Představitelé moderních literárních směrů ve světové literatuře 1.poloviny 20.století
- a) historický kontext
- první světová válka (1914-1918)
- nové poválečné uspořádání: vznik nových státu, rozpad Rakouska-Uherska
- 1917: Velká říjnová revoluce: vznik SSSR
- 1929: počátek hospodářské krize na burze v USA
- druhá světová válka (1939-1945)
- b) kulturní a umělecký vývoj 1. poloviny 20. století
- avantgarda:
- z fr. slova předvoj, přední stráž
- odmítá tvorbu podle dosavadních uměleckých schémat, chtějí vytvářet novou skutečnost
- umělci evropští: čeští, ruští, francouzští atd.
- básníci, prozaici, dramatici, výtvarníci, hudebníci
- výtvarné umění:
- secese: španělský architekt Antonio Gaudí, malíř Gustav Klimt, Egon Schiele
- fauvismus: Henri Matisse
- expresionismus: exprese = výraz: měnil se výraz, barva: zvýraznění citového vyznění, ruský autor Vasilij Kandinskij, Ital Amedeo Modigliani, Egon Schiele, Oscar Kokoschka, Edvard Munch: Výkřik: výtvarné umění
- kubismus: lat. kubus = krychle; Pablo Picasso: Guernica (hrůza španělské války), Georges Branque; vytvářeli nové prostorové vztahy mezi předměty, nové řešení perspektivy, mnohopohledovost, pohled najednou z několika úhlů, stran
- futurismus: lat. futurum= budoucí; zavržení tradice, hledání nových slov; pohyb, pokrok, budoucnost; Giacomo Balla (Děvčátko běžící na balkóně), F.T. Marinettti
- dadaismus: fr. dada = hračka, princip náhody, provokovat a šokovat společnost, francouzský malíř Marcel Duchamp, rumunský autor Tristan Tzara
- surrealismus: fr.surrealismus = nadrealismus; Sigmund Freud: rakouský psychiatr, psychoanalýza, lidské podvědomí; hlavní zdroj inspirace tvorby/náměty v podvědomí (snové náměty: záznamy snů, halucinací), za hranice lidského vnímání; Salvátor Dalí: Výstraha před občanskou válkou, 1936
- moderní směry se objevují v hudbě (Igor Stravinskij, Béla Bartók) i ve filmu (Luis Buňuel, Charlie Chaplin, Walt Disney, Robert Falherty, Alfred Hitchcock
- c) literatura
- a) francouzská literatura:
- Antoine de Saint-Exupéry (1900 – 1944)
- rodiče urozený původ, šlechtický původ
- studium architektury: těžké období, chtěl na námořnickou školu, ale nevzali ho
- 1921: vojenská služba: letectvo: nebezpečné zážitky
- velitel letiště v Africe
- zahynul při letu z Korsiky do Francie: zřítil se do Středozemního moře, neví se, co se přesně stalo (spekuluje se i o sebevraždě)
- dílo: Letec: zážitky z letectví, Noční let, Země lidí: příběhy ze života, úvahy o životě, přátelství a lásce, zážitky z leteckých bojů; Velká cena Francouzské akademie, Malý princ, Citadela: nedokončil ji, nemá ucelený děj, úvahy o smyslu života, myšlenky o lásce a přátelství, Kurýr na jih: poštovní pilot, zahynul v poušti, Válečný pilot: odsouzení války, je zbytečná
- Malý princ
- v období leteckých bojů o Francii, po porážce Francie do USA: zde začal psát Malého prince
- mnoho zamyšlení nad životem, láskou, přátelstvím
- psaná z pohledu autora, vlastní ilustrace
- dialogy dvou osob, vnitřní monology postav, personifikace: lidské vlastnosti přenáší na květiny a zvířata
- Romain Rolland (1866 – 1944)
- prozaik, dramatik, literární a hudební kritik
- 1915: Nobelova cena za literaturu za dílo Jan Kryštof (str. 102 -103)
- pacifista, humanista
- rodina se přestěhovala do Paříže, aby mohl studovat
- studium historie
- romány: Jan Kryštof, Dobrý člověk ještě žije, Clerambault, Okouzlená duše
- novela: Petr a Lucie: 1920
- eseje, životopisy (Johann Wolfgang Goethe, Michellangela, Lva Nikolajeviče Tolstého, Ludwig van Beethoven, Georg Fridrich Händel)
- divadelní hry: Divadlo revoluce, Vlci, 14. července, Danton
- Petr a Lucie
- proti válce, pacifistické názory
- i během války může vzniknout mezi dvěma lidmi láska: něco krásného ve válce
- bombardování Paříže v roce 1918
- děj probíhá od 30. ledna 1918 kdy se Petr (18) a Lucie poprvé potkali, oba nesnášeli válku, Petr všechno velmi prožíval, Lucie spíše bezstarostná, do 29.3.1918, kdy oba zahynuli při bombardování v kostele
