Ekonomika obrany státu
Veřejný statek obrana
– typický čistý veřejný statek ̈
– statek s tzv. automatickou spotřebou
– statek s rysy tzv. poručnického statku
– poskytuje tzv. latentní užitek spočívající v prevenci války
– důsledkem je nízká míra ochoty veřejnosti vydávat prostředky na obranu
– bezprostřední vztah k realizaci strategií vládní politiky
– jedná se o rozčlenění veřejných výdajů (tj. prostředků daňových poplatníků) mezi různé
veřejné cíle a zájmy
– rozpočet pro obranu je vždy politickým rozhodnutím
– výše výdajů je dále ovlivněna:
zahraniční politikou
stavem ekonomiky
geografickými a geopolitickými podmínkami
lidským potenciálem státu
ochotou akceptovat rizika vojenského konfliktu či nevojenského ohrožení
náklady na výběr a provoz konkrétních systémů zbraní a obranné techniky
Určení objemu výdajů na obranu
– výše výdajů je také ovlivněna specifiky trhu, na kterém vláda nakupuje zejména zbrojní
techniku
– výrobci zbrojní techniky jsou soukromými subjekty, ale většina obchodů neprobíhá v prostředí
konkurenčního trhu
– uplatňuje se zde systém veřejných zakázek
Bezpečnostní politika státu
– bezpečnostní funkce státu v ČR zahrnuje:
• zajištění svrchovanosti a územní celistvosti
• ochranu demokratických základů státu
• ochranu životů a zdraví osob
• ochranu majetkových hodnot
– zajištění bezpečnosti státu vytváří základní předpoklad pro rozvoj hospodářských aktivit FO a
PO nacházejících se na území státu
Vojenská strategie ČR
– vojenská strategie je výchozím dokumentem pro výstavbu a použití ozbrojených sil ČR
– rozpracovává principy obranné politiky, definované v Bezpečnostní strategii ČR
– opírá se o základní principy Strategické koncepce Organizace Severoatlantické smlouvy
(NATO), na ni navazující Souhrnnou politickou směrnici NATO a Evropskou bezpečnostní
strategii Evropské unie (EU)
– základním východiskem obrany ČR před současnými i budoucími hrozbami je aktivní účast
v kolektivním systému obrany
Činitelé narušující bezpečnost státu
– podle svého původu:
– podle působení na bezpečnost státu:
• přírodní
• sociální
• vnější
• vnitřní
– odvětví obrany je určeno k zajištění vnější bezpečnosti narušované činností jiných státu (tj.
sociálními činiteli)
– instituce zajišťující vnitřní bezpečnost jsou policie, hasičské záchranné sbory, justice
– vnější bezpečnost lze zajistit ještě nevojenským způsobem – mezinárodními smlouvami a
činností diplomacie
Orgány obrany
– orgány státní správy a samosprávy:
• prezident ČR
• parlament ČR
• vláda ČR
• bezpečnostní rada státu
• Ministerstvo obrany
Řízení ozbrojených sil
• prezident ČR
• vláda ČR
• ministerstvo obrany ČR
• náčelník vojenské kanceláře prezidenta republiky
Ozbrojené síly ČR
– armáda ČR
– vojenská kancelář prezidenta republiky
– hradní stráž
Vedle ozbrojených sil spadá do resortu obrany:
– vojenská policie
– vojenské zpravodajství
– instituce plnící jiné než vojenské úkoly
Armáda ČR
– generální štáb
– společné síly:
• pozemní síly
• vzdušné síly
• podpůrný komplet společných sil (ženisté, logistika, vojenské záchranné sbory)
• velitelství výcviku – Vojenská akademie
– síly podpory a výcviku (podpora v oblasti logistické, zdravotnické, veterinární)
Armáda ČR – dle NATO
– síly přidělené pod velení NATO
– síly vyčleněné pod NATO
– síly předurčené pro NATO
– ostatní síly pod národním vedením
Členění také podle toho jak jsou akce schopné:
– hlavní obranné síly do měsíce
– síly rychlé reakce 20 minut
– síly okamžité reakce 10 minut
Financování obrany státu
3 základní zdroje pro obranu:
– stav populace
– věcné prostředky
– finanční prostředky
Získávání zdrojů
– stát jako jeden z produkčních subjektů ekonomiky disponuje silou získávat zdroje netržním
způsobem (tj. uplatnění státní moci)
– vliv na způsob získávání zdrojů pro potřeby ozbrojených sil má model ekonomiky
– modely ekonomiky jsou:
• tržní ekonomiky
• příkazová ekonomika
• smíšená ekonomika
– nejčastější model smíšené ekonomiky se vyznačuje tím, že tržní vztahy převládají v době míru
a naopak v případě válečných ohrožení (příprav na válku) převládají státní zásahy
Lidské zdroje
– personál pro činnost ozbrojených sil lze získávat dvojím způsobem:
• najímáním na trhu práce
• uvalením povinnosti na FO, které jsou občany státu, vykonat pro stát službu (tzv.
