Dodací položky INCOTERMS
INCOTERMS
· Použitím těchto mezinárodních pravidel je možné vyhnout se nejistotě odlišných výkladů různých dodacích doložek v různých zemích. Vydáním nové verze pravidel starší verze nezanikají, proto je nutné u jednotlivých dodacích podmínek uvádět rok vydání INCOTERMS, kterými se hodlají strany kupní smlouvy výslovně řídit v textu smlouvy. Určují pouze vztahy mezi kupujícím a prodávajícím, vztahy k ostatním subjektům, např. bankám, dopravcům nebo speditérům, musejí být řešeny formou jiných smluvních typů. Např. vztah k dopravci je upraven přepravní smlouvou, vztah ke speditérovi zasilatelskou smlouvou, vztahy k bankám např. smlouvou o otevření dokumentárního akreditivu.
· Neřeší také otázku přechodu vlastnictví ke zboží, ale jen otázku přechodu nákladů a rizik. Otázka přechodu vlastnictví musí být v kupní smlouvě vyřešena zvlášť, pokud tomu tak není, pak tyto záležitosti rozhoduje mezinárodní soukromé právo. Obecně vlastnické právo ke zboží přechází z prodávajícího na kupujícího v momentě zaplacení zboží.
Základní povinnosti prodávajících:
· dodat zboží v souladu s podmínkami uvedenými v kupní smlouvě,
· dát zboží kupujícímu k dispozici v čase a místě stanoveném v kupní smlouvě nebo v místě, které je obvyklé pro odevzdání takového zboží,
· má-li být zboží baleno, opatřit na vlastní náklady potřebné balení, které kupujícímu umožní zboží řádně převzít,
· vyrozumět kupujícího v přiměřené lhůtě o tom, kdy mu bude zboží dodáno k dispozici,
· nést výlohy s kontrolními úkony, které jsou nutné k tomu, aby kupujícímu bylo zboží dáno k dispozici,
· nést všechny výlohy spojené se zbožím, dokud nebylo dáno kupujícímu k dispozici.
Základní povinnosti kupujících:
· převzít zboží v místě a čase stanoveném v kupní smlouvě,
· zaplatit kupní cenu,
· pokud si vyhradil lhůtu k převzetí zboží a/nebo volbu místa dodání a dodal včas instrukce, pak musí nést výlohy a rizika tím vzniklá,
· nést všechny výlohy spojené se zbožím od okamžiku, kdy mu bylo dáno k dispozici.
Dodací podmínka ovlivňuje podstatným způsobem výši ceny v mezinárodním obchodě, protože určuje, jakou část nákladů oběhu spojených s dodávkou zboží hradí prodávající a jakou část hradí kupující. Dodací podmínka (dodací parita) určuje povinnosti prodávajícího a kupujícího, které souvisejí s dodávkou a převzetím zboží. Určuje zejména způsob, místo a okamžik předání zboží kupujícímu, přechod výloh a rizik z prodávajícího na kupujícího a další povinnosti smluvních stran při zajišťování dopravy, obstarávání průvodních dokladů, kontroly, pojištění, celního odbavení apod.
Změny v INCOTERMS k 1. 1. 2011
INCOTERMS 2010 jsou již v pořadí osmé vydání souboru dodacích podmínek. S tímto novým vydáním však také dochází k větší změně právě v dodacích podmínkách. Hlavní změnou je, že definuje místo 13 pouze 11 dodacích podmínek. Jsou zavedeny dvě zcela nové podmínky, kterými jsou:
· DAT – dodání na terminál,
· DAP – dodání na místo,
· Výše uvedené nové dodací podmínky nahrazují dřívější, které byly zrušeny.
· Zrušené jsou následující podmínky:
· DAF – dodání na hranici,
· DES – dodání z lodi,
· DEQ – dodání z nábřeží,
· DDU – s dodáním clo neplaceno.
