Vývoj české balady
Balada – báseň jež v sobě spojuje epiku, lyriku i drama ( lyrickoepická báseň ) – líčí děj, obvykle ponurý, smutný, tragický, podává jej s hlubokým citovým zaujetím – nezná epickou šíři, usiluje o spád a sevřenost, proto používá ve vypjatých místech dialogu – může být: 1) LIDOVÁ ~ autor je neznámý 2) KLASICKÁ ~ autor je znám ~ F.L.Čelakovský – autor první české balady: Toman a lesní panna ~ K.J.Erben – Kytice – vychází z klasické balady – boj dobra se zlem – vztah matky s dcerou – boj s nadpřirozenými silami Původně ( od raného středověku ) se slovem balada označovala ( v Provenci a v Itálii ) lidová taneční píseň milostného rázu ( baltare = tančit ), na jejím základě se vyvinula:
- italská balada neboli balata ~ 14 veršů rozdělených do dvou strof
- francouzská balada ~ 3 strofy o 7-12 verších
- závěrečné posláníRomanticky fantastické náměty postupně vytlačuje tématika sociální – u Bezruče, Wolkra. Přeneseně se někdy hovoří i o baladicky laděné próze.
- Hlavní hrdina se obvykle ocitá v nerovném boji se silami, jimž nakonec podléhá. Představují je zpravidla vybájené bytosti, jimiž je ztělesňována nepřátelská moc přírody = balady fantastické. Někdy však hrdinu přerůstá zlo vznikající v mezilidských vztazích, závist, nenávist, zášť, žárlivost, pomluva, zrada, útlak = balady sociální.
- Balada v našem slova smyslu má svůj počátek ve Skotsku minstulové = žongléři ( chodili od hradu ke hradu ), líčili v nich příběhy z válek a starých mýtů. Odtud se balada dostala do Německa, jde byl tento žánr od konce 18.století využit J.W.Goethem, F.Shillerem a dostala se i k nám, kde spolu s baladami lidovými ( Osiřelo dítě ) zapůsobil na vznik české balady ( baladické tvorby u Čelakovského, Erbena, Nerudy ).
František Ladislav Čelakovský
tvůrce ohlasové poezie, která byla vytvořena na základě lidové slovesnosti
- kritizoval carské Rusko
- založil tradici balad a satir, která žije v dnešní poezii až dodnes
- měl více epigonů
- navazuje na něj baladika Erbenova a satira K.H.Borovského
- dílo: Ohlas písní ruských ( 1829 ) ~ vychází z bylin, z hrdinských ruských eposůpersonifikace, dlouhé samohlásky, ruská slova používá rusismu: Čurila Plenkovič, Ilja MoromecOhlas písní českých ( 1839 ) ~ zaměřen na lyriku a to přírodní, osobní~ skladby satirické~ úvodní báseň Kytice
- ~ 1.umělá balada: Toman a lesní panna
- ~ skladba alegorická, jinotajní ( mají podtext )
- mezi českými, vytváří nová jména hrdinů a
- ~ rozvíjí epičnost, dramatičnost, často užívá
Karel Jaromír Erben
dílo: Kytice – 12 dramat ( balad ), první je Kytice, poslední Věštkyně– balady představují až nadlidský souboj o život a jeho hodnotu řád, s ním i národ a lidská společnost. proměněny v drama a jako ve staré tragédii je v nich osud sebou samým.- vychází z lidové balady a jazyka ( mýty, balady ) trest- dynamika ~ prudký dějový spád ( krátké jednočlenné věty, bez spojek, – obsahuje tyto balady: Vodník, Zlatý kolovrat, Záhořovo lože, Holoubek,
- zkratkovitost, hutný dialog, zvukomalba )
- – není místo děje, doba a společenské prostředí
- – věřící ~ lidský osud je předurčen, musí se dodržovat ne odhalovat jinak
- – hrdinové: většinou ženy ( matky ), které vědí zač nesou vinu a nebrání se
- nezaměnitelný, člověk nad ním nemůže vyhrát, může zvítězit jen nad
- – jsou zde zpracovány starší baladické a pohádkové látky, které jsou
- – představují zápas, v němž hrdinové umírají, aby byl zachován mravní
- – je básníkovou výzvou času
Polednice, Poklad, Svatební košile
Jan Neruda
- dílo: Knihy veršů – do 3 oddílů ~ objevuje se zde první sociální balada, je udělána
- náznakově: Dědova mísa
- a) verše výpravné ~ epické básně
Před fortunou milosrdných
~ navazuje na baladiku Čelakovského a Erbena
- b) verše lyrické, intimní ~ mají 3 cykly: 1. věnován otci
- věnován matce
- Anně Holinové
- c) příležitostné verše časové ~ Vším jsem byl rád ( humor )
Balady a romance – navazuje opět na baladiku Čelakovského a Erbena – jeho romance je na rozdíl od balady optimistická – není to balada v pravém slova smyslu – mezilidské vztahy: Balada dětská – víra v národní hrdost a tradice: Balada česká Romance o Karlu IV. – legendy a báje: Balada stará
Jaroslav Vrchlický
- dílo: Selské balady – zachytil zde období pobělohorské, líčí historické postavy ( hrabě
Breda ). V lidu vidí autor uchovatele starých revolučních
myšlenek husitství.
