Kde jsem se setkal s marketingem
kde žiji a jaké prvky nebo nástroje jsem vysledoval
S marketingem jsem se setkal už jako dítě. Bylo to formou televizních reklam, mezi dětskými pořady a převážně se stupňovaly začátkem vánoc. Už v té době jsem vysledoval, že se jedná o promyšlený tah ze strany firem. Reklamy převážně na předražené hračky byly v době, kdy byla sledovanost této věkové skupiny největší. Zde je jeden prvek z marketingového mixu a tím je propagace. Ve vhodnou dobu a také na správném místě. Tyto reklamy se zaměřovaly na tu nejzranitelnější a nejovlivnitelnější skupinu, kterou byly děti. Například také obchodní řetězce, které před vánoci přemisťovaly oddělení hraček blíže ke vchodu.
Poté jsem zpozoroval taktiku obchodních řetězců. Kde nabízejí klubové karty, které jsou prezentovány zákazníkovi s řadou slev a výhod. Například sbírání klubových bodů, při každém nákupu dostane zákazník tolik bodů, kolik v daném obchodě utratí. Následně si za určitý počet bodů mohl koupit se slevou výbavu do kuchyně v podobě hrnců nebo pánve. V tomto případě máme hned několik nástrojů marketingu. Jedním z nich jsou poptávka, průzkum trhu a analýza. Klubová karta hlavně slouží obchodním řetězcům. To že poskytuje zákazníkům nějaké výhody je v určitém smyslu nepodstatné. Díky kartám podniky monitorují a analyzují data, které jim poskytnete při nákupu. Například to za jakou cenu nakupujete, v jakém časovém rozmezí, jaké produkty, zdali preferujete větší nebo menší nákupy. Podle těchto informací si Vás zařadí. Vědí víceméně zcela vše o svých zákaznících ale také o tom, které produkty jsou často poptávané nebo naopak a podle toho se zařídí. Zde máme také jeden nástroj marketingu a to je plánování. Plánování, je to co bude ten řetězec nabízet, za jakou cenu, v jakém množství a také kdy bude vytvářet slevy na daný produkt. Slevy jako takové probíhají v určitých intervalech jako je jarní výprodej zimních produktů nebo podzimní výprodej jarních produktů, ale také průběžně v roce. Informovat zákazníka o budoucích slevách, akcích nebo nových výrobkách mají tabule, které slouží jako billboardy zavěšené nad uličkou v obchodu a rozhlas v obchodě namluvený často formou reklamy. Také se můžeme setkat v obchodech s malými přístřešky ve, kterých probíhá propagace určitého výrobku. Úspěch spočívá v tom, že si zákazníci mohou buď tento produkt samy vyzkoušet, nebo ho mohou koupit se slevou. Tento druh propagace nebývá pouze v těchto stanovištích, ale také třeba v obchodních pekárnách kdy je na pultu možnost ochutnávky. I toto je forma propagace, analýzy, průzkumu trhu a následného plánovaní toho co buď je, nebo není na trhu žádáno.
Když se přesuneme k marketingu na internetu, tak to oslovuje nejvíce mladou generaci, která tráví na internetu mnohem více času než generace starší. Dám jako příklad největší internetový vyhledávač na světě Google, s jehož marketingem jsem se setkal. Marketing této společnosti spočívá v internetových dotazníkách stejně jako jiné vyhledávače, nebo také formou vlastního internetového prohlížeče. V těchto dotazníkách se Vás ptají na různé služby nebo aplikace, které by jste chtěli zlepšit nebo přidat. Vlastně by se dalo říct, že tu působí plno marketingových nástrojů. První z nich je poptávka. Přímo se Vás v dotazníku ptají na to co zlepšit nebo co by jste si Vy jako zákazník přály. Poté je tu analýza, informace z dotazníků analyzují a poté vyvodí nějaký plán.
Máme tu i formu propagace, například stránky nebo služby se, kterými jste se nikdy nesetkali, tak Vám propagují v prohlížeči. U jiných internetových portálů je to třeba forma tzv. vyskakujících oken, které Vám vyskočí a prezentují Vám určitou firmu, výrobek nebo obojí. Dále je propagace formou e-mailů, které Vám určité portály posílají za účelem představit nový produkt, novou slevu a také následně přesvědčit že uspokojí potřeby zákazníka lépe a účinněji než konkurence, toto je forma společenského marketingu. Rozmanitost a možnosti marketingu na internetu je obrovská, stejně jako konkurence pro všechny kdo v tomto odvětví působí.
Když opomenu internet tak jsou zde mobilní sítě. Mobilní sítě zde používají propagaci formou sms zpráv, televizních reklam a také billboardy. Některé z nich se snaží zaujmout na nízké ceny, některé reklamou a nebo kvalitou služeb. V tomto případě působí jako marketingový mix propagace, produktová politika, cenová politika, plánování.
Závěr
Tuto práci jsem psal se záměrem stručně popsat a vysvětlit jednotlivé marketingové nástroje a marketing se, kterým jsem se setkal v mém okolí.
A co nejnovější sociální sítě a zásadně změněná forma propagace?