Distribuce; marketingové pojetí distribuce
Distribuce; marketingové pojetí distribuce – cíle, hmotné a nehmotné toky, subjekty
distribučního kanálu, přímá a nepřímá distribuce, charakteristiky distribuce dle
produktu (spotřební zboží, průmyslové zboží, služby), úrovně intenzity distribuce.
Základní charakteristika distribuce
Zboží, které je výsledkem hospodářské činnosti jednotlivých výrobců, musí být
přepraveno ke spotřebiteli, případně k zákazníkovi, z hospodářské sféry. Pohyb
zboží od výrobce ke spotřebiteli nazýváme distribucí. Smyslem distribuce je zajistit
přesun zboží od výrobní firmy tak, aby zákazník mohl zakoupit potřebný výrobek
v geograficky vhodném místě, ale také v době, množství, ceně a kvalitě, která mu
vyhovuje.
Distribuce není úzce definovaný obor, ale měla by být spíše považována za
komplexní síť interakcí uvnitř distribuční cesty. Podstatou distribuce jsou tedy
činnosti, které jsou uskutečňovány mezi jednotlivými články uvnitř distribuční cesty.
Těmito články mohou být samotné výrobní společnosti, obchodní společnosti,
podniky poskytující logisticky dodavatelské služby a zvláštní formy zprostředkovatelů.
Distribuce je tedy proces pohybu výrobku z výrobního závodu až ke konečnému
spotřebiteli. Je-li zapotřebí, je prvním krokem v tomto procesu doprava výrobku ze
závodu do distribučního centra výrobce, které může být umístěno na jiném místě
nebo dokonce v jiné zemi. Tento první krok je obyčejně zajišťován výrobcem nebo
specializovanou logistickou firmou.
Samostatně distribuující maloobchodníci získávají výrobky od výrobců přes
jejich vlastní distribuci a velkoobchodníci nakupují výrobky od výrobců a pak je znovu
prodávají svým vlastním zákazníkům (maloobchodníkům). Obecně existují dvě
kategorie systémů velkoobchodník–dodavatel: dodávkový a cash & carry. Dodávkový
velkoobchodník dopravuje výrobky do distribučních center nebo maloobchodních
prodejen svých zákazníků. U velkoobchodníků cash & carry zákazníci (a někdy
i koneční spotřebitelé) přijíždí do distribučních center velkoobchodníka, aby si
požadované zboží sami odvezli.
V případě přímé dodávky výrobci dodávají výrobky přímo do maloobchodních
prodejen a existují zde opět dvě kategorie. V první kategorii výrobci dodávají výrobky
do maloobchodních skladů v prodejnách, ale maloobchodníci organizují rozmístění
do regálů. Pro tyto výrobce je typická dodávka do těch míst, ve kterých je vysoká
koncentrace maloobchodních jednotek. Ve druhé kategorii výrobci řídí i rozmístění
zboží v regálech a zásoby v prodejně.
Definice a koordinace distribučních cílů
Po zjištění oprávněnosti potřeby rozhodnout o struktuře distribuční cesty
následuje modifikace existujících způsobů distribuce nebo návrh struktury zcela
nové prodejní cesty, která přispěje k efektivnímu dosažení podnikových distribučních
cílů. Na této úrovni rozhodování nemusí být ještě podnikové distribuční cíle
jednoznačně formulovány, zvláště pokud mohou navíc nové podmínky, které
vyvolaly potřebu rozhodnout o struktuře distribuční cesty, vyvolat také potřebu
nových nebo modifikovaných distribučních cílů. V tomto okamžiku je velmi důležité
pečlivě zhodnotit podnikové distribuční cíle a posoudit, zda-li je zapotřebí stanovit
cíle nové. Přehodnocení distribučních cílů musí být také provedeno z důvodu
koordinace s cíli a strategiemi v dalších částech marketingového mixu (výrobek, cena
a propagace) a s celkovými cíli a strategiemi podniku. Aby došlo ke vhodné formulaci
distribučních cílů, které budou v souladu s ostatními marketingovými a podnikovými
cíli a strategiemi, měli by zainteresovaní manažeři zvládnout tři úkoly:
1. Měli by se sami dobře seznámit s cíli a strategiemi v dalších oblastech
marketingového mixu a se všemi ostatními relevantními cíli a strategiemi podniku.
