Marketing města Chomutova
Úvod
Po dlouhém uvažování nad tématem “Marketing v našem regionu” jsem se rozhodl, že napíšu seminární práci o Chomutově, o jeho marketingu a angažovanosti našeho města v tomto odvětví. Proto bych chtěl v této práci ukázat (dle mého názoru) ty nejvýznamnější okruhy, na které se město zaměřuje nejvíce a které jsou pro něj tedy nejdůležitější.
Historie
První zmínka o Chomutovu se datuje k roku 1252, kdy tato osada přešla do majetku řádu německých rytířů. Městem se začal Chomutov nazývat až za vlády Jana Lucemburského. Prudkým hospodářským rozmachem se stal ve 14. stol, kdy byly vystavěny hradby a brány města. V roce 1421 bylo město dobito Husity, kteří vyvraždili půlku obyvatel města a město vypálili. Práva, pečeť a znak byly městu potvrzeny roku 1457. Roku 1605 se Chomutov vykoupil z poddanství a stal se svobodným královským městem. V 19. století bylo zbořeno opevnění a město se tak mohlo dále rozšiřovat, v druhé polovině 19. století se začal prudce rozvíjet železářský průmysl. Po první světové válce jako hlavně německy osídlené město se obyvatelé silně bránili začlenění do nové republiky, až nakonec zde musela být umístěna česká vojenská posádka. Druhá světová válka se městu prakticky vyhnula, architekturu a pohled na město, změnila hlavně socialistická výstavba v druhé polovině 20. století.
Marketing mého města
Sport
Lední hokej
V dnešní době město nejvíce propaguje svoji podporu sportu a to hlavně lednímu hokeji. Hokeji se v Chomutově dává mnoho a to občas i na úkor jiných sportů, které jsou v pozadí. Město se zde propaguje pomocí darů a dotací jako např. že přispívá na chod hokejové akademie pro děti a mládež, těchto akademií je pouze 6 v celé republice, proto je pro město tato akademie velice důležitá. Podpora hokeji město stojí ročně miliony, ale díky této podpoře klub propaguje město v nejlepším světle a to pomocí své prestiže, kdy má jak nový stadion a výborné zázemí, tak i přitahuje své fanoušky z celé republiky právě do Chomutova. Lední hokej je dnes v ČR velice významný sport a město plně využívá jeho potenciál ke své propagaci a tedy i budoucímu zisku.
Cestovní ruch
Kamencové jezero
Nejvýznamnějším Chomutovským trhákem v oblasti cestovního ruchu je dozajista Kamencové jezero, které vyniká tím, že je již poslední svého druhu na světě. Areál Kamencového jezera (kdysi dolu a později i lázní), dnes díky dotacím a otevřeností města se může chlubit minigolfovým hřištěm, golfovým trenažérem, kuželkářskými drahami atd. kromě sportovního vyžití jsou zde také hotely, kempy, restaurace. Město, v areálu Kamencového jezera každoročně pořádá i různé akce ve spolupráci s policií ČR a ostatními složkami integrovaného záchranného systému, kde se dětem a mládeži ukazuje propracovanost a sofistikovanost tohoto výjimečného systému. Dále zde jsou i různé letní festivaly a koncerty známých kapel a souborů. Díky těmto akcím a zázemí, které si město zde vybudovalo a do kterých investuje každoročně nemalé finance, jezdí do Chomutova každoročně tisíce lidí, kteří zde chtějí prožít zábavu a svůj volný čas.
Podkrušnohorský zoopark
Dalším cílem turistů je náš zoopark, kde se nachází až 160 druhů zvířat z celého světa. Kromě zvířat je pod křídly města a zooparku i mnoho jiných organizací jako je skanzen, ekocentrum, konírna atd. Díky partnerství s parkem má město reklamu, po celé republice i v zahraničí.
Propagace
K propagaci město využívá všeobecné i specializované propagační materiály. Tyto materiály jsou kvalitně zpracované a obsahují všechny relevantní informace. V dnešní době jsou tyto materiály stále aktuální, ale vzhledem k tomu, že město v budoucnosti plánuje další investice do zvýšení atraktivity oblasti, bude nutné tyto materiály upravit. V současnosti však není důvod k jejich měnění. Dále jsou ke komunikaci a propagaci města využívány internetové stránky, místní tisk, vývěsky, pohlednice nebo dárkové předměty. U většiny prostředků komunikace je využíván jednotný grafický styl, vyjma starých pohlednic a vzhledově starších webových stránek. Aby celková komunikace města působila celistvě, nebylo by na škodu, aby byly tyto drobné nedostatky upraveny.
Internet
Novým a nejrychleji se rozvíjejícím médiem současnosti je internet. Chomutov stejně jako ostatní města prezentuje vše na internetu i včetně odkazů na partnery města. Na této
celosvětové síti se dnes prezentuje skoro vše. Dnes už neexistuje město, které by se alespoň
minimálně neprezentovalo na internetu. Internet je jediným obousměrným komunikačním
kanálem, u něhož nejsou náklady na komunikaci závislé na vzdálenosti, na níž se komunikuje.
Internet představuje bezkonkurenční nástroj v případě produktů služeb, které lze
prostřednictvím internetu nejen nabízet a prodávat, ale dokonce distribuovat.