Labouristická vláda a počátky sociálního státu ve VB
Labouristická vláda a počátky sociálního státu ve VB
Velká Británie, v níž jako v jedné z mála evropských zemí vládla Labouristická strana, se
stala státem, kde byly provedeny ty nejzákladnější a nejvýznamnější ekonomické a sociální
reformy. Pátého června 1945 utržil Churchill a Konzervativní strana zdrcující volební
porážku. Labouristé dosáhli v Dolní sněmovně většiny 145 hlasů.
Labouristé nicméně neprováděli nijak drastické změny, podíl státního řízení, přerozdělování
a plánováni, nebyl nikterak velký a měl spíše podobu krátkodobých reforem, než
dlouhodobějších plánů. Došlo však ke znárodnění významných průmyslových odvětví
(Bank of England, ocelářství, uhelné doly, doprava, energetika). Nicméně vláda neřídila
management těchto podniků.
Byly zaváděny nové zákony o národním pojištění a národní zdravotní péči.
Labouristé však začali ztrácet popularitu kvůli špatné obchodní bilanci a inflaci. Kvůli
financím, se VB musela pomalu vzdávat i svých imperiálních ambic (Řecko, Palestina, Indie).
Korejská válka zvedla výdaje na zbrojení, muselo se zkásnout zdravotnictví – demise
ministrarozpad vládynové volbykonzervativci opět u moci.
Politický režim francouzské 4. republiky
V r. 1944 obrovské zmatky, vyřizování účtů. Hnutí svobodné francie ovládal de Gaull, ten
také po triumfálním vjezdu do Paříže ustanovil vládu. De Gaulle dosáhl politické stability
v období prozatímní vlády zejména díky spolupráci s komunisty, protože pravice se svou
kolaborací s nacisty a vazbami na loutkovou vichystickou vládu zcela zdiskreditovala.
Charta odboje přijatá jeho vůdci v březnu 1944 obhajovala hlavní ekonomické a sociální
změny, k nimž mělo po válce dojít (znárodnění – doly, 4 banky, doprava; plánování).
Říjen 1945 nové volby – defacto vítězství komunistů a socialistů + lidového republikánského
hnutí; spolu požadovali novou ústavu, která by dávala Národnímu shromáždění větší
pravomoci (např. Právo odvolat ministerského předsedu).
De Gaulle, který v posílení zákonodárného sboru na úkor vlády viděl návrat slabé třetí
republiky, doufal, že ústava zvýší moc exekutivy – byl president i předseda vlády, podal však
demisi, když viděl, že nová ústava připravovaná levící ho zbaví pravomocí.
Nová ústava nakonec přes odpor MRP neprošla – vláda padla – nové volny – MRP (pravice)
vítězí.
Když byla v druhém národním referendu v říjnu 1946 schválena nová ústava zaručující
silnou exekutivní moc a zachovávající dvoukomorový parlamentní systém, začalo
období tzv. Čtvrté republiky.
V dalších volbách vítězství komunistů, premiérem však socialista. Několik krizí, orientace na
USA – vyloučení komunistů z trojkoalice.
Na pravém křídle politického spektra se vynořila další významná síla. Byla to strana vedená
Charlesem de Gaullem nazvaná Sdružení francouzského lidu (Rassemblement du Peuple
Francais, RPF) – silně antikomunistická.
Stranický systém 4. republiky
Viz. výše
Obnova demokracie v Itálii
Král Viktor Emanuel III. pod tlakem spojenců slíbil, že se vzdá moci ve prospěch svého
syna Umberta, jenž byl jmenován generálním místodržitelem království, a že o budoucím
státoprávním uspořádání země rozhodne poválečné celonárodní referendum.
Levice byla silná hlavně na severu země, člen strany Činu Parri předsedou vlády – dělnické
rady – trestání kolaborantských podniků atp. Víc si levice netroufla, protože by zcela jistě
narazila na odpor spojeneckých jednotek. Nakonec padla – vojenská vláda.