2. Měli by definovat distribuční cíle a jednoznačně je specifikovat.
3. Měli by provést kontrolu, zda navržené distribuční cíle jsou shodné
s marketingovými a jinými obecnými cíli a strategiemi podniku.
Ten, kdo je odpovědný za formulaci distribučních cílů, by měl vynaložit
patřičné úsilí na zjištění již existujících cílů a strategií v podniku, které by mohly
ovlivnit navrhované distribuční cíle. V praxi často navrhují cíle pro ostatní
složky marketingového mixu stejní jedinci, kteří navrhují cíle pro distribuci. Ale
i v tomto případě je nezbytné uvažovat v rámci vzájemných vztahů mezi různými
marketingovými cíli a politikami. Kontrola návaznosti zahrnuje ověření toho, že
distribuční cíle nejsou konfliktní s cíli v ostatních položkách marketingového mixu
nebo s celkovými marketingovými a obecnými cíli a strategiemi společnosti.
Distribuční cesta
Sektor distribuce umožňuje pohyb zboží ke spotřebitelům, a je tedy spojen
s vysoce diferencovaným tokem zboží nebo hodnotovým řetězcem. Tabulka
7.1 sumarizuje tento hodnotový řetězec a rozlišuje mezi distribučními články
a distribučními procesy.
V tabulce je použita interaktivní metoda “trh-zákazník“. Výchozím bodem
je rozhodnutí o spotřebě konečného spotřebitele, který kupuje své výrobky
v maloobchodě. Přidaná hodnota maloobchodu spočívá ve vytvoření efektivního
maloobchodního formátu, v získání tohoto zboží z velkoobchodu nebo přímo od
výrobců a konečně v zajištění části expedice zboží ze skladů dodavatele přímo do
maloobchodních prodejních jednotek.
Tabulka 1: Distribuční cesta
DISTRIBUČNÍ ČLÁNEK
Distribuční
proces
VÝROBCE VELKOOBCHOD MALOOBCHOD
DODAVATEL
LOGISTICKÝCH
Dodavatel
vstupů
Přidaná
hodnota
surovin Výrobce VO nebo výrobce Výrobce nebo
Dodavatel
velkoobchod
Výroba
Distribuce
VO nebo
MO Maloobchod Spotřebitel VO nebo MO
Distribuce
Hledání vstupů
Distribuce
Hledání vstupů
MO formát
Zákazník
Velkoobchod spojuje maloobchod a výrobce. Přidává hodnotu v procesu hledání
zdrojů a distribuci, přičemž soustředění toků zboží mezi maloobchodem a výrobci
umožňuje velkoobchodu získat zboží a zajistit efektivním způsobem úkoly distribuce.
Pokud se vrátíme k výrobcům, ti udržují těsné vazby se svými konečnými
zákazníky ve vztahu ke svému velkoobchodu nebo maloobchodu při určování vstupů.
Výrobci vykonávají také některé distribuční činnosti. Výrobci pak dále ještě nakupují
vstupy od dodavatelů surovin a vstupního materiálu.
Všechny čtyři články jsou odpovědné za jednotlivé etapy distribuce zboží ze
závodu výrobce do prodejní jednotky maloobchodu. Často si maloobchodníci,
velkoobchodníci i výrobci pronajímají specializované dodavatele logistických služeb,
aby fyzicky zajistili potřebné činnosti jako například dopravu, skladování a třídění
zboží.
Marketingové pojetí distribuce
Distribuční cesty jsou další součástí marketingového mixu. Za normálních
okolností totiž většina výrobců své zboží konečným uživatelům – zákazníkům,
spotřebitelům – přímo neprodává. Využívá k tomu služeb tzv. marketingových
zprostředkovatelů, jejichž prostřednictvím se výrobek dostává postupně z místa
svého vzniku do místa určení, tj. tam, kde bude spotřebován nebo opakovaně
užíván. Rozhodování o distribučních cestách patří mezi zásadní rozhodovací
problémy, kterými se management firmy zabývá. Volba správné distribuční cesty
ovlivňuje veškerá další marketingová rozhodnutí. Distribuci ovšem nelze chápat
jako pouhý pohyb zboží ve fyzickém stavu, nýbrž jako souhrn hmotných i
nehmotných toků, které k distribuci patří a které společně vytvářejí konkrétní
distribuční systém.
