Román v proměnách staletí
Román:
- epický literární žánr, typická je pro něj forma prozaická
- podává výpověď o hlavním hrdinovi, který je zobrazen ve svých vztazích ke společnosti a ve svém vývoji
- vylíčení osudů není samoúčelné, hrdinovy příběhy jsou prostředkem k tomu, aby autor mohl zobrazit společnost v celé její šířce a složitosti
- je to nejproduktivnější literární žánr, nejvíce čtený
Formální vymezení: hranice mezi románem a novelou je dána rozsahem 50 000 slov ( 160 stránek )
Kompozice románu ( uspořádání jednotlivých složek ):
a.) Tektonický – romány 19. století
– pevné, uspořádané podle daného vnitřního řádu a logiky
– základem je příběh, děj
b.) Atektonický – romány 20. století
– roztříštěné, chaotické, bez pevných vazeb
– základem je lidská psychika, lidské vztahy
Vlastní kompozice – na začátku – téma ( část skutečnosti, o které chce autor psát )
- fabulace ( vyprávění ) – vypravujeme na základě výběru tématu, nosným prvkem celého románu je příběh
- syžet ( námět – osnova díla ( jak začne, jak se bude vyvíjet, jak skončí; někdy se však příběh vyvíjí sám – záleží na metodě autorova psaní ) Ich – forma – autor je sám jednou z postav, nebo je sám vypravěčem Název román pochází ze středověku, kdy se v románských zemích začalo termínem conte roman označovat lit. díla psaná národním jazykem ( dosud psaná jen latinou )
- Klasifikace románů dle různých hledisek:
- Autorský postoj: er – forma – vystupuje jako vševědoucí nad dějem
- Časové hledisko – historický, současný, utopický, sci-fi
- Zobrazované prostředí – vesnický, městský
- Tématická oblast – společenský, detektivní, psychologický
- Funkční zaměření – výchovný, didaktický, satirický
- Hledisko formy – román v dopisech, román-fejetonVývoj:
- Zárodky románu najdeme ve starořecké a římské literatuře, a to v dílech, kde se kolem hrdiny soustředila řada příběhů
Homér
eposy: Ilias – Trója = Ilion – vylíčil posledních 51 dnů konce Trójské války ( Paris, trójský
princ, kterému se líbila Helena, už vdaná, on ji chtěl unést )
– líčil zde i osudy Achilla – vojenský bojovník Trójské války
Odysea – Odyseus, ithacký král, účasten Trojské války – obraz jeho
desetiletého bloudění po moři, vrací se ke své věrné ženě Penelopé
Petronius
Satirokon
- Ve středověku romány rytířské, pastýřské – pro ně je typická milostná, dobrodružná a
fantastická tématika
- Slovo o pluku Igorově – epos z 12. století ( u nás přeložil Josef Jungmann )
- Alexandreis – historický epos z13. a 14. století námět není český – zpracovává (podobnost s Václavem II.). Inspirací byla latinská předloha, zobrazen ideál – autor neznámý ( asi příslušník vyšší vrstvy ).
- – staročeská veršovaná skladba (z 8000 veršů se dochovaly pouze 2/5)
- středověkého rytíře.
- výchovu, vládnutí Alexandra Makedonského, končí jeho smrtí otrávením
Giovanni Boccaccio
Dekameron – povídky kladeny do románu ( základ románu je položen v tzv. románové
povídce = cyklus novel )
– úvod: ve Florencii vypukne mor, uprchne odtud 10 mladých lidí, po deset
dnů si vyprávějí 10 příběhů ( 100 )
– příběhy vtipné, lechtivé, hříšné, eroticky zabarvené
III. Období renesance – složitější děj, více postav, hrdinové se vyvíjejí
Francois Rabelais
Gargantua a Pantagruel – satirický román
– dobrodružství o výchově a vzdělání, které prožívá rodina
obrů otec Gargantua a syn Pantagruel
– autor kritizuje společnost, srší zde vtipem
– pohled intelektuála na společnost, která ho obklopuje
– renesanční optimismus – úsměvná charakteristika, radost
ze života, líčí bohaté hostiny obrů, po kterých jim je zle
Španělský pikareskní román:
Miquel de Cervantes y Saavedra
Důmyslný rytíř don Quiot de la Mancha – hlavní postavou je důmyslný rytíř
– smutné povahy, vydá se na cestu, aby obnovil
slávu středověkých rytířů. Na herce Rozinantě a
se sluhou Sancho Panzem, který ho doprovází.
Žene se za svou láskou Dulcineou z Tobóry,
kterou nikdy neviděl. Musí bojovat s mlýny, se
skopci. Neuspěl, vrátil se domů po výprascích.