Po Parriho pádu ovládla politickou scénu Křesťanskodemokratická strana (Partito della
Democrazia Cristiana, PDC), jejíž éra skončila až zdrcující volební porážkou v roce 1994
poté, co došlo k odhalení řady jejích korupčních skandálů.
Musela ale vládnu spolu ze socialisty a komunisty. Socilaisté se rozpadli po rozporu
na téma spolupráce s komunisty Saragat se svými přívrženci v lednu 1947 založil
Sociálnědemokratickou stranu (Partito Socialista Democratico Italiano, PSDI).
Křes. Demokraté ve volbách r. 1948 získali 48,5 % hlasů, přizvali soc. dem., liberály a
republikány – izolovali levici.
Stranický systém Itálie po roce 1945
Viz. výše
Salazarovský režim v Portugalsku
Od roku 1933, přijat hlavně proto, že Portugalci toužili po letech chaosu po míru. Ve snaze
zajistit v zemi pořádek a stabilitu zřídil Salazar namísto senátu jedinou poradní korporativní
komoru parlamentu a dělníky podřídil jurisdikci tzv. vládních syndikátů.
K nástrojům užívaným k potlačení jakékoli opozice proti režimu patřily mládežnické
organizace, milice, politické čistky v řadách potenciálních oponentů či přísahy věrnosti vládě.
Blízké vztahy s VB, za 2sv. války poskytl námořní základny r. 1944 ukončil dodávky surovin
do Německa.
I když na sklonku čtyřicátých let byl už v zemi patrný neklid, Salazarovi se podařilo jeho
autoritativní režim udržet, především díky pomoci z Marshallova plánu. Přijat do NATO.
Částečná liberalizace.
Posílení evropské levice v 2. polovině 40. let
S výjimkou Španělska a Portugalska si levice získala značnou oblibu ve všech menších
evropských státech. I tam, stejně jako ve Francii a Itálii, se levicové strany postavily do čela
hnutí odporu na okupovaných územích nebo byly populární už v meziválečném období.
V padesátých letech byli sociální demokraté u moci bud‘ sami, jako ve všech
skandinávských zemích, nebo vládli spolu s jinými stranami, jako tomu bylo v Nizozemí,
Belgii a Rakousku.
Marshallův plán
V roce 1947 vyšel vstříc zoufalé potřebě Evropy získat finanční zdroje na zahájení
obnovy. Motivem USA byla i snaha postavit hráz komunismu. V tomto rozhodnutí sehrály
nezanedbatelnou roli vlastní americké zájmy, neboť finančně ozdravená Evropa znamenala
pro americké výrobky obrovské odbytiště.
V roce 1949, kdy Spojené státy zasáhla recese, byla už Evropa schopná sama financovat svou
industrializaci. Díky tomuto hospodářskému oživení rychle rostl export.
Stimuly obnovy: obchod, demografický (příliv nové pracovní síly)
Keynesianismus
Keynes přepracoval zásady tradičního volného trhu a tvrdil, že plná zaměstnanost vede k
vysoké spotřebě a následně ke zvyšování produktivity. Plné zaměstnanosti lze podle jeho
názoru dosáhnout vládními úpravami daňového systému a výdajů, což podpoří zachování
vysoké poptávky po zboží a službách.
Většina zemi formulovala dlouhodobé plány a zaváděla centrální plánování ve státních
institucích.
Sbližování pravice a levice v Itálii 60. let
Ve volbách v letech 1953, 1958 a 1963 posilovala své postavení levice. Togliatti, šokovaný
maďarskými událostmi v roce 1956, dospěl k přesvědčení, že posun jeho strany k pravici je
správný.
Značný příklon k levici vůbec, patrný od parlamentních voleb v roce 1958, naznačoval, že
voliči považují strany nalevo od středu za přijatelnější a nejsou už spokojeni s monopolem
vlády křesťanských demokratů.
Levici prospěl i nový papež Jan XXIII, který vyslovil souhlas se socialistickými ideály.