Petr Bezruč
- dílo: Slezské písně – inspirován zejména odporem proti sociálnímu a národnostnímu – vůdce ostravského a slezského lidu.
- útlaku, stylizuje se do postavy potulného pěvce ( slezského lorda )
- sociální balady ~ projev sociálního útlaku: Maryčka Magdónova
- ~ národní útlak: Kantor Halfar
- balady s tématikou sociální vzpoury: Ostrava, 70 000
- intimní lyrika: je nevýmluvná, drsnější
- básník v podobě poutníka prochází krajem, sleduje osudy lidí a srovnává slezský kraj s bohatým krajem Hané a Slovácka
- význam: lyričnost, epika, ironie, útočnost
- návaznost: Erben, Neruda, Vrchlický
- jazyk: lašské nářečí
- rytmus: daktyl – nadsázka, metafora, personifikace
- Bernard Žák – trpí na původ, národ, řeč
Jiří Wolker
- dílo: Těžká hodina ~ nejvýznamnější kniha proletářského umění bojovníka~ epičnost~ epika = cit
- ~ lyrika = stav, dav, pocit
- ~ nelze snít, ale musí se jednat
- ~ charakteristická je změna z okouzleného chlapce na muže
- sociální balady: Balada o snu ~ nekončí tragicky~ navazuje na sociální tématiku
- ~ Bezruč, Neruda – inspirace
- Balada o nenarozeném dítěti ~ společnost a bída dožene mladé milence, aby se ~ nepatetické zpracování běžného příběhu neštěstím druhých
- ~ láska může být šťastná jenom, není-li vykoupena
- zbavili nenarozeného dítěte
- Balada o snu ~ hlavní myšlenka: rozpor mezi snem a skutečností a přeměna světa tím, že svůj sen zabije ( změní v revoluční čin ) – typická balada
- proletářské ideologie
- ~ Jan je inspirován snem své milé a sen o spravedlivém světě uskuteční
- Balada o očích topičových ~ oslava práceVítězslav Nezval
- dílo: 52 hořkých balad studenta Roberta Davida ~ villonská balada poslední → 6 veršů
- ~ 4 sloky: první 3 → 12 veršů
Baladicky laděná próza
Vladislav Vančura
- dílo: Markéta Lazarová ~ baladický román Mikoláš Kozlík, Kristián + Alexandra Kozlíková zachování rodu~ kontrasty: surovost, lstivost, vášeň k životu postavami oslovuje čtenáře
- ~ postava vypravěče jakoby hovořila s jednotlivými
- ~ podstatou je jak lidé přijímají život
- ~ loupeživé rody pobity, Markéta a její dítě = symbol
- ~ zobrazení milostných vztahů – Markéta Lazarová a
Ivan Olbracht
- dílo: Nikola Šuhaj Loupežník ~ zběh z první světové války, motivem je láska, končí ~ 2 linie: 1) vojenský zběh Nikolaj od uherské jednotky 2) nepolapitelný, utíkaní z vězení, kazajka Marie Majerová
- ( míjejí ho [psí] kulky )
- do hor + bratr Jura → zbojníci
- tragicky (zrada kamarádů )
- dílo: Havířská baladaLadislav Fuchs
- dílo: Pasáček z doliny