Ekonomika veřejného sektoru – Ekonomika bydlení
Ekonomika veřejného sektoru – Ekonomika bydlení
Pojem a funkce bydlení
• Bydlení je sociálním procesem.
• Je spojeno se sociálním rozvoje oblasti, v níž se realizuje lidská reprodukce.
• Nelze redukovat pouze na sféru spotřeby nebo užívání bytu.
• Je spojeno s pocitem osobní svobody, seberealizace a vnímání domova.
• Je prostorem, v němž člověk prožívá většinu svého života.
• Zvyšují se nároky na standard vybavenosti obytného prostředí.
• Bydlení je soubor činností, které souvisejí s užíváním obydlí.
• Obydlím se rozumí prostor chráněný proti nepříznivým vlivům přírody a proti
nežádoucím kontaktům s lidmi (byty, hotely, penziony, sanatoria, koleje atd.)
• Potřebu bydlení nelze zaměňovat za potřebu užívání bytu.
• Byt je nezbytná materiální podmínka.
• Získání obytného prostoru je jen prvním krokem k naplňování potřeb bydlení.
• Základní funkce bydlení- a) reprodukční fce.,
• b) sociálně-eko. fce.
• c) soc.-kulturní fce.
a) Reprodukční funkce
• Je přímo spojena s užíváním obydlí:
– Ochrana před nepříznivými vlivy
– Zajišťování výživy
– Rodinný život
– Hygiena
– Společenské vazby
• Tato funkce je vývojově nejstarší, značně stabilizovaná a setrvačná
b) Sociálně ekonomická funkce
• Bydlení jako specifická pracovně-hospodářská jednotka
• Do okruhu uspokojovaných potřeb patří
– Úsilí získat byt
– Užívání bytu
– Užívání občanské vybavenosti a technické infrastruktury
– Příprava na práci a studium
– Drobné podnikání atp.
• Typická značná závislost na vnějším obytném prostředí a jeho vybavenosti
• Prosazování tržních principů zejména v souvislosti se získáním bytu a náklady na provoz
• Značná individuální a skupinová diferenciace
c) Sociálně kulturní funkce
• Zásadní vliv na kvalitu lidského potenciálu a tvůrčí schopnosti člověka
• Mezi uspokojované potřeby patří:
– Občanská seberealizace
– Zájmové aktivity
– Společenské kontakty a potřeba zábavy
– Rekreační a sportovně-rehabilitační činnost
– Kulturní rozvoj lidí
Typy obydlí a formy bydlení
Obytné prostředí tvoří:
– Byt, obytné místnosti a příslušenství bytu.
– Bytový dům a jeho zařízení.
– Širší obytné prostředí, obytné zóny a sídla.
• Základní jednotkou bydlení je byt –
• tedy soubor místností (popřípadě jednotlivá obytná místnost), který svým stavebně
technickým uspořádáním a vybavením splňuje požadavky na trvalé bydlení a je k tomuto
účelu užívání určen.
Formy bydlení
Podle vlastnictví
• Vlastnické bydlení
• Nájemní bydlení
• Družstevní bydlení
• Domy a byty sloužící k rekreaci
• Specifické formy bydlení (domovy mládeže, matek, hotelové domy, penziony, tzv. druhé
bydlení atp.)
Bytová politika státu
• Systém poptávkově orientovaných podpor, nabídkově orientovaných iniciativ a přímých
zásahů státu na bytovém trhu, které jsou nutné k optimální alokaci bytu jako statku.
• Faktory ovlivňující bytovou politiku
– Demografické faktory
– Stav bytového fondu
– Struktura bytů podle územního rozložení
– Velikost a technická vybavenost
– Změny v úrovni životního standardu
– Kvalita života jako taková (říkal :-D)
Funkce státu v bytové politice
• Stát vytváří příslušnou legislativu pro bydlení a obecnými zákony zabezpečuje naplňování
potřeby bydlení.
