Řízení zásob
Snem výrobního manažera je výroba na sklad, která by mu umožnila těžit z výhod výroby v dlouhodobém
období. Jednotlivé výrobní operace pak lze zmechanizovat, možná i zautomatizovat, seřizovací a nastavovací
doby se omezí na minimum, kontrola se zjednoduší, kvalita se zlepší, náklady se sníží.
Prodejní manažer, jehož snem je možnost uspokojit každý „rozmar“ zákazníka, by také rád měl na skladě
dostatečnou zásobu rozmanitých variant produktů a náhradních dílů, které by byl schopen okamžitě dodat.
Taková přání však mohou vést :
– k vysoké úrovni zásob
– mohou mít za následek zastarávání a znehodnocování zásob
– nedostatek skladovacích prostor
– nadměrné investice do zásob a jejich skladování
Úroveň zásob má pokrýt očekávanou poptávku a proto se běžné zásoby musí vztahovat k plánovanému
budoucímu prodeji.
Ekonomie zásob
Cílem skladování zásob je zvýšení prodeje a tím i zisku.
Důsledkem skladování zásob je pak rozmanitější škála nabídky produktů a rychlejší uspokojování poptávky.
Plán zásobování
Sestavuje se na základě propočtu spotřeby materiálů a propočtů velikosti zásob, které je třeba udržovat na
skladě a to jak v naturálních tak v peněžních jednotkách.
Výpočet velikosti nákupu = spotřeba + KZ – PZ
KZ – konečná zásoba (rezerva), určuje si firma sama s na předpoklad počáteční zásoby v dalším období
PZ – počáteční zásoba (je na skladě)
Metody výpočtu spotřeby
a) Podle technické dokumentace – využívá se v případě, kdy lze přesně technicky propočítat a znormovat
spotřebu jednotlivých materiálů na jeden výrobek. Tato metoda je velmi
b) Podle výtěžnosti – využíváme průměrné výtěžnosti z větších objemů materiálů. Méně přesné než metoda
c) Indexní metoda – vychází ze znalosti spotřeby v minulém období. Pokud víme, že chceme vyrobit stejně jako
v minulém roce, naplánujeme si i stejnou spotřebu. Chceme – li vyrobit více, poměrově
zvýšíme i plán spotřeby. Tato metoda je nejjednodušší a nejméně pracná, ale i nejméně
přesná.
Př. Firma má na skladě 10m drátu, ale chce mít rezervu 50 m, která se po skončení výroby stane konečnou
zásobou. Plánovaná spotřeba ve výrobě je 1 900m. Kolik činí velikost nákupu?
přesná, ale zároveň nejpracnější
zjišťování podle technické dokumentace
NÁKLADY NA UDRŽOVÁNÍ ZÁSOB
Jsou ty , které souvisí s výší zásob na skladě, skládají se z řady různých nákladových položek.
1. kapitálové náklady – náklady z vázanosti oběžných prostředků v zásobách, či náklady příležitosti,
které odpovídají návratnosti, které by podnik z těchto prostředků dosáhl, kdyby je investoval jiným
způsobem, tj.kdyby nebyly vázány v zásobách
2. náklady spojené se službami – zahrnují pojištění , nájem
3. náklady na skladování zásob – mzdové, energie, doprava (manipulace), administrativní náklady
4. náklady na rizika resp.ztráty- obsahují náklady na :
• morální opotřebení- jsou to náklady na materiál, kterého se musí podnik zbavit se ztrátou, protože
• náklady , které vznikají poškozením zboží- během přepravy by měly být posuzovány jako náklady
nejsou prodejné za normální cenu, v zásadě jde o náklady držení produktů na skladě po dobu delší
než odpovídá jejich užitečnosti, samostatná položka
na pohyb zboží, neboť budou přetrvávat bez ohledu na objem zásob, poškození, které lze přisoudit
manipulaci se zbožím ve veřejném skladu, se obvykle účtuje provozovateli skladu, hodnota
poškození se často vykazuje jako čistý výnos po reklamacích
• náklady krádeží a ztrát – představují velmi závažný problém, jsou běžné, týkají se více zaměstnanců
a je velmi těžké je kontrolovat, krádeže mohou vyplynout také ze špatného vedení záznamů nebo
z vyexpedování nesprávných výrobků
• náklady na přemísťování zásob – vznikají, když se zboží z jednoho skladovacího místa převáží do
jiného skladovacího místa, aby se předešlo zastarání výrobků, např.výrobek který jde dobře na odbyt
v jedné geografické oblasti se nemusí dobře prodávat v jiné oblasti, převozem se podnik vyhne
nákladům na zastarání zásob, ale vzniknou mu dodatečné přepravní náklady
X
Avšak vyčerpání a nedodržení zásob a následně dodávek má také své náklady ⇒ zákazníci začnou chodit
jinam.
Zásady racionálního zásobování
Nakupujte jen to, co potřebujete
Nakupujte jen tolik, kolik potřebujete – doba velkých předzásobení pro případ nedodání ze strany
dodavatele je už minulostí
Zvažujte náklady související s pořízením zásob
⇒ Základním předpokladem racionálního zásobování je v tržním hospodářství co nejpřesněji znalost objemu
výroby, který je firma schopna na trhu prodat.