Socialisté museli akceptovat prozápadní postoj Itálie, včetně jejího členství v NATO a
EHS, naopak křesťanští demokraté přistoupili na návrh socialistů znárodnit elektrárenské
společnosti a rozšířit počet regionálních vlád.
Stranický systém SRN
V SRN se důsledky hospodářské prosperity projevovaly v politické a vládní rovině víc než v
kterékoli jiné evropské zemi. Rychlý hospodářský růst umožnil křesťanskodemokratickému
kancléři (CDU) Konradu Adenauerovi vládnout autoritativním stylem.
Snad největší změnou, k níž v důsledku hospodářské prosperity došlo, byla transformace
německé sociálnědemokratické strany (Socialdemokratische Partei Deutschlands, SPD).
K nejdramatičtější změně došlo s volbou Willyho Brandta předsedou berlínské SPD v roce
1958. Vysoké volební zisky CDU v parlamentních volbách v roce 1957 poskytly reformistům
pádný argument, že SPD musí přizpůsobit svůj program tomu, co sami nazývali „ekonomická
a politická realita dneška“.
Volby z roku 1961 navíc ukázaly, že CDU začíná mezi voliči ztrácet své výsadní postavení. .
Ministra obrany Franze Josefa Strausse (CSU) rozzuřil článek v týdeníku Der Spiegel, který
podle jeho ná zoru prozradil tajné vojenské informace, a tak dal pět členů redakce zatknout
– musel podat demisi a Adenauer slibil ze odstoupí v r. 1963 – celý incident zpochybnil
demokratické principy vlády CDU.
Éra Konráda Adenaurea
Kabinet kladl na prvním místě důraz na zvýšení průmyslové výroby, teprve pak na sociální
rovnost. V určitém ohledu Adenauerova vláda poskytla Němcům stabilitu a sebedůvěru, tolik
nutné k překonání traumat z porážky a k rekonstrukci zničené země, a přispěla k tomu, že
ostatní evropské státy začaly Spolkovou republiku přijímat mezi sebe.
Jeho zahraniční politika silně akcentovala orientaci na Západ. Vyhlášení nezávislosti
Spolkové republiky v roce 1955. Adenauer také dovedl Německo ke členství v Evropské
radě, Evropském společenství uhlí a oceli a nakonec ke vstupu do EHS.
Politická nestabilita francouzské 4. republiky
Existence devatenácti rozdílných vlád v letech 1948 až 1958 bránila Francii v energickém
řešení palčivých domácích i zahraničněpolitických problémů.
Toto paralyzování exekutivy, ve Francii nazývané immobilisme, pramenilo z vnitřního
rozkolu mezi pravicí a levicí, jenž bránil jakékoli legitimně zvolené vládě pracovat a
fungovat delší dobu.
V padesátých letech se vlády rychle střídaly, jak se problémy s koloniemi hromadily, ovšem
ani dílčí úspěchy v jejich řešení nebyly zárukou stabilní vlády.
Nestabilita vyvolaná válkou v Alžírsku vedlo i k tomu, že se armáda téměř vymkla kontrole.
Pravicoví extremisté spolu s některými armádními důstojníky pak začali připravovat útok
paradesantních jednotek na Paříž.
De Gaulle a RPF
Povstání v Alžírsku ukončilo existenci Čtvrté republiky a vyneslo de Gaulla opět k moci.
Krize poskytla de Gaullovi možnost vytvořit kabinet s takovými výkonnými pravomocemi, o
nichž vždy snil.
Vznik 5. francouzské republiky
Nyní mohl prosadit ústavu, která posílila exekutivní moc na úkor moci zákonodárné. Ústava,
jež zahájila období tzv. Páté republiky, byla schválena osmdesáti procenty voličů 28. září
1958. Dávala prezidentovi právo jmenovat ministerského předsedu a rozpouštět parlament.
V prezidentských volbách zvítězil de Gaulle s jasnou převahou, když v osmdesáti-
tisícovém kolegiu volitelů dosáhl 78,5 % hlasů.
