Operativní plánování v podniku
– struktura operativních plánů, techniky a metody jejich tvorby, možnosti aktualizace a optimalizace operativních plánů, principy podnikového controllingu.
Principy operativního plánování v podniku
OPERATIVNÍ PLÁN = výkonný plán = je o číslech a konkrétních úkolech vyplývající ze strategie jsou zde rozpracovány – sleduji odchylky (plán krátkodobý → do 1 roku) = těžiště strategického plánu, krátkodobé plány = konkrétní kvantifikované úkoly
Operativní plánování má za úkol:
- transformovat rozhodnutí respektive zadání strategického plánování na zadání respekt. opatření v dílčích oblastech podniku.
- co možná nejpřesněji a nejpodrobněji objasnit co, jak, čím (pomocí čeho) – tj.věcné a personální zdroje, kdy, kým (kdo je zodpovědný), za jakých podmínek
- musí být provedeno, aby byly stanovené cíle dosaženy
Operativní plánování musí splnit tři následující prvotní úlohy:
- zajištění stavu likvidních prostředků
- dosahování zisku – vytvoření rezerv pro budoucnost
- zvýšení reálné hodnoty kapitálu
Reakce na odchylky 2 způsoby:
- nenastanou již nějaké důležité odchylky a ty malé změny jsem schopna operativně vyřešit, tak to řeším v Operativním plánu
- když ale nastanou zásadní změny – tak to nevyřeším tou operativou (např.mé zboží je neprodejné), tak musím měnit strategický plán (udělám nový str. plán a tomu str.plánu odpovídá již jiné-nové operativum)
Usměrňování odchylek:
- odchylky se snažím usměrnit v tom operativním systému v organizaci a v té motivaci
Strateg.plán stanoví rámec, pravidla, hry, zásady, to konkrétno je v operativním plánu (str.cíle se mi rozpadají do krátkodobějších úkolů)
Operativní plánování (dny, týdny)
- cíle i prostředky se stanovují pro krátkodobé časové úseky, je nástrojem krd. řízení
- jedná se o cíle jednotlivých funkčních míst, pracovišť a cíle jednotlivých zaměstnanců (rozdělení zakázek na pracoviště, pořadí pracovních postupů, operativní využití strojů,…)Charakteristiky
- Strategické plánování: odpovídá na otázku „jsou realizovány (prováděny) správné věci?“
- Operativní plánování: naopak na otázku „jsou věci prováděny správně?“
Principy při sestavování operativních plánů:
- princip rovnováhy – vzájemné sladění dílčích plánů, dodržení principu komplementárnosti existují vzájemné vazby, které je nutno respektovat
- princip úzkého místa – proces OP se odvíjí od úzkého místa ve standardních podmínkách tržního hospodářství se jedná o odbyt podnikových výkonů (ale mohou to být také další oblasti – suroviny, zdroje atd.)
Struktura operativního plánování v podniku
V podniku orientovaném na trh by při plánovacím procesu mělo být dodrženo následující pořadí plánů:
- plán odbytu
- plán obratu (množství x cena)
- plán nákladů
(VC a FC – kalkulace nákladů)
- plán zisku
- plán výroby
- plán investic
- finanční plán (řízení likvidity)
- plán nákupu
- personální plán
- plánovaná rozvaha
(plánování stavu jmění a kapitálu)
Techniky a metody operativního plánování v podniku
- KVALITATIVNÍ PLÁNOVACÍ TECHNIKY
- Metoda rozhodovacího stromu
- Rozhodovací tabulky
- Delfská metoda
- Technika scénářů
- Kreativní techniky
- Brainstorming
- metoda 635
- synektika
- morfologická analýza
- KVANTITATIVNÍ PLÁNOVACÍ TECHNIKY (využívá se těchto metod především)
- Analýza časových řad
- Exponenciální varování
- Extrapolace trendů
- Technika klouzavých průměrů
- Regresní analýza
- Metody matematické optimalizace
- Lineární programování
- Nelineární programování
- Dynamické programování
- Parametrické a stochastické programování
- Experimentální metody operačního výzkumu
- Heuristické programování
- Simulace
- Speciální optimalizační metody
- Síťová analýza
- Hodnotová analýzaMETODY HODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI
- Analýza bodu zvratu
- ABC analýza
- Investiční rozpočetnictví
- Hodnotová analýza
Metody tvorby operativních plánů
- Plánování podle zakázek – používá se v kusové výrobě. Základem této výroby je jednotlivá zakázka. Jde o technicky náročné výrobky.