Tato změna zasáhla také nepatrně do některých dalších dodacích podmínek, a to převážně do úpravy přechodu rizika z prodávajícího na kupujícího ze stávajícího momentu předáním „přes zábradlí lodi“ na „naložení na palubu lodi“.
INCOTERMS 2010 vešly v platnost dne 1. ledna 2011 a nahradily předešlou verzi INCOTERMS 2000. Přijetí nové verze ale nevylučuje využití předešlých verzí, avšak toto využití musí být zaznamenáno ve smlouvě.
Změna provedená v INCOTERMS 2010 ale nezasáhla do původního dělení dodacích podmínek na čtyři skupiny. Členění je uspořádáno dle okamžiku přechodu nákladů a rizik. Členění na čtyři velké skupiny je následující:
· E – Departure (odebrání),
· F – Main Carriage not Paid by Seller (hlavní přepravné neplaceno prodávajícím),
· C – Main Carriage Paid by Seller (hlavní přepravné placeno prodávajícím),
· D – Arrival (dodání).
Skupiny a podskupiny dodacích podmínek
E – Departure
Tato skupina má pouze jednu dodací podmínku, kterou je EXW – Ex Works (Ze závodu).
EXW – Ex Works (Ze závodu)
· U této dodací položky má velkou výhodu prodávající, protože jeho povinností je pouze předat zboží ve svých prostorách v určeném datu. Kupující není ani odpovědný za nakládku zboží, ale někdy bývá v kupní smlouvě ujednáno, že zboží naloží kupující a ponese za to i riziko. Pokud tedy prodávající přistoupí k naložení zboží, činí tak na náklady a rizika kupujícího.
· Kupující má tedy největší odpovědnost. Je odpovědný za veškeré hrazení nákladů na dopravu, nese riziko spojené s dodáním zboží na místo určení.
· Riziko přechází na kupujícího v okamžiku, kdy dá prodávající zboží kupujícímu k dispozici. Náklady přechází na kupujícího v okamžiku, kdy dá prodávající zboží kupujícímu k dispozici.
F – Main Carriage not Paid by Seller
Do této skupiny patří dodací podmínky, u nichž jsou stále omezené povinnosti pro prodávajícího a kupující hradí přepravné.
FCA – Free Carrier (Vyplaceně dopravci)
Tato doložka se používá u všech druhů dopravy. Prodávající splní svou povinnost, pokud dodá zboží celně odbavené pro vývoz dopravci na sjednané místo.
Riziko přechází na kupujícího v okamžiku převzetí zboží přepravcem. Náklady přechází na kupujícího taktéž v okamžiku převzetí zboží přepravcem.
FAS – Free Alongside Ship (Vyplaceně k boku lodi)
Prodávající splní v tomto případě svojí povinnost v okamžiku, kdy dodá zboží k boku lodi v ujednaném přístavu nakládky. V tomto případě také není prodávající odpovědný za náklad zboží na loď.
Riziko přechází na kupujícího v okamžiku dodání zboží k boku lodi v přístavu. Náklady také přechází na kupujícího v okamžiku dodání zboží k boku lodi v přístavu.
FOB – Free on Board (Vyplaceně na loď)
U této dodací podmínky splní prodávající svoji povinnosti tím, že dodá zboží na palubu lodi v dohodnutém přístavu. Kupující v tomto případě vybírá loď k přepravě a hradí námořní přepravné.
Riziko přechází na kupujícího v okamžiku dodání zboží na palubu lodi. Náklady také přechází na kupujícího v okamžiku dodání zboží na palubu lodi.
C – Main Carriage Paid by Seller
Tato skupina dodacích doložek je specifická tím, že dochází k rozchodu okamžiku přechodu rizik a nákladů z prodávajícího na kupujícího. Prodávajícímu vzniká povinnost obstarat a uhradit náklady plynoucí z přepravní smlouvy.
CFR – Cost and Freight (Náklady a přepravné)
Prodávající splní svoji povinnost v okamžiku, kdy dodá zboží na palubu lodi. Musí však také uhradit náklady a přepravné potřebné k přepravě zboží do sjednaného přístavu určení. Pojištění v tomto případě hradí kupující.