konskripce)
– povinnost strpět úkony spojené s konskripcí (dostavit se k odvodnímu řízení a vykonat
případně službu) se označuje jako branná povinnost
Branná povinnost
– branná povinnost je povinnost státního občana ČR plnit úkoly ozbrojených sil ČR
– zahrnuje povinnost občana podrobit se odvodnímu řízení, vykonávat vojenskou činnou službu
a plnit další povinnosti
– branná povinnost vzniká občanovi dnem následujícím po dni, v němž dosáhne věku 18 let, a
zaniká dnem dosažení věku 60 let
– občan brannou povinnost plní za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu
Věcné zdroje:
Kapitál lze získat:
– tržním způsobem na trhu statků a služeb (akvizice)
– netržním způsobem na základě vynucení od jejich vlastníků (rekvizice, konfiskace)
Rekvizice (vyvlastnění) je v demokratických státech prováděna na základě úplaty, ale cena je
stanovena úředně.
Zdroje nemateriální povahy
– spolu s personálem a kapitálem je potřeba získávat také služby
– může se jednat o opravy kapitálových statků, úklid prostor, stravování,..
– služby lze najímat na trhu služeb
– mezi státem a poskytovatelem služby však nevzniká zaměstnanecký smluvní vztah
– netržním způsobem lze tyto služby získat na základě nařízení určitých úkonů takovýmto
dodavatelským subjektům
Substituční vztahy
– výkon určitých činností může vykonávat vlastní personál, nebo externí dodavatel
– velikost této substituce vypovídá o stupni autarkie – nezávislosti ozbrojených sil na národním
hospodářství
– mají-li být ozbrojené síly schopny působit mimo území svého mateřského státu, musí být
schopny si zajišťovat většinu služeb bez podpory ekonomických subjektů obsazeného cizího
státu
Substituce mezi prací a kapitálem
– substituci práce kapitálem lze využít pro:
• získání dodatečných produkčních kapacit
• snížení počtu ozbrojených sil
– první způsob podporuje vytváření masových ozbrojených sil
– druhý způsob umožňuje snižovat personální náklady
– dále se snižuje závislost ozbrojených sil na trh práce nebo na demografický vývoj branecké
populace
Peněžní zdroje
– zajišťuje státní rozpočet – resort Ministerstva obrany (případně Kanceláře prezidenta
republiky)
– ve stavu ohrožení či ve válečném stavu se použití i ostatní aktiva státu
– výše alokovaných peněžních prostředků je ovlivněna bezpečnostní situací, cíli zahraniční
politiky, výkonností hospodářství (zdanění) apod..
– vliv na výši peněžních prostředků má i způsob získávání pracovních sil
– výkon služby je spojen s riziky (riziko trvalého poškození zdraví, smrti..)
