Architektura dvacátého stojetí – abecední pojmy A
O architektuře dvacátého stojetí byly již napsány stovky /možná i tisíce/ odborných statí a knih, přesto je to téma které neustále volá po nových pohledech na naši nedávnou minulost i současnost. Pojďme se dnes na tuto oblast podívat z hlediska jednotlivých slohů, směrů a tvůrčích skupin architektů. Jednotlivé pojmy jsou řazeny abecedně bez chronologických návazností.
Arguitectonica – skupina amerických architektů, založená roku 1977 v Miami manželi Bernardem Fort-Brescia (* 1951) a Laurindou Hope Spear (* 1950). Vychází z postmoderní architektury a směřuje k poněkud divadelně založenému modernismu. Z díla: Spear House v Miami (1976 – 78), Banco de Crédito v Limě (1983 – 88), North Dade Justic Centre v Miami (1984 – 87), centrála Banque de Luxembourg v Luxemburgu (1994), velvyslanectví USA v Limě (1993 – 95).
Archigram – skupina britských architektů a urbanistů působící od roku 1961. Usiluje o poetizaci techniky a o vytvoření prostředí adekvátního technice moderní doby. Mezi jejich nejznámější urbanistické práce patří projekt mobilního města Plug-in-City (P. Cook, 1964 – 65; volně přeloženo jako Město na zapojení do zásuvky), chápaného jako složitá mobilní prostorová soustava s vyměnitelnými prvky. Představitelé: Warren Chalk (* 1927), Ron Herron (* 1930), Dennis Crompton (* 1935), Peter Cook (* 1936), David Greene (* 1937) a Michael Webb (* 1937).
Art Deco, dekorativní styl užitého umění v období 1909 – 29. Jeho stoupenci usilovali o co nejvyšší míru estetičnosti životního prostředí, zejména interiérů (obchodní domy, hotely, kavárny). Využívali bizarnost, exotismy, ornamentiku různých historických slohů (Egypt) i soudobého fauvismu, kubismu a expresionismu. K výzdobě se používaly do té doby neobvyklé materiály (chrom, černé sklo, hliník). Významným prvkem výzdoby bylo využití vnitřního i vnějšího osvětlení (mj. neony), často prostřednictvím zrcadel. Styl vyvrcholil na stejnojmenné výstavě v Paříži 1925, po roce 1929 byl vystřídán prostší stylovou “aerodynamickou“ verzí, inspirovanou strojovou estetikou (letadla, lodě). Významné jsou specifické národní modifikace (český obloučkový styl bývá mylně pokládán za variantu art deco). Proslulou se stala budova mrakodrapu Chrysler Building v New Yorku (1928 – 30) od W. van Alena, jehož horní část ustupuje dekorativními oblouky zakončenými ocelovou špicí. – Z francouzského arts décoratifs dekorativní umění.
Arts and Crafts, anglicky Umění a řemesla, úplný název Arts and Crafts Exhibitions Society – výtvarné hnutí iniciované v 60. letech 19. stol. W. Morrisem a J. Ruskinem. Název byl na hnutí přenesen podle názvu výstav Arts and Crafts Exhibitions, pořádaných spolkem Art Workers‘ Guild, založeným 1888 W. Morrisem (viz též preraffaelisté). Hnutí bylo reakcí na bouřlivý rozvoj anglického průmyslu s jeho unifikačními tendencemi a s nahrazováním člověka a ruční práce stroji a masovou výrobou. V duchu Ruskinových idejí měla být průmyslovou revolucí potlačená řemesla opět pozvednuta k novému rozkvětu. Pod vlivem idejí hnutí vznikaly velmi kvalitní výrobky s uměleckým designem. Hnutí ovlivnilo rozvoj uměleckých řemesel v Evropě (viz též Werkbund) a stalo se jedním z předchůdců secese.
Z idejí hnutí vycházela i architektura.
Významné a novátorské bylo zejm. pojetí rodinného domku, vycházející z tradice starých anglických venkovských sídel. Dům má být postaven na účelně založeném půdorysu (obvykle horizontálně rozvětveném, s ústřední obytnou halou), bez zbytečných historických reminiscencí a se střízlivým, ale pocitově příjemným exteriérem (neomítané cihly a jiný místní materiál) i interiérem (zjednodušení tradiční výzdoby ).
Významný byl zejm. vliv architektů P. Webba, Ch. F. A. Voyseyho a R. N. Shawa.
Svým účelovým pojetím bydlení, důrazem na jednoduchost a odmítnutím oficiálního eklekticismu ovlivnilo hnutí Arts and Crafts moderní architekturu, bez ohledu na to, že programově odmítalo unifikaci a strojovou velkovýrobu. Další ilustraci viz u hesla prerafaelisté.
Významný vykladač stylu C. F. A. Voysey doporučoval, aby byly interiéry vymalovány bíle, nábytek byl zhotoven z dubu a aby v každé místnosti byla pouze jedna ryzí ozdoba.