- b) anglická literatura:
- antiutopie: společenské souvislosti, zachycují dehumanizovaný, totalitně řízený svět x utopie: ideální společnost, která ovšem není reálně uskutečnitelná
- autoři antiutopií: Herbert George Wells: Válka světů, Stroj času; Aldouse Huxley: Krásný nový svět, George Orwell: 1984, Farma zvířat; u nás Karel Čapek
- George Orwell (1903: Bengálsko – 1950)
- novinář: BBC, Observer, Tribune; studoval na Etonu, nešel na vysokou školu; pracoval v Barmě pro imperiální policii; žil i jako tulák, mezi spodinou; esejista, prozaik;
- nenáviděl nedemokratické tendence v politice; socialista: kritika komunistického totalitarismu
- alegorické (jinotaj) politické romány: Farma zvířat, 1984
- výbory esejů: česky: V břiše velryby: esej o Henry Millerovi; Uvnitř velryby a jiné eseje; Úpadek anglické vraždy a jiné eseje
- náměty: kultura, sociální problémy, politika, literatura: literární kritik, nacionalismus
- romány: Na dně v Paříži a Londýně; Barmské dny; Hold Katalánska: zážitky ze španělské války; Bože chraň aspidistru
- 1984: mašinérie politické ideologie, která rozebere jedince na tolik, že si myslí jenom to, co se po něm chce; hrdinové vidí nesprávnost ideologie, zatčení, rozebrání: věří ve Velkého bratra a spolupracují; newspeak: jazyk: neschopnost vyjádření protestu proti ideologii
- Farma zvířat:
- román, forma bajky
- podobenství: násilné nastolení společnosti: všichni jsou si rovni, někteří jsou si rovnější
- u nás zakázán; popisuje Stalinovo Rusko
- hlavni postavy: zvířata – animalismus, kůň, osel, prasata: Napoleon („Stalin“), Kuliš („Trockij“), Pištík,
- Virginia Woolfová (1882 – 1941)
- vzdělávala se doma; po smrti matky psychické problémy; pokus o sebevraždu (po smrti otce a bratra); založila s manželem nakladatelství
- 1941: dopis na rozloučenou, utopila se; deníky: manžel je vydal po její smrti
- literární technika Proud myšlení/vědomí: objektivní obraz, vnímání myšlenek postav, zachycení myšlenkových pochodů
- eseje, povídky: otázky feminismu, jak těžké je pro ženu psát literaturu
- literární kritiky, časopisy
- romány: Plavba: první román, Noc a den: druhý román, Jakobův pokoj, Paní Dallowayová, Orlando, Vlny, Mezi akty, K Majáku
- romány: podstata lidské existence, pocit marnosti
- navazovala na realismus; rozvoj charakteristického umění: kladné i záporné vlastnosti
- experimentální literatura = modernismus: experimenty s jazykem; rozchod s klasickými vyprávěcími postupy; mění se časové a prostorové roviny
- Micheal Cunningham: Hodiny: motivy ze života Virginie Woolfové a hrdinky románu Dallowayová
- Gilbert Keith Chesterton (1874 – 1936)
- pocházel ze zámožné londýnské rodiny
- studium malířství na Sladově akademii (nedokončil), novinář
- manželka Frances Blogg: bez dětí
- 1893: se stal anglikánem, přestoupil do katolické církve
- Týdeník G. K´s Weekly (distributivismus): rovnoměrnější distribuce výrobků
- dílo: poezie, eseje, povídky, literární kritiky
- eseje a polemiky: Ohromné maličkosti: Záhada břečťanu, Heretikové, Co je špatného na světě, Nesmrtelný člověk
- literární kritiky: Charles Dickens
- portréty katolických světců: Sv. František z Assisi, Sv. Tomáš Akvinský
- fantastické a detektivní příběhy: Klub podivných živností, Anarchista Čtvrtek, Létající hospoda
- Povídky otce Browna: katolický kněz odhaluje zločiny na své faře
- Autobiografie: posmrtně
- c) americká literatura:
- ztracená generace: mladí lidé, kteří se zúčastnili první světové války a byli zasaženi její krutostí a poválečnou depresí; přestali věřit v zažité životní hodnoty a procházeli hlubokou duchovní krizí, pocity deziluze a zklamání
- Ernest Hemingway (1899 – 1961)
- první světová válka: dobrovolník italské armády, Červený kříž
- občanská válka ve Španělsku: reportér
- cestovatel, dopisovatel; nositel Nobelovy a Pullizerovy ceny; ztracená generace
- poslední roky života na Kubě; 1961: spáchal sebevraždu