• Umožňuje zajistit dostupnost bydlení těm, kteří si ji nejsou schopni zajistit ze soukromých
zdrojů.
Bytové systémy
Podle způsobu a míry vnímání a respektování myšlenky sociální spravedlnosti lze rozlišit tři
základní systémy v bytové politice.
a) Liberální systém
• Preferuje zásluhovost (vysokou míru odpovědnosti občana při zajištění potřeby bydlení)
• Domácnost si zabezpečuje potřebu bydlení prostřednictvím trhu podle svých finančních
možností.
• Systém se vyznačuje vysokou efektivností.
• Rizikem je vysoká míra nerovnosti v přístupu k bydlení.
b) Korporativní systém
• Staví na myšlence solidarity a subsidiarity
• Předpokládá spolupráci a součinnost jedinců v rámci řady navzájem integrovaných
skupin, organizací, komunit a státu.
• Tržní podmínky jsou korigovány s ohledem na finanční náročnost bydlení.
• Systém využívá jak soukromých zdrojů, tak i různých dotací a podpor založených na
solidaritě státu, obcí, družstev.
• Systém předpokládá stanovení možných způsobů i jasných podmínek, za nichž je
zvýhodněné bydlení poskytováno.
• Nároky na veřejné rozpočty v té míře, v níž společnost považuje za morální a také za
možné participovat na uspokojování potřeb bydlení příjmově a majetkově vymezených
kategorií domácností.
c) Univerzalistický systém
• Založen na celospolečenské solidaritě a na zajišťování potřeby bydlení v převážné míře
z veřejných rozpočtů.
• Stát vstupuje do sféry bydlení, zabezpečuje výstavbu bytů a nese část nákladů spojených
s jejich provozem a údržbou.
• Upřednostňuje hledisko rovnosti a chápe bydlení jako veřejnou sociální službu.
• Úskalí spočívá ve vysokých finančních nárocích na veřejné zdroje a sociální toleranci ze
strany daňových plátců.
• Lze zabezpečovat bydlení jen na nízkém standardu.
Nástroje bytové politiky
• V rámci evropských států nejsou nástroje totožné.
• Je to způsobeno stanoveným rozsahem odpovědnosti státu za úroveň bydlení.
• Ve všech zemích fungují silné soukromé bytové trhy.
• Nástroje lze rozdělit na:
a) Programy podporující nabídku bydlení
• Programy podporující výstavbu bytů – Subvence investorům ziskového i neziskového
sektoru s cílem zajistit výši nákladů na takové úrovni, aby nepřesahovaly rozumnou
úroveň výdajů domácností na bydlení.
• Většinou nízká efektivnost způsobená obtížnou kontrolou využívání těchto bytů
nízkopříjmovými rodinami.
b) Podpora poptávky po bydlení
• Individuální subvence poskytované domácnostem.
• Cílem je snížit výdaje domácností na bydlení a udržovat je na přijatelné úrovni.
• Mezi hlavní nástroje patří:
– Příspěvky na bydlení (zpravidla vypláceny měsíčně, výše závislá na příjmu domácnosti)
– Daňové úlevy (slevy na dani, snížení základu daně o úroky z půjček na bydlení)
– Podpora stavebního spoření formou státního příspěvku a úroková podpora hypotečních
úvěrů.
Podpora hypotečního úvěrování
• Hypoteční úvěry jsou zajištěny nemovitostí. (i rozestavěnou)
• Hypotéku lze také financovat.
– Koupí družstevního bytu.
– Složením členského podílu do bytového družstva.
– Zaplacení dostupného dosavadnímu uživateli družstevního bytu.
– Rekonstrukci bytu v majetku obce nebo družstva atp.
• Úroková sazby z hypotečního úvěru se řídí tržními pravidly a její výše se nedá dopředu
určit (rozdíl oproti stavebnímu spoření).
• Státní podpora může mít několik forem:
– Osvobození úrokových výnosů z hypotečních zástavních listů od daně z příjmů.
– Úhrada části úroků hypotečního úvěru.
