Cenová politika
Cena: vyjadřuje hodnotu zboží nebo služby, jedním z nástrojů mark. mixu, lze často a rychle měnit, důležitým prvkem konkurenč. boje, zdrojem inform. o trhu, nejdůlež. faktor ovlivňuj. poptávku, může mít i nepeněžní formu.
Rozsah ceny ovlivňuj. faktory: *poptávka*novost výrobku*náklady*konkur. situace na trhu*ceny konkurence*ostat. faktory.
Cíle podniku při stanov. ceny:
1.ZISK: znam. určení výše ceny, aby pokryla náklady spoj. s výrobou a zaručení dosažení zisku.
2.MAXIMALIZACE ZISKU: stanovení takové ceny, aby zabezpečila max. celkové tržby z prodeje, v urč. době chce dosáhnout max. zisku.
3.TRŽNÍ PODÍL: pro podniky, kteří věří, že dlouhodob. zisk výroby mohou zabezpeč. dosažením dominantního postavení na trhu.
4.RŮST OBJEMU PRODEJE: krátkodobý zájem podniku, spojený s výprodejem nadbytečných zásob, využitím nevyužité kapacity.
5.NÁVRATNOST INVESTIC: zvažují vynaložení investic na výrobu výrobku, porovnává se návratnost investice a alternat. možnosti jeho uložení.
6.ŠPIČKOVÁ KVALITA: cíl podniku dosahovat vedoucího postavení na trhu v kvalitě výrobku, cena se rovná výši kvalitě.
7.JINÉ CÍLE: udržení „status quo“ –cena bude odrážet reál. situaci na trhu a chování konkurence k udržení míry zisku, objem produkce a jiné veličiny.
Metody stanov. ceny:
1.Nákladově orient. metoda: nejčastější a nejpoužív. způsob, určujeme průměr. míru zisků, kterou přičteme k nákladům na výrobu, pro stanovení je nutné zohlednit výrobní náklady, zisk výrobce, daň a marži obchodu. Kalkulace: cílem je zajistit správnou tvorbu cen, zkoumá a stanovuje ceny z nákladov. hlediska. Kalkulační jednice: náklady na 1 jednotku(pár bot, litr mléka,..). Kalkulace nákladů: a) přímé náklady=přímý materiál, mzdy dělníků, b)nepřímé náklady=režijní náklady(mzdy THP, energie,..) Náklady: spotřeba věcných prostředků a práce v peněž. vyjádření. Rozlišujeme: 1.Fixní(pevné)=nemění se s objemem výroby(nájem,odpisy,režij. nákl.)
2.Variabilní(proměnlivé)=závislé na množst. výkonu.
3.skupiny: proporcionální:mění se stej. tempem jako objem výroby(náklady na mater.). progresivní: rostou rychleji než objem výroby(nákl. na reklamy, přípl. za přesčas). degresivní: mění se pomaleji než objem výroby (nákl. na energ., kancel. potř.)3.Indeferentní=žádný vztah k objemu výroby(manka, škody).
Mez rentability: (kritický bod)- je důležité určit bod zvratu=takový objem prodan. výrobků, při kterém tržby z prodeje vyhradí jen vynalož. náklady, každý prodaný výrobek přináší zisk, neprodaný naopak prohlub. ztrátu.
2. Metoda orient. na konkurenci: jednodušší, vychází z tržní ceny, respekt. cenu konkurence, firma stanovuje ceny většinou stejné podle konkur. Vyšší ceny: stanov. u kvalit. značk. zboží, (strat. skimming) Nižší ceny: firma se podbízí zákaz. a počítá že k nákupu přesvědčí velké množst. zákaz. a přes malý zisk z 1 výrobku dosáhne díky obratu velkého celk. zisku. Stejná cena: firma spoléhá na necenovou konkur. výhodu (lepší reklama,kvalita služeb,distribuce)
3. Metoda orient. na zákazníka: ocenění služby nebo výrobku z pohledu zákazníka, přesvědč. zákaz. že mu spotřeba zboží přinese uspokojení urč. potřeby, firmy ovliv. zákaz. např: doplňkov. službami,reklamou,obalem,kvalitou,exkluzivnost,prestiž. Používají se metody k přímému hodnoc.-zákazník určuje, kolik by byli ochotni zaplatit za výrobek či službu.
