Podnikové početnictví
Podnikové početnictví
Pojmem „podnikové početnictví“ se zastřešuje celek informačních ekonomických disciplín,
které slouží pro sběr, třídění, transformaci a poskytování informací podstatných pro jednotlivá
rozhodování na všech úrovních řízení podniku. Do tohoto celku se obvykle zařazuje: finanční
účetnictví a výkazy, vnitropodnikové (nákladové) účetnictví a kalkulace, rozpočetnictví,
podniková statistika a rozbory.
Jednotlivé složky podnikového početnictví mají svoji vlastní metodologii a specifické teoretické
zázemí, které se z podnikové ekonomiky do značné míry vyčleňuje. Protože zde není možno
dopodrobna popsat obsah všech částí podnikového početnictví, je nutno tento text chápat pouze
jako celkový přehled, který by měl čtenáře orientovat na další, specializované učebnice, zejména
učebnice účetnictví.
FINANČNÍ ÚČETNICTVÍ A VÝKAZY
Základnou pro všechny uvedené informační disciplíny je na úrovni podniku jako celku finanční
účetnictví, které zobrazuje přesnými metodickými postupy hospodaření podniku v průběhu celé
jeho ekonomické aktivity. Finanční účetnictví také produkuje souhrnné a zhuštěné informace pro
konkrétní skupiny uživatelů v podobě výkazů účetní závěrky, kterými jsou především rozvaha
a výsledovka (výkaz zisků a ztrát). Úkolem účetnictví je nepřetržitě zaznamenávat všechny
transakce, které v průběhu ekonomické aktivity příslušné entity ovlivňují velikost a skladbu majetku
a velikost a skladbu zdrojů pro jeho financování.
Dnes se (finančním) účetnictvím nejčastěji rozumí:
a) uspořádané záznamy o průběhu hospodaření firmy,
b) činnost, kterou znalí jedinci vytvářejí.
Podstata účetnictví v jeho víceúrovňovém chápání, tedy jednak jako objektu (a + b), jednak jako
nauky, teorie, zabývající se (a + b) jako svým předmětem, se vymezuje takto:
Účetnictvím (objektem) rozumíme systém záznamů hospodářských skutečností v životě
podniku, uskutečňovaných podle jasných pravidel specifickými pracovními postupy.
Účetnictvím (naukou) rozumíme souhrn všech dosavadních poznatků týkajících se účetnictví
(objektu), určitým způsobem uspořádaný.
Účetnictví (objekt) je realizováno vždy v podniku, jednoznačně vymezené entitě, soustředění
věcí, práv a břemen, jako celek vytvářející určitý specifický organismus, který zdravě prospívá
na základě dosahovaných výkonů a dále roste, případně onemocní a zajde. Účetní prezentace
(performance) konkrétního podniku (zejména specifické podoby zdrojů jeho financování) musí
1
respektovat příslušnou organizační a právní formu existence podniku. To znamená, že se bude
odlišovat struktura účetnictví podniku jednotlivce od struktury účetnictví společností, případně
dalších celků. Podnik může pro specifické cíle účetní prezentace být vymezen i tak, že zahrnuje
řadu právně samostatných jednotek, které však jsou určitou měrou vzájemně kapitálově propojeny
(konsolidované celky, např. skupina tvořená mateřskou a dceřinými společnostmi). Vždy však
musí být – jak ještě bude uvedeno – ten celek, jehož hospodářské aktivity jsou najednou účetně
zobrazovány, jednoznačně přesně vymezen.
Každá účetní soustava plní (nebo v minulosti plnila) tyto základní funkce:
• opora paměti podnikatele (zřejmě nejstarší funkce), D důkazní prostředek ve sporech,
• písemný přehled pro vlastníka o hospodaření se spravovaným majetkem,
• podklady pro vyměření daní,
• informace o podnikatelské zdatnosti vedení podniku(managementu).
Funkce účetnictví jsou naplňovány pro potřeby příjemců informací, které z účetnictví plynou, pro
potřeby uživatelů účetních informací. Podle charakteru jejich informačních potřeb lze uživatele
rozdělit do několika typických skupin, jejich potřeby jsou velmi podobné; takové skupiny tvoří:
• vlastníci podniku,
• věřitelé podniku,
• manažeři (řídící pracovníci podniku),
• zaměstnanci,
• veřejnost,
• konkurenční podniky,
• finanční orgány státu.