– Snížení základu daně z příjmů.
• V současnosti je však státní podpora v této oblasti neposkytuje.
Podpora hypoték pro mladé lidi na starší byty
• Cílovou skupinou jsou lidé do 36 let věku.
• Podpora má nárok úrokové dotace poskytované prostřednictvím jednotlivých příspěvků ke
splátkám hypotečního úvěru.
• V současnosti činí státní podpora 1% bod.
• Úroková dotace se poskytuje po celou dobu splácení hypotečního úvěru, maximálně však
10 let.
• Výše úrokové dotace platí vždy po dobu platnosti sjednané úrokové sazby mezi klientem a
bankou, maximálně však 5 let, po uplynutí bude výše úrokové dotace nově stanovena.
Stavební spoření
• Uzavřený systém, který vytváří finanční zdroje pro poskytování účelových úvěrů.
• Mezi vklady a úvěry je přímá souvislost (pro časový soulad je potřeba více účastníků).
• Státní podpora udržuje tento systém v pohybu, protože úrokové míry jsou nízké a příliš se
nemění.
• Státní podporu je možné nárokovat na více smluv, v součtu však nejí možné převýšit
maximální částku.
• Jedním z cílů je čerpání úvěru.
• Úroková sazby z úvěru nesmí převyšovat úrokovou sazbu z vkladu o více než 3 procentní
body.
• Pokud klient nesplnil některou z podmínek jako je minimální délka spoření, požadované
hodnotící číslo, může získat překlenovací úvěr.
• Na překlenovací úvěr není právní nárok.
• Výše úvěru se odvíjí od cílové částky, která zahrnuje
– Vklady účastníka
– Úroky z vkladů
– Státní podporu
– Úvěr
Státní fond rozvoje bydlení
• Zřízen v roce 2001.
• Úkolem je vytvářet, akumulovat a rozšiřovat finanční prostředky určené (ve formě
specifických programů) na podporu investic do bydlení a používat je v souladu se
zákonem především na:
– Podporu výstavby bytů, především nájemních.
– Podporu oprav bytového fondu, zejména panelových domů.
– Výstavbu technické infrastruktury v obcích.
• Fond nenahrazuje investora a sám neinvestuje.
• Smyslem je stimulovat investory v jejich činnosti a stabilizovat investiční prostředí
v oblasti bydlení.
• V současnosti se poskytují dotace na:
– Výstavbu sociálních bytů.
– Podporu a modernizaci bytových domů (Nový panel)
– Úvěry na opravy, či pořízení bydlení fyzickým osobám postiženým v roce 2009 povodní.
– Úvěry a dotace obcí, jejichž bytový fond byl v roce 2009 postižen povodní.
– Úvěr 300 – nízkoúročený úvěr mladým lidem do 35 let na pořízení bydlení.
Nájemné
• V ČR se uplatňovalo
– jednostranně zvyšované nájemné
– tržní nájemné
• Tržní nájemné je uplatňováno vy bytech postavených bez účasti veřejných prostředků.
• Regulace skončila k 31.prosinci 2010 (v krajských městech s výjimkou Ostravy, Ústí nad
Labem a obcí Středočeského kraje nad 10 tis. Obyvatel by mělo skončit až koncem roku
2012).
Graf neukazoval!
Sociální bydlení
• Definice sociálního bytu dlouhou dobu neexistovala.
• Dnes se jím rozumí jakýkoli byt, který splňuje normy pro bydlení.
• Byt se stává sociálním bytem tím, že v něm bydlí osoba s nějakým sociálním hendikepem
z hlediska příjmů, případně je nižší příjem doplněn zdravotním postižením či vysokým
věkem.
• Dotace je poskytována ze Státního fondu rozvoje bydlení.
• Dotace se poskytuje na byt (ne stavbu jako celek).
• Výhodné pro investory, protože ostatní byty lze komerčně využívat.
• Podmínkou je, že byty musí sloužit sociálním účelům minimálně 10 let.