na úkor spotřebitelů;
- v uplatňování rozdílných podmínek vůči obchodním partnerům při plnění stejné povahy, čímž jsou někteří partneři znevýhodňováni v HS;
- v podmiňování uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí. V rámci EU je také dohlíženo na veřejné podpory, které jsou obecně považovány za škodlivé a v rozporu s hospodářskou soutěží, mimo výjimky, jako např. sociální dávky, pomoc v případě katastrof či pomoc nerozvinutým regionům. Dále je v rámci hospodářské soutěže prosazována liberalizace veřejných služeb, jako poskytování elektřiny, vody či plynu, aby byla zmírněna síla státních monopolů.
- Nekalá soutěž
- Spojování soutěžitelů = slučování podniků, ke kterému může dojít sloučením nebo splynutím výslovně není v SFEU upraveno. Postihováno je, pokud tyto podniky pak zneužívají dominantního postavení, kterého sloučením/ splynutím dosáhly.
- klamavá reklama, klamavé označování zboží a služeb, vyvolávání nebezpečí záměny, parazitování na pověsti podniku, výrobků či služeb jiného soutěžitele, podplácení, zlehčování, srovnávací reklama, porušování obchodního tajemství, ohrožování zdraví soutěžitelů a životního prostředí.
- Hlavní rozdíl mezi nekalou soutěží a zneužíváním HS je, že nekalá soutěž představuje ochranu v rámci hospodářské soutěže, zatímco zneužívání HS se zabývá ochranou HS jako takové, aby nebyla nikým omezována či narušována.
- Z jakého důvodu je potřebná ochrana hospodářské soutěže na vnitřním trhu?
Ochrana hospodářské soutěže na vnitřním trhu je důležitá především díky tomu, že vnitrostátní právní úpravy členských států samy o sobě nemohly zajistit efektivní a fungující hospodářskou soutěž na společném trhu. Proto je zapotřebí, aby byly vyplněny evropskými předpisy k pokrytí případů, které ovlivňují obchod mezi členskými státy. Na rozdíl od národních soutěžních politik, společná politika hospodářské soutěže má tržní integrační cíl. SPHS musí zajistit jednotu společného trhu tím, že brání podnikům dělení si trhu mezi sebou prostřednictvím ochranných dohod. Dále musí zajistit odstranění monopolizace určitých trhů tím, že brání významným společnostem zneužívání svých dominantních postavení. V neposlední řadě pak musí zabránit vládám, aby nenarušovaly pravidla hry prostřednictvím podpory soukromých podniků v tomto odvětví či diskriminaci ve prospěch veřejných podniků.
- Jakými způsoby je možné prosazovat dodržování pravidel hospodářské soutěže?
Existují ustanovení o ochraně hospodářské soutěže, která byla již ve smlouvě o Evropském sdružení o uhlí a oceli (1951), v Římské smlouvě zakládající Evropské hospodářské společenství z roku 1957. Od 1. 1. 1991 se pravidla hospodářské soutěže rozšířila na celý Evropský hospodářský prostor (EHP). Méně přísná pravidla hospodářské soutěže jsou obsaženy v dohodách o spolupráci uzavřených s nezávislými státy bývalého Sovětského svazu. Pravidla soutěžní politiky jsou v současnosti stanovená ve článcích 101-109 SFEU. Evropská soutěžní politika je silně nadnárodní a prosoutěžní.
Realizace politiky je v rukou Komise, která má v této oblasti široké pravomoci. Provádí monitoring, vede vyšetřování konkrétních případů porušení hospodářské soutěže, implementuje přijaté akty a uděluje sankce. Evropská komise má výhradní pravomoc udělovat výjimky, včetně blokových. V rámci Evropské komise se hospodářskou soutěží zabývá Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž.
Dalšími orgány zabývající se HS je Evropský Parlament a také Rada ministrů EU. V Evropském parlamentu se ochraně hospodářské soutěže věnuje speciální parlamentní výbor – Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů.
- Je fungování evropské soutěžní sítě efektivní?
Evropská komise a antimonopolní úřady ve všech členských státech EU spolupracují prostřednictvím Evropské sítě pro hospodářskou soutěž (založena jako fórum pro diskusi a spolupráci evropských soutěžních úřadů). Úřady a Komise se vzájemně informují o nových případech a rozhodnutích, v případě potřeby koordinují vyšetřování a vyměňují si důkazy. Při vyšetřování si komise může od vlád členských zemí vyžádat nezbytné informace nebo požádat domácí antimonopolní úřad o vedení šetření, což usnadňuje a též urychluje jednotlivá vyšetřování, takže práci a fungování ESHS lze považovat za efektivní.
- zhodnoťte PŘÍNOSY LENIENCY PROGRAMU
Leniency program je jedním z nástrojů, jenž je využíván k odhalování kartelových dohod Evropskou komisí. V EU byla vyhláška o Leniency programu přijata roku 1996. Do její novelizace v únoru 2002 vydala Evropská Komise rozhodnutí o 16 případech kartelů, v nichž zúčastněné podniky spolupracovaly s vyšetřovateli a získaly tak částečnou nebo úplnou imunitu.
Rozlišujeme Leniency program typu I (IA a IB) a Leniency program typu II:
LENIENCY PROGRAM TYPU IA: soutěžiteli, který přizná svoji účast na domnělé kartelové dohodě, Úřad neuloží pokutu, která by mu jinak byla uložena, pokud splní povinné náležitosti:
- předloží jako první informace a důkazy o kartelu, úřad v okamžiku předložení důkazu ještě šetření případu neprovedl, neměl ani dostatek důkazů a informací k provedení šetření a
- žadatel splňuje všeobecné podmínky pro aplikaci programu
LENIENCY PROGRAM TYPU IB: soutěžiteli, který přizná svoji účast na domnělé kartelové dohodě, Úřad neuloží pokutu, která by mu jinak byla uložena, pokud splní povinné náležitosti:
- předloží jako první informace a důkazy o kartelu, úřad neměl v okamžiku podání žádosti dostatek důkazů k prokázání kartelové dohody,
- nebyla dosud žádnému soutěžiteli poskytnuta ochrana v rámci typu IA a
- žadatel splňuje všeobecné podmínky pro aplikaci programu.
LENIENCY PROGRAM TYPU II: soutěžiteli, který přizná svoji účast na domnělé kartelové dohodě a který nesplňuje podmínky pro udělení Leniency typu I, Úřad sníží pokutu, která by mi jinak byla uložena, pokud splní povinné náležitosti:
- soutěžitel předloží důkazy a informace, které mají významnou přidanou hodnotu ve vztahu k důkazům, které již úřad má k dispozici a
- žadatel splňuje všeobecné podmínky pro aplikaci programu.
Pokuta se snižuje následovně: prvnímu žadateli o 30-50 %, druhému žadateli o 20-30 % a ostatním o 20 %.
Právě díky těmto výhodám Leniency programu jsou pak evropské podniky motivovány pomáhat vyšetřování, které je pak opět rychlejší a efektivnější.