Kde jsem se setkal s marketingem
v oblasti které žiji a jaké nástroje marketingu jsem vysledoval
Jak víme, tak marketing je zaměřen na uspokojování potřeb zákazníka, takže můžeme říci, že je všude kolem nás. Známe tři fáze nástrojů marketingu: přípravná fáze, realizační fáze, kontrolní fáze. Dále základní nástroje marketingu: poptávka, průzkum trhu a analýza, plánování a propagace. Například když jdeme nakoupit do intersparu nebo tesca. U pokladny v intersparu jsou připravené bodové kupony, které když dosbíráme, tak máme slevu na určité zboží. Nebo třeba tesco ,,club card´´, určitě známe věrnostní karty, na které také sbíráme body a jednou za tři měsíce nám domu přijde kupon v hodnotě dle výše nákupu.
Mohl bych tu vypisovat další a další znaky všeobecného marketingu v běžném životě, ale v rámci seminární práce do předmětu Marketing jsem se rozhodl přiblížit, jak vnímám marketing v nově otevřeném sportovním centru v Bílině, kde žiji. Nově otevřené fitcentrum, které také navštěvuji, je třetím fitness centrem ve městě. Fitcentrum prosperuje již čtvrtý měsíc a bylo zřízeno do části centra Bíliny, která má pro informaci 16 000 obyvatel. Vzhledem k vysokému počtu obyvatel v této části města a velmi nízké síle konkurence v centru města si myslím, že je sportovní zařízení tohoto typu dobrým krokem nebo-li dobrou plánovací strategií.
Otevření fitcentra museli schválit orgány místní a státní správy jako např. finanční úřad, okresní správa sociálního zabezpečení a hygiena, které očekávají dodržení předpisů a požadavků po celou dobu provozu centra.
Z mého hlediska efekt této služby je, že základním požadavkem zákazníka by měla být snaha o změnu svého sportovní vyžití a o změnu svého stereotypního nebo stávajícího života. Příjemné odreagování se a relaxaci, kontakt s lidmi. Fitness je tím správným nástrojem, jak zabránit nežádoucímu nabírání na váze nebo se osvobodit od stresu. Odhadová a cílová návštěvnost by se měla týkat věkové kategorie 15-50let a všech vrstev obyvatelstva. Naopak základním cílem poskytovatele propagovat a přimět lidi pomocí např. (reklamy, letáčkami, akcemi atd.) o vysokou návštěvnost.
Rozhodně v tomto směru fitcentrum nebylo pozadu, hned při otevření byl vstup, veškeré poradenství, sestavení jídelníčku a sestavení cvičebního plánu od profi trenéra zdarma. Už jen ta výborná organizace, komunikace a pěkné prostředí mě a dalších mnoho lidí přiměli ke změně, vyzkoušet něco nového, něco, co se nám zdá lepší, co jsme upřednostnili před stávajícím fitcentrem.
Pro zákazníka bylo ze začátku rozhodně obtížnější porovnávat konkurenční nabídky, hodnotit služby. Většina zákazníků se určitě ihned obávala rizika nákupu permanentky na celý měsíc nebo na delší dobu, protože si nedokázala představit prostředí a nemohla si hmotně vyzkoušet různé stroje. Proto si myslím, že by se měl poskytovatel služby snažit o zhmotnění služby, tedy posílením služeb propagace přes internetové stránky, plakáty, rozhlas, ale i přes známé a další. Pokusit se dát najevo před otevřením, jak vypadá prostředí uvnitř centra. Poskytovatel služby by se měl tedy snažit docílit toho, aby si zákazník službu spojoval s jedinečnou atmosférou nového fitcentra, příjemným prostředím a hudbou, která zde bude pouštěna.
Dalším ovlivnitelným faktorem byla cena, přestože fitness centrum leží přímo v centru města, tak cena je srovnatelná s ostatními fitcentry ve městě. I když svým vybavením a nabízenými službami nemůže ostatním zařízením tohoto typu konkurovat. Vždy se bude jednat o placený způsob úhrady.
Hodně lidí ovlivnila otevírací doba. Centrum je otevřeno každý den od rána do večera, tak, aby doba vyhovovala jak lidem pracujícím ráno, tak odpoledne a večer. Celý den je možnost také bezplatného parkování před budovou.
Uvnitř centra najdeme: posilovnu, spinning, aerobik, squash, saunu, masáže, solárium, a samozřejmě také bar, pro občerstvení po náročném sportování, jehož součástí je i prodej vitamínů a látek podporujících správné fungování sportujícího těla. Dále je možnost zakoupení opalovacích krémů, časopisů, zapůjčení raket a míčků, zapůjčení ručníku, telefonické a internetové objednávání služeb a rezervace osobního poradce nebo hřiště na squash a další. Protože navštěvuji pouze posilovnu, odhaduji kapacitu cvičících ve společné místnosti pro 20 osob. Posilovna se dělí na dvě části, na část společnou a na část pouze pro ženy. Prostor pro ženy tvoří nové běžící pásy a rotopedy.
Zanedlouho fitcentrum uspořádalo akci, kde byla možnost vidět české i zahraniční špičkové kulturisty a utkat se s nimi v různých soutěžích ,,bench press, hrazda, dead left´´. Pro první tři výherce, které porazili kulturisty byly připravené tři roční permanentky do fitcentra zdarma. Na akci byla možnost zakoupit nápojové drinky, proteinové nápoje, energetické tyčinky a doplňky stravy opravdu za výhodné ceny. Líbilo se mi, že pro každého zúčastněného byl připravený malý balíček se vzorky aktuálně nejlepších doplňků stravy na trhu.
Mohu říci, že ve fitcentru je vždy příjemný personál a odborný dohled, tzn. trenér v posilovně, cvičitelka při hodinách aerobiku, obsluha solária, obsluha recepce a baru, atd., což dělá také velký vliv na rozhodování lidí pro volbu fitness centra.
Pro rozšíření a zkvalitnění služeb, se nově zavedly dárkové certifikáty. Na výběr je sedm základních služeb: celková masáž, masáž zad a šíje, thajská masáž zad a šíje, indická masáž hlavy a antistresová masáž, masáž obličeje, hodina sauny, univerzální permanentka na služby. Certifikáty jsou k zakoupení ihned na recepci a kromě služeb je na výběr mnoho motivů.
Majitel dal důrazně najevo, že mu závisí na kvalitě poskytovaných služeb, tedy jde vidět, že se tým personálu skládá z odborníků, kteří mají praxi v oboru a prochází různými školeními. Hodně se odvíjí od kvality zařízení (profi stroje), velikosti interiéru, kde je dostatečná velikost cvičebních místností.
Na webových stránkách jsem se dočetl, že fitcentrum uspořádá po půl roce od otevření den otevřených dveří, kde bude vstup pro všechny osoby, které váhali nebo neměli čas centrum navštívit zcela zdarma. Další plánovanou novinkou je otevřít tento den dětský koutek, kde cílem je zvýšit návštěvnost rodičů s dětmi, které nemohou fitness navštěvovat z důvodu hlídání svých dětí.