– je to náznak dobrodružného románu
Rytíř smutné postavy – neuspěje, nezíská lásku své milované, nemá štěstí v milost. vztazích
- Baroko – obliba v alegorii
J. A. Komenský
Labyrint světa a ráj srdce – alegorická skladba psaná česky
– inspirace Dantovou Božskou komedií
– hl. postavou je poutník procházející městem, které
představuje svět. On se neorientuje, ale nabídnou se mu dva
poutníci Všudybyl a Mámení. Provází ho městem, nasadí mu uzdu a brýle mámení. Poutník si brýle posune a vidí nepravosti jednotlivých stavů, je nespokojen, neví jak reagovat, ukrývá se do svého nitra, kam mu cestu ukazuje Kristus.
- Klasicismus – klade důraz na rozum, krásu vidí v pravdě, ideál viděn v antice, snaha
zobrazování dle přírody, stanovena přísná pravidla pro literaturu = román nižší žánr
- Osvícenství – proti absolutistickému systému 18. století, důvěra v pravdu poznanou
rozumem nebo zkušenostmi
Voltaire
Candide ( optimismus ) – kritika optimismu 18. století, filosofický román snažící se o
reformu absolutismu, nedospěl k revoluci
J. W. Goethe
Utrpení mladého Verthera – první román psaný v dopisech
– mladý chlapec se zamiluje do ženy svého přítele, láska
nemůže být naplněna, a tak spáchá sebevraždu.
– popisem této postavy dal vzor mladé generaci
VII. Preromantismus – do literatury proniká citlivost, ideálem je návrat k přírodě, obdiv
v lidové dovednosti
J. J. Rouseau
Emil čili O výchově – výchovný román – vše by mělo být zaměřeno na přirozenost
člověka, nevzdělávat ho násilně
Julie neboli Nová Heloisa – filosofie návratu k přírodě
– Julie šlechtična vychovávaná ve Švýcarsku domácím
učitelem se zamiluje, ale nesmí se spolu vzít, vezme si
šlechtice. Učitel odchází, ale vrací se na pozvání manžela
Julie a vychovává jejich děti. Julie umírá a dál spolu
zůstávají její manžel, děti a učitel.
VIII. Romantismus – román se stává žánrem umělecky náročné literatury, děj je spletitý,
dobrodružný, vyjímeční hrdinové, popis přírody
Význam nabývá román historický – zakladatel:
Walter Scott
Ivanhoe – příběh z 12. století ze středověké Anglie vlády Richarda Lví srdce
Viktor Hugo
Bídníci – spása ponížených (melodrama)
– románový kolos je sociální obžalobou, realistickým líčením dobových mravů
– splňuje základní požadavky romantiků – vyjímečná postava za vyjím. okolností
Stendhal
Červený a černý – analýza pokrytectví
– hlavní postava je mladý muž, který chce za každou cenu udělat
kariéru prostřednictvím žen
– jednotlivé příběhy líčí pomocí vnitřních monologů
V 19. století dochází k tématickému třídění románů
- Realismus
1.Historický román:
Gustav Flaubert
Salambo – původní pracovní název Kartágo, autor přibližuje období r. 241 př. n .l.
– Kartágo si najalo žoldnéře, kterým nezaplatilo, vypuklo povstání, a bylo krvavě
potlačeno
– prolínají se zde historické události s milostným příběhem
H. Sienkiewitcz
Quo Vadis – historie Říma
Křižáci – křižácké výpravy
L. N. Tolstoj
Vojna a mír – syntetický román prostoru a času
– velmi rozsáhlý, 250 postav a jejich příběhy
– pozadím jsou napoleonské války 1805 – 1820 a mistrně zobrazeny bitvy u
Sokolova a Borodina. Kromě šlechticů a historických osobností zdůrazňuje
Tolstoj, že tvůrcem historie je prostý lid.
Alois Jirásek
doba husitská:
Mezi proudy – počátek, příprava husit. revoluč. hnutí, nacházíme se mezi proudy
náboženskými, stavovskými, politickými za vlády Václava IV.
Proti všem – vrchol husitského hnutí, hl. postava Žižka, vylíčeno tažení Táboritů proti
křiž. výpravě Zikmunda, kritika sektářství.