Distribuční systém je jedním z rozhodujících externích zdrojů. Jeho budování
trvá léta a je velmi obtížné a nákladné; stejně tak obtížné a finančně náročné jsou
však i snahy již vybudovaný a fungující distribuční systém měnit. Distribuce
výrobků a služeb je stejně významná jako všechny ostatní interní zdroje, tj. výroba,
výzkum, pracovníci a výrobní technologie. Ve své podstatě je distribuce souborem
významných závazků vůči velkému počtu nezávislých institucí, jejichž hlavní
oblastí činnosti jsou distribuční aktivity poskytované určitému segmentu trhu.
V marketingovém pojetí se distribuční cesty neomezují pouze na zajištění přepravy
zboží ve fyzickém stavu (tj. na materiálové toky), ale soustřeďují se i na toky
nehmotné, a proto existuje několik různých typů pohybu zboží, a ty mají své výstupy
jak směrem ke spotřebitelům, tak také směrem k výrobcům.
Jedná se o:
1. Hmotné toky (pohyb zboží ve fyzickém stavu).
2. Nehmotné procesy, které spočívají především v převodu vlastnických vztahů,
v platbách za zboží, v informačních tocích a v propagačních tocích.
Distribuční cesty výrobních prostředků jsou organizovány především jako cesty
přímé a vyplývají ze smluv, které jsou uzavírány přímo mezi výrobci
a průmyslovými spotřebiteli nebo uživateli.
Přímé distribuční cesty jsou plně využívány při dodávkách:
• přírodních surovin a základních materiálů, které jsou distribuovány ve velkých
množstvích, co nejkratší cestou a s minimální potřebou manipulačních prací,
• nestandardních, jednoúčelových nebo nákladných strojů a zařízení,
vyráběných podle přání zákazníků anebo vyráběných v rámci výrobní
kooperace
• váhově nebo objemově rozměrných strojů a zařízení nebo strojů a zařízení,
jejichž instalace a obsluha si vyžaduje pracovníky s odbornými znalostmi a
zkušenostmi,
• součástek, polotovarů, strojů a zařízení objemově a váhově ne příliš
rozměrných, avšak dodávaných ve velkých množstvích,
• součástek, polotovarů, strojů a zařízení dodávaných velkým odběratelům.
U typu nepřímé distribuční cesty se výrobci i spotřebitelé nejčastěji spoléhají jen na
jeden distribuční mezičlánek, a tím zpravidla bývají průmyslové velkoobchodní
organizace (prostředníci), které se navzájem liší hlavně šíří prodávaného sortimentu
(mohou být buď univerzální anebo specializované).
Přímá a nepřímá distribuční cesta
K hlavním výhodám přímých distribučních cest patří:
• přímý kontakt a komunikace se spotřebitelem,
• účinné zpětné vazby a citlivý přístup k zákazníkům,
• lepší kontrola nad zacházením s produktem (zachování kvality),
• nižší náklady vzhledem k absenci mezičlánků.
Hlavní nevýhody přímých distribučních cest jsou následující:
• nutnost navazovat značný počet kontaktů s velkým počtem partnerů,
• obtíže při prezentaci výrobku (zákazníci se musí spoléhat na katalogy,
• propagační brožury a další propagační akce a nesetkávají se se zbožím v jeho
• hmotné podobě),
• neekonomičnost přímých dodávek v případech zboží hromadného nebo
• širokého použití nebo při dodávkách pro geograficky široce rozptýlené
zákazníky.
K hlavním přednostem nepřímých distribučních cest patří to, že:
• výrobce přenechává část prodejních úkonů distribučním mezičlánkům, což
přináší snížení objemu aktivit u výrobce i spotřebitele (bez této dělby práce
by se výrobce například musel stát v některých případech „distribučním
mezičlánkem“ pro doplňkový sortiment a musel by se starat o širokou
distribuční síť, zatímco spotřebitel by se musel obracet na celou řadu výrobců
nebo dodavatelů a musel by budovat kontakty s celou řadou podniků a
společností),
• ve styku se zákazníky se využívá zkušeností, specializace, kontaktů a
prostředků distribučních mezičlánků,
• prodej zboží je efektivnější,
• potřeba finančních prostředků je menší (není nutné budovat příruční sklady,
servisní střediska).
