Politika a programování rozvoje venkova v EU a ČR.
Vymezení problematiky venkova v EU. Formování politiky rozvoje venkova v EU a ČR. Jaké jsou základní odlišnosti procesu programování politiky venkova oproti programování strukturální pomoci v EU? Nástroje a programy politiky rozvoje venkova v ČR. Perspektivy politiky rozvoje venkova v programovém období 2014-2020.
– v souvislosti se změnami v geopolitickém uspořádání Evropy a v důsledku změn v charakteru venkova a také prudkému růstu měst v důsledku průmyslového rozvoje, se EU začala zabývat i problematikou venkova, která vchází do popředí zájmu EU od 80. let 20. století od prvního vyslovení myšlenky politiky rozvoje venkova
VYMEZENÍ PROBLEMATIKY VENKOVA V EU
– paradoxní je, že neexistuje jednotná, celosvětově uznávaná definice pojmu venkov – přitom se jedná o oblasti, které zaujímají (nejen v EU) největší územní rozlohu na světě
– problematice a vymezení venkova se věnuje mnoho autorů, ale vzhledem k subjektivnímu nahlížení na danou problematiku se jednotlivé definice liší
– např. „Řídce osídlený prostor, ve kterém má důležitou funkci zemědělství.“, „oblast s nízkým počtem a hustotou obyvatel“, či z hlediska sociologického je venkov definován jako „oblast s jiným způsobem života, oproti životu v oblastech městských“
– často uváděným důvodem zaostávání venkovských oblastí je nízký aglomerační potenciál, nedostatek lidského kapitálu a nízká vybavenost infrastrukturou
Vymezení venkovského prostoru – dle kritéria hustoty zalidnění[1]
- Metodika OECD
– velmi obtížné, ale jedinou, všeobecně uznávanou mezinárodní definicí (kterou používá EU – tím pádem je aplikována i v ČR) je vymezení dle OECD, které je založeno na podílu obyvatelstva, jež žije na území s hustotou zalidnění menší než 150 obyv. na km2
– dle této metodiky jsou venkovské oblasti definovány na dvou úrovních:
- na úrovni lokální: – hustota zalidnění na úrovni LAU2 (bývalý NUTS5 – obce). V tomto případě jsou za venkovský prostor považovány obce s velikostí do 2000 obyvatel, obce s velikostí do 3000 obyvatel, a takové, které mají hustotu zalidnění menší, než 150 obyvatel/km2.
- na úrovni regionální: – Regionální úroveň NUTS3 je pak ale v rámci tohoto dále klasifikována na převážně městské, významně venkovské a převážně venkovské oblasti
- Definice dle EUROSTATu – každý region je pak klasifikován jako:
- hustě osídlená zóna: skupiny obcí, u nichž je hustota obyvatelstva vyšší než 500 obyvatel na km2 a celkový počet obyvatelstva celé zóny je nejméně 50 000 obyvatel.
- přechodná zóna: skupiny obcí, u nichž je hustota osídlení vyšší, než 100 obyvatel na km2 a celkový počet obyvatelstva celé zóny je nejméně 50 000 obyvatel nebo se musí jednat o zónu, která je přilehlá, respektive sousedí s hustě osídlenou zónou.
- řídce osídlené oblasti: do této kategorie spadají všechny obce, které nejsou klasifikovány jako hustě osídlené, anebo nespadají do přechodné zóny
– venkovské oblasti tvoří více než 90% území EU a žije v nich cca polovina jejích obyvatel
venkovské regiony EU:
– charakteristické jedinečnými kulturami, hospodářskými a sociálními vazbami
– zvláštními řemeslnými aktivitami
– krajinnou rozmanitostí
FORMOVÁNÍ POLITIKY ROZVOJE VENKOVA V EU A ČR
EU:
– v počátcích formování SZP (60. léta 20. století) nebyla problematika venkova brána v potaz, až na přelomu 80. – 90. let 20. století, kdy byla EK vydána zpráva s názvem Budoucnost venkovské společnosti – zde byl venkovský prostor a zejména jeho rozvoj uznán za legitimní oblast politik EU a od roku 1989 měl mít každý komisař pro zemědělství odpovědnost za rozvoj venkova.