- romány: Sbohem armádo; I slunce vychází; Smrt odpoledne; Přes řeku do stínu; Komu zvoní hrana: zážitky z občanské války ve Španělsku;
- Stařec a moře: novela
- povídky: autobiografické rysy: Můj táta, Sněhy na Klilimandžáru
- Hemingway používal metodu ledovce: jen malou část nad hladinou čteme, základ: sami si dotvořit
- Francis Scott Fitzgerald: ztracená generace; Velký Gatsby
- John Steinbeck: Hrozny hněvu, O myších a lidech
- William Faulkner: Hluk a vřava: metoda proud vědomí, Sartoris
- Jack London (1876 – 1916)
- populární literatura: dále sem patří např. Erich Maria Remarque
- novely, eseje, povídky, romány
- psal do novin
- povídky: Odpadlík, Láska k životu, Moudrost stezky
- romány: Bílý tesák (1905), Tulák po hvězdách, Démon alkohol
- vzor např. pro Jacka Kerouaca
- d) německá literatura:
- Erich Maria Remarque (1898 – 1970)
- populární literatura: vyhýbá se experimentům, staví na silném příběhu
- spisovatel, literatura o válce
- redaktor, učitel, účetní, automobilový závodník; v 18 do armády
- antimilitarista, antifašista: „fašismus = rakovina lidstva“
- většina děl napsaná ich-formou
- romány: Na západní frontě klid; Cesta zpátky; Tři kamarádi; Vítězný oblouk; Jiskra života; Čas žít, čas zemřít; Černý obelisk; Nebe nezná vyvolených; Noc v Lisabonu
- e) ruská literatura:
- Ivan Bunin:
- exilová literatura
- podnikal cesty po Evropě, emigrace do Francie
- novely: Vesnice, Suchodol (ponurá atmosféra ruského venkova), Pán ze San Franciska, Případ korneta Jelagina.
- cyklus próz Temné aleje: povídka Krkavec
- Michail Bulgakov (1891 – 1940)
- studium medicíny
- účast v první světové válce jako vojenský lékař
- spolupráce smoskevským uměleckým a akademickým divadlem: MCHAT
- problémy s režimem
- patří ke spisovatelům ruské meziválečné prózy
- 1) povídky, novely: Diaboliáda, Zápisky na manžetách, Osudná vejce, Psí srdce
- 2) drama: Dni Turbinových, Zojčin byt, Purpurový ostrov, Puškám, Život pana Moliéra
- 3) romány: Bílá garda, Divadelní román, Mistr a Markétka (1928-1940): „román o ďáblovi, experimentální román
Poezie:
- Guillaume Apollinaire (1880 – 1918)
- francouzská literatura
- básník, dramatik, anarchista; zakladatel několika časopisů
- polský původ, dětství prožil v Monaku, poté žil v Paříži;;manželka: Jacqueline Kolbová
- próza: Zavražděný básník
- drama: Prsy Tiréziovy
- poezie: Alkoholy: báseň Pásmo, Kaligramy: obrazové texty, Bestiář aneb průvod Orfeův, Básně pro Lou, Básně pro Madeleine
- překlady Apollinairových básní: Karel Čapek, Vítězslav Nezval, Jiří Žáček, František Hrubín, Jaroslav Seifert
- báseň Pásmo, sbírka Alkoholy
- kubofuturismus, kubismus
- dostává se k historii, Paříži, náboženství, ke svému dětství, technice, začátek 20. století, náboženství, technika, návrat k antice
- srovnávání a spojení minulosti, přítomnosti i budoucnosti: přemisťování v čase: 20. století: pohyb, dynamika moderní doby; rozvoj techniky; symbolika války
- z Paříže ke Středozemnímu moři a jinde po Evropě (zmínka o Čechách, Praha součást Evropy srovnání křesťanství a židovství: Praha – střety); otázky křesťanství
- apollinairské pásmo:
- roj metafor, bohatý text, vychází z principu montáže
- grafická (změna grafické podoby verše) + zvuková (zvukomalba, používají hudební/zvukovou stránku: eufonie eufonie: příjemný zvuk x kakofonie: rozladění (časté použití ř)) + jazyková stránka:
- volný proud pocitů, myšlenek, dojmů, nálad, vzpomínek, představ= volný proud vědomí
- nechce podat přesný obraz vnějšího světa, zachytit skutečnost
- nastínit obraz světa v pohybu, dynamicky: mnohopohledovost: pohled z více úhlů = kubismus
- polytématická báseň: mnoho témat
- asociace = sdružení, spojení zdánlivě nesouvisejících představ: až v celku se vytvoří celkový obraz
- básnická tvorba Apollinaira (jeho báseň Pásmo) ovlivnila i české básníky: Jiří Wolker: Svatý kopeček; Vítězslav Nezval: Edison; Konstantin Biebl: Nový Ikaros
- Jaké další avantgardní francouzské básníky/literáty/umělce znáte?
