Řízení oběžného majetku v podniku
Řízení oběžného majetku podniku zahrnuje:
- – řízení zásob
- – řízení pohledávek
- – řízení peněžních prostředků
1. 1. Řízení zásob
efektivní zabezpečení výrobních i nevýrobních procesů v podniku surovinami, materiálem a výrobky v požadovaném množství a kvalitě
Řízení zásob zahrnuje:
- – optimalizaci výše zásob
- – stanovení velikosti a četnosti dodávek
- – způsob kontroly a hodnocení efektivnosti řízení zásob
Vznik zásob:
v důsledku časového nesouladu mezi vznikem požadavku na určitou položku a užitím této položky ve výrobním či jiném procesu
Zásoby zahrnují především:
- – materiál
- – nedokončené výrobky a polotovary
- – hotové výrobky
Metody ABC – rozdělení zásob do skupin podle zvolených kriterií, např. podle:
- – podílu na tržbách
- – podílu na zisku
- – obtížnosti zásobování
- – zastupitelnosti
- – důsledků nedostatku apod.
Hlavní cíl řízení zásob – minimalizace nákladů se zásobami spojených
celkové náklady na zásoby = pořizovací náklady zásob + náklady na skladování zásob
Metoda JIT – just in time:
zásoby jsou dodány až v momentě jejich potřeby
Předpoklady pro využití metody JIT:
- – spolehlivost dodavatele
- – dostupnost dopravních služeb
- – dokonalá organizace práce
Kladné efekty vyšších zásob:
- – možnost využití množstevních slev
- – možnost snížit náklady spojené s objednáváním zásob
- – možnost snížit riziko vytvořením pojistné zásoby
- – možnost dosažení rovnoměrného využití výrobních kapacit
Záporný efekt vyšších zásob:
větší množství kapitálu vázaného v zásobách
Efektivnost řízení zásob
– měřena pomocí ukazatelů aktivity:
průměrné denní tržby
obrat zásob = ——————————
průměrný stav zásob
zásoby
doba obratu zásob = —————————
průměrné denní tržby
- 2. Řízení pohledávek
– součást úvěrové politiky podniku
Způsoby placení odběrateli:
- placení předem – u velkých, drahých zakázek nebo u rizikových zákazníků
- placení při dodávce – u velkého množství nepravidelných zákazníků
- poskytnutí obchodního úvěru – vzniká umožněním odkladu platby za dodané výrobky a služby, poskytnutím obchodního úvěru vzniká dodavateli pohledávka
- postupné placení – při rozsáhlých zakázkách
Pozitivní stránky pohledávek:
- – zvyšování prodejů
- – konkurenční výhoda
- – zdroj financování pro odběratele
Negativní stránky pohledávek:
- – riziko nezaplacení nebo opožděného zaplacení
- – dodavatel musí obchodní úvěr financovat
Řízení pohledávek zahrnuje:
- prevenci – snaha zamezit vzniku nedobytných nebo pozdě hrazených pohledávek
- – zda úvěr poskytnout
- – komu úvěr poskytnout – posouzení bonity klienta
- – stanovení úvěrových limitů vůči jednotlivým odběratelům
- – kontrola pohledávek po lhůtě splatnosti a iniciace následných opatření
- vymáhání – po vzniku nezaplacených pohledávek
- – telefonický kontakt
- – osobní kontakt
- – písemné upomínky
- – vymáhací agentury
- – soudní vymáhání
- – exekuce
- – konkurz
Formy zajištění pohledávek:
- – bankovní záruka
- – ručení majetkem podnikatele – fyzické osoby
- – záruční listinou nebo směnkou
Efektivnost řízení pohledávek:
pomocí ukazatelů aktivity
doba obratu pohledávky
( splatnosti ) pohledávek = ——————————–
průměrné denní tržby
Optimální úroveň poskytnutého obchodního úvěru – představuje rovnováhu mezi zvýšením zisků z většího objemu prodejů a zvýšením nákladů a rizika
Analýza dopadů obchodního úvěru na množství prodejů, pohledávek, nákladů a rizik
1. 3. Řízení peněžních prostředků podniku
Peněžní prostředky zahrnují:
- – hotovost
- – peníze na účtech
Finanční majetek zahrnuje:
– peněžní prostředky
- – krátkodobý finanční majetek
krátkodobý finanční majetek – likvidní rezerva
Řízení peněžních prostředků (cash management):
činnost spočívající v soustavném zabezpečení potřebné výše peněžních prostředků v potřebném místě a čase při minimálních nákladech se zabezpečením peněz spojených
Hlavní úkoly řízení peněžních prostředků:
- – zajištění likvidity podniku
- – minimalizace nákladů na likviditu
- – minimalizace rizika spojeného a držbou peněz
Způsoby řízení peněžních prostředků:
- věcné řízení – sledování peněžních toků v podniku
počáteční stav peněžních prostředků + peněžní příjmy – peněžní výdaje = konečný stav peněžních prostředků
platební kalendáře – přehled očekávaných příjmů a výdajů v krátkém časovém období
- řízení pomocí modelů
– Baumolův model – vychází z předpokladu, že potřeba peněžních prostředků ke kryta prodejem krátkodobých cenných papírů, spotřeba peněžních prostředků v podniku je postupná
– Miller-Orrův model – vychází z předpokladu, že denní peněžní zůstatek se nahodile mění, je třeba ho udržovat ve stanovených mezích
- Obratový cyklus peněz
obratový cyklus peněz – kdy se zboží přemění na peníze. Doba mezi platbou za zakoupený materiál a přijetím inkasa z prodeje výrobku (skutečné přijetí peněz)
- 1) Doba obratu zásob – doba od nákupu materiálu do jeho prodeje (výrobku, zboží)
- 2) Doba obratu pohledávek – doba inkasa; doba,která uplyne od fakturace zboží do dne zaplacení (inkasa)
- 3) Doba odkladu plateb – doba mezi nákupem materiálu a jeho zaplacením
obrat cyklu peněz [dny]= doba obratu zásob + doba inkasa – odklad plateb
- Stanovení výše oběžného majetku
Optimální výši oběžného majetku můžeme stanovit dvěma způsoby:
- – Analyticky, tj. podle jednotlivých složek majetku – u každé určíme optimální výši
- – Globálně, tj. souhrnným výpočtem pomocí obratového cyklu peněz
Obratový cyklus peněz = doba mezi platbou za nakoupený materiál a přijetím inkasa z prodeje výrobků
OBRATOVÝ CYKLUS PENĚZ = DOBA OBRATU ZÁSOB + DOBA INKASA – DOBA ODKLADU PLATEB
Druhým faktorem ovlivňujícím výši oběžného majetku je denní výše takto vázaného kapitálu. Vyplývá z denní potřeby výrobních faktorů (surovin, materiálů, práce, služeb apod.). Čím vyšší je denní potřeba výrobních faktorů, tím vyšší je i kapitálová potřeba a naopak.