K hlavním nevýhodám nepřímých distribučních cest patří:
• ztráta kontroly výrobce nad zbožím, které prodává některý jiný účastník
distribuční cesty,
• při získávání informací o konečném spotřebiteli nebo uživateli vznikají určité
problémy,
• periodická motivace distribučních mezičlánků pro vytváření maximálního úsilí
při prodeji výrobků je nezbytná,
• výrobce je závislý na marketingové strategii mezičlánků,
• nebezpečí značné kupní síly obchodních partnerů (v případě rozsáhlých
• společných objednávek od většího počtu zákazníků ve stejném časovém
období) a s tím spojené požadavky na vysoké obchodní slevy.
Intenzita úrovní distribuční cesty
Intenzita se týká počtu prostředníků a zprostředkovatelů na každé úrovni
distribuční cesty. Tato dimenze je rozčleněna do tří kategorií: intenzivní, selektivní
a exkluzivní:
• Intenzivní distribuce. Intenzivní distribuce znamená prodej prostřednictvím co
největšího počtu prodejních míst nacházejících se v určité oblasti. Účelem je učinit
produkt běžně dostupným. Intenzivní distribuce je vhodná při prodeji zboží časté
spotřeby, které je relativně levné, nakupované mechanicky, v malém množství a bez
dlouhého porovnávání s konkurenčními produkty (například denní tisk, pohlednice,
základní potraviny, alkoholické nápoje, cigarety). Stejně dobře se hodí i k distribuci
zboží “nouzového charakteru“ – některé léky proti nachlazení a bolení hlavy, zápalky,
hygienické potřeby, žárovky, baterky. Zboží je vystaveno ostré konkurenci ze strany
produktů ostatních firem a možnost ovlivňování podmínek prodeje je zanedbatelná.
• Exkluzivní distribuce. Exkluzivní (též výhradní) distribuce je spojena
s prodejem výrobků nebo služeb prostřednictvím velmi omezeného počtu prodejců.
Je proto opakem intenzivní distribuční sítě. Exkluzivní distribuce je vhodná k prodeji
drahého luxusního zboží jako jsou luxusní automobily, velmi módní modelové
dámské ošacení, kožešinové zboží, značkové hodinky. Záměrem výrobní firmy je co
nejvíce omezit počet prodejců, kteří disponují jejich zbožím. Prodejce, který získá
výhradní právo k prodeji zboží určitého výrobce, většinou nesmí v téže prodejně vést
zboží konkurenční a jeho právo prodeje je limitováno na určitou oblast. Výhradní
distribuce má psychologické opodstatnění, neboť podporuje image výjimečnosti
zboží. Také umožňuje prodejci stanovit vyšší ceny. Praktickou výhodou exkluzivní
distribuce je možnost výrobce ovlivňovat obchodní aktivitu prodejce, úroveň
služeb poskytovaných zákazníkům, ceny, průběh propagace, ale také platební
a jiné podmínky. Nevýhodou této formy distribuce je nízký stupeň pokrytí trhu,
který přispívá ke koncentraci síly na straně výhradního prodejce. Při exkluzivní
distribuci jsou jak dodavatelské firmy, tak i výhradní prodejci vystaveni větší měrou
hospodářským výkyvům a změnám v chování zákazníků na rozdíl od distribuce
intenzivní nebo selektivní.
• Selektivní distribuce. Mezistupeň mezi intenzivní a exkluzivní distribucí
tvoří selektivní distribuce. Výrobce spolupracuje s větším množstvím distributorů,
avšak právo obchodovat s jeho zbožím nezíská každý prodejce, který o tuto
kooperaci projeví zájem. Výrobní organizace si vybírá pouze takové prodejce,
u kterých předpokládá dobrý partnerský vztah a nadprůměrné úsilí prodat zboží.
Tuto distribuční strategii uplatňují dobře zavedené firmy, které k distribuci svého
zboží nepotřebují intenzivní distribuční síť. Selektivní systém distribuce plně zajistí
přiměřené pokrytí daného trhu s nižšími náklady. Výrobci zachovává do určité míry
možnost ovlivnit způsob prodeje, výši cen a metody propagace. Selektivní distribuce
se využívá k prodeji zboží občasné potřeby, které je nakupováno po pečlivém
srovnání nabízených variant (nábytek, obuv, oděvy, spotřební elektronika, přístroje
pro domácnost). Spotřebitelé očekávají určitou pomoc prodejního personálu a často
i další služby (úvěr, záruka, servis).