Personální informační systém; hodnocení zaměstnanců
Personální informační systém; hodnocení zaměstnanců, rozmisťování
zaměstnanců, vzdělávání.
Personální informační systém (PIS)
Význam a struktura
• podmínkou k organizaci v podniku je existence informace, které musí být věrohodné,
podrobné, aktuální, protože jsou zdrojem pro rozhodování
• informace by měly být detailní, aktuální a musí sloužit pro personální oblast
• informace nám umožňují dělat analýzy:
Analýza podnikové pracovní síly
• výsledků práce zaměstnanců
• povahy práce
• pracovních míst
• efektivnosti personálních činností
• vnějších podmínek, které ovlivňují formování a fungování pracovní síly v podniku
• úspěšné firmy věnují pozornost personálnímu informačnímu systému → lidský kapitál
je v podniku nejdůležitější (lidé jsou to nejcennější co firma má, jsou jejich
konkurenční výhodou)
– Řídící proces: Informace → Analýza → Prognóza → Plán → Řízení
PIS má 4 subsystémy:
systém informací o zaměstnancích
informace o pracovní místech
informace o personálních činnostech
informace o vnějších podmínkách
• musí využívat informace podnikové a mimopodnikové.
• PIS by měl poskytovat data individuální a hromadná, zpracovávat podnikové periodické
statistické výkazy, sestavovat hlášení a zprávy, dávat specifické informace – např.
pracovní posudek
• PIS by měl být počítačový → propojení se všemi pracovišti podniku, tak aby data,
informace a dokumenty vstupovaly do systému průběžně a průběžně se aktualizovaly
(eviduje se datum aktualizace)
• má umožňovat dlouhodobé uchování historických (retrospektivních) dat, které mohou
sloužit k analýze trendů, sledování výkonnosti jednotlivých oblastí personální činnosti,
změny v personálních činnostech
• měl by umožňovat propojení s ostatními informačními systémy – s institucemi trhu práce
(ÚP, m. práce a soc. věcí), OSSZ, ZP, státní statistika
• musí omezovat přístup k některým individuálním údajům, údajům o pracovních
místech, přístup k informacím o personálních činnostech → přístup mají liniový
manažeři, personalisté, někteří zaměstnanci (hromadná data jsou poskytována vedoucím
zaměstnancům podniku, ale i vnějším institucím) (univerzální identifikační údaj – rodné
číslo)
Výhody PIS:
1. usnadňuje a zkvalitňuje práci personalistům a managerům
2. umožňuje efektivní propojení personalistů a liniových manažerů
3. zvyšuje význam personálního útvaru → prokazuje svoji užitečnost a nezbytnost
4. snižují se náklady personální práce – snižuje se počet zaměstnanců personálních útvarů
5. urychluje se administrativa, provádění personálních činností a analýz
6. umožňuje aktualizaci údajů a analýzu vývojových trendů
PIS si může dovolit i malá organizace, není drahý
PIS je nejčastěji zaměřen na subsystém informace o zaměstnancích → evidence zaměstnanců,
odměňování, využívání pracovního času (absence), čerpání dovolené, nemoci.
