Marketing v mém okolí
Úvod
V posledních měsících se marketing v mém okolí vyskytuje téměř nepřetržitě. Maminka otevírá kosmetické studio a z finančních důvodů se obrátila na mne, abych jí pomohl, co se týče marketingu, propagace a reklamy. Chopil jsem se této úlohy a v následujících odstavcích se chci pozastavit nad oblastmi, ve kterých jsem pracoval a soustředil se na ně.
Otevření kosmetického studia není jen o znalostech péče o pleť, nákupu přístrojů, kosmetiky a následnému čekání na klienty, kteří náhodou půjdou kolem. V dnešní době je úspěch podmíněn od zpracování nabídky služeb až po logo a použitý font na reklamním banneru. Je důležité pokrýt oblasti propagace a obchodně zvládnout marketingovou stránku studia.
Plánování a kontaktování
Při začátku podnikání musím mít plán. Finanční – odhadovaný příjem, náklady na běh provozu atd.
Musím se v dané oblasti orientovat a vědět aktuální stav na daném trhu. Při žádosti o dotaci na začátek podnikání se uvádí SWOT analýza. Silné a slabé stránky podnikatelského záměru. Člověk musí vědět, do čeho jde a neuhnout z cesty. Měl jsem k dispozici adresář kontaktů na bývalé i současné klienty – maminka pracovala jako vizážistka na volné noze. Kontakty jsem roztřídil, doplnil a následně jsem rozeslal informační maily o vzniku studia. Bližší lidé a známí byli kontaktováni telefonicky.
Webové stránky
Internet ovládá dnešní společnost a jeho pominutí v marketingu je fatální. S tvorbou webu mám určité zkušenosti v amatérské rovině. Zde jsem ale byl nucen vytvořit profesionální web, který zákazníka zaujme a poskytne mu patřičné a žádané informace. Po analýze možností, které se mi naskytovaly jsem vytvořil s pomocí šablony jednoduché, elegantní a hlavně funkční webové stránky.
Soustředil jsem se jak na vzhled, tak na obsah. Umístil jsem na hlavní stránku ukázky práce, fotky a tzv. „open“ akce, ke kterým se vrátím později.
Představil jsem si, že jako zákazník, který hledá kosmetické služby bych rád viděl i nabídku služeb s cenami a proto jsem na web umístil kompletní nabídku. Dále kontakt s mapou, která návštěvníkovi ukáže přesnou lokalitu studia. S postupem času stránky budu vylepšovat.
Tento gigant mezi sociálnímu sítěmi je nemožné dát stranou. Vytvořil jsem „fanouškovskou“ stránku studia se základními informacemi a dále jsem se soustředil na sdílení mezi přáteli. V této oblasti je efekt jednoduše převeditelný na matematiku. Já mám na osobních stránkách facebooku přibližně 400 přátel, kterým odešlu pozvánku na stránky studia. Většina stránku „lajkne“ anebo se alespoň podívá. Dále jsem stránku sdílel a poprosil i ostatní lidi o sdílení. Facebook je jako lavina, kde se informace šíří obrovskou rychlostí a dostane se kamkoliv. Výhodou je znát někoho, kdo vlastní facebookovou stránku s obrovskou návštěvností a kde se při sdílení na zeď reklama dostane na oči tisíce lidem.
Lidé komentují a dávají „to se mi líbí.“ Posílají si odkazy a sdílejí. Obecně nemám k Facebooku kladný vztah, ale jeho marketingovou a reklamní sílu lze obrovsky využít a proto je to důležitá součást na kterou jsem se zaměřil.
„OPEN“ akce
Vždy když začíná nějaký podnik s činností, tak vytvoří akce a jedinečné nabídky k přilákání zákazníků. Vytvořil jsem dárkové certifikáty, které se rozdají mezi známé. Certifikát má hodnotu 100,- Kč a tato částka se odečte od celkové platby zákazníka. Schválně jsem udělal konkrétní částku a ne pouze procentní slevu. Pokud má člověk poukázku na 100,- Kč a promarní ji, má pocit, že o tyto peníze přišel. Pokud je na certifikátu pouze procentní sleva, tak takový pocit nemá.
Nápadů na další akce bylo spousty, ale zmíním se pouze o jednom, který má za úkol přimět klienta se vracet. Jedná se o pět ošetření pleti a šesté je zdarma. Je to jednoduché a možná i trochu klišé, ale člověk, který je se službami spokojený má další důvod se vrátit.
Den otevřených dveří
Při uvedení studia do provozu je zorganizován Den otevřených dveří, kdy jsou klienti pozváni na praktickou ukázku služeb studia. Klienti mají možnost na modelce vidět ukázku přístrojů a technik a následně v případě zájmu se nechat sami krátce ošetřit. Pro návštěvníky jsem připravil občerstvení v podobě drobných pochoutek a alko i nealko nápojů. Každý návštěvník dostane certifikát se slevou nebo s malým bonusem k ošetření, kterou podstoupí v podobě 5 minutové masáže obličeje. Klient toto ocení a vznikne u něj zájem o plnohodnotnou masáž, která je v nabídce služeb. Den otevřených dveří je dle mého názoru spojení příjemného s užitečným, kde se klienti seznámí se studiem touto cestou.
Osobní, profesionální a příjemný přístup
Teď trochu něco s jiné oblasti. Lidé se kterými se dostáváme do kontaktu při obchodním jednání tvoří obrovskou část toho jak jsme spokojeni se službami. Při návštěvě restaurace se chyba kuchaře vytýká číšníkovi a záleží na něm, jak tuto situaci zvládne. Lidský faktor je nepopiratelný. I přes dobré jídlo nebudu ochotný vrátit se do podniku, kde se obsluha neumí chovat, je nepříjemná a dokonce vulgární.
Maminka má dlouholetou zkušenost s prací s lidmi. Musela jednat s klienty, fotografy, kadeřníky a vždy musela zanechat kladný dojem, aby tito lidé měli zájem o další spolupráci. Pokud se oblast našeho podnikání soustředí na komunikaci a kontakt s lidmi, je důležité být empatický, příjemný a profesionální. Tyto vlastnosti jsou naprosto nezbytné, pokud chci uspět na dnešním trhu. Mamince zůstávají klienti věrní a váží si jí právě proto, že tento přístup má a dodržuje ho.
Závěr
Při podnikání je důležité promyslet každý krok a vědět co děláme. Tato činnost sebou nese rizika, ale v případě, že ovládáme marketing a jsme schopni ho aplikovat do našeho businessu, tak máme otevřené dveře k úspěchu. Marketing je pro podnikání klíčový.