Česká moderna
- na umělecké proudy působí symbolismus, impresionismus, dekadence
- a) symbolismus
- z řeckého slova symbolon = znak, význam – přenesené pojmenování
- symboly naznačují bohatý obsah slov, čtenář ve své fantazii dotváří přenesené významy na konkrétní (zapojení čtenáře nutné, báseň vyžaduje účast čtenáře)
- bohaté metafory
- vysvětlení není jasně dané
- umělecky symbol mnoho významů = konotace: mnohovýznamovost
- méně pochopitelná
- přednost lyrice, rozbíjí starou formu verše – používají volný verš
- představují volně navazující obrazy/pásmo představ
- b) impresionismus
- podle názvu obrazu francouzského malíře Clauda Moneta: Imprese, východ slunce
- malíři: Édouard Manet, Auguste Renoir, Edgar Degas, Camille Pissarro, Alfred Sisley
- = malíři dojmů, zachycení bezprostředních smyslových vjemů, pocitů a dojmů
- zachycení určité nálady, pomíjivý okamžik, příroda v různou denní/roční dobu, působení na smysly
- nejvýznamnější představitel českého impresionismu: Antonín Slavíček
- lyrická poezie, impresionistická próza, zvukomalba: abstraktní věci všemi pěti smysly
- c) dekadence
- z fr. slova úpadek
- vypjatý individualismus: kult jedince, disharmonie mezi jedincem a kolektivem, subjektivníma objektivním
- krajní vyústění symbolistických tendencí v atmosféře katastrofických nálad a pocitů konce století: skepse, deziluze, únava, bezvýchodnost, pesimismus, zklamání (reakce na historickou situaci)
- nezájem dekadentů o problémy veřejnosti
- česká literatura je ovlivněna moderními proudy evropského umění, zejména prokletými básníky
- revolta mladých literátů proti starší generaci, hlavně proti lumírovské v čele s Jaroslavem Vrchlickým, Josef Svatopluk Machar vystoupil proti Hálkovi = Macharova kritika Hálka
- umělecká seskupení:
- 1) Česká moderna: 1895
- mladá generace, publikovala názory v časopise Rozhledy
- vydali Manifest České moderny
- představitelé: Josef Svatopluk Machar: básník, F.X. Šalda: kritik, próza i drama, Antonín Sova, Otokar Březina, Vilém Mrštík, Josef Karel Šlejhar
- spojoval je kritický pohled na starší generaci a touha po individualismu
- skupina se brzy rozpadla kvůli výraznému individualismu
- 2) Česká dekadence: dekadenti seskupení kolem časopisu Moderní Revue
- hlásili se k francouzské dekadenci, čerpali z evropské dekadence
- překlady umělecké literatury i filozofických textů (Friedricha Nietzsche, Arthura Schoppenhauer)
- Jiří Karásek ze Lvovic:
- básnické sbírka: Zazděná okna: báseň Staré domy; Kniha aristokratická; Ostrov vyhnanců; Sodoma
- povídky: Stojaté vody
- román Gotická duše: temnota, tajemno, zšeřelé nálady
- výtvarný kritik, sběratel, Karáskova galerie
- Karel Hlaváček:
- i výtvarník (ilustrace, výtvarná stránka časopisu Moderní revue)
- básnické sbírky: Pozdě k ránu, Mstivá kantiléna
- nejblíže měl k Paulu Verlainovi
- Arnošt Procházka: kritik české dekadence
- 3) katolická moderna:
- kolem časopisu Nový život
- Karel Dostál Lutinov, Sigismund Bouška, Xaver Dvořák
- 4) anarchismus:
- časopis Nový kult
- = generace buřičů proti společnosti
- básníci anarchisté: Karel Toman, Fráňa Šrámek, Viktor Dyk, František Gellner, Jiří Mahen,vůdčí osobnost: Stanislav Kostka Neumann
- výrazná individualizace tvorby
- Antonín Sova:
- 1864 – 1928
- impresionista
- jihočeský autor, narodil se v Pacově, vystudoval gymnázium v Písku
- sestra Vrchlického Jana Frídová mu rozšířila obzory v oblasti hudby a umění
- po studiích: studoval práva – přerušil
- pracoval v Ottově slovníku naučném
- 1898 – 1920: ředitel knihovny v Praze
- Ema Frídová: první láska
- poslední léta trpěl syfilisem: pohyboval se pouze na vozíčku
- dílo:
- a) impresionismus: Květy intimních nálad: báseň U řek; Z mého kraje: Rybníky: přírodní poezie; Soucit i vzdor
- Květy intimních nálad: 3 sbírky:
- Z mého kraje : krajinářská poezie
- Lyrika lásky a života: milostná poezie
- Květy intimních lásek: intimní poezie
- b) dekadentní nálady: sbírka Zlomená duše: poema (lyricko-epická skladba), vyjadřuje zklamání
- c) symbolismus: Vybouřené smutky, Ještě jednou se vrátíme: báseň Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy; Údolí nového království; Dobrodružství odvahy; Drsná láska
