Programování strukturální pomoci EU v ČR
Logika programování strukturální pomoci EU. Programové dokumenty strukturálních fondů EU v programovém období 2007-2013. Legislativní rámec programování. Implementace programů strukturálních fondů EU v ČR. Instituce pro řízení programů. Jaká je současná úroveň realizace a využití operačních programů v ČR?
Logika programování strukturální pomoci
Programování (v EU) – proces přípravy a realizace akcí rozvoje území v několikaletém cyklu prostřednictvím konkrétních programů a projektů s využitím strukturálních fondů EU.
Výstupem programování
– jsou tzv. programové dokumenty obsahující priority (prioritní osy), cíle a opatření (oblasti podpory) k zajištění rozvoje
– Navržená opatření pro rozvoj jsou převzatá veřejnými nebo privátními subjekty, které jsou pověřeny jejich realizací.
Programování: 4 hlavní etapy (kroky)
- Komise vydá Pokyny k programu (SOZS)
- Členské státy vyhotoví podle pokynů plány rozvoje a programy po konzultaci s partnery
- Komise schválí programy se strategiemi, které obsahují:
– Kvantifikované strategické cíle
– Priority a opatření k dosažení cílů
– Rozsah financování
- Podrobné programování opatření → je prováděno v členském státě a jejich realizaci zajišťují ustavené instituce (tzv. řídící orgán a monitorovací výbor) spolu s veřejnými nebo
soukromými subjekty prostřednictvím konkrétních akcí (projektů)
- Operační program – Dokument předložený členským státem a přijatý Komisí, který stanoví strategii rozvoje s uceleným souborem priorit, jež má být prováděna s podporou některého fondu nebo v případě Cíle Konvergence, s podporou FS a ERDF. (1083/2006, čl. 2)
- Prioritní osa (1083/2006) – Jedna z priorit strategie v operačním programu skládající se ze skupiny operací, které spolu vzájemně souvisejí a mají konkrétní měřitelné cíle.
- Operace (1083/2006) – projekt nebo skupina projektů, které byly vybrány řídícím orgánem dotyčného operačního programu nebo z jeho pověření v souladu s kritérii stanovenými monitorovacím výborem, které provádí jeden nebo více příjemců a které umožňují dosažení cílů prioritní osy, k níž se vztahují (čl. 2);
- Oblast podpory (opatření):
– v rámci politiky HSS EU je základní jednotkou programového řízení, která se skládá ze souboru podobných projektů a má přesně stanovený rozpočet. Příklady oblastí podpory (opatření): (Výstavba průmyslových zón a prostor k podnikání v kraji; Rozvoj malého a středního podnikání v regionu; Posílení aktivní politiky zaměstnanosti).
Systém programování strukturální pomoci v EU (2007-2013)
- Strategické obecné zásady Společenství (SOZS)
- Národní strategický referenční rámec (NSRR)
- Operační programy (OP)
Každý OP je v programovacím období 07-13 rozpracován do prioritních os, které představují hlavní směry intervence a vychází z SOZS, NRP, NSSR, Lisabonské strategie a dalších strategických dokumentů.
Každá prioritní osa OP je dále rozpracována do několika oblastí podpory/podoblastí podpory, které představují nástroj realizace OP.
– oblasti podpory vymezují jednotlivé intervence, ale také hlavní aktivity, konečné příjemce, způsob realizace
– Následně vznikají tzv. implementační (prováděcí) dokumenty – obsahují všechny náležitosti nutné pro čerpání finančních prostředků pro období 2007-2013, které se neobjevují v jednotlivých tématických a regionálních operačních programech.