- umělci:Henri Matisse, Marcel Duchamp
- literáti: André Breton, Robert Desnos, Luis Aragon, Paul Eluard, Jean Cocteau
- André Breton:
- francouzská literatura
- surrealismus
- dílo: Pozemská záře; Neposkvrněné početí; Nadja
- Volná láska:
- popisuje svou ženu: zrzavá, bystrá žena se štíhlým pasem, krásná, světlá ramena
- anafora: umocnění, zdůraznění toho, co chce říci
- znaky surrealistického textu
- spontánnost, obrazotvornost, fantazie není řízena logikou; imaginace= představivost
- volnost verše, bez plánování; potírá pravidla verše – volný verš
- bez členění interpunkcí; bez pravidel; bez rozumovosti = racionality
- nepromyšleně, rychle; neškrtat; nekontrolovat po sobě
- volný tok/proud myšlenek, psychický automatismus
- obrací se na Sigmunda Freuda: psychoanalýza, snaží se zachytit lidské podvědomí
- První manifest surrealismu, Psaná a surrealistická skladba neboli první a poslední výtrysk
- u nás: Vítězslav Nezval založil v 30. létech 19. století surrealistickou skupinu vydal surrealistické sbírky: Praha s prsty deště, Žena v množném čísle, Absolutní hrobař
- Georg Trakl:
- rakouský spisovatel
- expresionismus
- problémová osobnost; povolání v oboru farmacie: omamné látky, alkohol
- byl v první světové válce: deprese
- Sen zla:
- chmurné, pesimistické, temné ladění; výrazné barvy; výraz strachu, deprese
- útočí na naše city; dekadentní ladění
- Christian Morgenstern
- přestavitel evropské avantgardy; překládal Strindberga a Ibsena: za života brán jako vážný básník; onemocněl tuberkulózou, na kterou později zemřel
- sbírky: Šibeniční písně, Palmström: vyšly posmrtně
- Veliké lalulá: vytváření nových slov, připomíná jazyk malého dítěte, báseň má rytmus, rým
- rytmus: hlavní přízvuk na první slabice – trochej: v češtině hlavní rytmus (úderná, neúderná); další jamb, daktyl: mohou se střídat;; eufonie, kakofonie
- Noční rybí zpěv: grafická/vizuální báseň, kaligramy: změna grafické stránky; použil znaky básnického metra (pro rytmické dělení)
- český básník: Ludvík Kundera: O Morgensternově poezii: manifest nonsensové poezie
- Tristan Tzara:
- dadaismus: princip náhody
- Manifest DADA
- v češtině směr poetismus (Vítězslav Nezval): hravý směr blízký dadaismu
- futurismus:
- zkouší objevovat nové hodnoty slov
- Filippo Tomasso Marinetti: Futuristický manifest: krása v rychlosti (automobily), obhajování militarismu, destruktivních gest anarchistů; opovržení ženou
- Velemir Chlebnikov
- Vladimír Majakovskij: autor píšící politickou poezii, velká popularita po revoluci; spáchal sebevraždu
- dílo: Oblak v kalhotách, Flétna páteř, Člověk, Vojna a svět: proti válce
- poemy: Miluji, O tom
- komedie: Štěnice, Horká sprcha
- báseň Plným hlasem