- d) próza: Ivův román (impresionistický román),Pankrác Budecius, Tóma Bojar
- Otokar Březina
- 1868 – 1929
- symbolista: použití symbolu; vyjádření něčeho nepopsatelného
- začátek tvorby: kritický realismus (měšťáctví), anekdotické příběhy
- zemřeli u oba rodiče (20 let)
- učitel: ubíjející zkušenost
- Anna Pammrová: korespondence
- existencionalista: existencialismus – kritický pohled na Boha (Dostojevskij)
- filozofové: Schoppenhauer (pesimismus – spása – vykoupení uměním): Březina ho četl
- samota, osamocení, prázdnota: se objevují v jeho poezii
- utíkal do vlastního světa tvorby – subjektivismus
- psal pouze 11 let, od 35 let žil v ústraní; odmítl učit na Masarykově univerzitě
- 8x nominován na Nobelovu cenu
- překládán do cizích jazyků
- uznání na sklonku života
- dílo:
- nejvýznamnější představitel českého symbolismu
- text náročný na výklad, hodně metafor
- myšlenkově vyzrálá tvorba , vysoká jazyková úroveň
- a) básnické sbírky: napsal a vydal pouze 5 sbírek
- 1) Tajemné dálky: dekadentní ladění: pocit opuštěnosti nad smrtí rodičů, Apostrofa podzimní
- 2) Svítání na západě: smrt se jeví jako vysvobození z pozemských strastí, název oxymorón
- 3) Větry u pólů: nejnáročnější, nejabstraktnější sbírka
- 4) Stavitelé chrámů: o umělcích, básnících, nejsrozumitelnější dílo
- 5) Ruce: začátek 20. století, ruce symbolizují soudržnost lidí, spojení, pospolitost
- b) eseje:esejista
- kniha esejů: Hudba pramenů: obrazný styl, básnická próza
- Josef Svatopluk Machar
- b) eseje:esejista
- 1) lyrika
- básnická sbírka Confiteor (= Zpovídám se)
- sonety: 4 knihy
- Tristium Vindobonna (Žalozpěvy z Vídně): básně zaměřené politicky, ironické a sarkastické verše
- 2) epika: epické verše
- básnická sbírka epických básní Zde by měly kvést růže
- cyklus historických básní: Svědomí věků: vývoj lidstva (podobný charakter jako: Victor Hugo: Legenda věků, Jaroslav Vrchlický: Epopej lidstva)
- na přelomu století se objevují nová umělecká seskupení: Česká moderna: časopis Rozhledy, dekadenti: časopis Moderní revue, katolická moderna: časopis Nový život, anarchisté: vystupovali proti společnosti, časopis Nový kult
- generace buřičů: Viktor Dyk, Karel Toman, František Gellner, Fráňa Šrámek, Stanislav Kostka Neumann, Petr Bezruč
- generaci nevydělujeme z tvorby 90. let 19. století
- v jejich tvorbě se projevují různé umělecké vlivy
- přes název generace nejde o jednotnou uměleckou skupinu
- tvorba osobitá
- společným znakem je nespokojenost s národnostními a sociálními poměry
- název buřiči je odvozen od básnické sbírky Viktora Dyka: Buřiči
- politicky se názory některých z nich projevily v hnutí Omladina: skupina mládeže nespokojená s politickými, národnostními a sociálními problémy
- Viktor Dyk
- romantik a idealista – upřímné vlastenectví, boj za samostatnost, národní hrdost
- politik: poslanec
- psal překlady pro Vinohradské divadlo
- účastnil se první světové války, zahynul tragicky v Jugoslávii
- tvorba:
- krátký, strohý a nemelodický verš
- a) básník
- 1) první sbírky ovlivněny symbolismem a dekadencí: Síla života: báseň Plíží se večery, plíží se teskna …: hlásají se velká hesla, ale skutečnost je jiná – rozpory mezi přáními mladší generace x skutečnosti; anarchismus: Buřiči, poema Milá sedmi loupežníků
- 2) satiry: Satiry a sarkasmy
- 3) období první světové války: básnická tetralogie (1915-1922): Lehké a těžké kroky; Anebo; Okno: báseň Země mluví: reaguje na válečný úděl; Poslední rok
- 4) poslední sbírka: Devátá vlna, vyrovnává se s životem
- b) prozaik: novela Krysař
- c) dramatik: vrací se postavě Dona Quijota; hra Zmoudření Dona Quijota
- Karel Toman
- nedostudoval práva v Praze
- stýkal se s pražskou bohémou, anarchisty
- hodně cestoval
- v roce 1945 byl jmenován národním umělcem
- témata: vztah k rodné zemi, láska, příroda, válka
- dílo:
- 1) první sbírka ovlivněna symbolismem: Pohádky krve
- 2) básnická sbírka: Torzo života
- 3) Sluneční hodiny: velmi vyzrálá lyrika : báseň Tuláci: lidé, kteří nežijí pevným, usedlým životem; bohémský život; neuznávali společenský řád; sociální tématika: nespravedlnost
- 4) Měsíce: 12 básní, literární kritika: nejvyspělejší dílo té doby
