Fond soudržnosti a iniciativy politiky soudržnosti EU
Význam a charakteristika Fondu soudržnosti v EU. Iniciativy finančních institucí EU jako zvláštní nástroje podpory politiky soudržnosti v EU. Jaký je současný přístup a konkrétní realizace Fondu soudržnosti v ČR? Ve kterých operačních programech je Fond soudržnosti využíván? Které iniciativy politiky soudržnosti jsou aktivně využívány v ČR?
CF byl zřízen roku 1993 (Maastricht) k poskytování pomoci na národní úrovni (ne regionální úroveň) vybraným „kohezním zemím“ (Řecko, Portugalsko, Španělsko a Irsko), aby se připravily na vstup do hospodářské a měnové unie. Nepatří mezi strukturální fondy EU! Zaměřen pouze na cíl Konvergence (NE Reg.konkurence. a zaměstnanost ani Územní spolupráce).
Je to doplňkový strukturální nástroj politiky HSS EU, který přispívá k posilování hospodářské a sociální soudržnosti Unie a pomáhá členským státům snižovat ekonomické a sociální rozdíly a stabilizovat tak ekonomiku. Spolufinancováním velkých infrastrukturních projektů FS brání tomu, aby tyto náklady zatěžovaly rozpočet státu. Na rozdíl od strukturálních fondů neposkytuje FS spolufinancování programům, ale přímo se podílí na financování konkrétních projektů.
Poskytuje přímé prostředky (85 % (až 90 %) způsobilých výdajů) na velké investiční projekty v sektorech životního prostředí a dopravy – transevropské dopravní sítě, podpora veřejné dopravy, nově i v oblasti energetické účinnosti a obnovitelných zdrojů energie a kombinování různých druhů dopravy (železniční, námořní, multimodální), městské a hromadné dopravy ve vybraných členských státech Evropské unie, čímž posiluje soudržnost a solidaritu. Má tak podíl na udržitelném rozvoji. Mezi prostředky na projekty dopravní a životní prostředí má být přiměřená rovnováha (50:50)
Schválení Komise bude požadováno pouze v případě větších projektů (nad 25 milionů EUR u projektů z oblasti životního prostředí a 50 milionů EUR u dopravních projektů).
Stejná podpora byla v předvstupním období financována z nástroje ISPA, dnes IPA.
Poskytování pomoci z FS je obecně podmíněno dvěma faktory:
- HND (GNI) /obyv. v PPS nesmí překročit 90% průměru EU-25
- člen. stát musí realizovat program splňující podmínky „hospodářské konvergence“ (předcházení nadměrnému veřejnému státnímu deficitu)
V rámci schválené finanční perspektivy je pro FS vyhrazeno cca 20 % celkové dotace nástrojů strukturální politiky na Fond soudržnosti (69,578 miliard EUR) v EU-27.
Fond soudržnosti bude nyní programován společně s Evropským fondem pro regionální rozvoj v Operačních programech pro dopravní a ekologickou infrastrukturu.
Obecné nařízení pro ERDF, ESF a FS – 1083/2006
Nařízení o FS – 1084/2006
Lisabonská smlouva, Hlava XVIII – Hospodářská, sociální a územní soudržnost, Čl. 177 – vymezení působnosti Fondu soudržnosti
Příjemci pomoci:
Od roku 1994: Řecko, Španělsko (přechodná pomoc), Irsko (do roku 2003!), Portugalsko
Od roku 2004: deset nových členských států EU
Od roku 2007: dva nové členské státy EU
Tedy: Od 1. 1. 2007 patří mezi státy EU-27 oprávněné čerpat prostředky z Fondu soudržnosti 12 nových států + 3 starší – Kypr, ČR, Est, Maď, Litva, Lot, Malta, Pl, Slovensko a Slovinsko, Bul a Rum + Řecko, Port, Špaň (v režimu přechodné pomoci z FS).
Kritérium přechodné pomoci:
90%EU15 <= GNI >90%EU25
Iniciativy politiky soudržnost EU (2007 – 2013)
Jejich cílem je podpora členských států a jejich řídících orgánů ve využívání strukturálních fondů a Fondu soudržnosti.
Iniciativy JASPERS, JEREMIE a JESSICA vznikly ve spolupráci Evropské komise s Evropskou investiční bankou (EIB), Evropským investičním fondem (EIF), Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD) a Rozvojovou bankou Rady Evropy.
- května 2006 byla podepsána memoranda o jednotlivých iniciativách.
Hlavní cíl: pomáhat zemím a regionům zajistit, aby peníze ze strukturálních fondů a FS byly využity vhodně a tak zabezpečit co nejlepší ekonomickou návratnost.
-> Efektivnější kombinace prostředků rozpočtu EU s finančními produkty skupiny EIB.
JASPERS (Joint Assistance in Supporting Projects in European Regions; Společná pomoc při podpoře projektů v evropských regionech)
Nové partnerství v oblasti technické asistence. Zaměření na podporu vnitrostátním a regionálním orgánům při přípravě velkých projektů infrastruktury.
