Marketing v regionu kde žiji
Ve své práci na téma: „Marketing v regionu kde žiji“, se zaměřím na marketingový mix firem, se kterými přicházím nejvíce do styku a jejichž existenci nejvíce registruji.
V první části seminární práce se zaměřím na základní pojmy, které souvisí s marketingem, a také Vás seznámím s regionem, ve kterém žiji celý život, tedy regionem Chomutovska.
Ve druhé části uvedu firmy, které na mne nejvíce působí z hlediska marketingových strategií a pokusím se vysvětlit jejich chování na poli konkurence a trhu.
Základní pojmy
Marketing
Marketing je výrazem podnikatelského myšlení, které je orientováno na trh a které se vyznačuje tvořivostí, systematičností a agresivitou. Nespokojuje se s reakcí na vývoj trhu, nýbrž usiluje o aktivní ovlivnění trhu, jeho doplnění, případně vytvoření zcela nového trhu.
Zde jsem uvedl jednu z definic marketingu, která se ovšem může zdát poměrně komplikovaná. Celý marketing se dá jednoduše vysvětlit hledáním odpovědí na tři základní otázky:
- Na jaké typy zákazníků je nejvhodnější se zaměřit?
- Na jaké přínosy se zaměřit, aby nabídka byla pro zákazníky atraktivnější, než nabídka konkurence?
- Jak nejlépe namíchat všechny součásti takové nabídky? (Marketingový mix)
Marketingový mix
Správná aplikace marketingové mixu je tím nejzákladnějším, co by každá firma měla dodržovat, aby se vyhnula případnému snížení poptávky. Jde o tyto 4 základní prvky:
Výrobek
Už dávno neplatí, že si dnes kupujeme pouze samotný výrobek, velký důraz se v moderní době klade i na přidanou hodnotu spojenou s prodejem daného výrobku. Přidaná hodnota může spočívat v prodloužené záruce, dopravy zdarma, instalace produktu do domácnosti, bezplatné infolinka atd.
Cena
Pro většinu spotřebitelů je hlavním faktorem cena, proto se snaží velké množství firem stlačit cenu produktu na minimum, to má za následek zhoršení kvality. Pro správné fungování marketingové mixu je důležité správně zvolit cenu produktu tak, aby pokryla náklady a byla pro spotřebitele v neposlední řadě i zajímavá.
Propagace
Je to propagace samotného produktu, za účelem podpory prodeje, tedy Nám všem známá reklama.
Distribuce
Distribuci můžeme chápat jako samotné dodání zboží zákazníkovi. Dalšími pojmy spojenými s distribucí jsou distribuční kanály (přímé spojení distributora a zákazníka) a mezičlánky (dodavatel → distribuční mezičlánek → spotřebitel)
Po tomto shrnutí základních pojmů z oblasti marketingu, bych rád přistoupil k samotnému prostorovému vymezení regionu, a také k jeho stručné definici.
Region Chomoutovsko
Obecné informace
Chomutov je statutární město ležící v Ústeckém kraji, 49 km jihozápadně od Ústí nad Labem. Zaujímá plochu 29,26 km² a žije zde téměř 50 tisíc obyvatel. Je dvacátým druhým největším městem České republiky a pátým v Ústeckém kraji. Chomutov je okresním městem a také obcí s rozšířenou působností. Okres Chomutov se skládá ze 44 obcí.
Historické památky a turisticky zajímavá místa
Oblastní muzeum
Kostel svaté Kateřiny
Městská věž
Podkrušnohorský Zoopark
Kamencové jezero
Bezručovo údolí
Nezaměstnanost
Velkým problémem našeho regionu je velmi vysoká nezaměstnanost. V rámci České republiky se okres Chomutov řadí do nejvyšších pater měst s nejvyšší nezaměstnaností, a to přesně na pátou pozici. Na Chomutovsku v současné době hledá práci 10 407 lidí (k září 2013), to značí 11,7% míru nezaměstnanosti.
Nyní se dostávám do druhé části své práce a rád bych zmínil marketingové strategie, které na mne v regionu nejvíce působí.
Kde se setkávám s marketingem v regionu Chomutovska
Město Chomutov
Podle mne má v tomto pohledu výsadní postavení samotné město Chomutov. Když přijíždíte k Chomutovu, dávno už víte, že se blížíte ke Kamencovému jezeru, nebo Zooparku. Tato významná místa Chomutova mají i jisté priority. Například ve směru nízkých pronájmů ploch, či značných příspěvků od města a Evropské unie. Nejhorší situace je podle mého názoru na území nově vybudovaného sportovního areálu. Atletický stadion, kino Svět, hotel Aréna, Aquapark a obzvlášť sportovní klub Piráti Chomutov společně se zimním stadionem pohltily obrovské množství finančních prostředků. Myslím, že je to krajně nehospodárné jednání a vynaložené prostředky by se daly využít ke zlepšení infrastruktury města, modernizaci školních zařízení, či úhrady rekvalifikačních kurzů na místním úřadu práce, které by mohlo vést ke snížení nezaměstnanosti, která je v našem regionu alarmující.