Pod účetnictvím se obvykle rozumí jeho nejběžnější tvář, tj. účetnictví podvojné. Veškeré
účetnictví však nelze redukovat jen na podvojnou soustavu. Vedle podvojného účetnictví
existuje samostatná soustava jednoduchého účetnictví a samostatná soustava (dnes již u nás
nepoužívaného) kamerálního účetnictví. Tyto soustavy jsou významně odlišné co do systémové
konstrukce, používaných metodických prostředků a také svým specializovaným zaměřením.
Tvorba výsledné podoby účtového systému podvojné soustavy pro každou národní ekonomiku
je podřízena určitým rámcovým pravidlům. Mohou být stanoveny zákonnou normou, být v užší
nebo širší míře doporučenými, či zcela volnými. Všem pravidlům je společná snaha o zajištění
objektivního obrazu ekonomické skutečnosti v účetnictví a o maximální redukci náhodných i
záměrných poruch působících na tento obraz. Podnik je účetním systémem nejen popisován,
ale na základě výstupů účetnictví, na základě údajů účetních výkazů je také hodnocen.
Proto je logický požadavek obecně na účetnictví kladený, tj. zachycovat věrně a
neutrálně skutečnosti v hospodaření příslušného období.
2
Zásady pro účetní výkazy v praxi většinou mají vyšší stupeň závaznosti, především pro naplnění
zásad konzistentnosti a kontinuity.
Realizaci zásady objektivity účetnictví v praxi ztělesňuje účetní metoda práce s daty, která obvykle
bývá charakterizována svými jednotlivými prvky: oceňování, bilancování, dokumentace,
soustavnost, podvojný zápis na dvoustranných účtech, kontrolní postupy.
Účetnictví jako podniková AKTIVA. Jde o ocenitelný majetek nebo ocenitelná práva, jimiž je
podnik oprávněn disponovat na základě minulých transakcí a očekává od nich budoucí zvýšení
ekonomického prospěchu.
Účetnictví jako podnikové kapitály, PASlVA. Jde o ocenitelná břemena, která podnik na základě
minulých transakcí nese a v budoucnosti bude ekonomický prospěch zmenšen jejich snižováním.
Je tedy možno aktiva vnitrně rozčlenit na:
• majetek dlouhodobý a
• majetek krátkodobý.
Stejně tak můžeme v pasívech uvést:
• kapitál vlastní,
• dlouhodobé dluhy (jako relativné stálé zdroje financování),
• krátkodobé dluhy.
Celek zobrazující soustavy účetnictví je vybudován pro potřeby podniku setrvávajícího ve svých
dosavadních aktivitách. Toto trvání vyjadřuje – obdobně jako zákon zachování hmoty a energie
– neustále obnovovaná rovnováha majetkových prvků, aktiv, a kapitálových prvků, pasív (zdrojů
financování majetku). Tato rovnováha nachází svůj formální výraz v základní zjednodušené
podobě tzv. bilanční rovnice:
Bilanční podoba nepůsobivých a působivých operací je vlastně sumární, komprimovanou
informací o důsledcích dějů v ekonomice podniku. Každá jednotlivá transakce musí být nejprve
standardním způsobem zobrazena systémově, protože omezit se jenom na zobrazení v bilanci
by znamenalo do jisté míry se předem zříci značné bohatosti informačního potenciálu, který je v
účetnictví dán použitím účtů jako specifických nástrojů pro třídění záznamů o stavu a pohybech
aktiv, dluhů a vlastního kapitálu. Každý účet představuje proměnlivou veličinu, která je složkou
aktiv, pasív, tokem nákladů nebo tokem výnosů.
Podvojný zápis na účty vyjadřuje pohyb, tok .
Vysvětlení důvodů, proč se přesun hodnoty zobrazuje právě mezi určitými dvěma konkrétními
účty, je závislé na obsahovém a formálním pojetí účtového systému, vycházejícím z některé
účtové teorie.
Dvoustranný účet má (schématicky) tři samostatná pole: záhlaví (pro pojmenování), levou stranu
(Má dáti, na vrub, debet) a pravou stranu (Dal, ve prospěch, kredit). Kategorie účtu určuje, která
3
ze dvou stran slouží pro zachycování přírůstků (a případně počátečního stavu); opačná strana
slouží k zachycování úbytků.
