Logistika
– průmyslové logistice
– obchodní logistice
– nemocniční logistice
– skladové logistice
– provozní log.
– podnikové
– dopravní
– zásobovací
Spolu s hospodářským rozmachem po 2.sv.válce se zvyšovala náročnost spotřebitelů, to vedlo po odstranění počátečních
problémů s dostatkem zboží denní potřeby k individualizaci poptávky pro mnohé výrobky, zejména pro ty , které
pocházejí z hromadné výroby.
Individualizace poptávky vede k tomu, že podmínky dodávek i platební podmínky jsou stále více zaměřovány na
kupujícího více než na prodávajícího.
Čtyři fáze vývoje hospodářské logistiky
1.fáze vývoje – logistika se omezovala pouze na distribuci, dominoval obchodní a marketingový přístup, problém zásob
byl okrajový.
2.fáze vývoje – v důsledku strategie snižování nákladů se obrací pozornost k zásobám, jakožto místu uloženého kapitálu,
k řešení problému nadbytečných zásob se používaly matematické optimalizační metody, dále se rozšířila na zásobování a
pronikla do řízení výroby.
3.fáze – v podnicích se začaly prosazovat ucelené logistické řetězce a systémy propojené od dodavatelů až po finální
zákazníky, praxe se orientuje na tzv.integrovanou logistiku
4.fáze – integrované logistické systémy budou jako celek optimalizovány, tato fáze je neukončená, jde o složitý problém
systémového charakteru, k jehož ukončení je třeba vytvořit řadu předpokladů, mimo jiné v oblasti počítačové integrace,
elektronické výměny dat apod.
Shrnutí definic :
Logistika je řízení materiálového i finančního toku s ohledem na včasné splnění požadavků finálního zákazníka
s ohledem na nutnou tvorbu zisku v celém toku materiálu. Při plnění potřeb finálního zákazníka napomáhá již při vývoji
výrobku, výběru vhodného dodavatele, odpovídajícím způsobem řízení vlastní realizace potřeby zákazníka (při výrobě
výrobku), vhodným přemístěním požadovaného výrobku k zákazníkovi a v neposlední řadě i zajištěním likvidace morálně
i fyzicky zastaralého výrobku.
Poslání logistiky
Lze vymezit pomocí tzv. 7S : postarat se , aby :
– správné zboží či služba se
– správnou kvalitou
– u správného zákazníka
– ve správném množství
– na správném místě
– ve správném okamžiku
– za správnou cenu (s vynaložením přiměřených nákladů)
Podrobným rozborem uvedených definic zjistíme , že základními cíli logistiky jsou :
– splnění přání zákazníka (prioritní cíl logistiky)při minimalizaci celkových nákladů
– musí vycházet z podnikové strategie a napomáhat splňovat celopodnikové cíle
Podniková strategie
Vypracování podnikové strategie musí vrcholový management spolu se svým strategickým týmem vždy začínat
zpracováním analýz :
• analýzou okolí podniku (zákazníci, konkurenti, dodavatelé, externí partneři, finance,legislativa,zdroje pracovních
sil apod.
• analýzou podniku samotného, která je zaměřena na výrobky, služby, cash-flow,distribuci a prodej, výrobu, nákup
a zásobování, výzkum a vývoj, podnikovou kulturu,organizaci a řízení, techniku a technologii,ekonomiku a
ekologické souvislosti
Dříve provedené analýzy musí být rozpracovány z hlediska silných a slabých stránek, výsledek slouží jako podklad pro
přípravu podnikové strategie.
Podnikovou strategií rozumíme soubor alternativních rozhodnutí pro fungování podniku v různých možných situacích.
Vypracovaná strategie je potom transformována do dílčích prováděcích projektů,v těchto projektech se určí lidé a
systémy, organizační struktura naplánují se zdroje.
Podnikovou strategii je třeba vypracovávat na období 3-5 let,s tím že je kontrolována minimálně jednou za rok.