Charakteristika subsystému informace o zaměstnancích
a) v údajích
• osobní a identifikační údaje – příjmení, jméno, rodné příjmení, tituly, hodnosti, datum
a místo narození, RČ, číslo občanky, pasu, do kdy povolen pobyt cizinci, adresa trvalého
bydliště, telefon, rodinný stav, národnost a státní příslušnost, příjmení a jméno manžela,
jména závislých dětí, data narození + RČ
• údaje o vykonávané pracovní funkci a povaze pracovní poměru – zaměstnání podle
plateb. kvalifikačního katalogu, funkční zařazení a jeho název, třída zařazení, název
a místo pracoviště, velikost úvazku, druh pracovní poměru (hlavní, vedlejší, určitý,
neurčitý), příjem a jméno bezprostředního nadřízeného
• údaje o vzdělání – absolvované školy, vzdělávací instituce (název a místo školy, obor
a specializace, rok ukončení, údaje o škole, kterou zaměstnanec nedokončil – orientuje se
v dané oblasti, je dobré to vědět, např. nedostudovaného doktora pověříme bezpečností);
• údaje o kvalifikaci – povolání, stupeň a obor nejvyššího dokončeného vzdělání, učební
obor; předepsaný stupeň a obor vzdělání, délka odborné praxe (jiné platové stupně),
jazykové znalosti i předepsané; plnění požadované kvalifikace, druh potřebného doplnění
kvalifikace
• údaje o dosavadní kariéře
• údaje o předchozích zaměstnáních
• údaje o dosavadní kariéře u stávajícího zaměstnavatele – datum vzniku pracovního
poměru, způsob získání pracovníka do organizace, přehled zaměstnání a funkčních
zařazení v organizaci, datum posledního povýšení a změnu pracovního zařazení.
Důvod změny pracovního zařazení, datum ukončení pracovního poměru, způsob
a důvod ukončení pracovního poměru (do samostatného registru, informace po další
instituce – OSSZ, soudy, policie. Údaje dobré mít pro možnost pozdějšího zástupu
zaměstnanců)
• údaje o dosavadní kariéře u předchozích zaměstnavatelů – datum vzniku a ukončení
pracovní poměru, přehled zaměstnání a funkčních zařazení (od-do)
• existence dalších zaměstnání nebo činností
• souběžný vedlejší pracovní poměr –zaměstnavatel + zaměstnání, funkce, datum
vzniku
• samostatně výdělečná činnost – ŽL – obor činnosti
• období zdržení od výkonu povolání
• mateřská dovolená (od do)
• dodatečná mateřská dovolená
• rodičovská dovolená (od-do) – muž na „mateřské“
• základní vojenská služba, civilní služba (od-do)
• doba nezaměstnanosti (přesně od-do)
• doba výkonu veřejných funkcí (poslanec,senátor)
• údaje o absolvovaném vzdělávání
• které si individuálně zajišťuje sám zaměstnanec
• které organizuje podnik, zabezpečuje sám zaměstnavatel – druh probíhajícího
vzdělávání, forma, datum (od-do), u vlastního podniku i u předchozího
• údaje o omezeních
• údaje o zvláštních pracovních schopnostech/omezeních – způsobilost pro činnosti,
nevyžadované pro současné pracovní místo; řidičský průkaz, státní zkoušky, změněná
pracovní schopnost
• údaje o omezení pro výkon některých funkcí – prací, které vyplývají ze zákona nebo
ze soudního rozhodnutí – zvedání břemen, práce v noci, zpronevěra – zákaz činnosti
• údaje o odměňování, daních a srážkách na pojistném
• platové (mzdové) zařazení (veřejná VŠ – není definována nikde), data poslední
změny platového (mzdového) zařazení (mzda – podniky, vysoké školy; plat – navázán na
státní rozpočet – učitelé, policie), hodinový/úkolový mzdový tarif (měsíční), základní mzda,
příplatky a doplatky ke mzdě, prémie a odměny, osobní ohodnocení a další doplňkové
mzdové formy, srážky ze mzdy SP, ZP, daň z příjmu (ze mzdy), slevy na daních ze mzdy
• údaje o pracovní době a pracovním režimu