Smyslem iniciativy JASPERS je nabídnout bezplatné služby členským státům, zaměřené na regiony pokryté konvergenčním cílem pro období 2007-2013.
JASPERS zaměřuje své aktivity na velké (významné) projekty podporované fondy EU (v objemu větším než 25 mil. EUR v případě projektů zaměřených na životní prostředí a více než 50 mil. EUR na dopravu a jiné oblasti).
Finanční alokace cca 108 mil. eur.
JEREMIE (Joint European Resources for Micro-to-Medium Enterprises; Společné evropské zdroje pro mikro až středně velké podnikatele)
Zlepšený přístup k financím pro mikro-firmy a malé a střední podniky v regionech EU
Iniciativa přispívá k podpoře podnikatelského prostředí včetně vysoce inovativních aktivit v dotčených regionech a ekonomikách EU jako celku.
První fáze působení iniciativy JEREMIE spočívá v ocenění nabídky speciálních finančních produktů v členských zemích a regionech EU a v ocenění potenciálních potřeb pro malé a střední podniky.
Tato ocenění jsou vykonávána v období 2006 a 2007 v rámci dohody o spolupráci mezi Evropskou komisí a EIF, které úzce spolupracují s národními autoritami a finančními institucemi na národní úrovni.
JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas; Společná evropská podpora pro udržitelné investice v městských oblastech)
Udržitelný rozvoj pro městské oblasti.
Jejím smyslem je podpora udržitelné míry investic, růstu a pracovních míst v městských oblastech EU.
JESSICA představuje iniciativu Evropské komise ve spolupráci s EIB a Rozvojovou bankou Rady Evropy.
Postavení FS ve struktuře programovacích dokumentů ČR v období 2007-2013
Fond Soudržnosti v Cílu Konvergence
- Životní prostředí -> OP ŽP
- Dopravní infrastruktura -> OP Doprava
Implementace projektů financovaných z FS
Každý stát – příjemce podpory z FS musí zajistit řízení a kontrolu FS pomocí těchto orgánů:
Řídící orgán – odpovídá za celkové řízení a koordinaci pomoci, MMR ČR
Platební orgán – odpovídá za certifikací přípustných výdajů
Zprostředkovatelské instituce, které jsou řízeny platebním nebo řídícím orgánem a vykonávají funkce vzhledem k implementačnímu orgánu Ministerstvo dopravy a Ministerstvo životního prostředí
Implementační (realizační) orgán – odpovídá za implementaci projektů, Státní fond život. prostředí ČR, Ředitelství silnic a dálnic, Státní železniční dopravní cest
Monitorovací výbor je ustaven po dohodě členského státu a Komise
Alokace podle Cílů 2007-2013
Konvergence 25 883 511 035 €
Regionální konvergence 17 064 488 596 €
Fond soudržnosti 8 819 022 439 € (258,2 miliard Kč)
Alokace podle fondů EU 2007-2013 (%)
ERDF 47%
ESF 20%
Fond soudržnosti 33%
Oblast životního prostředí
Kritéria pro zařazení projektu do FS v oblasti životního prostředí
Základní kriteria
- celkové náklady projektu činí minimálně 25 milionů EUR
- logická souvislost mezi jednotlivými dílčími částmi sdruženého projektu
Doplňková kritéria
- celkový počet obyvatel dotčených realizací opatření alespoň 10 tisíc
- pozitivní vliv na kvalitu
Zaměření projektů
- Zajištění množství a jakosti vod (čistírny odpadních vod, kanalizační sítě připojené k čistírnám, úpravny pitné vody),
- Nakládání s odpady (spalovny, podpora recyklace, třídění odpadu),
- Odstraňování starých zátěží (identifikace lokalit, geologický, hydrologický a půdní průzkum, vyhodnocení míry nebezpečí, návrh sanace a způsob zneškodnění kontaminovaných odpadů)
- Kvalita ovzduší (monitoring kvality ovzduší, podpora energetických úspor a využití alternativních a obnovitelných zdrojů ve veřejném sektoru)
Oblast dopravy
Kritéria pro zařazení projektu do FS v oblasti dopravy
Základními kritéria pro výběr projektů jsou:
- investiční velikost projektu nejméně 50 milionů EUR
- význam na nadnárodní (evropské) úrovni
- věcná kompletace řešení (dokončení již částečně vybudovaných sítí)
Příklady návrhů projektů pro FS
1) silnice (D1, úsek Mořice – Kojetín, Pražský okruh R1, Rychlostní silnice R6, úsek Kamenný Dvůr – Tisová)
2) železnice (modernizace trati v úseku Přerov – Olomouc, v úseku Červenka – Zábřeh na
Moravě, optimalizace trati v úseku Benešov – Strančice, rekonstrukce železničního uzlu Brno)
3) kombinovaná doprava (vybudování multimodálního dopravního terminálu v Břeclavi)
4) letecká doprava (systém nakládání se zavazadly Letiště Praha – Ruzyně)
5) vodní doprava (zlepšení podmínek splavnosti na Labi v úseku Boletice – Hřensko, zlepšení podmínek splavnosti na Labi v úseku Střekov – Boletce)