Bodová metoda=zákaz rozděluje 100B. mezi různé výrobce.
Metoda orient. na zákazníka. Metoda orient. na poptávku=vychází z cenové elasticity, cílem je max. zisk, základem je teorie nab. a popt. cenová elasticita poptávky: míra v závisl. změny popt. množství na změně ceny, je to odezva spotřebitelů na hladinu cen.
Cenová elst. závisí na: *zboží zbytném nebo nezbytném*přítomnosti konkurence*struktuře výdajů v domác.*použití výrobku*době spotřeby. Cenová elasticita: měří se zlomkem, v čitateli je %zvýš.(sníž.)poptává na něj množství a ve jmenovateli %změny ceny.
Poptávka může být:
a)cenově elastická: když zvýšení ceny o 1% vyvolá větší než 1% snížení poptávky, pokus snížení ceny o 1% vyvolá zvýšení poptávky o více než 1%. b)cenově neelastická: jestliže změna ceny o 1% vyvolá změnu poptávky o méně než 1%.
c)jednotlivě elastická: jestliže změna ceny o 1% vyvolá změnu poptávky 1%ní. Pro podnik platí: pokud je cenová elasticita nízká, je pro podnik výhodné zvýšit cenu, pokud je poptávka silně závislá na ceně, není vhodné cenu zvyšovat. Důchodová pružnost poptávky: na změnu popt. mají vliv i příjmy(důchody), nazývá se proto: důchodová elasticita poptávky. Metody zjišťování údajů: *statistiky minulých prodejů*testy v obchodech*dotazov. zákazníků. Výhody: maximalizace zisku, Nevýhody: je náročná. Metoda stanovení konkurzní a smluvní: při nákupu celků dlouhodob. charakteru se využívá konkurzní řízení na dodavatele: 2.Druhy: a)otevřené:přístupné všem zájemcům, b) uzavřené:vybraní dodavatelé.
Strategie stanovení ceny:
1.Strategie skimming-získat z tržního podílu co největší zisk pro firmu, u výrobků odlišné kvalitou, výjimečností, novotou, zákazníci ji spojují s prestiží, imagei, ..
2.Strategie penetrace-u výrobku na trhu, nejnižší cena.
3.Psycholog. přístup pro stanov. ceny-o kvalitě vypovídá cena, zákazník vnímá cenu jako ukazatel kvality. *prestižní cena*vystavení a prodej vedle luxusního*stanovení ceny pod celou číslicí(Baťa)*velké sníž. cen*cnové řady*%ní slevy*umělé slevy*cena zahrn. 2 výrobky*množstev. slevy*cena vč. kuponu na slevy.
4.Diskriminační stanov. ceny- např:v dopravě-studenti,důchodci-nižší jízdné, v divadle sedadla. Změna ceny: 1.Chování konkurence: stanovení ceny v souladu s konkurenčními cenami.
2.Nevyužití plně výrob. kapacity: zvýšení výrovy povede k snížení ceny, míra zisku se nemusí snížit.
3.Snížení tržního podílu: zákazníky reprezentuje cena určitou kvalitou.
4.Nesoulad mezi nabídkou a poptávkou: cenu je vhodné zvýšit pokud poptávka převyšuje nabídku, podnik má tak větší zisk.
5.Zvýšení nákladů: jen tehdy, uplatňuje-li podnik náklad. orient. metodu stanov. ceny.
Slevy a srážky z cen: při stanovení prodejní ceny mohou prodejci zvýhodnit kupujícím nákup různými druhy slev:
1.Srážka při platbě:dřívější splácení faktury.
2.Množstevní srážka:snížení nákladů na dopravu, skladování,zvyšuje objem prodeje.
3.Sezónní slevy
4.Funkční srážka:poskytuje prodejce distributor. za marketing. a obchod. činnosti, které za něj provádí.(skladování,rozvoz,..)
5.Prémie nebo bonus.
6.Prodej na protiúčet. Exportní cena:ceny bývají vyšší, při exportu se využívá RECIPROČNÍ obchod. Formy: BARTER(výměna zboží za zboží). Kompenzační obchod:umožňuje část zboží hradit ve stanovené měně. Protinákup:platba v hotovosti musí být utracena v zemi kupujícího. Zpětná koupě:při koupi strojů a zaříz. je nákup částečně splacen produkcí.