Ekonomika kultury
Pojem kultura
• v nejširším slova smyslu se jedná o proces kulturní emancipace jedince a lidské
společnosti
• tedy – kultura je vše, co činí z lidí bytosti specificky lidské, myslící, kritické a eticky
angažované, kultura je systém, který by měl vytvářet určité hodnoty
• vliv kultury na jedince a společnost podle toho přístupu je realizováno čtyřmi základními
cestami:
– socializací – člověk si uvědomí, že žije v nějaké společnosti a bude se snažit se
přizpůsobit
– prostřednictvím tvorby hodnot
– prostřednictvím vzorů činností a jednání
– prostřednictvím modelů
• užší pojetí ji chápe jaké zvláštní sféru společenského života a odvětví veřejného sektoru,
ve kterém probíhají určité procesy a činnosti, vznikají specifické produkty
• odvětví se vztahuje zejména na oblasti umění, ochrany kulturních hodnot atd.
• kultura potom plní funkce
– kultivační – kultura má vliv na naše vnímání, umožňuje nám vnímat etickou funkci
– komunikační – kultura umožňuje nám vyjádřit své myšlenky a pocity
– vzdělávací – kultura provází člověka po jeho výchovné stránce a navíc jsou obory,
kde se kulturou přímo zabýváme
– reprezentační – je mnoho sálů
• hlavním posláním však je realizace tvorby, produkce, zprostředkování a ochrany
kulturních statků uspokojujících specifické kulturní potřeby
Prvky ekonomického systému kultury
K základním prvkům ekonomického systému kultury patří:
1. Kulturní procesy
– je to činnost, prostřednictvím níž vytváříme kulturní produkt
– jsou podmíněny vstupy (práce, kapitál, hmotné vstupy)
– zvláštní práce spočívá ve vysoce specializované odborné činnosti, často unikátního
tvůrčího charakteru
– oproti jiným procesům je zde zastoupena:
Fáze tvorby – dána přítomností prvků autorství, kreativity a imaginace
Fáze ochrany kulturních statků – dána nadčasovým významem určitých
kulturních statků, tato část je důležitá pro legislativní část
– probíhají buď v odvětví kultury (institucializovaná kultura) nebo spontánní formou
2. Kulturní instituce
– prostřednictvím kulturních institucí se produkují a realizují kulturní statky
a služby (instituce musí vždy vzniknout na základě prvního předpisu, jsou někým
spravovány a řízeny)
– vlastnictví těchto institucí ovlivňuje organizační strukturu odvětví
– tvoří tzv. kulturní infrastrukturu, které slouží ke zprostředkování zpřístupnění
poskytovaných kulturních statků a služeb
3. Kulturní činnosti
– podle charakteru vlastnictví a způsobu rozhodování lze rozlišit:
– Veřejný (municipální) sektor
– Soukromý ziskový sektor
– Soukromý neziskový sektor
– podle charakteru statku:
– Soukromé statky
– Čisté veřejné statky financují veřejné fondy
– Smíšené statky
– specifickým druhem statků jsou tzv. poručnické statky (např. programové kvóty 10%
podílu evropských filmů ve veřejnoprávních televizích členských států EU.)
Oblasti oboru kultury
Oblasti kultury Obory kultury
Umění
Ochrana kulturních hodnot muzejnictví
Kulturně výchovná činnost
Odborný management odvětví
Neměli bychom zapomenout na církve a masmedia – procházejí napříč všemi obory a mají
svou kulturní výchovnou činnost, kdy se snaží o vzdělávání a výchovu jedince.
Produkce kulturních statků
• převažujícím typem jsou smíšené statky lokálního významu, kultura většinou má lokální
působení
• základem ekonomické hodnoty kulturních statků a produktů je jejich vzácnost a užitná
hodnota, my nejsme schopni vnímat hodnotu a ocenit ji příslušnou cenou, mnoho statků
je finančně nákladných
• kulturní statky mají v očích veřejnosti často vysokou hodnotu, ale zároveň minimální cenu
• vnitřní potenciální kapitál lze obtížně zhodnotit
• kvalitní a umělecky náročná produkce může být velmi nákladná, což může způsobit
nedostupnost těchto statků
• tyto důvody vedou často k prolnutí tržního a veřejného způsobu zabezpečování kulturních
statků
Argumenty „pro“ veřejné zabezpečení
• trh degraduje kulturní hodnoty na pouhé prostředky k dosažení zisku, ziskový sektor nemá
zájem o vnitřní cenu, ale o to jaký to přinese zisk
• kulturní statky mají dvojí užitečnost – pro autora; pro spotřebitele – tuto užitečnost trh
nerespektuje.
