Písemnictví doby barokní, J.A.Komenský
Evropské baroko
- baroko vzniká v polovině 16. století, 19. – 18. stol.: další rozvoj
- 18. stol. – rokoko: navazuje na barokní nepravidelnost, ale bez monumentálnosti; umění je ornamentální, hravé, vyznačuje se smyslem pro příjemné stránky života (stejně jako starořecký básník Anankreont = anakreontská poezie;; oblíbena také bukolická poezie, tzv. galantní epos)
- protireformace: provází nástup baroka; definitivní rozštěpení křesťanské církve
- 2 křesťanské proudy: katolický (obřadnost, silná citovost) a evangelický (navenek střízlivější)
a) Barokní umění
- staví na duchovnosti, na obnovení vztahů mezi člověkem jako individualitou (z renesance) a Bohem
- silné dramatické napětí
- vystupňovaná emocionalita, citové vzrušení, stav extáze (vnitřní napětí), utrpení
- kontrasty, protiklad světla a stínu
- barokní okázalost
- duchovnost, mystika (vnitřní ztotožnění jedince s Bohem, víra v komunikaci s Bohem)
- pozemská láska jako odraz nebeské lásky,barokní mystická erotika, milostný cit k božské bytosti
- památky výtvarného a hudebního umění:
- stavby: Invalidovna v Paříži, Schönbrunn ve Vídni, Versailles u Paříže; architekti: Carlo Maderna, Lorenzo Bernini;
- malířství: Caravaggio, Guido Reni, Petrus Paulus Rubens, Rembrandt van Rijn,Diego Velázqoues; hudba: Johann Sebastian Bach, Friedrich Händel, Antonio Vivaldi, Claudio Monteverdi
b) Literatura
- Španělská literatura
- poezie:
- rozvíjela se mystická poezie: dvojjazyčnost v pojetí lásky a alegorie (propojení duchovní a smyslové lásky);; mystika = vnitřní ztotožnění jedince s Bohem
- Terezie z Ávily = Tereza Ježíšova: proběhl s ní inkviziční proces, členka karmelitánského řádu; jeho reformátorka (zásady askeze, chudoby); zakladatelka 30 klášterů
- Luis de Gongóra y Argote: světské verše, ale komplikované pro pochopení; estétský, aristokratický styl
- drama:
- Pedro Calderón de la Barca: šlechtic, kněz, intelektuál; Soudce Zalamejský; Život je sen: nábožensko-filozofická hra, řeší problém předurčenosti osudu a svobody lidského jednání
2. Italská literatura
- epika:
- Torquato Tasso – epos Osvobozený Jeruzalém: líčí obléhání svatého města první křížovou výpravou, hlavní hrdinové: krásná pohanka Armida a Rinaldo; ten Armidu zachrání a obrátí na křesťanskou víru
- drama:
- commedia dell´arte: založena na herecké improvizaci (herci měli k dispozici pouze náčrt děje); ustálené zápletky a postavy
3. Anglická literatura
- poezie:
- John Donne: od svého bouřlivého mládí (vychutnávání životních rozkoší) přešel k vážnému kazatelství; jeho básně: dramatizované monology, prolíná úvahy se smyslovými – erotickými či milostnými- prožitky; častým námětem je také smrt
- John Milton – epos Ztracený ráj: příběh Adama a Evy; pojetí mýtů z Genesis je volné, důležitou roli hraje Satan – padlý anděl svržený do pekel – revoltující proti Bohu; vyhnání prvních lidí z ráje chápe Milton jako otevření nových perspektiv člověka
- Německá literatura
- próza:
- Hans Jacob von Grimmelshausen: Dobrodružný Simplicius Simplicissimus: motiv životního bloudění a ztroskotání; autobiografické vyprávění člověka prosté mysli, jehož život je od dětství poznamenán třicetiletou válkou; soubor několika knih = simpliciánské spisy
Baroko v české literatuře a umění
- a) Historický a kulturní vývoj
- 20. léta 17. stol. – 70. léta 18. stol.