– riziková platba musí být zakomponována do výše odměny vojáka
– rozdíl mezi vojákem z povolání a brancem
– u profesionálních vojáků je riziko vyplaceno ve formě benefitů
– branně povinný voják má povinnost vykonávat tuto činnost (nevykonávání je trestně
postižitelné), jeho náklady ušlé příležitosti jsou tedy nižší
– stát nemusí vydávat tolik prostředků na sociální zabezpečení
Hospodaření AČR
– vychází z těchto úkolů:
• zabezpečit věrohodnou schopnost státu se bránit
• efektivně budovat vojenský obranný systém (s ohledem na vnější ohrožení a
ekonomickou situaci státu)
Výdaje resortu obrany
– je důležité posuzovat poměr neinvestičních (provozních) a investičních nákladů
– poměr NIN a IN v AČR 5:1
– poměr NIN a IN v NATO 3:2
Investiční výdaje
– jsou kalkulovány centrálně za všechny organizace v resortu MO, a to v členění podle
investičních programů
– skladba investičních výdajů respektuje záměr vlády postupného plnění cílů
INTEROPERABILITY
Hospodaření VÚ
– VÚ je samostatná bojová nebo výcviková součást ozbrojených sil
– je PO zřízenou MO
– struktura výdajů se liší dle zaměření vojenského útvaru
– VÚ si nárokuje náklady dle početních stavů útvaru a dle finančních standardů
Profesionalizace AČR
O profesionalizaci rozhodnuto v roce 2001, a to ve 4 etapách:
• 2002 – 2004 = organizační a dislokační změny, ukončení základní vojenské služby, plná
profesionalizace AČR
• 2005 – 2006 = stabilizace a dosažení počátečních operačních schopností
• 2007 – 2008 = komplexní výcvik svazů a útvarů, realizace započatých modernizačních
projektů
• 2009 – 2012 = dosažení cílových operačních schopností
• profesionalizovaná AČR má mít 34 – 36 tis. vojáků z povolání a přibližně 10 tis. občanských
zaměstnanců,
• změna struktury dle „hodností“,
• osobní náklady nebudou přesahovat 50 % celkových nákladů,
• rozdílný způsob doplňování řad vojska.
Řízení a financování resortu obrany
• významný „systém, plánování, programování a rozpočtování“ (PPBS – Planning,
Programming, and Budgeting System),
• systém poprvé zaváděn v USA – od 1962,
• v ČR rozhodnuto o zavedení – 1993,
• je systémem řízení zdrojů.
Podstata systému
• které potřeby krýt prioritně?
• nalezení společného měřítka (kritéria), jak uvažované potřeby zvážit, seřadit dle priorit
(pořadí) a určit tak, které potřeby budou omezenými zdroji kryty a které ne,
• tento proces není provždy ukončen, neustále se „recykluje“ – klouzavé řízení,
• není skokovým (pevně etapově fixovaným) plánováním.
PPBS jako klouzavé plánování
Fáze plánování
• identifikace rizik ohrožení ČR,
• definování obranných cílů,
• plánování obranných zdrojů.
• Výstupem:
• plán zdrojů resortu.
Rizika ohrožení státu
• analýza rizika z hlediska příčin,
• určení rizika z hlediska jeho rozsahu,
• stanovení rizika z hlediska pravděpodobnosti (tj. stanoven rozsah 0 – 1, neboli zcela
vyloučené riziko – zcela jisté riziko).
Analýza rizik z hlediska příčin
• rizika vnější (rizika vojenská, politická, ekonomická, sociální),
• rizika vnitřní (rizika ekologická, rozsáhlých technických havárií, přírodních katastrof),
Určení rizika z hlediska jeho rozsahu
vážení jednotlivých rizik,
přístupy k eliminaci rizik:
strategie naprosté eliminace rizika,
strategie dostatečné eliminace rizika,
strategie zmenšení rizika,
strategie přenesení rizika,
strategie dialogového řešení rizika.
Definování obranných cílů
• v cílech resortu jsou obsaženy očekávané stavy resortu obrany, které vedou k eliminaci rizik
ohrožení státu.
Plán zdrojů
• plán lidských zdrojů (disponibilní počet osob, požadovaný počet osob),
• plán věcných zdrojů (druhy věcných zdrojů, celkový počet disponibilních zdrojů, nabídka
věcných zdrojů, agregovaný počet jednotlivých druhů věcných zdrojů s uvedením požadavku
na finanční zdroje),
• plán finančních zdrojů (prognóza finanční zdrojů, předpokládaná alokace, předpokládaný
objem podle vah hlavních programů
Fáze programování
• výstupem – programový plán;
• programový plán tvoří soubor hlavních programů a programů, jejich ekonomické vyjádření je
zajišťováno souborem kalkulací programových prvků;
• základem – programová struktura:
princip programového členění podle cílů armády,
princip komplexnosti a výlučnosti.
Fáze rozpočtování
• návrh rozpočtu je sestavován zdola – tj. od konečných uživatelů a realizátorů cílů,
• běžné výdaje kalkulovány dle finančních standardů (zpravidla přesně definovaná jednotka).