Daňová harmonizace v EU v oblasti akcízů (spotřebních daní)
Nutnost harmonizace akcízů. Legislativní zakotvení harmonizace akcízů. Základní směrnice k akcízům. Informační povinnosti v oblasti akcízů. Současný stav harmonizace akcízů v EU. Implementace nejdůležitějších směrnic nepřímého zdanění do právního systému ČR.
Akcízy = spotřební daně, většinou formou jednotkové daně (ne procentem z ceny). Vlády jejich existenci zdůvodňují snahou o omezování škodlivé spotřeby. Navíc jsou stabilním daňovým výnosem a daně na tyto výrobky bývají vyšší než na obyčejné zboží.
Stejně jako u DPH rozdílné sazby akcíz narušují hospodářskou soutěž na jednotném trhu, proto je nutná harmonizace! Zásadní problém – stanovení okruhu výrobků, které by byly zdaňovány jako akcízy. Směrnice 74/43/EHS stanovila jako akcízy minerální oleje, tabák, lihoviny, pivo a víno. Byl zvolen princip zdaňování podle země určení (výrobek zdaňován v zemi spotřeby).
Významným milníkem bylo založení jednotného trhu (1993) a přijetí směrnice 92/12/EHS (tzv. horizontální směrnice), která měla zásadní význam pro další harmonizaci. Stanovila obecný režim pro výběr daně, upravila výrobu, zpracování, držení a přepravu akcízovaných výrobků, zavedla tzv. autorizované daňové sklady (akcízované výrobky se mezi nimi mohly pohybovat po Společenství bez povinnosti platit daň) a jednotný celní sazebník. Důvody pro její přijetí: fungování vnitřního trhu vyžaduje volný pohyb zboží včetně toho akcízovaného, jednotné vymezení pojmů, sjednocení vzniku daňové povinnosti, zřízení Výboru pro spotřební daně atd. Byla nahrazena směrnicí 2008/118/ES! Nová směrnice zavádí ustanovení o elektronickém správním dokladu při přepravě zboží, který by měl nahradit klasický původní papírový doklad.
Zásadní předpisy v oblasti akcízů
Směrnice 92/81/EHS – předmětem bylo zdanění spotřeby minerálních olejů (benzín, nafta, petrolej, zemní plyn, topné oleje). Je to nejvýnosnější akcíza, znamená zdanění vstupu (protože z těch olejů se teprve vyrobí nějaký produkt nebo energie) a ne až konečné spotřeby jako u ostatních výrobků. Zásadní změna směrnicí 2003/96/ES, která restrukturalizuje zdaňování energetických produktů a elektrické energie – stanovuje minimální sazby akcízů z energetických produktů podle účelu použití.
Zdanění spotřeby lihu a alkoholických nápojů je upraveno směrnicí 92/83/EHS. Složité dosahování konsensu v tomto odvětví, proto tato směrnice platí skoro ve stejné podobě dodnes. Rozdílné preference „národních“ alkoholických nápojů a tím vznikají spory a složitě se dohadují co zdanit a v jaké výši (např. Francie víno, VB whisky, středoevropané pivo…). Lihovinové akcízy jsou rozděleny na pivo, víno (tiché a šumivé), ostatní fermentované nápoje, meziprodukty a alkohol.
Cigarety a tabákové výrobky byly ošetřeny směrnicí 95/59/ES, která sjednocuje texty směrnic 72/464/EHS a 79/32/EHS. Nejvýznamnější je daň z cigaret – tzv. složená akcíza (kombinace jednotkové daně a procentní daně). Tento způsob zavedla směrnice 72/464/EHS. V současnosti aktuální směrnice 2011/64/EU o sazbách spotřebních daní z tabákových výrobků, která nahradila směrnice 92/79/EHS, 92/80/EHS, 95/59/ES a 2010/12/EU.
Směrnice o sazbách akcízů stanovuje konkrétní minimální sazby akcízů: 1) energetických produktů a elektřiny, 2) lihu a alkoholických nápojů, 3) tabákových výrobků. Pro oblast energetických produktů a elektřiny platí v současnosti směrnice 2003/96/ES (důležité kvůli dodávkám tepla, pohonným hmotám, ochraně životního prostředí…). Pro oblast lihu a alkoholických nápojů je aktuální směrnice 92/84/EHS. Základem pro výběr daně byl vzat objem čistého alkoholu, pro výběr daně z vína a meziproduktů objem konečného výrobku a pro pivo optická nebo objemová koncentrace. Pro oblast tabákových výrobků je zásadní směrnice 2002/10/ES. Směrnice zavedla vedle stávajícího minimálního daňového zatížení ve výši 57% z maloobchodní ceny i fixní minimální částku 60 EUR na 1000 ks cigaret. Poté vznikla ještě směrnice 2010/12/EU, kterou pak nahradila další (teď nejaktuálnější) směrnice 2011/64/EU.
Informační povinnosti v oblasti akcízů
Prohloubení spolupráce v informovanosti nařízením 2073/2004 o správní spolupráci v oblasti spotřebních daní. Stanoví podmínky, za kterých správní orgány čl. zemí příslušné pro provádění právních předpisů o spotřebních daních spolupracují mezi sebou navzájem a s Komisí za účelem dodržování předpisů. Čl. státy musí zřídit ústřední kontaktní útvar, který je zodpovědný za výměnu dat, elektronický systém včasného varování a vyřizování žádostí o ověření odeslané ostatním čl. státům nebo od nich obdržené.
Implementace nejdůležitější legislativy v ČR
ČR zdaňuje stejný okruh komodit, jako ukládá směrnice 92/12/EHS, resp. 2008/118/ES od r. 1993, kdy DPH a akcízy nahrdily daň z obratu. Předtím podléhaly tzv. extra zvýšené sazbě daně z obratu vyjma minerálních olejů, alkoholických nápojů a cigaret i zlato, šperky, čaj a káva. V ČR je implementováno zákonem č.353/2003 Sb. o spotřebních daních, kde je vymezena daň z minerálních olejů, daň z lihu, daň z piva, daň z vína a meziproduktů a daň z tabákových výrobků. Zákonem č. 261/2007 Sb. o stabilizaci veřejných rozpočtů zavedla ČR od 1.1.2008 také energetické daně (daň ze zemního plynu a některých dalších plynů, daň z pevných paliv a daň z elektřiny). Správu akcíz v ČR vyk