Předkládání žádostí o spolufinancování projektů ze strukturálních fondů EU
Programové, metodické a provozní dokumenty při přípravě a realizaci projektového záměru. Obecný obsah žádostí o spolufinancování ze strukturálních fondů EU a postup přípravy žádosti. Elektronická žádost a požadované přílohy. Jaká jsou obecná kritéria pro výběr projektů spolufinancovaných ze strukturálních fondů EU?
PROGRAMOVÉ METODICKÉ A PROVOZNÍ DOKUMENTY PŘI PŘÍPRAVĚ A REALIZACI PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU 2007-2013!!
Strategické obecné zásady Společenství (EU)
– podporuje priority Společenství pro každý z cílů politiky HSS tak, aby byl podpořen vyvážený, harmonický a udržitelný rozvoj
– je to jednotný rámec, který mohou členské státy a regiony použít při vypracovávání svých vnitrostátních a regionálních programů
– tři priority SOZS:
- přitažlivá Evropa a regiony Evropy pro investory a pracující
- zlepšení znalosti a inovace: cesta k růstu
- vytváření více a lepších pracovních míst
Národní strategický referenční rámec (NSRF)
– rámcová rozvojová strategie, základ pro TOP a ROP
– NSRF podléhá schválení Komise a je tedy spojnicí mezi evropskými prioritami uvedenými v SOZS a národními prioritami HSS rozpracovaných v OP
– finální verze NSRF (až šestá verze) byla přijata oficiálně EK až 26. 7. 2007
-struktura NSRF ČR:
- analytická část – Pozice ČR v EU
– Socioekonomická analýza
– SWOT analýza
- strategická část – Strategie NSRF pro období 2007-2013
– zaměření OP
– Ex-ante hodnocení NSRF
– Posouzení vlivu NSRF na životní prostředí
Tematické operační programy (TOP)
Regionální operační programy (ROP)
Operační programy pro Prahu (Cíl 2)
Operační programy evropské územní spolupráce (Cíl 3)
PROGRAMOVÉ METODICKÉ A PROVOZNÍ DOKUMENTY PŘI PŘÍPRAVĚ A REALIZACI PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU 2014-2020!!
Strategie Evropa 2020
– strategie, ze které vycházejí všechny strategické dokumenty a plánování a s níž musí být v souladu, odráží priority Unie ve třech dimenzích – udržitelný, inteligenční a inkluzivní růst rozpracovaný do pěti klíčových cílů
Společný strategický rámec + Nařízení Evropské komise
Dohoda o partnerství – schválena vládou 9.4. 2014, finální verze 17. 4. 2014, předložena EK nejpozději 22. 4. 2014
– Dohoda je strategickým dokumentem, založeným na důsledné analýze současné sociální a ekonomické situace, ekonomických trendů a potřeb České republiky, na jejichž základě jsou stanoveny priority pro financování v letech 2014–2020 při současném sledování naplňování společných cílů EU
– dohoda, kterou musí mít uzavřeny všechny členské státy EU – dohoda s EU a s ostatními členskými státy
– dohoda zastřešuje OP cíle Investice pro růst a zaměstnanost a cíle Evropská územní spolupráce spadající pod politiku
– dohoda byla vypracována za účasti partnerů a dalších partnerů (sociální a hospodářští partneři, akademická sféra, nezisková sféra, podnikatelská sféra)
– je v ní obsažen zejména prvek plánování a řízení založený na místním partnerství
– podporuje zejména integrovaný přístup (SAP, ITI, CLLD)
– na základě analýzy disparit a rozvojových potřeb a potenciálu ČR jsou v ní nadefinovány vize, k jejichž dosažení musí věcné zaměření období 2014-2020 v ČR směrovat:
– vize:
- rozvoj kvalitního podnikatelského prostředí
- zajištění inkluzivní společnosti, zvýšení zaměstnanosti a podpora kvalitních podmínek pro život obyvatel
Operační programy
– poté je nutné při přípravě projektu nastudovat různé příručky pro žadatele, popřípadě příručky pro příjemce, neboť tyto většinou přímo doplňují příručky pro žadatele, dále různé metodické pokyny či prováděcí dokumenty k příslušným OP
OBECNÝ OBSAH ŽÁDOSTÍ O SPOLUFINANCOVÁNÍ ZE STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ EU A POSTUP PŘÍPRAVY ŽÁDOSTI
– projektové žádosti jsou podávány na základě tzv. výzev (call of proposals)
– tyto výzvy jsou uveřejňovány v různých intervalech a vyzývají žadatele k předložení projektových žádostí za účelem jejich posouzení z hlediska jejich přispění k naplnění cílů jednotlivých OP
– projektové žádosti jsou dokumentem v papírové nebo elektronické podobě, které jsou předkládány poskytovateli dotace, který je uveden ve výzvě příslušného dotačního titulu
– v období 2007-2013 se všechny žádosti ve všech OP vyplňovaly v elektronické formě, ve vybraných OP pak souběžně i v listinné formě
Struktura projektové žádosti:
– Název projektu – stručný a výstižný