Bratrstvo – doznívání doby husitské
Husitský král – vydán po smrti z jeho poznámek, zobrazení doby vlády J. z Poděbrad
V cizích službách – spanilé jízdy husitů
doba pobelohorská:
Skály – selská vzpoura na Čáslavsku
Skaláci – vzpoura na Náchodsku
Temno – období rekatolizace, Antonín Koniáš
– vypráví o osudech vdovce, myslivce, který dvě děti tajně vychovává v duchu
českobratrském. Prchá do Německa, nestačí vzít děti s sebou. Syn se dostane k otci,
dcera je převychovávána v pražské rodině, kde se zamiluje do jejich syna. Otec se to
dozví a nakonec ji odvádí ze země.
doba národního obrození:
- L. Věk – počátek národního obrození, hl. postava kupec F. Hek
– Jirásek chtěl zpracovat osudy obrozence na malém městě, dílo se rozrostlo v dílo
historické ( V. M. Kramerius, V. Thám, P. Šedivý )
Zikmund Winter
Mistr Kampanus – monografie ( skutečná osobnost – J. K. Vodňanský )
– rektor univerzity, účastní se historických událostí, ze strachu o
univerzitu přestoupí z evangelické na katolickou víru. Jezuité
univerzitu ovládnou a on se otráví
- Kriticko-realistické romány
společenský román – zachycuje společenské dění na vztazích hrdiny a společnosti, tradici
založily románové prvky franc. realismu a naturalismu
Honoré de Balzac
Lidská komedie – zaměřil se ne na jednoho hrdinu, ale na všechny vrstvy společnosti.
podal ucelený obraz fr. společnosti 1. poloviny 19. století a rozdělil ji
na scény:
Ze soukromého života:
Otec Goriot – vzestup a pokles francouzské společnosti
– dvě epické linie: příběh otce Goriota a příběh práv. studenta Rastignacka,
který přichází z venkova, chce se vzdělat a začlenit do společnosti.
K postupu využívá milostných vztahů. Autor ukazuje mravní zkázu
mladého člověka. Balzac je vynikající stylista, mistr povahokresby,
rozsáhle popisuje prostředí.
Ze života provinilého:
Evženie Grandetová – román oslavuje ženu, která chce žít plným životem i na
provinčním městě. V popředí se objevuje postava otce
Grandeta, který sobeckým způsobem řídí život celé rodiny.
Dcera i žena se cítí nesvobodny. Grandet zabrání i milostnému
štěstí své dcery.
Ze života pařížského:
Bratranec Pons – pochází z bohaté rodiny, ale oblečením se jeví jako chudý.
Společnost ho za chudého považuje, a když zjistí, že majetek vložil do
galerie obrazů, je šokována.
Plukovník Chabert
Lesk a bída Kurtizán – vztah vyšší společnosti k podsvětí
Sestřenice Běta – román-fejeton – jsou zde řazeny jednotlivé příběhy s analýzou
charakteru jednotlivých postav
Ve většině Balzacových románů o všech morálních, mezilidských a společenských vztazích rozhodují peníze, majetek – ten zařezuje lidi do společnosti
Emile Zola
Zabiják – hl. postava pradlena, v jejímž životě vše ničí a zabíjí alkohol. Obraz úpadku a
zmaru životů, jehož původcem je prostředí bídy, alkoholu a duševní prázdnoty.
- Psychologický román
Antoine Francois Prevost
Manon Lescaut – vypravování rytíře Desgrieu o jeho lásce k neurozené dívce Manon.
Rytíř se vzdává kariéry, cti, rodinných vztahů, od Manon získá jen
věrnost srdce.
Gustav Flaubert
Citová výchova – psychologicko-společenský román, nejpesimističtější román fr.
literatury. Hl. postava měšťák – kariérista k postupu ve společnosti
využívá žen
Paní Bovaryová – kontrast mezi představami hrdinky a skutečností, vysnila si svůj
milostný život a ničí ji jednotvárnost provinčního života. Užívá si
s milenci, zadluží se a situaci řeší sebevraždou.
F. M. Dostojevský
Chudí lidé – autor se dopracovává k názoru, že osud člověka je dotvářen prostředím a
okolnostmi
– román je psán formou dopisu
Uražení a ponížení – vykresluje vztah muže k první ženě, která si našla milence a opustila ho
Zločin a trest – děj je chudší příběh ustupuje do pozadí, využíváno vnitřního monologu,
dramatické napětí tkví v psychickém a mravním dramatu hl.
hrdiny( Dostojevský předběhl dobu ). Podle hl. hrdiny Rozkolníkova mají
silné individuality právo překročit hranici lid. norem ( necítí se vinen ).
Idiot – hl. postava Lev Miškin se vrací do Ruska ze sanatoria ve Švýcarsku. V Rusku
naváže milostný vztah, který zničí jeho žárlivost, a on se vrací zpět do ústavu pro
choromyslné. Je velký idealista, svými názory o dobrotě lidí se stává směšným.
Bratři Kamarazovi – rodinná sága s detektivní zápletkou
– tragické drama, kdy se každý z bratrů snaží přervat pouto zběsilé
nemorálnosti. Objevují se zde autorovy nábožensko- filosofické
úvahy.