- 5) reakce na válku: Hlas ticha
- František Gellner
- účastnil se první světové války: zde se ztrácí jeho stopa: nevrátil se
- anarchista, bohém, tulák: projevuje se ve verších
- cestoval: Paříž, psal pro Lidové Noviny v Brně
- básník, psal i fejetony, povídky, výtvarník
- úsilí o jednoduchost, bezprostřednost básnického výrazu
- neúspěch vídeňská technika, báňská akademie
- básnické sbírky:
- Po nás ať přijde potopa: revolta proti společnosti a měšťáctví; Pozdrav rodnému kraji
- Radosti života
- Fráňa Šrámek (1877 Sobotka – 1952 Praha)
- studoval práva, básník mládí
- svázán s jižními Čechami: nastoupil zde vojenskou službu, 1899: jednoroční vojenská služba
- přátelství s Karlem Čapkem
- člen anarchistické skupiny kolem S.K. Neumanna: 2x vězení, studijní demonstrace
- časopis Nový kult, Práce (redaktor)
- první světová válka: na frontě v Itálii a Rumunsku
- druhá světová válka: nevycházel na protest z domu, po válce žil v literárním ústraní
- 1946: národní umělec
- dílo:
- 1) poezie nese znaky impresionismu, vitalismu: oslava krásy života, anarchismu: odporu ke společnosti, antimilitarismu
- antimilitarismus: odpor proti válce: odmítání všech válek i obranných, Modrý a rudý: báseň Raport, modrý: barva uniformy x červený: barva anarchismu, odpor ke společnosti, vyjadřuje odpor k válce a válečnému utrpení – antimilitaristické verše
- příroda: básnická sbírka Splav: báseň Splav: milostné verše
- Života bído, přec tě mám rád: Curriculum vitae:studoval, ale musel do války, raději měl svoji milou, těžký život, nesmí to brát člověk vážně
- 2) próza: Stříbrný vítr (původně název Buřiči), lyrizace prózy, symbol věčného mládí: vítr, který je slyšen, pouze když je člověk mladý, mladý student Jan Radkyn: popis jeho mládí, odpor proti válkám; román Tělo: prozaické dílo: propojení citové a tělesné strany; Žasnoucí voják: vlastní válečné zážitky, povídky
- 3) drama: Měsíc nad řekou: milostný vztah mladých lidí, neschopných podřídit se konvencím, symbol mládí zvony; Léto
- Stanislav Kostka Neumann
- středoškolská studia nedokončil a stal se žurnalistou
- vězněn se skupinou nespokojených mladých Omladina
- spolupracoval s Moderní revue, Novým kultem
- dílo:
- 1) Kniha lesů, vod a strání: přírodní lyrika, okouzlení přírodou, láskou, pobyt na jižní Moravě, vrcholné dílo, báseň Improvizace: naturismus: příroda a vitalismus, impresionistická přírodní a milostná lyrika
- 2) Nové zpěvy: Zpěvy drátů: civilismus: obdiv k technice, pokroku, nové civilizaci a k tomu co přináší, patří k avantgardním směrům kubismu a surrealismu: spontánně bez rozumové kontroly vypovídat o tom, co se děje (spojení s Knihou lesů, vod a strání: příroda, spontánnost)
- 3) změna tvorby: proletářská poezie: Rudé zpěvy: sociální problémy, svět dělníka
- 4) po druhé světové válce vyšli sbírky reagující na válku: Bezedný rok: reakce na Mnichov 1938; Zamořená léta: v době okupace
- Petr Bezruč
- vlastním jménem Vladimír Vašek
- narodil se v Opavě
- jeho otec byl středoškolský profesor: podílel se na odhalení podvrhu Rukopisu královédvorského a zelenodvorského
- pracoval jako poštovní úředník, žil v ústraní, neměl rád publicitu, dlouho nikdo netušil, kdo ty úderné verše píše
- dílo:
- Slezské písně: nejslavnější sbírka, nejprve vycházely časopisecky, později jako sbírka (1909)
- trojí tématika:
- 1) sociální, národnostní, jazyková
- Škaredý zjev: sociální a národnostní tématika, stylizuje se do postavy barda = lidového pěvce na straně utiskovaných lidí – mluví za Ostravsko, obyvatelé severní Moravy, dělnické prostředí, převládání německého jazyka, jiné společenské vrstvy
- Ostrava
- Kantor Halfar: nutí ho učit v němčině, problémy řeší sebevraždou
- Maryčka Magdonová: mladá dívka přišla o své rodiče a stará se o své sourozence, problém řeší sebevraždou
- 2) intimní lyrika
- Jen jedenkrát: jednou ho potkala láska, ale ta ho opustila a on se stáhl do sebe, Motýl, Labutěnka, Červený květ
- 3) léta 20. století:: Stužkonoska modrá: rekapituluje svůj básnický život, nenaplnění ideálů, celý život něco hledal a podařilo se mu to najít až, když měl svůj život za sebou; obraz motýla