Propagace města je podle mého názoru zvládnuta dobře. Ať už skrze Chomutovský deník, kde jsou všechny kroky města řádně chváleny a vyzdviženy, nebo díky nedávným billboardům, představující Chomutov jako „Město s nejlepší ekonomickou kondici“. Ovšem se správným chodem ostatních prvků marketingového mixu si nejsem až tak jistý.
Obchodní řetězce, supermarkety
V této oblasti jsem asi pod největší tlakem reklamní masáže. Velké řetězce ostřelují naše rádia, schránky, televize i reklamní plochy na veřejných prostranstvích všemožnými akcemi a slevami, které někdy dokonce způsobují určitý druh hysterie. My jako spotřebitelé se ocitáme v cenové válce konkurenčních firem, jako jsou Globus, Kaufland, Tesco a Lidl. Svoji propagaci mají firmy na velmi vysoké úrovni. Jejich největší zbraní je cena, která na rozhodování spotřebitele našeho regionu platí samozřejmě nejvíce. Výhodné akce si samozřejmě mohu zvýhodnit o něco víc tím, že budu nakupovat stále v jednom řetězci. V podobě různých CLUBCARD a věrnostních karet, se mi každý nákup vyplatí ještě více! S kvalitou výrobků už to bohužel tak slavné není. Každému z nás se určitě někdy stalo, že na pultech objevil zboží, které má dávno po skončení lhůty minimální trvanlivosti, ba dokonce je okem viditelné, že jeho konzumace by byla velmi riskantní. Někdy jsou takovéto potraviny předmětem slevových akcí, což mi nepřijde zrovna vhodné. Ovšem alespoň získáme obraz většinového konzumenta Chomutovského regionu, kterému jde výhradně o nízkou cenu.
Restaurace, kavárny
Dalším bitevním polem je oblast stravování. Ohledně ceny opět vede velký nákupní řetězec Globus. Za pár korun se zde člověk může docela slušně najíst a poměr ceny ku kvalitě výrobku je myslím přijatelný. Ovšem ne každý chce jíst mezi stovkami lidí v supermarketu na kraji města. V centru Chomutova je poměrně dost restaurací, které nabízejí rozdílné služby, prostředí a samozřejmě pokrmy. Po otevření fast foodu, nabízejícího turecká jídla, tento podnik získal pevné postavení na zdejším trhu. Po krátké době, v okruhu dvou set metrů, vznikly další dvě konkurenční prodejny stejného druhu a od té doby jsem mohl sledovat, jaké marketingové zbraně dané firmy použijí. Samozřejmě na prvním místě bylo snížení ceny, dále následovala dovážková služba až do domu, či rozšíření nabízených druhů jídel.
Dále bych rád zmínil oblast kaváren. V centru města má významné postavení kavárna Lagarto. Tato kavárna nabízí produkty ve velmi vysoké kvalitě za přijatelnou cenu. Nabízí také kuřácké prostory, což si myslím, je opravdu důležité rozhodnutí. Marketingový průzkum trhu by nám jistě ukázal, že je podstatná část návštěvníků kaváren, kteří si požadují zapálit cigaretu. Zajištění kuřáckých i nekuřáckých míst kavárny jistě zvedne návštěvnost podniku. Kavárna Lagarto také nabízí možnost zakoupení poukazu na určitý počet nápojů, které můžete vypít. Je to způsob, jak si na určitou dobu zajistit stálého zákazníka. Další možnost, jak přilákat zákazníka do kavárny Lagarto, jsou body. Při vypití jedné kávy získá zákazník jeden bod, při získání sedmi bodů, dostává kávu zdarma.
Specializované prodejny
Ať už se jedná o prodejnu spotřební elektroniky, nábytku, či koberců, většina firem využívá stejných služeb, které usnadňují poptávajícímu zakoupení daného produktu. Většina firem nabízí poskytnutí nákupu na splátky. Tato možnost umožňuje zákazníkovi uspokojit potřebu v co nejkratším možném čase. Další možností, jak pozitivně ovlivnit potenciálního zákazníka je možnost přepravy, či dokonce instalace a montáž zakoupeného produktu. Většina specializovaných prodejen má také svůj internetový obchod, kde můžu svůj nákup zrealizovat z pohodlí domova. U těchto firem je tedy brán velký zřetel i na distribuci produktu k zákazníkovi.
Seznam použitých odkazů
- http://blog.hirevelocity.com/2013/07/which-marketing-skills-are-most-in-demand-in-2013/
- http://www.e-region.cz/chomutovsko/index.aspx
- http://www.optimal-marketing.cz/
- http://chomutov.5plus2.cz/40429/na-chomutovsku-bylo-ke-konci-zari-bez-prace-vice-nez-10-tisic-lidi