Politika hospodářské a sociální soudržnosti EU
v období 2007-2013. Architektura politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU v letech 2007-2013. Legislativní, finanční a institucionální rámec politiky soudržnosti EU. Jaké jsou dosažené výsledky v oblasti ekonomické, sociální a územní soudržnosti EU?
Politika hospodářské a sociální soudržnosti EU (HSS) se zaměřuje na podporu celkového harmonického rozvoje regionů v Evropské unii. Jejím cílem je snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje různých regionů. Dále podporuje harmonický, vyvážený a udržitelný rozvoj ekonomických činností, vysokou úroveň zaměstnanosti, rovnost mezi muži a ženami a vysokou úroveň ochrany a zlepšování životního prostředí. Někdy se též nazývá těmito pojmy: regionální politika, strukturální politika, politika soudržnosti (kohezní politika).
Důvody pro reformu politiky soudržnosti:
- Přetrvávající regionální rozdíly, nepříznivý demografický vývoj v Evropě
- Zpomalení hospodářského růstu zemí EU
- Obecné požadavky tzv. „nové ekonomiky“ – technologická revoluce, znalostní ekonomika
- rozšíření eu na 28 států, regio rozdíly, migrace, stále více občanů žije ve znevýhodněných podmínkách !ROZŠÍŘENÍ UNIE PŘEDSTAVUJE JEDEN ZE ZÁKLADNÍCH DŮVODŮ REFORMY!
Klíčové aspekty reformy:
- Zahájení strategického každoročního dialogu mezi státy a EP a HSV
- Snížení počtu finančních nástrojů, financování programů jedním fondem
- Víceleté plánování pro fond soudržnosti
Hlavní principy reformy – koncentrace, zjednodušení, decentralizace
Architektura politiky HSS EU – 2007 – 2013
- Zpráva o HSS (2004) navrhla nové cíle: Konvergence, Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost, Evropská územní spolupráce
Konvergence
- Podpora nejméně rozvinutých členských států a regionů HDP < 75% EU 25
- HND < 90% průměru EU 25
- Regiony NUTS II (v ČR celé území kromě Prahy)
- Pomáhá fond soudržnosti
- regiony postižené „statistickým efektem“ (neboli Phasing out regiony)
Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost
- Zaměřeno na omezený počet priorit provázaných s cíli Lisabonské a Götenborské strategie
- HDP na obyv. > 75% průměru EU 25
- Programy zaměstnanosti jsou organizovány na národní úrovni
- uplatňována ve všech regionech, které se nekvalifikovaly pro cíl 1 (Konvergence) a ani pro přechodnou podporu (nejsou Phasing out regiony)
- podpora určená taky „Phasing In“ regionům
Evropská územní spolupráce
- Regiony úrovně NUTS III
- přeshraniční: regiony, které se nacházení podél vnitřních a vnějších hranic
- meziregionální: Komise stanovila 13 oblastí spolupráce
- nadregionální : všechny regiony (výměna zkušeností)
- Je zaměřena n specifické problémy v oblastech, které jsou rozděleny hranicemi
Cíl 1: Konvergence | Cíl 2: Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost
|
Cíl 3: Evropská územní spolupráce
|
||
TOP | ROP | |||
Integrovaný operační program | ROP NUTS II Severozápad | OP Praha Konkurenceschpnost
|
OP Nadnárodní spolupráce
|
|
OP Podnikání a inovace | ROP NUTS II Severovýchod | OP Praha Adaptabilita
|
OP Přeshraniční spolupráce | OP Česko – Sasko |
OP Životní prostředí | ROP NUTS II Střední Čechy | OP Česko – Bavorsko | ||
OP Doprava | ROP NUTS II Jihozápad | OP Česko – Rakousko | ||
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost | ROP NUTS II Jihovýchod | OP Česko – Německo | ||
OP Výzkum a vývoj pro inovace | ROP NUTS II Moravskoslezsko | OP ČR – Slovensko | ||
OP Lidské zdroje a zaměstnanost | ROP NUTS II Střední Morava | OP ČR – Polsko | ||
Operační program Technická pomoc | OP Meziregionální spolupráce |
2007 – 2013 | |
Cíl | Finanční nástroj |
Konvergence | ERDF
ESF FS |
Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost | ERDF
ESF |
Evropská územní spolupráce | ERDF
ESF |
Základní legislativní dokumenty pro programování strukturální pomoci v EU
- nařízení
- Obecné nařízení a rozhodnutí o ESF, ERDF a FS
- čl. 1083/2006 sb.