- porážka stavovského povstání (1620); počátek povstání (1618) tzv. pražskou defenestrací; povstání šlechty proti Habsburkům; závažné politické a společenské změny; vítězství Habsburků
- poprava 27 českých pánů: 21. června 1621na Staroměstském náměstí
- obnovené zřízení zemské 1627: ustanovení o dědičném právu Habsburků na český trůn
- rekatolizace – nucený odchod evangelické šlechty a měšťanstva do ciziny; zabíral se jim majetek; rozdělení českého písemnictví na dva proudy domácí (oficiální podoba: nástroj rekatolizace) a zahraniční
- protireformace
- umění
- stavitelé: Carlo Lurago, Francesko Carrati, Jan Blažej Santini, kryštof a kilián Ignác Dientzenhofer
- lidová venkovská architektura
- sochařství a malířství: Karel Škréta, Petr Brandl, Václav Vavřinec Reiner, Jan Kupecký, Jan Hollar, Ferdinand Maxmilián Brokoff
- hudba a divadlo: Adam Václav Michna z Otradovic, František Václav Míča, Bohuslav Matěj Černohorský, Jan Dismas Zelenka, Pavel Josef Vejvanovský, Jiří Třásnovský
- b) Literatura
- vniká literatura v latinském jazyce
vzniká literatura v českém jazyce
oslabené postavení češtiny, ústup němčině, která byla po Bílé hoře upřednostňována
purismus: z lat. purus = čistý; snaha o čistotu českého jazyka; s rostoucím vlivem němčinu sílil purismus a vyvrcholil v 2. polovině 18. století; výrazy vytvořené puristy = komické (např.: zelenochrupka = salát ….)
- dvě linie literatury – domácí a emigrantská (= exulantská = zahraniční)
- dvě období domácí pobělohorské literatury
- 30.letá válka, doznívání humanismu
- po 30.leté válce
- tvorba oficiální
- pololidová
- lidová
- Exulantská literatura
- Jan Ámos Komenský: vrcholná osobnost exulantské literatury českého baroka;; viz. předchozí listy
- Dějepisectví
- Pavel Stránský: O státě českém (latinsky), odešel do Polska
- Pavel Skála ze Zhoře: Historie církevní (česky): české dějiny a dějiny evropské reformace, desetisvazkové vydání, část vyšla pod názvem Historie česká, odešel no německého Freiburgu
- Jiří Třásnovský: sestavil kancionál: nové i staré duchovní písně, známý pod jménem Tranoscius; dnes považován za stěžejní dílo slovenské literatury
- Domácí literatura
- a) oficiální
- převažuje tvorba náboženská: kázání, legendy, duchovní písně;; drama;; a dále historická tvorba
- duchovní lyrika – umělecky nejvýraznější
- Adam Václav Michna z Otradovic: hudební skladatel, autor písňových textů, varhaník;; sepsal dva kancionály: duchovní hudba: Česká mariánská muzika, Svatoroční muzika;; sbírka světských lyrických písní: Loutna česká; autor písně: Chtíc, aby spal
- Bedřich Bridel: Co Bůh? Člověk?: srovnává boží dokonalost s nicotou lidské existence; svůj život spojil s jezuitským řádem, působil jako katolický misionář, zemřel při morové epidemii, když obětavě pomáhal nemocným;; Jesličky: soubor vánočních písní;; Život svatého Ivana: legendistická práce
- Felix Kadlinský: motivy duchovní lásky pojímá více světsky;; Zdoroslavíček;; patřil k jezuitskému řádu
- barokní kancionály: objevují se i písně předbělohorských protestantů – zejména jednoty bratrské; původní tvorba + písně z tradičního českého duchovního zpěvu
- kazatelství: rozvij na počátku 18. století;; Daniel Nitsch, Bohumír Hynek Bilovský
- nový překlad bible: Svatováclavská bible
- drama: ovlivňuje ho zejména jezuitský řád = agitační tvorba, hry honosná výprava a přitažlivé náměty, latinské školní hry (hrdina – křest´.mučedník), Rakovnická vánoční hra – česká