Riziko přechází na kupujícího v okamžiku dodání zboží na palubu lodi. Náklady přechází na kupujícího až v okamžiku dodání zboží do určeného přístavu.
CIF – Cost, Insurance and Freight (Náklady, pojištění, přepravné)
V tomto případě prodávající splní svoji povinnost v okamžiku dodání zboží na palubu lodi. Musí však také uhradit náklady a přepravné, které je třeba k přepravě zboží do sjednaného přístavu určení. Navíc musí sjednat pojištění přepravovaného zboží. Pojištění by mělo být stanoveno na 110 % hodnoty, pokud není sjednáno jinak, a je uzavíráno v měně kontraktu.
Riziko přechází na kupujícího v okamžiku dodání zboží na loď. Náklady přechází z prodávajícího na kupujícího v přístavu dodání.
CPT – Carriage Paid to (Přeprava placena do)
V tomto případě musí prodávající obstarat dopravce, který dodá požadované zboží. Mimo to musí také prodávající uhradit výlohy spojené s dodáním zboží až do místa určení. Kupující nese riziko nebezpečí ztráty či poškození zboží.
Riziko přechází na kupujícího v okamžiku předání zboží prvnímu dopravci. Náklady však přechází na kupujícího až v okamžiku dodání zboží na místo určení.
CIP – Carriage and Insurance Paid to (Přeprava a pojištění placeny do)
V tomto případě musí prodávající opět obstarat dopravce a mimo hrazení výloh potřebných s dodáním zboží musí také uhradit pojištění. Pojištění musí být ve výši kupní ceny zvýšené o 10 %. Riziko přechází na kupujícího v okamžiku předání zboží prvnímu dopravci.
Náklady přechází na kupujícího v okamžiku dodání zboží na místo určení.
D – Arrival
Tato skupina dodacích doložek je charakteristická tím, že prodávajícímu ukládá maximální povinnost. Prodávající musí hradit většinu nákladů a obstarat většinu administrativních formalit.
DAT – Delivered at Terminal (S dodáním na terminál)
Prodávající u této dodací položky je povinen nést výlohy a rizika včetně vykládky zboží na předem dojednaném terminálu. Výjimkou jsou náklady na dovozní a celní odbavení. Pod pojmem terminál se rozumí jakékoliv volné prostranství i budova (překladiště, kontejnerový terminál, nádraží, letiště atd.). Tato doložka nahrazuje dřívější DEQ a DES. Riziko přechází na kupujícího v okamžiku dodání zboží na určený terminál. Náklady přechází na kupujícího taktéž v okamžiku dodání zboží na určený terminál.
DAP – Delivered at Place (S dodáním do určitého místa)
Prodejce splní svoji povinnost tím, že dodá zboží do místa určení. Zároveň nese rizika a výlohy spojené s dopravou zboží. Výjimkou jsou opět náklady na dovozní a celní odbavení. Kupující v tomto případě hradí náklady spojené s vykládkou zboží, nebylo-li stanoveno v kupní smlouvě jinak. Riziko přechází na kupujícího v okamžiku předání zboží na místě jím určeném. Náklady taktéž přechází na kupujícího až v okamžiku předání zboží na místě určeném kupujícím.
DDP – Delivered Duty Paid (S dodáním clo placeno)
Prodávající nese výlohy a rizika až do místa v zemi dovozu. V tomto případě navíc prodávající hradí a zajišťuje odbavení zboží pro dovoz.
Riziko přechází na kupujícího až v okamžiku dodání zboží na místo určení. Náklady přechází z prodávajícího na kupujícího v okamžiku dodání zboží na místo určení.
Závěr:
doložky EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP jsou použitelné pro jakýkoliv druh dopravy, ale doložky FAS, FOB, CFR, CIF jsou určeny výhradně pro námořní a vnitrozemskou říční dopravu.