- nahradil čl. 1260/1999 sb.
- Specifické nařízení
- ERDF čl. 1080/2006 sb.
- ESF čl. 1081/2006 sb.
- ESÚS 1082/2006
- FS 1084/2006
-
- Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006
- přidává Fond soudržnosti a ruší nařízení 1260/1999
- Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006
1083/2006
- obecná pravidla pro čerpání ze SF a FS
- pro období 2007-2013 schválila Komise tři cíle politiky HSS
- základní principy
- doplňkovost
- shoda (s dalšími aktivitami Společenství)
- partnerství, subsidiarita a proporcionalita
- proporcionalita – nový princip, podle principu proporcionality nepřekročí obsah ani forma činnosti EU rámec toho, co je nezbytné pro dosažení jejích cílůZměny v legislativě pro období 2007-13
- fond soudržnosti byl včleněn do Obecných nařízení pro ERDF, ESF a nově i FS (1083/2006)
- EAGGF byl nahrazen EARDF
- FIFG nahrazen EFF
- EARDF a EFF nyní stojí mimo SF EU
- pouze jedno prováděcí nařízení komise (1828/2006)
Základní struktura programových dokumentů SF EU:
SOZS->NRP->NSRR->OP->řízení programu a výběr projektu->průběžná kontrola
Závazné jsou NSRR a OP
Iniciativy:
- Jaspers – pomoc při podpoře projektů v evropských reginech
- Jeremie – evropské zdroje pro malé a střední podnikání
- Jessica – podpora pro udržitelné investice v městských oblastech
- Jasmine – Společná akce na podporu mikrofinančních institucí v Evropě, poskytovat technickou pomoc a finanční podporu nebankovním poskytovatelům mikroúvěrů a pomoci jim zlepšit kvalitu jejich provozu
Finanční perspektiva a finanční rámec:
- Alokace 336 mld. Eur
- Cíl konvergence – 78,5% – 264 mld. Eur
- Cíl reg. Kon. A zaměstnanost – 17,2% – 58 mld. Eur
- Cíl evropská úz. Spolupráce – 4% – 13,2 mld. eur
Rozdělení mezi členské státy:
„staré členské země „ | 51,7 % |
“ nové členské země“ (včetně Bulharska a Rumunska) | 48,3 % |
Základní struktura institucí pro řízení a implementaci programů politiky soudržnosti v EU
- pro každou úroveň strategických a operačních dokumentů (RPS/NSRR, OP, JPD) je v každém státe ustaven
- Řídící orgán/výbor
- Monitorovací výbor
- pro platební účely
- platební orgán
- certifikační účely a finanční audit
- Certifikační orgán
- Auditní orgánJiný pohled
-
- Řídící orgán/Řídící výbor – ŘÍZENÍ
- Zprostředkující orgán (subjekt) – IMPLEMENTACE
- Např.: Czech Invest, ČEA, ČMZRB, Úřad práce, Ředitelství silnic a dálnic ČR
- Monitorovací výbory – IMPLEMENTACE
- Platební orgán – ŘÍZENÍ
- Např.: Odbor Národního fondu MF ČR
- Platební jednotka
- Certifikační orgán (2007-2013) – ŘÍZENÍ
- Např.: Odbor Národního fondu MF ČR
- Auditní orgán (2007-2013) – ŘÍZENÍ
- Např.: Odbor Centrální harmonizační jednotky pro finanční kontrolu MF ČRNapř.:
- Ministerstvo financí: platební orgán, certifikační orgán, auditní orgán
- Ministerstvo pro místní rozvoj: programování, metodika, monitorování, evaluace, publicita, absorpční kapacita.