- naučná próza: Bohuslav Balbín: historické práce, psal latinsky, ale český vlastenec: vztah k národu stavěl nad náboženství i panovníka;; Rozmanitosti z historie království Českého (10 dílů): její součástí spis Učené Čechy: mapuje vývoj české vzdělanosti;; Rozprava na obrana jazyka slovanského, zejména českého: upozorňoval na zhoršující se postavení českého jazyka
- jazykověda: Václav Jan Rosa: Čechořečnost: latinská mluvnice češtiny; česko-latinsko-německý slovník (předloha pro J. Jungmanna)
- b) literatura pololidová
- interludia (krátké frašky): obhroublé komické výjevy, Václav František Kocmánek: pražský učitel, báseň Lamentatio rusticana
- b. práce písmáků = literární samouci z řad venkovských učitelů či bohatších sedláků;; většinou anonymní, František Jan Vavák
- kramářské písně: na poutích nebo jiných slavnostech, zachycoval výjimečné dramatické události
- c) lidová slovesnost
- prožívá nebývalý rozmach
- pověsti, pohádky, proroctví, lidové balady, lidové písně
- lidové drama – lidová hra se zpěvy;; loutkové divadlo: převzalo motivy o Faustovi a Donu Juanovi
Jan Amos Komenský
(1592 – 1670)
ŽIVOTOPIS:
- vrcholná osobnost exulantské literatury a českého baroka
- politická a náboženská perzekuce způsobil, že strávil více než polovinu života ve vyhnanství v cizině
- kněz jednoty bratrské, učitel, biskup (teolog, filozof, politik, publicista, historik, spisovatel, jazykovědec, didaktik, pedagog)
- pedagogický reformátor, „učitel národů„
- Comenius, otec z vesnice Kommy (odtud Komenský)
- narozen pravděpodobně v Nivnici na Moravě
- studium na bratrských školách na Moravě, poté v Německu (v Herbonu, na univerzitě v Heidelbergu)
- jednotou bratrskou vyslán do Německa
- učitel a bratrský kněz v Přerově, ve Fulneku
- po bitvě na Bíle hoře se několik let skrýval
- r. 1628 odešel natrvalo do ciziny, nejprve do polského Lešna: jedno exulantské centrum jednoty bratrské
- díky jeho věhlasu pobyt v Anglii, Švédsku, v Uhrách, hlavní úkol – reforma tamního školství
- r. 1648: vestfálský mír: konec nadějí na návrat do vlasti
- r. 1656: požár Lešna, zničena knihovna i nedokončené rukopisné práce, přišel o slovník – Poklad jazyka českého, který vytvářel čtyři desítky let
- zemřel v Amsterodamu, pochován v Naardenu (Nizozemí)
DÍLO:
- svá díla psal nejprve česky, později latinsky (po svém odchodu do exilu se česky obracel jen na příslušníky svého národa a církve)
- sám upřednostňoval češtinu, ale kvůli věhlasu a srozumitelnosti pro ostatní národy psal latinsky
Česky psaná díla
- tato díla jsou zaměřena více osobně
- Listové do nebe (1619): soubor pomyslných dopisů Kristovi, které posílají bohatí a chudí;;; poukazují na sociální nespravedlnost
- z doby pobělohorské: tzv. „útěšné spisy„
- Truchlivý (3 díly)
- Labyrint světa a ráj srdce: dílo založeno na alegorii, vypravěč vstoupí do města (symbol světa); poznává různá povolání, aby si mohl vybrat své vlastní; mohl poznat život nejrůznějších společenských vrstev; postupně se setkává s řemeslníky, učenci, vojáky,; seznamuje se s počínáním lidí v různých situacích (např.: vztahy mezi manželi); jeho průvodci: Všezvěd, Všudybud (lidská zvědavost) a Mámení (snaží se nasazovat poutníkovi brýle a zkreslovat skutečnost); cesta je pro něho rozčarování: pošetilost, přetvářka, podvody a bezpráví; proto opouští labyrint světa a na Kristovu výzvu odchází do ráje srdce, kde nachází jistotu – viru v Boha;;; město: chaotické, temné,, páchnoucí, mnohdy groteskní a dramatické výjevy; setkání s Bohem: atmosféra harmonie, rozum ustupuje citu a víře;;; dílo vzniklo již v Čechách roku 1623, vydána roku 1631 pod názvem Labyrint světa a lusthaus srdce (ráje se objevuje až ve třetí upravené verzi; náboženský spis; záliba v příslovích, biblických citátech a nezvyklých výrazech
