Marketing v sociálních sítích
Co si představíte pod pojmem „marketing v sociálních sítích“?
Co umožnilo jeho rozvoj?
– „vše, co umožňuje komukoli komunikovat s kýmkoliv – jinými slovy, uživatelsky generovaný obsah distribuovaný snadno přístupnými internetovými nástroji“ (Sterne, 2011).
– „sociální média jsou online média, kde je obsah (spolu)vytvářen a sdílen uživateli“ (Janouch, 2010)
– Interaktivní médium umožňující vytvářet, publikovat a přejímat online sdělení mezi uživateli systému
Vyjádřit svou zkušenost s produktem, firmou
Zapojit se do veřejné diskuze
Sdílení médií
Komunikovat…
– Sociální média se nepřetržitě mění tím, jak přibývá obsah a funkce
– Sociální média umožňují interaktivitu – obousměrnou komunikaci firmy a zákazníka
– Užívání sociálních médií je ovlivněno také psychologickými a sociologickými aspekty
o Jsou často vnímána jako místa „kolektivní moudrosti“, kde názor vytvořený na určitý produkt je vždy pravdivý…
o Představují důvěryhodnější médium v porovnání s klasickými médii
o Sdružení do komunit
Z jakých důvodů si myslíte, že se nejčastěji lidé „sdružují do komunit“ na sociální síti?
Proč chceš být součástí komunity?
Zdál se vám předchozí seznam málo obsáhlý?
Pojďme si marketing v sociálních sítích uvést v širším kontextu…
Internetový marketing
Zahrnuje veškeré marketingové aktivity, které jsou uskutečňovány na internetuNěkdy je označován také jako i-marketing anebo web marketing
Online marketing
Rozšiřující pojem internetového marketingu
Představuje marketing, který je prováděn přes mobilní telefony či podobná zařízení a sociální média
Pojem internetový marketing neznamená pojem online marketing, byť tyto rozdíly se stále zmenšují…
Mobil je dnes „malý běžný počítač“ s připojením na internet…
Elektronický marketing
• Označován také jako e-marketing
• Zahrnuje veškerý marketing prováděný elektronicky (ne klasický marketing), tzn.
Internetový marketing
Online marketing
Databázové systémy
• Jaká je nejvyužívanější složka e-marketingu?
e-business
Součást elektronického marketingu
Obchodní aktivita, která probíhá prostřednictvím informačních technologií a zahrnuje digitální online komunikaci, online výzkum a online marketing
Online reklama
V užším pojetí se jedná o internetovou reklamu
V širším pojetí představuje veškerou elektronickou komunikaci prostřednictvím elektronických kanálů
Mobilní reklama
Internetová reklama
Proč vznikl elektronický marketing?
Kde se vzal internetový marketing?
Co přispělo k jeho širšímu rozvoji?
„Internetový marketing je tady proto, že je tady internet“ (Janouch, 2010).
– Internet = „veřejná celosvětová decentralizovaná síť či propojení dílčích sítí“ (Sedláček, 2006).
– Internet jako celek nikomu nepatří
o ISOC: Internet Society
o World Wide Web Consortium
o IAB: Internet Architecture Board
– Velmi často se na fungování internetu podílejí také dobrovolníci
– Neplést internet, extranet a intranet!
• Skutečné počátky marketingu na internetu lze pozorovat na konci 90. let
• Počáteční omezení – přístup na internet
• Na přelomu tisíciletí firmy využívají web, online reklamu, multimédia
• Elektronický marketing je dnes významnější než klasický
Rok 2009
– 1,7 miliardy uživatelů celosvětově
– 6,5 milionů v České republice
– 110 milionů aktivním domén
– 1 bilion unikátních URL
Počet internetových uživatelů v ČR
Monitoringem užívání webu se zabývá NetMonitor
Užívání internetu lze snadněji „měřit“
V roce 2013 bylo 69% české populace uživatelem internetu (výchozí hodnota 9,4 milionů obyvatel)
Poměr obou pohlaví se liší s minimálními rozdíly, avšak ve věku 55+ podíl mužů výrazně roste
Nejčastější vzdělání uživatelů je středoškolské
90% penetrace u populace do 24 let
Aktivity Čechů na internetu
Co přináší internet marketingu?
