Chování spotřebitele
Chování spotřebitele; předmět zkoumání chování spotřebitele, nákupní rozhodovací proces,
kupní role, typy nákupního chování, faktory ovlivňující spotřebitele při nákupu – osobní,
psychologické, společenské, kulturní, situační, nákupní chování organizací.
Chování spotřebitele
Chování, kterým se spotřebitel projevuje při hledání, nakupování, užívání, hodnocení a nakládání
s výrobky a službami, od nichž očekává uspokojení potřeb
Základní rozdělení:
individuální kupující
domácnost
organizace = podnik
Individuální kupující – se rozhoduje o nákupu sám a snaží se uspokojit svou individuální spotřebu
Domácnost – skupina spotřebitelů, kteří budou užívat nakoupené výrobky pro osobní spotřebu (př.
nákup potravin)
Organizace – je chápána jako celek, který představuje firmu, podnik
Proces nákupního rozhodování
1. rozpoznání problému
2. hledání informací
3. hodnocení alternativ a nákupní rozhodnutí
4. nákup
5. ponákupní chování
Kupní role
iniciátor – osoba, která jako první navrhne koupit určitý produkt
ovlivňovatelé – osoba, jejíž názory a rady ovlivňují rozhodování
rozhodovatel – osoba, která provádí rozhodování a určí, zda koupit, co, jak a kde
kupující – osoba, která provede vlastní nákup výrobku či služby
uživatel – osoba, která používá koupený výrobek či službu
Typy nákupního chování
rutinní (zvyklostní) – pravidelné nákupy
limitovaný – spotřebitel srovnává více věcí než věc koupí
extenzivní – typické pro drahé věci
impulzivní
Faktory ovlivňující spotřebitele při nákupu
a) osobní – jedinečné pro daného spotřebitele (pohlaví, věk, rasa, životní styl)
b) psychologické – motivace, vnímání, schopnosti a znalosti, postoje, osobnost
c) společenské – názoroví vůdci, rodina, referenční skupiny, společenská třída, kultura
d) kulturní – náboženský charakter, geografický charakter, povolání, vzdělání, příjem
e) situační – náročnost úkolu, společenské okolí, okolnosti nákupu, časové vlivy, předcházející
stavy
Nákupní chování organizací
Představuje marketing produktů komerčním organizacím, vládě a jiným ziskovým i neziskovým
organizacím za účelem jejich dalšího zpracování či prodeji pro koncového zákazníka
Tři skupiny průmyslových zákazníků:
1. průmyslový zákazníci – firmy, které dále zpracovávají produkty, než jsou dále prodány
2. trh obchodníků – velkoobchody a maloobchody, nakupují produkty a dále prodávají, aniž by
je zpracovaly
3. trh státních institucí – tvořen ministry, státními úřady, úřady veřejné správy
Charakteristiky nákupního chování organizací
Charakteristika trhu
poptávka po průmyslových produktech je odvozená a provázána
menší počet zákazníků, jejich objednávky jsou však větší
kolísavost poptávky
přímější cesty distribuce
důraz na osobní prodej
odborný způsob nakupování
více kupních vlivů
vyjednávání
Charakteristika produktu
spíše technické povahy a jsou nakupovány na základě definovaných specifikací
převaha surovin a polotovarů
velký důraz kladen na čas dodávek, finanční asistenci (způsob úhrady, obchodní úvěr,…)
Charakteristika nákupního procesu
technicky kvalifikovaný a odborný personál
nákupní kritéria předem definována
více vlivů a zapojení více stran do nákupního rozhodování
reciproční dohody
Jiné charakteristiky
způsob distribuce závisí na charakteru prodávaného zboží
marketingová komunikace má techničtější povahu
cena je obvykle dojednávána, zahrnuje více aspektů, často neelastická vzhledem k odvozené
poptávce
Nákupní rozhodovací proces
1. identifikace problému
2. základní údaje o potřebě
3. specifikace produktu
4. hledání dodavatele
5. posouzení nabídek
6. výběr dodavatele
7. objednávka
8. odběr/dodávka produktu
9. zhodnocení
Nákupní kritéria
1. cena
2. schopnost splnit požadavky na kvalitu
3. schopnost splnit požadavky na dodávky
4. technické schopnosti
5. záruky a reklamační politika
6. minulé zkušenosti z dřívějších smluv
7. produkční zázemí a schopnosti
Role v rámci kupního centra
iniciátoři – ti, kteří vysloví požadavek na zakoupení
uživatelé – zaměstnanci organizace, kteří budou využívat produkt
ovlivňovatelé – pracovníci, kteří mají vliv na kupní rozhodnutí
rozhodovatelé
schvalovatelé
nákupčí
strážci
Faktory ovlivňující chování zákazníka
Marketingové nástroje
produkt, cena distribuce, marketingová komunikace
Ostatní podněty
okolí zákazníka, technologie, politické faktory, kulturní faktory, makroprostředí