Doktrína a stranické zastoupení gaullismu
Generál se domníval, že máli zvýšit prestiž a moc Francie, musí ještě rozšířit prezidentské
pravomoci a omezit vliv jednotlivých politických stran.
I přes volební úspěchy začala de Gaullova popularita slábnout. Mnozí nesouhlasili s tím, že
roku 1963 zablokoval vstup Velké Británie do EHS, další se od něho odvrátili v okamžiku,
kdy již bylo zřejmé, že hodlá redukovat francouzskou demokracii na minimum. De Gaulle
chtěl z Francie vytvořit nezávislou třetí sílu, stojící mezi oběma supervelmocemi, a proto se
rozhodl vybudovat samostatné francouzské jaderné síly.
Britská politická scéna 50. a 60. let
Po porážce vnitřně rozštěpené a ideologicky nejednotné Labouristické strany v roce
1951 znovu zvítězila Konzervativní strana, která se udržela u moci až do roku 1964,
a to především proto, že přijala koncepci sociálního státu, těžila z důsledků rychlého
ekonomického růstu v několika obdobích a také z pokračujícího rozkolu labouristů.
Churchill, nyní přesvědčený, že Britové chtějí žít v sociálním státě, neučinil nic víc, než
lehce zvýšil poplatky za lékařskou péči a labouristický program znárodnění změnil tak, že
platil pouze v ocelárnách, slévárnách a silniční dopravě.
V celé této dekádě poznamenaly Labouristickou stranu rozpory týkající se sociálního
systému a vyzbrojování armády. Levicová frakce vedená Aneurinem Bevanem i nadále
tvrdohlavě prosazovala vyšší sociální dávky, zatímco pravicové křídlo v čele s bývalým
oxfordským profesorem ekonomie Hughem Gaitskellem a Clementem Attleem s
rozšiřováním sociální sítě a následným růstem byrokracie nesouhlasilo.
Pozice konzervativců oslabil hospodářský pokles po roce 1959, provázený rostoucí inflací a
nepříznivou obchodní bilancí.
Sociálně demokratické strany ve Skandinávii
Ve Skandinávii naopak vláda levice a středu nevzbuzovala téměř žádné obavy. S výjimkou
Finska, kde se socialisté dělili o moc s agrárníky, vládly ve Skandinávii socialisty ovládané
koalice, a to od konce války až do poloviny šedesátých let.
Norská dělnická strana a sociálnědemokratické strany ve Švédsku a Dánsku, které vládly
už od meziválečného období, si v době rychlého hospodářského růstu upevnily své postavení
především rozšiřováním výhod sociálního státu. Švédsko přijalo povinné zdravotní pojištění
a penzijní plány, rodinné přídavky a další sociální opatření, která stála zemi ročně víc jak tři
miliardy dolarů. Do roku 1965 se podobnými sociálními státy staly i Dánsko a Norsko.
Spory mezi Vlámy a Valony v Belgii
V Belgii šly spory holandsky mluvících Vlámů a francouzsky hovořících Valonů napříč
všemi politickými stranami. Obecně lze říci, že Vlámové podporovali katolickou stranu
Křesťanskosociální (Parti Social Chrétien, PSC) zatímco Valoni dávali přednost
socialistům a liberálům.
Většina nových průmyslových podniků se díky kvalitnějším dopravním zařízením budovala
ve vlámských oblastech, takže hlavní tíže krize dopadla na jižní valonské regiony, neboť
tamější zásoby uhli už byly vyčerpány.
Spory mezi Valony a Vlámy pokračovaly po celá šedesátá léta a brzdily jakékoli vládní
pokusy o řešení ekonomických problémů.
Stranický systém 2. rakouské republiky
Po náhlém skončení okupace se zprvu v rakouské politice změnilo jen málo.
Sociálnědemokratická Socialistická strana Rakouska (Sozialistische Partei Österreich, SPÖ)
a křesťanskodemokratická Rakouská lidová strana (Österreichische Volkspartei, ÖVP),
které se dělily o politické funkce a úřady státní správy v přímém poměru k počtu získaných
volebních hlasů už od počátku okupační správy, pokračovaly v koalici i dalších jedenáct let
poté
Opus dei
Skupinka militantních katolíků sdružených ve hnutí Opus Dei, do níž patřilo i několik
ministrů, žádala jak reformu hospodářství, tak i těsnější sepětí s EHS.