• týdenní pracovní doba (zákonná, stanovená pracovní doba – po dohodě, může být
kratší než zákonná, nesmí být delší + důvod, individuální), práce přesčas – evidence, průběh
dovolené – nárok, čerpání, dodatkové dovolené – přiznává zaměstnavatel, absence, další
neodpracovaná doba, dle důvodu (pracovní neschopnost, vzdělávání), konto pracovní doby
(platí to u zam-ců, kteří mají ve smlouvě na příslušné období nerovnoměrné rozložení
pracovní doby)
• údaje o prostorových charakteristikách a charakteristikách dojíždění do zaměstnání
• kraj trvalého bydliště, vzdálenost pracoviště od trvalého bydliště, způsob dopravy
• údaje o péči o pracovníky a o poskytování zaměstnaneckých výhod
• druh a příčiny pracovních úrazů, nemoci z povolání, lékařské prohlídky (1x za 2 roky),
evidence o pracovních podmínkách, poskytnuté ochranné pomůcky, dotace na stravování,
zajištění, dotace na dopravu
• údaje potřebné pro účely sociálního zabezpečení a zdanění příjmů
• počet nezaopatřených dětí, počet invalidních dětí, údaje o invalidním partnerovi,
celková doba zaměstnání, přiznání starobního důchodu (datum odchodu do důchodu)
• disciplinární údaj
• disciplinární a kárná opatření, datum uložení, délka trvání, zákaz činnosti
• např. odebraný řidičský průkaz, nemůže jezdit
• ostatní údaje
• ocenění, vyznamenání, uznání, zlepšovací návrhy, členství v odboru, publikační
činnost, zahraniční pobyty, aktivity ve volném čase
b) v dokumentech
• dotazník použitý při získávání a výběru zaměstnanců – aktualizování
• životopis a dodatky
• dokumenty o vzdělání a praxi
• reference a pracovní posudky
• evidence pracovní smlouvy
• smlouva o hmotné odpovědnosti (1x ročně inventarizace)
• záznamy o disciplinárních opatřeních
• dokumenty o zdravotních podmínkách (výsledky zdravotních prohlídek)
• lustrační dokumenty (personální útvary – úschova) musí mít: senátoři, děkani
• hodnocení o pracovní výkonnosti
• Okruh dokumentů je neomezený. Neevidovat to, co není potřeba!!!
Charakteristika subsystému informace o pracovních místech
a) v údajích
• kategorie pracovního místa – dělnické, technicko-hospodářské, manažerské, speciální,
administrativní, …modrý x bílý x zlatý límeček
• organizační zařazení – do jaké pracovní skupiny patří, jaký útvar, oddělení, zařazení
do organizační jednotky
• lokalizace místa vykonávané práce – diety, cestovní náhrady
• požadavky na kvalifikaci pracovníka – požadavek na vzdělání
• aktualizované údaje o specifikaci pracovního místa
• datum aktualizace, údaje o obsazení/neobsazení pracovního místa, trvalé/dočasné
místo, pracovně rizikové, s jazykovými znalosti, s častými pracovními cestami, na směny
(směnné pracovní místo) – přetržitý (část směny ráno zbytek odpoledne) /nepřetržitý provoz,
specifikace pracovního místa o vhodnosti (pro mladistvé, pro muže, ženy, muže i ženy)
b) v dokumentech
• pečlivě zpracované popisy pracovních míst
• specifikace požadavků těchto míst na pracovníka
Tyto dokumenty je třeba pravidelně aktualizovat (minimálně 1x ročně)
Charakteristika subsystému informace o personální činnosti
• mají zpravidla podobu dokumentů:
• informace o použitých metodách vytváření a analýzy pracovních míst (dotazníky
používané pro analýzu pracovních míst)
• dokumenty popisující postupy a metody pro plánování potřeb pracovníků a jejího pokrytí
• dokumenty popisující metody a plánování následnictví a kariéry
• dokumenty popisující použití metody získávání a výběru zaměstnanců + jejich osvědčení
