Obal – tři základní funkce
V logistická praxe a ČSN definuje tři základní funkce obalů.
1. Funkce manipulační
2. Funkce ochranná
3. Funkce informační – informuje, co produkt obsahuje, jak se používá, kdo je výrobce,
doba použitelnosti
Další funkce obalu:
– prodejní funkce – upoutání pozornosti, barva, tvar, design
– vzbuzení emocí – upoutání zákazníka
– snadnost používání
– způsob odlišení
– hodnota po použití
Požadavky na obaly
– nesmí negativně působit na výrobek
– nesmí negativně působit na životní prostředí = recyklovatelnost
Recyklace nebo likvidace požitých obalů představuje ve vyspělých zemích jeden z prioritních
problémů.
Je velmi důležité zvážit zda zvolit nový obal ⇒ riziko ztráty zákazníka.
Identifikace prvků v logistice
Abychom mohli být pasivní prvky ve stanovených místech logistického řetězce bez problémů
identifikovat, musí být odpovídajícím prvkem označeny. Označovány jsou výrobky, díly. Obaly,
etikety, štítek…. Označením rozumíme záznam kódu, např. v čárovém kódu.. Čárové kódy jsou
nejúčelnějším a nejlevnějším, a proto nejrozšířenějším způsobem označování pasivních prvků pro
automatickou identifikaci na optickém principu.
Jednotlivé čárové kódy se liší: ̈
– použitou metodou kódování při záznamu dat
– délkou záznamu a hustotou
Nejčastější ve světě používané číselné čárové kódy jsou EAN, UPC.
EAN – European Artikle Numbering
UPC – Universal Product Code
Každý čárový kód je tvořen sekvencí čar a mezer. Čáry nejsou vždy stejně silné, mezery jsou různě
široké.
Umístění záznamu v kódu EAN se řídí obecným standardem ČSN:
– vlevo na spodní straně, tak aby nezasahoval do švu či přehybu ->
– u plechovek a konzerv dole v levé části nebo na víčku
– u kartónů na spodní straně obalu
– textilního zboží na visačce …….