– Lokalizace projektu
– Předkladatel (žadatel) projektu
– Partneři projektu
– Cíle projektu/ účel projektu
– Popis projektu
– Výstupy z projektu/ukazatele projektu
– Soulad s politikami EU (návaznost na strategické programové dokumenty EU/ČR)
– Časový harmonogram
– Rozpočet projektu
– Finanční hodnocení projektu
– Ekonomické hodnocení projektu
– Posouzení vlivu na horizontální témata
– Udržitelnost projektu
– Publicita projektu
– Přílohy projektu
– pro předložení projektové žádosti je třeba vytvořit on-line registraci v Benefit7, e-account atd. a odeslat registrační nebo plnou žádost s unikátním identifikačním kódem
– poté jsou důležité i povinné přílohy (dle specifikace výzvy – většinou elektronicky) a nepovinné přílohy (dle rozhodnutí žadatele) – většinou v tištěné formě (někdy nutnost notářského ověření)
– žádost se odesílá pouze elektronicky (např. OPPI) nebo se předkládá na sekretariát příslušného řídícího nebo zprostředkujícího subjektu (dle specifikace uvedené ve výzvě)
WEBOVÉ ELEKTRONICKÉ ŽÁDOSTI – kde sepsat projektovou žádost 2007-2013:
- BENEFIT7– postup, jak vyplnit elektronickou žádost v Benefit7 je součástí pokynů pro žadatele a příjemci v rámci jednotlivých výzev- jednotlivé záložky jsou téměř totožné se strukturou obecné projektové žádosti (26 položek)
- – žádost je vyplňována pouze prostřednictvím internetového prohlížeče
- – systém určený pro vyplňování a podávání elektronické žádosti o spolufinancování projektů ze SF EU a národních zdrojů v programovacím období 2007-2013
- eACCOUNT (OP PI)– opět se jedná o vyplnění formuláře, předložení žádostí nebo podávání potřebných příloh, stejně jako je tomu u Benefit7
- – základní struktura účtu:
- – vytvořen agenturou CzechInvest
- Projekt (Základní popis projektu, žadatele…)
- Registrační žádost
- Plná žádost
- Žádost o platbu
- Monitoring projektu
- Výběrová řízení
- Změna projektu
- Nástěnka
– žadatel si nejprve musí zřídit tzv. Master účet, prostřednictvím kterého může projektové žádosti zadávat, poté zřídit elektronický podpis, bez kterého není možné podání žádosti
- BENE-FILL (OP ŽP)
ELEKTRONICKÁ ŽÁDOST A POŽADOVANÉ PŘÍLOHY
– přílohy jsou nedílnou součástí projektové žádosti a jsou také předmětem hodnocení projektu
– přílohy tvoří až 50% hodnocení celého projektu – zvláště pak u projektů investičních
– některé přílohy jsou generovány elektronickou žádostí (Benefit, eAccount)
– přílohy lze rozdělit na:
- Povinné- úřední doklady (doklady o právní subjektivitě, zakladatelské smlouvy, doklad o posouzení vlivu projektu na ŽP- podklady pro ekonomické hodnocení projektu – Studie proveditelnosti, Analýza nákladů a přínosů, Finanční výkaz pro MSP, Formulář finanční realizovatelnosti projektu
- – přílohy samostatně zpracovávané – podrobný rozpočet projektu, finanční zdraví žadatele
- – přílohy generované přímo elektronickou žádostí – čestné prohlášení o bezdlužnosti, o nevyhlášení konkurzu na majetek, prohlášení o zajištění vlastních finančních prostředků na realizaci projektu
- Nepovinné- Personální zajištění projektu- Smlouvy o nájmu- Harmonogram aktivit
- – Organizační struktura a další
- – Smlouvy o partnerství
- – Výroční zprávy
- – Analýza cílových skupin
OBECNÁ KRITÉRIA PRO VÝBĚR PROJEKTU SPOLUFINANCOVANÝCH ZE SF EU
– hodnocení a výběr projektů probíhá dle zásady transparentnosti, rovného zacházení a nediskriminace
– projekty jsou vybírány ke spolufinancování na základě hodnocení návrhu projektu vypracovaného žadatelem o finanční podporu z programu
– seznam hodnotících kritérií je možné nalézt částečně ve výzvě a také v příručce pro hodnotitele
– každý projekt bývá zpravidla hodnocen dvěma hodnotiteli, přičemž výsledek je potom průměrem hodnocení obou hodnotitelů
– hodnocení probíhá ve 3 etapách:
- VĚCNÉ HODNOCENÍ PROJEKTU- posouzení přijatelnosti (kritéria přijatelnosti – provádí zprostředkující orgán)
- – Posouzení věcné správnosti (provádí externí hodnotitelé)
- – posouzení formálních náležitostí (administrativní soulad – provádí zprostředkující orgán)
- Závěrečné doporučení projektů ke schválení (provádí výběrová komise zprostředkujícího nebo řídícího orgánu)
Nejčastější chyby při předkládání projektů:
– malé zkušenosti předkladatelů s vypracováním projektových žádostí a s řízením projektů
– odlišná úroveň konzultovaných a nekonzultovaných projektů
– nejasnosti okolo kategorií nákladů
– nedostatek pracovníků zajišťujících realizaci projektu
– zajištění finančního krytí projektu (úvěry)