VNITROPODNIKOVÉ (NÁKLADOVÉ) ÚČETNICTVÍ
Vnitropodnikový účetní okruh představuje celek, který slouží bezprostředně potřebám řídících
pracovníků podniku. Je pro jejich požadavky přizpůsoben, je rovněž přizpůsoben vnitřním
pravidlům organizace podniku a způsobu jeho řízení. Vnitropodnikové účetnictví není – na
rozdíl od účetnictví finančního – minimálně legislativně vymezováno a/nebo definováno. Z toho
plynou rozsáhlé možnosti podniku vytvořit si vlastní podobu tohoto účetního okruhu. Standardní
podoby pochopitelně lze použít, určují zároveň míru provázanosti vnitropodnikového účetnictví s
účetnictvím finančním spolu s rozsahem a obsahem informačního propojení obou okruhů. Jestliže
v současné praxi došlo k oddělení finančního a vnitropodnikového účetnictví (tzv. dvouokruhové
uspořádání), nebylo tomu tak vždy. Všechny informační úkoly, kterými je charakteristické
vnitropodnikové účetnictví, může docela dobře plnit i finanční účetnictví, je-li tomu přizpůsobeno;
hovoříme pak o jednookruhovém uspořádání.
Nákladové účetnictví ve spojení s kalkulací a rozpočetnictvím může být vybudováno různě. Buď
se orientuje na porovnávání žádoucího stavu se stavem skutečným, vycházejícím z celkových
nákladů, anebo vychází z tzv. dílčích (neúplných) nákladů. Takové pojetí bere za základ
rozčlenění nákladů podle jejich závislosti na objemu výkonů do typů nákladů fixních a nákladů
variabilních.
Odlišným chápáním nákladů v rovině nákladového účetnictví a kalkulace na jedné straně, a
v rovině finančního účetnictví a výkazů na straně druhé, dochází k celé řadě posunů celkové
mohutnosti veličin, se kterými pracují v jednom období oba okruhy. Zejména při kalkulaci nákladů
se uplatňuje specifická kategorie tzv. kalkulačních nákladů, které ve finančním účetnictví buď
vůbec nefigurují, nebo mají jiný objem. Příkladem jsou odpisy dlouhodobě vázaných aktiv. Zatímco
kalkulační odpisy jsou stanovovány s ohledem na co nejpřesnější vystižení skutečného opotřebení
příslušných dlouhodobých statků, jsou účetní odpisy stanovovány na základě odlišného chápání
jejich funkce (zejména s ohledem na zachování majetkové podstaty podniku a s tím souvisejícími
otázkami rozdělování zisku).
Nákladové účetnictví je primárně nástrojem řízení hospodárnosti produkce a přiřazování nákladů
jejich nositelům v kalkulaci. Jeho organizace je proto úzce závislá na skutečném organizačním
uspořádání podniku. Nejmenším celkem pro účtování je středisko. Střediska mohou být zřizována
jak podle podnikových funkcí (pořizování, správa, výroba, odbyt) a podle odpovědnostních
hledisek s těmito funkcemi spojených, tak také podle hledisek prostorových (dílny, provozy) a v
neposlední řadě také podle potřeb technicko – početních (hlavní, vedlejší, pomocná střediska).
4
ROZPOČETNICTVÍ
Jestliže v kalkulaci nákladů jde primárně o stanovení (nebo zjištění) nákladů určité jednotky
výkonů, jsou rozpočty nákladů sestavovány pro jednotlivé vnitropodnikové útvary (střediska).
Celek vzájemně provázaných střediskových rozpočtů tvoří relativně samostatnou část
podnikového početnictví, označovanou jako rozpočetnictví.
Dříve se rozpočty považovaly za nástroj zejména krátkodobého řízení, nyní se projevuje určitý
posun v jejich hodnocení a běžné je sestavování rozpočtů i na delší období; hlavní je však posun
od izolovaných rozpočtů k jejich určité soustavě v celopodnikovém měřítku. Rozpočty rozlišujeme
dlouhodobé, které ovlivňují vývoj podnikových politik (zejména ve finanční oblasti), podnikové,
sestavované pro určitou oblast na úrovni podniku jako celku, a konečně nejběžnější rozpočty
vnitropodnikové. Některé učebnice řadí vnitropodnikové rozpočty do soustavy manažerského
účetnictví.