Cílem strategie je využití nových a odlišných zítřejších příležitostí.
3-2 Změna pořadí priorit hodnotících kritérií podniků V ČR
Zkusit seřadit : Výrobek, Jakost, Množství, Čas, Hospodárnost
pořadí : do 1989 dnes v budoucnu
1. Hospodárnost Výrobek Čas
2. Množství Jakost Výrobek
3. Výrobek Čas Jakost
4. Jakost Množství Množství
5. Čas Hospodárnost Hospodárnost
Vrcholový management každého podniku. si musí pečlivě promyslet v čem by měl podnikat jim řízený podnik, zdá se to
být bezpředmětné, ale není výhodné stále podnikat v dlouhodobě zaběhnutém oboru, je třeba využít všech možností jak
získat či udržet zákazníka, vrcholový management musí promyslet za co je zákazník ochoten zaplatit.
V mnohých případech se vrcholový management domnívá, že nejpohodlnější, nejméně riskantní a dostatečně zisková je
strategie, která usiluje o průměrnost, tato myšlenka není vhodná. V globálním trhu lze prosperovat pouze :
• buď jako jedna z mála vedoucích firem daného trhu, které udávají krok
• nebo jako specializovaná firma poskytující úzký sortiment produktů či služeb avšak s takovým náskokem ve
znalostech, servisu a přizpůsobování se specifickým potřebám, že prakticky nemá konkurenci
Správná podniková strategie musí sledovat:
• úspory času (zvyšování pružnosti v reakcích na poptávku)
• snižování nákladů a růst kvality
CÍLE PODNIKOVÉ LOGISTIKY
Vnější logistické cíle se zaměřují na uspokojování přání zákazníků, kteří je uplatňují na trhu, do této skupiny je možno
zařadit :
• zvyšování objemu prodeje (nikoliv výroby)
• zkracování dodacích lhůt
• zlepšování spolehlivosti a úplnosti dodávek
• zlepšování pružnosti logistických služeb, tzv.flexibility
Významným požadavkem je faktor spolehlivosti a úplnosti dodávek,faktor času je v logistice jedním
z nejdůležitějších ukazatelů.
Vnitřní cíle logistiky se orientují na snižování nákladů při dodržení splnění vnějších cílů, jde o náklady na :
• na zásoby
• na dopravu
• na manipulaci a skladování
• na výrobu
• na řízení
Výkonové cíle logistiky zabezpečují požadovanou( optimální- není důležité vždy dosahovat maximální úroveň služeb pro
určitého zákazníka) úroveň služeb tak, aby požadované množství materiálu a zboží bylo ve správném množství, druhu a
jakosti, na správném místě a ve správném okamžiku.
• Ekonomickým cílem logistiky je zabezpečení těchto služeb s přiměřenými náklady, které jsou vzhledem k úrovni
služeb minimální, v praxi jejich vyšší úroveň dává naději na větší zájem zákazníků, současně však zvyšuje
náklady, které na zákazníky působí opačně. proto se snaží zabezpečit logistické služby s optimálními náklady,
tyto náklady jsou pak odpovídající ceně,kterou je zákazník ochoten za vysokou kvalitu zaplatit.
Ve výrobním podniku nachází logistika uplatnění ve 3 základních oblastech činnosti :
1) v oblasti vstupů materiálu a informací do podniku
2) v oblasti tvorby výrobku
3) v oblasti výstupu hotových výrobků a informací z podniku
Na základě výše uvedeného lze logistiku rozdělit na zásobovací (nákupní), výrobní (vnitropodnikovou) a distribuční
(odbytovou).
Makrologistika – se zabývá logistickými řetězci, které jsou nezbytné pro výrobu určitých výrobků od těžby surovin až po
prodej a dodání zákazníkovi, její pohled překračuje hranice podniků a někdy i států
Mikrologistika – se zabývá logistickými řetězci uvnitř podniku nebo mezi závody v rámci jednoho podniku ( podniková
logistika)