–záznamy o inzerátech (kde vyšly, kdy, forma, písmo, barevnost, ozdobné prvky)
• jména pozvaných uchazečů
• vzory dotazníků, strukturovaných životopisů a pohovorů – jaké otázky pokládat
• jaké budeme používat metody výběru
• pracovní řád, organizační řád a disciplinární řád
• metody kolektivního vyjednávání – kolektivní smlouva (mezi odbory a zaměstnavatelem)
• pravidla projednávání a vyřizování stížnosti zaměstnanců
• pravidla pro poskytování benefitů, dokumenty o benefitech (= zaměstnanecké výhody),
caféteria systém (= menu benefitů, které si lze vybrat)
• všechny dokumenty, které se využívají pro personální činnost
Charakteristika subsystému informace o vnějších podmínkách
• vhodné k formování a fungování pracovní síly v podniku, jedná se o:
• kombinace 2 analýz – STEP, SWOT:
o situace na trhu práce v zázemí organizace
o stav a vývoj obyvatelstva, kde se podnik nachází, demografické údaje
o školská a zdravotnická střediska
o mzdová a platová šetření (Ø platy, benefity)
o konkurenční nabídka pracovní míst, jejich požadavky na uchazeče
o získání bydlení
o právní aspekty k zaměstnávání lidí
o ANALÝZA SWOT – příležitosti a hrozby vnějšího prostředí i vnitřního
prostředí
o ANALÝZA STEP – pouze vnější prostředí
Systémy hodnocení
Výsledkem každého mzdového systému je roztřídění prací a profesních skupin, což umožňuje
(přibližně) stejné ocenění práce a zjednodušuje to mzdový systém. Nejčastěji se používají
analytické metody hodnocení a třídění prací. Vychází z Ženevské struktury, která rozlišuje
čtyři skupiny kritérií:
1) duševní požadavky – na koncentraci pozornosti, na všeobecné a odborné znalosti
2) fyzické požadavky – na tělesnou zdatnost a svalovou práci, které vyplývají z namáhavosti
3) požadavky na zodpovědnost při práci – na dodržování technologického a pracovního
4) požadavky na pracovní prostředí – z hlediska vlivu na pracovníka
práce
postupu, zodpovědnost za stroje a zařízení, za kvalitu práce, za
bezpečnost a zdraví spolupracovníků
Váha jednotlivých kritérií se mění s ohledem na situaci na trhu práce,
ale taky na změny technologie a techniky, na změny v požadavcích
na vzdělání. Výsledkem hodnocení a klasifikace prací je vytvoření
určitého počtu skupin a tříd prací a návazně na to profesí.
Hodnocení zaměstnanců
• V podnicích se provádí pravidelně a to nejčastěji 2x do roka. Většinou se hodnocení
provádí na konci zkušební doby nováčka, a nebo hodnocení proběhne na vyžádání
nadřízeného a podřízeného.
• Jde o zpětnou vazbu, kterou potřebují slyšet všichni pracovníci. Jde o to, že se dozví, co
dělají dobře, jak se mohou dále rozvíjet. Nový pracovníci uslyší také o dalších výzvách.
Slabší pracovníci takto získají pokyny pro zlepšení.
• Důležitá je také předchozí příprava. Pokud pracovník již byl ohodnocen, tak se toto
hodnocení porovnává s realitou a s případnými domluvenými cíli. Vše se zdokumentuje a
je odsouhlaseno oběma stranami. Dokument poté tvoří podklad k dalšímu hodnocení.
• Hodnotícího pohovoru se účastní přímý nadřízený a zaměstnanec. Někdy je zde i třetí
osoba – nadřízený nadřízeného nebo personalista. Je to z toho důvodu, aby hodnocení
bylo transparentní a nestranné. Na tomto sezení se hodnotí uplynulé období, zaměstnanec
hodnotí sebe a svůj tým. Jeho poté hodnotí i šéf.
• Hodnocení je pracovníky přijímáno kladně. Mohou se také těšit na lepší plat, pracovní
pomůcky (mobil, notebook..) apod..
• Zaměstnanci také mohou hodnotit svého nadřízeného a to buď anonymně, nebo otevřeně.
Nejde jen o kritiku, zaměstnanci zde uvádí jak kladné tak i záporné stránky.
