Realismus v dílech českých spisovatelů 2.poloviny 19.století
- dvě linie/tématiky literatury:
- realistická próza s venkovskou tématikou
- realistická próza s historickou tématikou
- počátky realismu v české literatuře: Němcová, Borovský, májovci
- próza s venkovskou tématikou
- Karel Václav Rais
- 1859: Bělehrad – 1926: Praha
- představitel „venkovské prózy“
- navazoval na Boženu Němcovou, Vítězslava Hálka, Karolinu Světlou
- pocházel z chudé rodiny
- učitel, ředitelem měšťanských škol v Praze na Vinohradech
- zakladatel časopisu Zvon
- díla se odehrávají:
- v místech odkud pocházel: z Podkrkonošší
- v místech, kde působil jako venkovský učitel (Českomoravská vrchovina)
- hlavní hrdinové: staří lidé, děti, venkované, učitelé, faráři, poctivá venkovská duše
- vztahy mezi rodiči a dětmi
- dílo:
- 1) autor literatury pro mládež: Karlštejnský havran, Povídky ze starých hradů, Poslední léto;; pro nejmenší: Dárek maličkým, Když slunce svítí
- 2) básnické sbírky: Doma, Cesta k domovu
- 3) romány:
- Kalibův zločin: naturalistické líčení, obraz tragédie o narušených mezilidských vztazích,soustředí se na individuální prožitek,společensky nižší postavy: tuláci; zbohatlíci pozitivní hrdina žijící pro ženu x zlý člověk, rozvrácený vášněmi a sobecký
- O ztraceném ševci
- Západ
- Zapadlí vlastenci
- Skleník
- Pantáta Bezoušek: oslava prostého venkovana
- 4) drobná próza: vztahy mezi dětmi: Výminkáři, Rodiče a děti, Půlpáni, Na jednotřídce: vlastní kantorské zkušenosti a prózy z učitelského prostředí
- realistická témata
druhy řeči: monolog, dialog
formy řeči:
- a) přímá
- b) nepřímá
- c) nevlastní přímá: přímá řeč bez označení uvozovek
- d) polopřímá: vypravěč mluví o promluvě jiné osoby
- e) smíšená: promluva vypravěče + prvky promluvy postavy
- Josef Holeček
- z jižních Čech
- autor románů s venkovskou tématikou
- překladatel
- desetidílná románová kronika Naši
- Karel Klostermann
- česky i německy: dvojjazyčnost
- Šumava: zde vyrostl
- autor románů a povídek ze života šumavských obyvatel: skláři, učitelé, dřevorubci
- Ze světa lesních samot, V ráji šumavském, Mlhy na blatech, Skláři
- Jindřich Šimon Baar
- část tvorby věnoval rodnému Chodsku
- trilogie: Paní Komisárka, Osmačtyřicátníci, Lůsy
- vesničtí hrdinové: Jan Cimbura
- Tereza Nováková
- matka literárního kritika Arneho Nováka
- psala i odborné statě: O Karolině Světlé
- žila v Litomyšli
- děj většiny svých děl umístila do východních Čech (Litomyšl, Polička)
- studovala historické prameny: na jejich základě psala romány a novely
- psala romány: Jiří Šmatlán, Na Librově gruntě, Děti čitého živého, Drašar
- povídky
- Jan Heken
- Alois a Vilém Mrštníkové: Rok na vsi
- próza s historickou tématikou
- Václav Beneš Třebízský
- katolický kněz
- 1) povídky: řadil je do větších tématických celků
- husitství: V červáncích kalicha, V záři kalicha
- doba pobělohorská: Pobělohorské elegie
- 2) romány: Bludné duše, Královna Dagmar
- Zikmund Winter
- historik, profesor dějepisu, pečlivé studium historických materiálů – z nich vycházel
- soustředil se na 16. a 17. století, na historii všedního dne
- děje se odehrávají v Rakovníku a Praze
- 1) povídky: Rozina sebranec, Pražské obrázky (Praha), Nezbedný bakalář (Rakovník)
- 2) román: Mistr Kampanus: pobělohorská doba, o životě humanistického básníka a rektora pražské univerzity Jana Campana Vodňanského
- Josef Svátek: Paměti kata Mydláře
- Alois Jirásek
- narodil se v Hronově: východní Čechy, studium historie na filozofické fakultě, profesor dějepisu v Litomyšli a v Praze
- dílo velké románové cykly doby husitství, doby národního obrození a doby pobělohorské
- vychází z Palackého koncepce dějin: vrchol českých dějin husitství
- jiný přístup ke zpracování historické látky než Winter: Jirásek: historické epopeje a románové kroniky; národní duch, nezabýval se psychologií postav; vzbuzuje zdání objektivity; velké dějinné události;;; Winter: historie všedního dne, způsob života: stolování, šaty, námluvy, postavení dětí; živé barvité podání; umělecká próza, kratší povídky a novely