Postup:
- Technická příprava výroby
- Vyhotovení operativních kalkulací
- Materiálové zásobování
- Příprava materiálu
- Výroba
- Plánování podle rytmu odvádění – Je charakteristické pro hromadnou nebo pro sériovou výrobu. Plán se sestaví tak, že pro každé pracoviště určíme výrobní takt (je to časový interval, ve kterém budou jednotlivé výrobky opouštět výrobní linku).
Možnost aktualizace a optimalizace operativních plánů
NÁSTROJEM, který umožňuje odstranit vzájemné neshody a nesrovnalosti strategického a operativního plánování je BALANCE SCORECARD. Působí na operativní plánování ze dvou hledisek:
- aby bylo možno prosadit požadovaná strategická opatření, musí být finančně ohodnocena a to udělá operativní plánování
- operativní plánování je rozšiřováno do důležitých oblastí prostřednictvím strategických opatření.
- BSC se neomezuje jen na finanční perspektivy, ale bere v úvahu i širší strategické oblasti a možnosti.
Operativní plánování má za ÚKOL co možná nejpřesněji a nejpodrobněji objasnit:
nCo, nJak, nČím (pomocí čeho) – věcné a pers.zdroje, nKdy, nKým (kdo je zodpovědný), nZa jakých podmínek musí být provedeno, aby byly stanovené cíle dosaženy.
Flexibilita plánování:
- POSUVNÉ (rolling) PLÁNOVÁNÍ
- – sestavím roční plán, rozdělím na 4 čtvrtletí. Známe hlavní proporce plánu. 1. čtvrtletí – propočtu přesně. 1. čtvrtletí proběhne – změna podmínek. Upřesním zbývající části plánu, protáhnu o 1. Čtvrtletí. Přepracuji na bázi změněných podmínek, doplním o jedno čtvrtletí. 4. čtvrtletí bude podrobnější. Tzn. vždy zpodobním ten nejbližší časový úsek, který budu realizovat.
- PLÁNOVÁNÍ ALTERNATIV
- KRIZOVÁ PLÁNOVÁNÍ (analýza bodu zvratu)
Optimalizace a aktualizace
Vychází ze tří přístupů plánování:
- satisfakčního
- optimalizačního
- adaptivníhoPrincipem optimalizace je vytvoření matematického modelu. Na jeho základě se určí hodnota, kterou chceme optimalizovat, stanoví se systém omezení – tzv. účelová funkce, u které zajišťujeme buď minimum, nebo maximum (u nákladů minimum, u zisku maximum)
Principy podnikového controllingu
- nejstarší koncepce controllingu je zaměřena na vyhodnocování stavu plnění podnikových záměrů. Na základě zjištění vycházející z relace plán ↔ skutečnost se vytváří ve stanovených časových okamžicích reálný obraz o stavu kontrolovaného objektu, určují se odchylky od požadovaného stavu a přijímají se korigující opatření.
- rozvojová koncepce controllingu pojímá controlling jako nástroj podnikového řízení zaměřeného na rozvoj a budoucnost. V tomto pojetí má controlling poskytovat především vrcholovému vedení základní podkladové informace pro stanovení, popř. korektury kurzu podniku.
- koncepce controllingu zaměřená na systém včasného varování je zatím posledním vývojovým krokem.
- Operativní controlling se zpravidla vztahuje na jeden hospodářský rok.
- V jednotlivých plánech a rozpočtech (budgets) se stanoví, jaké aktivity se mají podnikovým vedením v nadcházejícím obchodním roce uskutečnit.
- Poněvadž se u operativního controllingu jedná o plánování krátkodobé, měly by být všechny důležité údaje rozpracovány co nejpodrobněji
- Obecně se rozděluje operativní controlling na tři oblasti: Controlling zdrojů, Controlling financí a likvidity, Controlling investic.
Porovnávám plán se skutečností a zjišťuji:
- odchylky
- příčiny
- eliminace odchylek až snaha o jejich odstraněníPrincipy controllingu
- orientace na cíl – controlling se přímo podílí na stanovení podnikových cílů a na jejich kontrole
- orientace na úzké profily – smyslem controllingu je vybudovat vhodný informační systém, který poskytuje dostatečné množstní kvalitních dat, a který odkrých „úzká místa“ , která jsou překážkou pro plnění podnikových cílů
- orientace na budoucnost – typický je přechod od postupu feed-back (zpětná vazba) k typu feed-forward (dopředná vazba)