Rozmisťování pracovníků
• je kvalitativní, kvantitativní, časové a prostorové spojování pracovníků s pracovními úkoly
a s pracovními místy s cílem optimalizovat vztah mezi člověkem, jeho prací a pracovním
místem, a tím dosahovat zlepšování individuálního, týmového i celoorganizačního
výkonu,
• Brát v úvahu profil pracovníka a profil, povahu pracovního místa,
• Profil pracovníka – profesně kvalifikační charakteristiky (vzdělání, povolání, délka
odborné praxe či praxe v oboru), charakteristiky jeho osobnosti (spíše formální význam –
spolu s profesně kvalifikačními charakteristikami), výsledky jeho dosavadního hodnocení
(dle nich se posuzuje způsobilost pracovníka vzhledem ke konkrétní pracovní funkci),
• Profil, povaha pracovního místa – vyplývá z analýzy pracovních míst,
• Primární roli při rozmísťování pracovníků hrají pracovní místa se svými požadavky a
pracovními podmínkami – pro ně nalézt pracovníky s odpovídající kvalifikací, výkonem a
schopností přizpůsobit se daným pracovním podmínkám.
Formy rozmísťování pracovníků v rámci mobility uvnitř organizace
• povyšování pracovníků – pracovník v rámci organizace přechází na důležitější,
náročnější a zpravidla lépe placenou pracovní funkci, zlepšuje se jeho postavení
v hierarchii pracovních funkcí organizace; k povýšení může dojít na základě přímého
rozhodnutí kompetentních míst organizace (direktivní či administrativní způsob
povýšení), nebo na základě nabídky volné pracovní funkce všem zájemcům v organizaci a
následného výběrového řízení,
• převádění (transfer) pracovníků na jinou práci (pracoviště) – pracovník přechází
na pracovní místo, které má přibližně stejný charakter a obsah práce, význam, postavení
v hierarchii pracovních funkcí organizace i plat jako pracovní místo předchozí; příčinou
převedení může být úspora pracovníků v nějaké části organizace, ukončení výroby nějakého
výrobku či provozu nějaké části organizace, potřeba pokrýt nově vytvořené nebo uvolněné
pracovní místo pracovní silou, změna požadavků původního pracovního místa na schopnosti
pracovníka, nespokojenost pracovníka s dosavadním pracovním místem; převedení může být
trvalé nebo dočasné,
• přeřazování pracovníků na nižší funkci – sestup pracovníka na nižší stupeň v hierarchii
pracovních funkcí organizace, bývá doprovázeno i snížením mzdy či platu; důvody
– pracovní místo bylo zrušeno, pracovník byl shledán neschopným nadále efektivně
vykonávat svou dosavadní práci – k tomu může dojít na základě změněného zdravotního
stavu pracovníka či hodnocení jeho pracovního výkonu
Formy rozmísťování pracovníků v rámci vnější mobility
• Propouštění pracovníků – takové ukončení pracovního poměru, které je iniciované
organizací z příčin, které mohou vzniknout na straně organizace samé (z důvodů
nadbytečnosti pracovníků), i na straně pracovníka (nedostatečný výkon, porušování
discipliny atd.),
• Penzionování pracovníků – dva přístupy: politika pružného (flexibilního) důchodového
věku – důchodový věk je jen dolní věkovou hranicí, při níž je možné opustit zaměstnání,
pracovníci pro organizaci potřební a podávající požadovaný pracovní výkon by měli mít
možnost pokračovat v práci; výhodou využívání znalostí, dovedností a zkušeností osob
poproduktivního věku, nevýhody – zaměstnavatel musí rozhodovat, zda je pracovník
způsobilý pro práci, což může vyvolat konflikty, starší pracovníci zaujímají v organizaci
významná místa, tak se zužují možnosti povyšování mladších,
• politika pevného (fixního) důchodového věku – dosažením důchodového věku by měl
být pracovní poměr s pracovníkem ukončen; ve většině vyspělých zemích brání zjevnému
uplatňování této politiky platné zákony – nepovažují dosažení důchodového věku za
legální důvod k propuštění pracovníka; výhody – není třeba individuálně posuzovat
výkonnost pracovníka, povyšování mladších není brzděno, nevýhody – organizace často
ztrácí schopné a zkušené pracovníky.