– pořád se ale nejednalo o politiku rozvoje venkova v dnešní podobě
– významnějším mezníky:
- CORK (1996), kdy se konala konference EU o rozvoji venkova, na základě které byla vydána CORKSKÁ DEKLARACE:
- byly položeny základy dnešního II. pilíře SZP
- deklarace doporučila začlenit venkov do existujících politik států
Pilířová struktura SZP:
– 1. pilíř – zaměřen na podporu trhu zemědělské produkce, ochranu ŽP a rozvoj venkova
– 2. pilíř – Politika rozvoje venkova – zaměřena na podporu rozvoje venkova a ŽP
– k těmto nově ustanoveným dvěma pilířům pak vznikly 2 evropské fondy:
- pro 1. pilíř EAGF – Evropský zemědělský garanční fond
- pro 2. pilíř EAFRD – Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (následník EAGGF – Evropského zemědělského záručního a orientačního fondu)
- SALZBURG – SALZBURGSKÁ KONFERENCE (2003) – 2. evropská konference o rozvoji venkova
- zaměřena na potřeby dnešního venkova
- v návaznosti na konference byla přijata deklarace, která vymezila principy, dle kterých by se měla řídit politika rozvoje venkova v období 2007-2013
- politika rozvoje venkova měla být založena na partnerství mezi veřejnými organizacemi, soukromými organizacemi a občanskou společností (Místní akční skupiny) v souladu s principem subsidiarity
- CÁCERES (2004) – vydána deklarace z Cáceres (Španělsko[2]) – deklarace požadovala vytvoření evropské politiky rozvoje venkova k využití Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova
Hlavní myšlenkou konference a Deklarace z Cáceres, jenž vychází ze závěrů tohoto setkání, byla nutnost uvědomit si důležitost a význam venkovských ekonomik, které je nutné posílit napříč Evropou, zejména pak také v nových členských zemích EU. Mimo jiné byly prostřednictvím Deklarace zavedeny indikátory rozvoje venkova a typologie venkovských oblastí
ČR:
– již jako kandidátská země měla ČR možnost čerpat finanční prostředky z předvstupního programu SAPARD – měl napomáhat kandidátským zemím při řešení konkrétních úkolů při zavádění acquis communitaire vztahující se k SZP
– po vstupu ČR do EU jsme měli možnost čerpat finanční prostředky i v rámci OP Rozvoj venkkova a multifunkčního zemědělství (OP RVMZ) pro období 2004-2006 – pro rozvoj venkova byla důležitá priorita II. Rozvoj venkova, rybářství a odborné vzdělávání, přičemž bylo čerpáno z Evropského zemědělského záručního a orientačního fondu (EAGGF) – ze sekce orientační z Finančního nástroje pro usměrňování rybolovu (FIFG)
– pro období 2007-2013 v oblasti rozvoje venkova je to pak Program rozvoje venkova 2007-2013, v rámci 2. pilíře SZP
ZÁKLADNÍ ODLIŠNOSTI PROCESU PROGRAMOVÁNÍ POLITIKY VENKOVA OPROTI PROGRAMOVÁNÍ STRUKTURÁLNÍ POMOCI
– od regionální politiky se odlišuje tím, že podpora poskytovaná v rámci rozvoje venkova se týká všech regionů, nikoliv jen regionů znevýhodněných
– každá země EU si v oblasti rozvoje venkova určí svou vlastní národní strategii a konkrétní program rozvoje venkova na regionální úrovni
NÁSTROJE A PROGRAMY POLITIKY ROZVOJE VENKOVA V ČR PRO OBDOBÍ 2007-2013
Hierarchie programování rozvoje venkova
- Národní strategický plán rozvoje venkova ČR
- – NSPRV ČR byl v období 2007-2013 realizován prostřednictvím Programu pro rozvoj venkova
- – vychází z hlavních strategických priorit EU pro období 2007-2013 s důrazem na zvyšování ekonomického růstu, vytváření nových pracovních příležitostí a udržitelný a ekonomický rozvoj
- Program rozvoje venkova ČR
Tento program je nástrojem pro získání podpory ze strany Evropské unie z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova, jak uvádí Nařízení Rady (ES) č. 1698/2005 ze dne 20. 9. 2005, čl. 15.
Řídícím orgánem Programu rozvoje venkova (dále jen PRV) v České republice je ministerstvo zemědělství, zprostředkujícím subjektem pak Státní zemědělský intervenční fond (SZIF). Daný program byl schválen pro současné programové období 23. 5. 2007.
Základní struktura Programu rozvoje venkova 2007-2013:
- Konkurenceschopnost lesnictví, zemědělství a potravinářství;
- Zvýšení biologické rozmanitosti, ochrana vody a půdy a zmírnění klimatické změny;
- Život ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova;
- LEADER za účelem dosažení os I – III – ,,zaměřená na pomoc místním obyvatelům venkovských mikroregionů principem ,,zdola–nahoru‘‘ vypracovat vlastní strategii rozvoje území, ve kterém žijí a podpořit projekty pro jeho rozvoj‘‘, jak udává nařízení Rady 1698/2005.Co se týče financování PRV na období 2007 – 2013, PRV ČR 3 669, 8 mil. EURPERSPEKTIVY ROZVOJE VENKOVA V PROGRAMOVÉM OBDOBÍ 2014-2020 První pilíř je určen pro přímé platby a v rámci druhého pilíře (ROZVOJ VENKOVA) byly stanoveny tyto priority:
- V rámci Programu rozvoje venkova pro budoucí programové období již byly stanoveny dva pilíře – tak, jako tomu bylo v období 2007-2013
- – Evropská komise již v roce 2011 vydala nařízení, ve kterém stanovuje strategii budoucí společné zemědělské politiky, a na základě kterého započaly přípravy budoucího programového období.
- Transfer znalostí a inovací;
- Zvýšení konkurenceschopnosti (lesní hospodářství, zemědělství);
- Podpora pro organizaci potravinového řetězce a řízení rizik;
- Obnova, zachování a posílení ekosystémů;
- Podpora efektivního využívání zdrojů a přechod na nízkouhlíkové hospodaření (investiční opatření, nároková opatření)
- Podpora sociálního začleňování, snižování chudoby a podpora hospodářského rozvoje ve venkovských oblastech, neboli Komunitně vedený místní rozvoj (CLLD), v rámci kterého má být využit potenciál předešlé metody LEADER a mají být nastaveny minimální kvalitativní standardy pro MAS a prostřednictvím dané metody budou implementována všechna projektová opatření.
– v období 2014-2020 je na politiku rozvoje venkova nahlíženo jako na důležitou součást jedné z nejdůležitějších priorit EU – SZP EU
– nicméně jako v jiných oblastech, i v politice rozvoje venkova dojde ke zpoždění, kdy první výzvy současného programového období jsou plánovány na 1. polovinu roku 2015
[1] dalšími kritérii pro vymezení venkovského prostoru může být: statut obce, počet obyvatel dané obce
[2] Melecký má v prezentaci, že je to ve Francii – zkoušela jsem to hledat na mapě, ve Francii žádné takové město není a i v ostatních diplomkách na toto téma, které jsem našla je napsáno, že je to ve Španělsku