• trh nedokáže zabezpečit neziskovou kulturní produkci v dostatečném objemu a struktuře
• kulturní statky přinášejí pozitivní externality
Argumenty „proti“ veřejnému zabezpečení
dramatické (divadlo, film, televize, rozhlas)
výtvarné
hudební
literární
památková péče
• veřejné zabezpečení snižuje možnost svobodné volby v produkci a spotřebě
• vzniká nebezpečí ztráty odpovědnosti za sebe sama (morální hazard)
• vzniká nebezpečí neefektivnosti z důvodu neoprávněného zařazení do veřejného sektoru,
z přítomnosti alokační či produkční neefektivnosti
• efekt „přetížení“
• vzniká nadspotřeba a z í vznikají ztráty (v důsledku absence „placení“ za spotřebu se
spotřebitel nemusí chovat racionálně)
• je nutné rozhodnout, v jakém poměru bude financovat veřejný sektor a soukromý sektor,
je nutné vytvořit určitý směr – a to kulturní politiku
Kulturní politika
• kulturní politikou se rozumí určitý záměr v oblasti kultury toho, jakou roli má plnit stát
v kultuře, jaké priority vymezuje v odvětví kultury, řeší se tu i kvalita a kvantita
• formulace kulturní politiky je ovlivněna faktory
– Vnitřními
– Vnějšími
Faktory Vztah tvůrců ke kultuře
Vnitřní faktory
Krátkodobé Politické klima
Dlouhodobé Kulturní úroveň obyvatelstva
Vnější faktory
Politický program a cíle vlády
Hospodářská situace země
Rozvinutost kulturních zájmů a potřeb
Síla kulturní tradice země
Model kulturní politiky státu
Globální politická situace
Příslušnost země do určitého kulturního regionu
Modely kulturní politiky
Stát Ulehčovatel
• Vlády sledují cíl podpory neziskových amatérských a profesionálních uměleckých
organizací, stát do kulturní politiky příliš nezasahuje, jde o to pomoci těm, kdo se budou
zabývat kulturní činností, budou to amatérské spolky neziskového charakteru
• stát má ulehčit činnost, a aby vymezil legislativní pravidla, ale to je vše, protože konkrétní
financování přenechává na soukromý sektor
• kultura je financována ze soukromého sektoru a dary, veřejný sektor má pozici, že
napomáhá podporovat financování
• Důraz je kladen na proces tvorby, než na podporu určitého vyhraněného stylu produkce
• Ekonomické postavení umělců není závislé jen na vlastních příjmech
• Významnou roli hrají dary od donátorů
• Rozhodujícími nástroji veřejné podpory jsou daňové úlevy pro donátory
• Přednostní je rozmanitost finančních zdrojů
• Slabinou, že o poskytnutí podpory rozhodují donátoři
Stát Patron
• Model realizován prostřednictvím na státu nezávislých uměleckých rad
• hlavním zdrojem podpory jsou zdroje veřejného charakteru, různé dotace, stát je subjekt,
který nám dá prostředky, ale už nerozhoduje o tom, kam ty finance půjdou, do jakých
oblastí, jak se rozdělí mezi umělce a instituce
• Cílem je podpořit uměleckou tvorbu a uměleckou kvalitu
• Slabinou je sklon k elitářství
Stát Architekt
• Podpora umění skrze instituce typu ministerstva kultury nebo odboru kultury, zde jde o
vytváření institucí na státní úrovni, které přímo financují dané oblasti
• přidělení veřejných prostředků rozhodují tyto instituce a jejich zaměstnanci
• Umělecké organizace jsou závislé na veřejné podpoře, než na příjmech z hlavní činnosti
• Umělci jsou zbaveni starosti o zajištění existence
• Slabinou je tendence ke stagnaci tvořivosti
Stát Konstruktér
• vlády vystupují jako vlastníci všech prostředků k umělecké produkci
• ekonomické postavení umělců je podmíněno členstvím v oficiálních a politicky loajálních
uměleckých svazech
Kulturní politika v ČR
Mezi hlavní cíle patří:
• garantovat ochranu tvorby umělců
• vytvářet podmínky pro realizaci kulturních aktivit občanů
• vytvářet podmínky pro decentralizaci rozhodování v celém kulturním systému
• garantovat rovnost přístupu občanů ke kulturnímu bohatství
• garantovat ochranu a péči o kulturní dědictví
• garantovat svobodný přístup občanů k informacím
• podporovat výchovu a osvětu v systému tvorby i užívání kulturních statků
• brzdit negativní vlivy komercionalizace kultury
Nástroje kulturní politiky
• Legislativní – zejména zákony o památkové péči, nástroje typu zákazy a příkazy
• Ekonomické
– Realizované nepřímo (daňové úlevy, podpora ekonomické soběstačnosti neziskových
subjektů)
– Realizovaná přímo (dotace)
• Institucionální – vytváření státních kulturních institucí zejména v oblasti přístupu
k informacím a v systému péče o kulturní dědictví
• Řídící – posilování konzistentního postoje orgánů státní správy v kultuře
• Metodické – metodické osvětové působení, snaha o motivaci ke kulturnímu chování, jak
má být kultura dávkována
Zdroje financování
1. Zdroje přímé veřejné podpory
• získání prostředků od ziskových subjektů a jejich přerozdělení
• získání prostředků ze zdrojů nezávislých na rozpočtovém procesu
2. Nezávislé zdroje přímé veřejné podpory
• daně a poplatky (koncesionářské poplatky)
• příjmy z vlastní činnosti
• nadace a nadační fondy
• ostatní fondy
• komunální obligace
• dary a sponzorství
• loterie a sázky
• veřejné sbírky
3. Zdroje nepřímé veřejné podpory
• sociální podpory poskytované umělcům
• daňové úlevy pro umělce a instituce
• daňové úlevy u charitativních dárců a příjemců darů
Centrální zdroje v ČR
• Ministerstvo kultury
• Státní fond kultury
Finančními zdroji jsou
– výnosy z majetkových účastí ČR na podnikání právnických osob v kultuře s výjimkou
filmového průmyslu
– výnosy z cenných papírů nabytých fondem
– splátky půjček a návratných finančních výpomocí poskytnutých fondem žadatelům
– úroky z prostředků fondu uložených v bance, úvěry od právnických osob, dary,
dědictví pro fond
– dotace ze SR a výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných fondem
– 50% podílů z výnosu nájmů z předmětů kulturní hodnoty a kulturních památek, ke
kterým vykonává právo hospodaření fond
– výnosy s pohlednic, plakátů a dalších tisků vydávaných fondem
• Státní fond na podporu a rozvoj české kinematografie
Mezi finanční zdroje patří:
– příjmy za užití kinematografických děl
– příplatek v ceně vstupného ve výši jedné koruny ve vstupence na představení
kinematografického díla
– úroky z prostředků uložených v bance