Vzdělávání a rozvoj pracovníků
• Člověk, aby mohl fungovat jako pracovní síla, byl zaměstnatelný, musí své znalosti
a dovednosti neustále prohlubovat a rozšiřovat. Vzdělávání a formování pracovních
schopností se v moderní společnosti stává celoživotním procesem.
• Základem úspěšnosti jakékoliv organizace je flexibilita a připravenost na změny → nutné
disponovat flexibilními zaměstnanci
Důvody, proč se organizace musejí věnovat vzdělávání a rozvoji svých pracovníků
• stále častěji se objevují nové poznatky, vznikají nové technologie → znalosti a dovednosti
lidí rychleji zastarávají,
• proměnlivost lidských potřeb a tím i trhu zboží a služeb je výraznější,
• častěji se mění technika a technologie v organizacích,
• organizační změny jsou častější, lidé je musejí zvládat,
• výraznější orientace na kvalitu výrobků a služeb,
• rozvoj informačních technologií,
• péče o vzdělávání a rozvoj pracovníků spoluvytváří dobrou zaměstnavatelskou pověst.
Vzdělávání pracovníků (definice)
• Je personální činností, která zahrnuje aktivity:
• přizpůsobování pracovních schopností pracovníků měnícím se požadavkům pracovního
místa, tj. prohlubování pracovních schopností,
• zvyšování použitelnosti pracovníků tak, aby alespoň zčásti zvládali znalosti a dovednosti
potřebné k vykonávání dalších, jiných pracovních míst či prací – rozšiřování pracovních
schopností,
• rekvalifikační procesy,
• přizpůsobovat pracovní schopnosti nových pracovníků specifickým požadavkům daného
pracovního místa, používané technice, technologii, stylu práce v organizaci – proces
orientace pracovníka,
• formování osobnosti pracovníka.
Systém vzdělávání pracovníků v organizaci
• Angažuje se personální útvar, zvláštní útvar vzdělávání pracovníků, vedoucí pracovníci,
odbory či jiná sdružení pracovníků; organizace spolupracuje s externími odborníky či
specializovanými vzdělávacími institucemi,
• Intenzita a šíře záběru vzdělávání pracovníků závisí na personální politice a personální
strategii organizace,
• K dosažení největší efektivnosti – vzdělávání systematické – neustále se opakující
cyklus, vychází ze zásad politiky vzdělávání, sleduje cíle strategie vzdělávání; cyklus
začíná identifikací potřeby vzdělávání pracovníků organizace, následuje fáze plánování
vzdělávání (řeší se otázky rozpočtu, časového plánu, pracovníků, kterých se bude
vzdělávání týkat, oblastí, obsahu a metod vzdělávání apod.), třetí fází je vlastní proces
vzdělávání = realizace vzdělávacího procesu, následuje fáze vyhodnocování výsledků
vzdělávání a vyhodnocování účinnosti vzdělávacího programu a použitých metod.
Identifikace potřeby vzdělávání
• Potřeba vzdělávání ← disproporce mezi znalostmi, dovednostmi, přístupem,
porozuměním problému na straně pracovníka a tím, co požaduje pracovní místo nebo co
vyplývá z organizačních či jiných změn,
• Může vyplynout i ze soustavného sledování pracovního výkonu pracovníků, kvality
výrobků či služeb, využívání zdrojů, využívání pracovní doby, stability pracovníků na
jednotlivých pracovištích i v celé organizaci apod.,
• Potřeba vzdělávání se opírá o požadavky vedoucích pracovníků, ale i pracovníků
řadových.