V čem je elektronický marketing lepší než „offline“ marketing?
Základní vlastnosti
• Nadnárodní síť
• Konstantní náklady na využívání
• Obousměrnost komunikace
• Zpětná vazba
• Personalizace
• Integrace dalších médií
• Všudypřítomnost
Problémy a omezení
• Nerovnoměrné pokrytí
Byť záleží na měřítku pohledu
• Cena internetu a přenosové kapacity
• Sociálně psychologická dimenze
• Ochrana soukromí?
Výhody internetového marketingu oproti offline marketingu:
– V monitorování a měření
– Umožňuje vyšší komplexnost
– Dostupnost 365 dní v roce
– Možnost individuálního přístupu
– Dynamický obsah
– Diferencovaná a masová kastomizace (customizace)
o Elektronický marketing nenutí zákazníka kupovat, ale snaží se přimět zákazníka, aby se SÁM ozval
Nejstarší službou internetu
– „otec mailu“ je Ray Tomlinson z firmy Bolt, Beranek a Newman
– Jako první dokázal přenést soubory z jednoho PC do druhého
– Zavedl @
o Umožňuje určit příjemce mailu a síť
– Masivnější rozvoj i do oblasti marketingu v 90. letech
– V současnosti je jedním z prvních nástrojů, který nová firma používá
– V roce 1976 poslala královna Alžběta II první mail!
– V roce 2001 bylo za 1 den posláno 31 miliard mailů
– V roce 2008 toto stouplo na 170 miliard
o 2 miliony mailů za vteřinu
– 2010 dosáhl 300 miliard za den
– Až 9 z 10 mailů může být nevyžádaných
o Snížila legislativa
– V roce 2009 byly náklady na likvidaci spamu v poště vyčísleny na 712 dolarů ročně
o Jak to spočítali?
– Na světě je přes 3 miliardy mailových adres…
Krátké shrnutí
– Rozlišujeme elektronický marketing, internetový marketing a online marketing-
– V současnosti nejpoužívanější je internetový marketing
– Elektronický marketing vychází z rozvoje IT technologií, internetu
– Internet je dnes téměř „všudypřítomný“, v ČR cca 6,5 milionu uživatelů – významné médium
– Internet má jak své výhody, tak i nevýhody…
– Hlavní cíle elektronického marketingu = 5S
– Elektronický marketing se promítá do marketingového mixu
Kdy vznikly sociální sítě?
K jakým účelům původně sloužily?
ARPANET byl již zmíněn
– Byť původně byl určen pro vojenské použití
Na konci 90. let se objevují první pokusy o sociální sítě
– Classmates.com
– Sixdegrees
Novodobá historie se odehrává až v 21. Století
– Friendster (2002)
o Vytvořena kanadským programátorem Jonathan Abrams
o Známá především v jihovýchodní Asii
o V roce 2011 byla přetransformována na platformu sociálních her
MySpace (srpen 2003)
– Sídlo v Californii, autoři: Chris DeWolfe, Tom Anderson
– Mutace ve 14 jazycích
Facebook (únor 2004)
– Mark Zuckerberg a Eduardo Saverin pro Harvard University
– Později převzaly další univerzity
–
– Přeložena do více než 60 jazyků
– Kolik lidí v ČR využívá Facebook?
– Která síť je podle vás nejpoužívanější v ČR?
– Jak se čísla budou dále vyvíjet?
„sociální média jsou online média, kde je obsah (spolu)vytvářen a sdílen uživateli“
Užívání sociálních médií je ovlivněno také psychologickými a sociologickými aspekty
První dodnes fungující síť je Friendster z roku 2002
Ve světě Facebook využívá přes miliardu lidí, v ČR ho využívá 3,8 milionu.