Logika programu = spojení mezi jeho potřebami, které se mají naplnit à vybranou strategií à Stanovenými cíli (globálními, specifickými a operačními) à Vstupy à Opatřeními, která je třeba přijmout pro jeho realizaci à Výstupy a očekávanými efekty (výsledky a dopady)
Programování – přístup shora dolů (↓)
Veškerá pomoc je programována ve specifickém kontextu vztaženém k dosažení hierarchie cílů, a to:
– globálního cíle – hovoří o celkové strategii pomoci, je vyjádřen ve formě dopadů
– specifických cílů – odpovídají prioritním oblastem pro realizaci strategie, jsou vyjádřeny ve formě výsledků
– operačních cílů – odpovídají opatřením, která je nutná realizovat pro dosažení specifických cílů, jsou vyjádřeny ve formě výstupů
Programování – přístup zdola nahoru (↑)
Na základě vstupů (zdrojů) jsou produkovány výstupy konkrétních akcí
– Výstupy pro příjemce přinášejí výsledky
– Výsledky jsou okamžité (bezprostřední) účinky a mají dopad na příjemce financovaných akcí; projevují se jako účinek
Programové dokumenty SF EU 2007-2013
STRATEGICKÉ OBECNÉ ZÁSADY SPOLEČENSTVÍ
– kladou důraz na efektivní a účinnou realizaci hospodářské a sociální soudržnosti
– hlavní myšlenou těchto zásad je podpora priorit Společenství pro každý z cílů fondu tak, aby byl podpořen vyvážený, harmonický a udržitelný rozvoj
- Investice do oblastí s vysokým růstovým potenciálem
- Investice do hnacích sil růstu a zaměstnanosti
- Podpora provádění provázané strategie ve střednědobém a dlouhod.horizontu
- Rozvoj součinnosti a komplementarity s ostatními politikami Společenství
- Mobilizace dodatečných zdrojů
- Zlepšení řízení
- Podpora integrovaného přístupu k územní soudržnosti
NÁRODNÍ ROZVOJOVÝ PLÁN
– Je klíčovým strategickým dokumentem pro nastavení systému čerpání strukturálních fondů a Fondu soudržnosti EU v programovacím období 2007-2013.
– Vychází ze Strategických obecných zásad Společenství (struktura a obsah jsou v souladu s legislativou EU) a platných domácích strategických dokumentů
- Strategie udržitelného rozvoje,
- Strategie hospodářského růstu,
- Strategie regionálního rozvoje a další resortní a regionální strategie.
– Vyhodnocuje stav a vývoj země v hospodářské, sociální a politické oblasti a její ambice a cíle v následujících letech
– ČR má tento plán zpracován pro obě programovací období
Struktura NRP:
- Analytická část
- SWOT analýza
III. Cíle, strategie, priority NRP
- Zaměření operačních programů
- Rozložení finančních zdrojů mezi prioritní oblasti
- Institucionální rámec politiky soudržnosti v ČR
Rozsah: 206 stran
Analytická část NRP à identifikuje problematické oblasti, k jejichž řešení je možno využít prostředky strukturálních fondů a Fondu soudržnosti.
Strategie à definuje cíle, kroky nutné k jejich naplnění a zdůvodňuje potřebnost a účelnost intervencí výše uvedených fondů.
Další části NRP à
– Zaměření OPs
– nastavení systému pro řízení a monitorování podpory,
– indikativní finanční rámec a rozdělení prostředků mezi jednotlivé operační programy.
Globální cíl NRP 2007-2013:
– „Globálním cílem NRP je přeměna socioekonomického prostředí České republiky v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby Česká republika byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel.
– Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosahováno udržitelného růstu, jehož tempo bude vyšší než průměrný růst EU 25.
– ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva.“
NÁRODNÍ STRATEGICKÝ REFERENČNÍ RÁMEC (NSRR)
– NSRR představuje základní strategický dokument pro získání podpory ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti v programovacím období 2007-2013.
– je přímou spojnicí mezi evropskými prioritami uvedenými ve Strategických obecných zásadách Společenství a národními prioritami politiky soudržnosti rozpracovanými v Národním rozvojovém plánu a operačních programech.
– zpracování tohoto dokumentu vychází z povinnosti členského státu definovaném v Nařízení Rady č. 1083/2006 o obecných ustanoveních a Evropském fondu pro regionální rozvoj, ESF a FS.
– Východiskem pro zpracování návrhu NSRR byl Národní rozvojový plán ČR
Stav přípravy strategických a operačních programových dokumentů v ČR (rok 2007)