Metody vzdělávání, jejich použitelnost a účinnost
1. metody používané ke vzdělávání na pracovišti při výkonu práce (vhodnější pro vzdělávání
dělníků):
• instruktáž při výkonu práce – nejjednodušší způsob zácviku, zkušený pracovník nebo
bezprostřední nadřízený předvede pracovní postup, vzdělávaný pracovník si pozorováním
a napodobováním tento pracovní postup osvojí;
• coaching – dlouhodobější instruování, vysvětlování a sdělování podmínek i periodická
kontrola, soustavné podněcování a směrování vzdělávaného k žádoucímu výkonu práce,
v úvahu se bere individualita vzdělávaného, výhodou je soustavné informování pracovníka
o hodnocení jeho práce, buduje se úzká spolupráce a zlepšuje se komunikace mezi oběma
stranami,
• mentoring – obdobou coachingu, určitá iniciativa a odpovědnost však spočívá na
vzdělávaném pracovníkovi, který si sám vybírá rádce (mentora), svůj osobní vzor, ten mu
radí, stimuluje jej a usměrňuje, pomáhá mu i v jeho kariéře;
• counselling – vzájemné konzultování a vzájemné ovlivňování vzdělávaného a
vzdělavatele;
• asistování – vzdělávaný pracovník je přidělen jako pomocník ke zkušenému pracovníkovi,
pomáhá mu při plnění jeho úkolů a učí se od něj, postupně se podílí na práci stále větší
mírou a stále samostatněji až je schopen vykonávat práci zcela samostatně; vzdělávaný se
ale může naučit i nevhodným pracovním postupům;
• pověření úkolem – rozvinutí předchozí metody, vzdělávaný pracovník je svým
vzdělavatelem pověřen splnit určitý úkol, jeho práce je sledována;
• rotace práce – vzdělávaný pracovník je postupně vždy na určité období pověřován
pracovními úkoly v různých částech organizace;
• pracovní porady – účastníci se seznamují s problémy a fakty týkajícími se nejen vlastního
pracoviště, ale i celé organizace či jiné oblasti zájmu.
2. metody používané ke vzdělávání mimo pracoviště (vhodnější pro vzdělávání vedoucích
pracovníků či specialistů):
• přednáška – zprostředkování faktických informací či teoretických znalostí;
• přednáška spojená s diskusí či také seminář,
• demonstrování – praktické, názorné vyučování, zprostředkovává znalosti a dovednosti
názorným způsobem;
• případové studie – při vzdělávání manažerů a tvůrčích pracovníků, skutečná nebo
smyšlená vylíčení nějakého organizačního problému;
• workshop – variantou případových studií, praktické problémy se řeší týmově a
z komplexnějšího hlediska;
• brainstorming – variantou případových studií, skupina účastníků vzdělávání je vyzvána,
aby každý z nich navrhl způsob řešení zadaného problému, po předložení návrhů je
uspořádána diskuse o navrhovaných řešeních a hledá se optimální návrh či optimální
kombinace návrhů;
• simulace – více zaměřená na praxi a aktivní účast školených;
• hraní rolí – manažerské hry – orientované na rozvoj praktických schopností účastníků,
od kterých se vyžaduje značná aktivita a samostatnost, účastníci na sebe berou určitou roli;
• assessment centre;
• outdoor training – adventure education – učení se hrou – pro vzdělávání manažerů, hry
či akce spojené se sportovními výkony;
• vzdělávání pomocí počítačů – simulace pracovních situací, nabízejí testy atd..
Vyhodnocování výsledků vzdělávání a účinnosti vzdělávacího programu
Postupy vyhodnocování:
• porovnání výsledků vstupních testů účastníků s testy uskutečněnými po ukončení
vzdělávacího programu – je však velmi obtížné sestavit test, který by objektivně změřil
současnou úroveň znalostí a dovedností,
• monitorování vzdělávacího procesu a programu,
• kvantifikace praktického přínosu vzdělávání pomocí ekonomických ukazatelů – např.
zvýšení produktivity práce, zvýšení prodeje, zvýšení kvality, pokles nákladů atd.; tam,
kde pracovníci plní relativně jednoduché úkoly se může projevit efekt vzdělávání dosti
výrazně, zatímco u vysoce kvalifikované práce se může projevovat postupně v nepatrných
zlepšeních.
Otázkou také je, kdy zkoumat efektivnost vzdělávání, zda bezprostředně po ukončení
procesu či s určitým odstupem.