Ve 20. století se pod vlivem psychoanalýzy soustřeďuje román na popis duševního hnutí v proudu vědomí – souvislý tok zážitků, vzpomínek, událostí.
James Joice
Odyseus – román jednoho dne, do kterého se promítne celý život hl. postavy Leopolda
Blooma, který celý život něco hledal a nakonec skončil u své ženy, pevného
bodu svého života rodinného štěstí. Dochází k tomu, že se události v životě
opakují, buď uděláme chybu, nebo úskalím šťastně proplujem.
Marcel Proust
Hledání ztraceného času – románový cyklus ze 7 dílů je moderní podobou
Balzacovy Božské komedie. Snažil se vylíčit osudy
nejbohatších Pařížanů od počátku 20. století do 1. svět.
války. Užívá vnitřní monolog, román je psán v ich-formě,
experimentuje s úvahou, jak jednotlivé okolnosti na hlavní
postavu působí .
Fanc Kafka
Proces
Zámek – téma bezvýchodnosti
Amerika ( Ztracený nezvěstný ) – hl. postavou je 16letý chlapec, kterého rodiče pošlou za
trest do Ameriky, kde se cítí ztracený, hledá své uplatněn
Biografický román – líčí životní osudy některé významné historické osobnosti na základě
faktů, ale uměleckými prostředky.
Lion Feuftwanger
Bláznova moudrost – zpracování posledních dnů fr. osvícence a pedagoga J. J.Rousseua
Goyoa – nese pouze biografické prvky, román ze španělského prostředí o významném malíři
a jeho milostném vztahu k vévodkyni z Alby (v době kdy už neslyšel)
Karel Schulz
Kámen a bolest – přiblížení života a díla renesančního sochaře a malíře Michelangela a
zaměřuje se na vztah s papežem
Moderní román – složitější děj, vnitřní monolog, prolínání časových rovin, současná tématika
- Impresionismus – důraz na citlivost, lyrismus
Fráňa Šrámek
Stříbrný vítr – symbol naděje, zachycuje nálady, představy a okamžiky hl. hrdiny, které
ho v mládí inspirovaly, román má výrazné autobiografické prvky.
Šrámek není dekadentem, ale objevuje se generační rozpor starých a
mladých. Jan Radkyn (mladá generace) chce jít za svým snem, bolestně
prožívá své mládí. Rodiče (stará generace) jsou unaveni životem, nejsou
schopni naslouchat a porozumět mladým.
- Expresionismus – prudký spád, zkratkovitost, mezní situace
Franc Kafka
XII. Experimentální romány
Marcel Proust
James Joice
XIII. Existencionalismus
Hledání smyslu lidské existence, hrdinové chtějí být milováni
Albert Camus
Cizinec – dvě části:děj a úvaha, psáno v ich-formě, hl. hrdina (vypravěč) úředník se účastní
pohřbu své matky, nic při něm necítí, je mu jedno, že zůstal sám. Chybí mu však
komunikace, naváže vztah s bývalou kolegyní. Po spáchání bezcitné vraždy se
dostává do vězení. V druhé části jsou úvahy vězně, který přemýšlí o své existenci.
Mor
Pád
Jean Paul Sartre
- na rozdíl od Camuse vidí více možností svobody, jednou z možností je čin, člověk se jím osvobodí, ale je za něj odpovědný
Nevolnost
XIV. Neorealismus
Alberto Morávia
Římanka
Horalka – příběh z 2. svět. války odehrávající se v Římě, příběh matky hokynářky, která
opouští válečný Řím, aby ochránila dceru.
– hl. myšlenka: válka ničí psychiku člověka
XV.Neoromán – (Anti-román, 50. léta Francie)
Mizí klasické postavy se svou charakteristikou, mizí detailní popis věcí a jevů, mizí postava vypravěče, blíže neurčené postavy, chybí log. souvislosti
Allein Robgrillet
Gumy– detektivní příběh, na profesora Duponta je spáchán neúspěšný atentát. Profesor se
prohlásí za mrtvého, mladý detektiv jde po stopách vraha, nezná přitom oběť,
nalezne profesora, v domnění, že je to vrah ho zastřelí. Autor chtěl zdůraznit, že je
svět k jedinci lhostejný
XVI. Postmodernismus
Odmítá avantgardní koncepci tzv. revoluci v umění, revoluci společenskou, návrat k románům, kde si každý přišel na své
Umberto Eco
Jméno růže – historický román, ve kterém se objevuje erotika, fil. úvahy, detektivní
zápletka, složitá symbolika
Milan Kundera
Nesmrtelnost
Nesnesitelná lehkost bytí