- Evropská komise: SOZS, nařízení ES, schvalování OP.
Dosažené výsledky:
Čísla bych si raději nepamatovala, spíš orientačně, abychom věděli, že díky podpoře MSP dochází k růstu počtu pracovních míst, atd.
Politika soudržnosti je jednou z politik Evropské unie, která je veřejnosti nejvíce na očích. Všech 28 zemí EU těží z politiky soudržnosti prostřednictvím tří fondů – Evropského fondu pro regionální rozvoj, Fondu soudržnosti a Evropského sociálního fondu – které jim pomáhají, aby
- snižovaly hospodářské rozdíly
- rozvíjely konkurenceschopná, diverzifikovaná hospodářství
- podporovaly udržitelný rozvoj a vytváření nových pracovních místDopad na hospodářství
- Dále pomáhá 271 evropským regionům vypořádat se s výzvami, které přináší globalizace, změny klimatu a demografické trendy. Finanční prostředky z politiky soudržnosti přinesly výhody milionům občanů EU, a to nejen díky novým pracovním místům a podpoře náležitých podmínek růstu, ale také díky investicím do modernizace infrastruktury, ekologickým zlepšením, podpory podnikání a do dovedností, výchovy a vzdělávání lidí.
- Rychle se zvyšující příjem v nejchudších regionech: Hrubý domácí produkt (HDP) na hlavu v nejméně rozvinutých regionech EU (tzv. regiony v rámci Cíle 1) vzrostl z 66% průměrné hodnoty 2000 na 71%.
- Vytváření dalších pracovních míst: bylo vytvořeno přibližně 1,4 milionu pracovních míst, přičemž asi 1 milion z nich v podnikatelské sféře.
- Pomoc při snižování regionálních rozdílů: Pokud jde o úroveň rozvoje mezi nejvíce rozvinutými a nejméně rozvinutými regiony, podle ukazatele pro sledování rozdílů došlo k poklesu přibližně o jednu šestinu díky udržitelnému vysokému růstu v méně rozvinutých regionech.
Dopad na životní prostředí
- Zlepšování ochrany životního prostředí: Politika soudržnosti významně přispěla k tomu, aby regiony mohly splňovat standardy ochrany životního prostředí. Například na moderní systémy dodávek vody bylo napojeno o 20 milionů lidí více, o 23 milionů lidí více má čističky odpadních vod.
- Programy více zaměřené na udržitelný rozvoj: Polovina členských států zahrnula do svých programů politiky soudržnosti na období 2007-2013 indikátory emisí skleníkových plynů a cíle na jejich snižování
Dopad na dopravní infrastrukturu
- Modernizace dopravních spojení : Z Fondu soudržnosti bylo financováno téměř 4700 km dálnic a 1200 km vysokorychlostních železnic. To znamená, že fondy politiky soudržnosti se v zemích podporovaných v rámci politiky soudržnosti spolupodílely na financování 77 % dálnic a přibližně 56 % vysokorychlostních železnic. Díky tomu hustota dálnic ve Španělsku, Řecku, Irsku a Portugalsku vzrostla z 90 % průměru EU15 na 111 %. Problémem zůstává EU12, kde je hustota dálnic na úrovni 35 % průměru EU15.
Dopad na podnikání
- Podpora rozvoje podnikání: Finanční podporu získalo 230 000 malých a středních podniků (zejména ve formě grantů, ale také ve formě půjček a rizikového kapitálu) a dalších 1,1 milionů MSP obdrželo rady a pomoc při vytváření sítí, Výsledkem bylo vytvoření zhruba 1 000 000 pracovních míst na úrovni EU.
Dopad na výzkum
- Investice do výzkumu a inovací: Podporu obdrželo téměř 38 000 výzkumných a rozvojových projektů, přičemž v oblasti výzkumu došlo k vytvoření více než 13 000 nových dlouhodobých pracovních míst.