- hodně rozepisuje, věrně
- 1) husitství:
- první trilogie: Mezi proudy: vývoj husitství (počátky, doba Václava IV., vystoupení mistra Jana Husa)
- druhá trilogie: Proti všem: vyvrcholení husitství, vystoupení Jana Žižky
- třetí trilogie: Bratrstvo: doznívání husitství
- dvoudílný román: Husitský román: doba Jiřího z Poděbrad
- 2) doba pobělohorská: doba temna
- Temno: román
- Psohlavci: Chodové: hlídali západní hranici, Jan Sladký Kozina, Lomikar
- Skaláci: selské povstání na Náchodsku; 1775 bitva u Chlumce
- 3) národní obrození
- 5dílný román F. L. Věk: pravdivý námět, osudy dobrušského kupce F.L. Heka, události v Praze a Dobrušce
- 4dílná kronika: U nás: buditel, kněz Josef Regner Pavlovický; děj se odehrává v Jiráskové rodném kraji
- 4) další díla (jiné historické události)
- Z Čech až na konec světa: doba středověku, náměty z cestopisu Jana Šaška z Bířkova
- Staré pověsti české
- Na dvoře vévodském: 18. století
- 5) divadelní hry
- a) historická témata: Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč
- b) hry ze současnosti: Vojnarka, Otec, Lucerna: největší úspěch
- realistická drama
- do dramatu se dostává nářečí, lidový jazyk
- Národní divadlo
- dramata z venkovského života a historické hry
- Gabriela Preissová
- Její pastorkyňa: s venkovskou tématikou (opera Leoš Janáček)
- psychologie postav, hlavní postava: Petrona: dívka, děj se odehrává na Moravě slovácká vesnice
- Gazdina roba (opera Eva od Josefa Bohuslava Fernsta)
- Vilém a Alois Mrštníkové
- Vilém
- volil mezi literární a malířskou tvorbou
- výbušná povaha, pocit osamělosti
- žil na Moravě
- do Lumíru, Ruchu, Květy, České revue
- překladatel a kritik ruské realistické literatury (Gogol, Tolstoj)
- začal literárně spolupracovat s bratrem: Rok na vsi
- krize: sebevražda
- Santa Lucia: naturalistický tomán
- Pohádka máje: impresionistický román
- drama Maryša, Paní Urbanová, Anežka
- Alois
- studoval v Brně Učitelský ústav
- působil ve škole: učitel na Moravě
- redigoval Moravskoslezskou revue
- dobrý vztah s bratrem
- povídky: Dobré duše, Obrázky z Tatru
- Rok na vsi: s Vilémem, členění na dny a měsíce, popisuje tradice na venkově, venkovská realistická próza
- Maryša:
- pravdivý námět, původně román, dramatické prvky: divadelní hra
- Alois: psychologie postav, zápletka, jazyk
- Vilém: námět, dramatizace, básnický styl
- Ladislav Stroupežnický: hru nepřijal, dramaturg Národního divadla, hra není příliš dramatická, obával se, že obecenstvo hru nepřijme – drsné dílo
- Náprstkova cena pro nejlepší hru
- 1887: premiéra Naši furianti, dále pak i Její pastorkyňa, Gazdina roba, Jiráskova hra – nástup realismu
- Maryša zpracována v Národním divadle
- krutá surová hra
- odpolední premiéra měla úspěch a dobrou kritiku, večerní premiéra nebyla tak dobrá
- hra neměla mnoho repríz
- obnovení až na konci 20. století
- Ladislav Stroupežnický
- prozaik, dramatik
- humoresky, realistické drama, historky, tragédie a komedie
- první dramaturg Národního divadla
- povídky
- Humoristické listy, Paleček
- divadelní hra
- Naši furianti: rodina Dubských a Bouškovi, hra odhaluje charaktery lidí – špatné vlastnosti
- Zvíkovský rarášek
- Paní Mincmistrová
- dramata z venkovského života a historické hry
- ze zámožné rodiny, vyloučen ze školy: neměl jako spisovatel a dramaturg adekvátní vzděláni
- během rekonvalescence po neúspěšné sebevraždě : doplnění vzdělání
- jeho hry nebyly ve své době moc úspěšné: Naši furianti: jen několik repríz
- v Národním divadle působil až do smrti
- navazoval na Štěpánka, Klicperu a Tyla
- naturalismus v české literatuře
- Josef Karel Šlejhar
- Kuře melancholik: hrdina sirotek, tatínek se znovu oženil, macecha se k němu chovala špatně; autor zachycuje utrpení a konec života (proces umírání): chlapečka i kuřete
- Karel Matěj Čapek Chod
- narozen v Domažlicích na Chodsku
- Kašpar Lén mstitel
- Antonín Vondrejc
- Turbína
- Vilém Mrštík
- Santa Lucia: perspektiva začíná od konce