Poté, co technokraté z Opus Dei získali v roce 1957 sympatie samotného Franka, směrovali
zemi k začlenění do západního hospodářského systému. Žádost Španělska o členství v EHS
byla podaná v roce 1962 především zásluhou Opus Dei, které trvalo na tom, že modernizace
země vyžaduje západní investice, obchodní vztahy a odborné zkušenosti.
Struktura evropské společnosti po 2. sv. válce
Západní Evropa může být rozdělena do dvou samostatných a odlišných sociálně
ekonomických oblastí. Do první z nich patří vysoce rozvinutá Skandinávie, země Beneluxu,
Velká Británie, Francie, Německo, Švýcarsko, Rakousko a Itálie, zatímco do druhé
Španělsko, Portugalsko, Řecko a Irsko.
I když rozdíly mezi bohatými a chudými přetrvávají, jen málokdo pochybuje, že od druhé
světové války rostly mzdy víc než výdaje.
Rozdíly mezi skupinami s vyššími příjmy a dělníky či pracovníky v sektoru služeb se
vyrovnávají různými státními dávkami a přídavky daňovými úlevami, důchody, rodinnými
přídavky, příspěvky na bydlení ap. které jsou vypláceny především osobám s nejnižšími
příjmy.
Politické konotace problému imigrantů v zemích západní Evropy
Pokud byla jejich práce v době ekonomického boomu nezbytná a jejich množství stále
zůstávalo relativně nízké, většina Evropanů je akceptovala bez nějakých vážnějších námitek.
Recese sedmdesátých let spolu s jejich rostoucím počtem však vůči nim vyvolávala odpor.
V sedmdesátých letech začaly vlády snižovat počty zahraničních dělníků tak, že jim v
případě odjezdu nabízely odstupné a omezovaly kvóty pro emigranty. Jejich počet však
nadále stoupal.
Některá pravicová uskupení postavila část své předvolební agitace na požadavku omezení
přílivu emigrantů.
Na druhé straně vlády západních zemí zavedly řadu programů, které měly urychlit integraci
těch přistěhovalců, kteří chtěli v západní Evropě zůstat.
Otázka emigrantů se také stala součásti procesu evropské integrace. Schengenská smlouva
z roku 1990 uzavřená devíti z dvanácti členských států EU měla umožnit volný pohyb
obyvatel Unie bez jakýchkoli hraničních kontrol. Uvedení smlouvy do praxe však po dlouhou
dobu mnohé státy oddalovaly ze strachu, že usnadní pašování drog a nelegálních běženců.
Odkládaná dohoda vstoupila konečně v platnost 26. března 1995.
Politické a ekonomické elity v zemích západní Evropy po 2. sv. válce
Životní styl této nové privilegované manažerské vrstvy se zcela liší od stylu nižších vrstev.
O establishmentu lze například hovořit ve Velké Británii, protože zde působí trvalý vliv
bývalých elit a vládní představitelé získávají přibližně stejné vzdělání. Studují na stejných
soukromých středních školách, jako je Eton, a pak na univerzitách v Oxfordu a Cambridgi a
své společenské kontakty s bývalými spolužáky udržují dlouho poté, co vystudovali
Ve Francii namísto předválečné dominantní buržoazie nastoupila nová odborně a technicky
vzdělaná elita, které se říká cadres.
Žádný z jiných rozvinutých evropských států však nemá takto jasné vymezené vazby, jež
vládnoucí skupiny vzájemně spojují.
Nicméně s výjimkou Skandinávie pro Evropu do značné míry stále platí tvrzení Anthonyho
Sampsona ze šedesátých let, podle něhož „… šance synka z dělnické rodiny získat vlivné
postavení je téměř i když ne zcela stejně tak nepatrná jako v roce 1789″.