Psychologie komunikace na sociální síti
– Při využití sociálních sítí v marketingu je jejich snahou účinně oslovit cílovou skupinu…
– Základním východiskem k oslovení je znalost jejich potřeb
– Nejčastěji vychází z dat podnikového informačního systému
– Z průzkumu trhu
– Spokojenost zákazníků
– Situační analýzy trhu
– Průzkum konkurenční výhody
– Přesto pro oslovení uživatelů existují možnosti vycházející zpravidla z psychologie komunikace
Jakým způsobem obecně byste oslovili uživatele sociálních sítí?
Jaké typy sdělení na ně platí?
Co platí na vás? J
– Obecně lze říci, že mezi atributy úspěchu můžeme zařadit:
– Vášeň
– Emoce
– Nadhled
– Sebekritika
– Pocit vlastní důležitosti, nepostradatelnosti
– Naopak nikdo není zvědavý na:
– Přehnané vychloubání se
– Vnucování nezajímavých produktů
– Nucení se za každou cenu
– Přesto je potřeba mít na paměti, že komunikace na sociálních sítích by měla odpovídat celkové komunikační strategii a jejím cílům
Výběr sociální sítě pro komunikaci
Sociální sítě
Jaké z uvedených médií jsou nejúčinnější pro sblížení?
Kde jsou uživatelé nejvíce ovlivnitelní?
– Z průzkumů vyplývá, že nejúčinnějšími médii jsou především:
– Vlastní blog
– Přímá účast v sociálních sítích
- Produktové stránky
- Zákaznické reakce a hodnocení– Produkty „vytvořené“ zákazníky (customizace) Využívání sociálních sítí firmami Využití sociálních sítí uživateli – „systematická aplikace marketingu za použití dalších konceptů a technik k dosažení specifických cílů chování pro společenský prospěch“ – Akceptovali, opustili anebo změnili myšlenky– Změnili svoje zvyklosti Jaké mají vlastnosti? Charakteristické vlastnosti sociálních médií
- Čím jsou charakteristické sociální média?
- – Ovlivnili jejich chování
- – Marketing v sociálních sítích se tedy snaží neformálně přesvědčit uživatele sítí, aby:
- -„marketing na sociálních médiích je způsob, jakým lze ovlivnit nebo přesvědčit určitou skupinu lidí“ (Janouch, 2010)
- – Definice:
- – Někdy označován jako „sociální marketing“, případně se používá převzatý „social media marketing“
- Marketing v sociálních sítích
- – Sponzoring stránek komunit
- – Diskuzní fóra
Co nedokáží sociální média v oblasti marketingu, managementu?
Jaké činnosti nedokáží plně nahradit?
Co sociální média nedokáží?
– Nemohou nahrazovat marketingovou strategii
-I komunikace na sociálních sítích se řídí strategickým plánováním
– Nemohou být úspěšná bez podpory TOP managementu
– Nemohou být chápána jako krátkodobý projekt
– Nemohou okamžitě napravit klesající prodej anebo špatnou reputaci
– Nepřinesou výsledky bez rozpočtu
– Nemohou jednoznačně zaručit prodej nebo vliv
– Nemohou nahradit plnohodnotné PR
Podnikové cíle a plány
Jaké znáte typy podnikových plánů?
Kde se promítnou cíle marketingu v sociálních médiích?
Cíle jsou součástí procesu plánování
-Toto se týká samozřejmě komunikačních a strategických cílů obecně
Pravidlo SMART
– Při stanovení cílů je potřeba zohlednit pravidlo SMART
– Bez kvalitních cílů a plánování se může firma těžko posouvat
– Technika pro navrhování a stanovování cílů
– Lze ji také aplikovat na plán jako celek
– Každý cíl by měl reflektovat pravidlo SMART:
-Specifický (specific)
– Měřitelný (measurable)
– Akceptovatelný, dosažitelný (acceptable)
– Realistický (realistic)
– Termínovaný (time specific)
Význam cílů pro marketing
První den kampaně na sociální síti jste měli 2658 zhlédnutí a 95 nových fanoušků na Facebooku…
Jak byste reagovali?
Cíle v marketingu sociálních sítí
– Marketing v sociálních médiích se zaměřuje zpravidla na:
– Získat pozornost zákazníků
– Přesvědčit zákazníky, aby firmu měli rádi
– Přimět je k reakci
– Přesvědčit je ke koupi
„Každý problém rozdělte na tolik částí, kolik je pro jeho vyřešení potřebné.“
– Social Networking Media ROI Calculator
– www.dragonsearchmarketing.com
– Pomocná ruka při stanovení rozpočtu
Postup plánování
Podoba plánu
- Plán je nejčastěji sestaven ze tří hlavních dokumentů:
- Časový harmonogram plánovaných etap a činností
- Rozpočet nákladů na jednotlivé etapy a činnosti
- Rozpis potřebných zdrojů k výkonu etap a činností
- Při tvorbě plánu je potřeba vést připomínkové řízení, úpravy a diskuzi
- V případě cílů pro marketing v sociálních sítích se jedná především o synchronizaci s komunikačními a strategickými cíli firmy
- Sociální média jsou interaktivní Ganttův diagram Krátké shrnutí – Marketing v sociálních sítích je součástí komunikační strategiemarketing na sociálních médiích je způsob, jakým lze ovlivnit nebo přesvědčit určitou skupinu lidíCíle je možné rozdělit na strategické, taktické, operativní
- – V marketingu sociálních sítí jde o získat pozornost zákazníků, přesvědčit zákazníky, aby firmu měli rádi, přimět je k reakci, přesvědčit je ke koupi
- Charakteristickými vlastnostmi je obousměrnost, hodnocení, komentování, vytváření pořadí
- Výběr sociální sítě pro komunikací je závislý na taktice a zaměření média
- K účinnému oslovení cílové skupiny je důležitá znalost jejich potřeb