Ve vnitropodnikových rozpočtech se řeší, jak už bylo řečeno, především otázky nákladů, a to
zejména režijní povahy. Zde se projevuje oboustranná vazba rozpočtů nákladů a předběžných
kalkulací. Zatímco na bázi rozpočtů se uskutečňuje řízení po linii režijních nákladů, je využití
kalkulací orientováno na řízení nákladů jednicových. Pro techniku sestavování rozpočtů
a kontrolu režijních nákladů lze označit za důležité existující vertikální podnikové vazby
(centralizovaný systém řízení versus systém decentralizovaný). Zatímco pro centralizovaný
model je charakteristický „rozpis“ podnikových úkolů postupně na nižší stupně a útvary, je pro
decentralizovaný model typické sestavování rozpočtů nejprve na nejnižší úrovni a jejich postupná
sumarizace až na úroveň celého podniku. Pochopitelně v praxi se uplatní nejspíš kombinace obou
postupů. Pro rozpočty je charakteristická potřeba uplatnit spojení klasifikace nákladů podle druhů
(CO?) s klasifikací nákladů podle účelu (NAČ?). To vyvolává potřebu sladit vzájemně nákladové
komplexy v soustavě rozpočtů a ve výsledovce (výkazu zisků a ztrát) finančního účetnictví.
Forma sestavení rozpočtu závisí na konkrétních podmínkách a na organizačním začlenění
útvaru, pro který se rozpočet sestavuje, a zároveň na požadavcích celého rozpo-četního systému.
Rozpočet dle této závislosti může být sestavován (a používán) jako pevný nebo přepočitatelně
pevný a nebo konečně jako variantní.
Jako metody sestavování rozpočtů lez uvést tyto standardní postupy:
• stanovení rozpočtu na základě skutečnosti v minulém období,
• stanovení rozpočtu při uplatnění matematických a statistických metod (zejm.lineární
regrese),
• stanovení rozpočtu pomocí normativů nákladů,
• stanovení rozpočtu na základě empiricky zjišťovaných koeficientů změny výše nákladů při
určité změně objemu výkonů, tzv. variátorů,
• stanovení výše nákladů v rozpočtu jako limitu,
• stanovení výše nákladů v rozpočtu při tzv. nulovém základu (Zero Based Budget), a
konečně kombinace dříve uvedených postupů.
5
Formou sestavení rozpočtu je do značné míry určeno i jeho použití v kontrole nákladů. Pevný
rozpočet plní funkci nepřekročitelného limitu příslušných nákladů a hodnocení efektivnosti
příslušných procesů je závislé na míře úspory proti tomuto limitu. Přepočitatelně pevný rozpočet
může v kontrole nákladů dovolit zohlednění různé míry využití kapacit, přičemž ovšem lineárně
přepočítává také fixní složku nákladů. V tomto směru je nepružnějším nástrojem kontroly průběhu
režijních nákladů (především však ve výrobních útvarech) variantní rozpočet, který plně respektuje
a variabilní složku režijních nákladů a dovoluje podle potřeby vyčíslovat různorodé odchylky
skutečného průběhu nákladů od předpokladu.
PODNIKOVÁ STATISTIKA A ROZBOR
Podniková statistika a rozbor využívají hospodářských čísel z finančního účetnictví, výkazů,
vnitropodnikového účetnictví a kalkulace k tomu, aby specifickými postupy tato čísla
transformovaly podle potřeb uživatelů do podkladů pro rozhodování a řízení. Nejčastějším
postupem podnikové statistiky je vytváření a následně v rozboru analýza ukazatelů, indexů
charakterizujících dynamiku určité složky podnikové aktivity v čase anebo charakterizujících míru
shody (rozdílu) vývoje skutečnosti a předpokladů (rozpočtu, plánu). Specifickou složkou rozboru
je finanční analýza vycházející především z účetních výkazů, rozvahy a výsledovky. Finanční
analýza vytváří informační zajištění jak pro hodnocení minulého vývoje podnikového hospodaření,
tak také pro rozhodování o zásadních krocích pro budoucí období. Ukazatele finanční analýzy
mohou být konstruovány jak ze stavových veličin účetního výkazu rozvaha (např. poměr dluhů a
vlastního kapitálu), tak také z intervalových veličin výsledovky (např. poměr materiálových nákladů
k celkovým nákladům nebo podíl odpisů na tržbách aj.). Ukazatele jsou však vytvářeny i mezi
výkazově a celá řada z nich vzniká při použití dalších údajových základen, např. specifických
zjišťování, operativní evidence nebo neúčetních výkazů.
6