- Hlubina bezpečnosti: pojetí pozemského světa jako místa bez řádu (vznikla kolem roku 1625); útěchu a východisko z beznaděje nachází opět v Bohu
- Kšaft umírající matky Jednoty bratrské (Kšaft umírající matky jednoty bratrské): kšaft = závěť; vznikl po roce 1650, tedy po vestfálském míru; formou fiktivní alegorické závěti odkazuje českému národu jménem jednoty bratrské („umírající matka“) její největší přínos – důraz na vzdělanost, mravní pevnost a snášenlivost; vyjadřuje zármutek z mravního selhávání některých souvěrců
- bratrský kancionál: zařadil i vlastní duchovní písně, navázal na práci Jana Blahoslava
- O poezii české: záměr obrodit české básnictví časoměrnou prozódií odvozenou z klasické římské poezie; raná práce; literární teorie
Latinsky psaná díla
- některé práce původně v češtině, později vyšly v latině
- a) Pedagogická díla: začal je psát v Lešně, vyjádření svých názorů a zásady
- Didaktika:
- česky psaná Didaktika (Umění vyučování),
- později Velká didaktika: psaná latinsky, vyšla roku 1657 pod názvem Opera didactica omnia, souhrn Komenského vychovatelských spisů
- pedagogické názory a zásady platné i dnes
- zásada názornosti, přiměřenosti věku
- postup od jednoduššího ke složitějšímu, od známého k neznámému, názorná výuka, opora ve slovním výkladu i v přímé zkušenosti, rozvíjení rozumu a smyslů a oblasti duchovní i tělesné
- všestranná výuka a vzdělání, přiměřená žákovým schopnostem a věku
- proti tělesným trestům
- škola jednotná pro všechny (chudé i bohaté, chlapce i dívky) a vzdělání zdarma
- výuka cizích jazyků na základě výuky mateřského jazyka
- 4 stupně výchovy a vzdělání:
- do 6 let: škola mateřská: výchova v rodině
- do 12 let: národní škola: povinná, výuka v mateřském jazyce
- do 18 let: škola latinská (gymnázium)
- do 24 let: univerzita: pro nadané
- studium završeno cestováním
- Informatorium školy mateřské: kniha určená matkám, zabývá se výchovou v rodině, význam výchovy v době předškolní, důležitost estetické výchovy (hudební, slovesné)
- Učebnice:
- Brána jazyků otevřená (1631): nejprve latinsky, později česky;; jazykové učebnice, předstupeň dnešních (tématické celky + mluvnice + ilustrace)
- Svět v obrazech (Orbis Pictus) (1658): původně učebnice latiny, později vzor pro učebnice cizích jazyků (čtyřjazyčný text), pro větší názornost ilustrace k jednotlivým tématům
- Nejnovější metoda jazyků: didaktické práce o vyučování jazyků
- Škola hrou (Schola ludus): soubor her k prohloubení znalostí latiny
- b) Slovník
- Slovník – poklad jazyka českého (Linguae bohemicae thesaurus), velký česko-latinský slovnik, shořel při požáru Lešna
- c) Díla vševědná (pansofická)
- Pansofie (vševěda)
- snaha o shromáždění a utřídění všech poznatků o světě
- v mládí pokus o encyklopedický souhrn poznatků v díle Divadlo veškerenstva věcí (nedokončil)
- velký význam přikládal vzdělání, plán na vzdělání lidstva
- snaha o všenápravu světa, dorozumění mezi národy, trvalý mír (vzdělaný člověk dá přednost zbrani ducha před válkou)
- jako hluboce věřící člověk viděl smysl svého počínání v přiblížení se Bohu, k tomu chtěl vést celé lidstvo
- Všeobecná porada o nápravě věcí lidských
- vrcholné pansofické dílo, v latině
- má sedm částí: např.: Vševěda, Všenáprava, Všemluva (obecný jazyk): nedokončil