Tyto tři otázky je třeba zodpovědět buď v podmínkách jistoty (je známa poptávka a dodací doba), nebo
v podmínkách nejistoty (poptávka a dodací doba nejsou přesně známy)
Cílem firmy je, aby materiál byl plně využit.
Optimální zásoba = skutečná zásoba = plánovaná spotřeba
Mohou nastat 3 situace: a) Celý materiál předaný do výroby je zpracován
b) Opakované využití
c) Odpad
Diagram stavu zásob
Zásoba běžná – zásoba, ze které se průběžně vydává podle požadavků výroby. MAX je maximální stav zásoby
po dodávce od dodavatele, MIN je animální stav zásoby těsně před novou dodávkou od dodavatel
Pojistná zásoba – základní úroveň zásob držená pro případ nouze. Její hladina souvisí s kolísáním poptávky a
dodací doby. Pojistná zásoba zajišťuje, aby výroba firmy nestála kvůli nedostatku materiálu
Zásoba technická – bývá pouze u některých druhů zásob, u kterých se požaduje z technologických důvodů
určitý čas na dopracování zásoby (př. Dosušení zásoby u dřeva). Technickou zásobu nejsme schopni předčasně
čerpat, protože tato zásoba ještě není technologicky připravená pro výdej do výroby
Optimální zásoba – udržení zásoby na takové výši, aby byl zabezpečen plynulý chod firmy a celkové náklady
se zásobami spojené byly co nejnižší.
Dodací doba – doba mezi podáním objednávky a dodáním zboží
Dodávkový cyklus – doba mezi po sobě následujícími dodávkami
Závisí na: – charakteru výrobku
– vzdálenosti dodavatele
– způsobu dopravy
– možnosti množstevní slevy
Obvykle platí, že čím je dodávkový cyklus delší, tím větší je třeba tvořit zásoby.
S pořizováním zásob souvisí 3 následující otázky:
1. Kolik objednat
2. Kdy doobjednat
3. Jaký systém řízení zásob užít
Kolik objednat?
Objednávky velkých dávek snižují roční náklady na doobjednání zásob (administrativní a přepravní náklady),
ale zvyšují roční skladovací náklady.
⇒ nalézt vhodný kompromis mezi počtem a velikostí dávek, který by celkové náklady na skladování
minimalizoval.
Ekonomická velikost objednávky EOQ (Economic order quantity)
– velikost pravidelně objednávané dávky, která minimalizuje roční náklady na skladování.
EOQ = √2CD/H
C……fixní náklady na objednání doručení dávky
D……očekávaný roční objem prodeje
H…….roční skladovací náklady na jednotku zásob
Příklad:
Watallington s.r.o. je maloobchodník s pivními sudy. Společnost má roční poptávku na 30 000 sudů. Sudy se
nakupují na sklad v dávkách po 5 000 kusech a každý sud stojí 12 liber. Nové dodávky lze obdržet okamžitě
a náklady na objednání a přepravu jedné dávky činí 200 liber. Roční skladovací náklady jednoho sudu se
dohadují na 1,20 liber.
Kdy doobjednat?
Mezi podáním objednávky a doručením dodávky vždy uplyne nějaká doba. Kdybychom přesně znali dodací
dobu i míru poptávky, mohli bychom přesně udat časy, kdy znovu doobjednávat a nemuseli bychom držet
pojistnou zásobu.
Ve skutečnosti jak dodací doba, tak míra poptávky náhodně kolísá a tudíž se musí objednávat tak, aby při
očekávané (průměrné) dodací době trvale zůstala na skladě nějaká pojistná zásoba, která by vyrovnávala toto
kolísání.
Doobjednávat se bude v okamžicích , kdy na skladě zbývá pojistná zásoba plus očekávaná spotřeba zásob
během dodací doby.
Příklad:
Jak často bude společnost objednávat, přijme-li EOQ = 3 162 sudů
Systém řízení zásob
Ve firmě je množství různých druhů zásob, ne všechny mají pro podnik stejný význam, některé jsou potřeba
ve velkém množství a některé pouze občas v malých množstvích. Je tedy potřeba jednotlivé druhy zásob si
specifikovat a utřídit.
Jako jedna z nejběžnějších se používá pro řízení jednotlivých druhů zásob ve firmě metoda ABC.
Skupina A – základní suroviny, které firma nezbytně potřebuje pro svoji výrobu
Skupina B – zásoby, které se relativně snadno a rychle objednávají a jejich spotřeba není pro firmu nákladově
významná
Skupina C – tato skupina je objemem spotřeby ve finančním vyjádření nejméně významná
Např. zásoby čistících prostředků, kancelářské potřeby apod.
Systém periodických kontrol
Úroveň zásob se kontroluje v pravidelných intervalech např. jednou za měsíc. Zásoby se pak doplňují na
předem stanovenou úroveň, která bere v úvahu pravděpodobnou poptávku ⇒ cyklický systém pevných
objednávek. Tento systém umožňuje rovnoměrně zatížit oddělení objednávek a usnadňuje plánování.
Spoléhá se na účetní evidenci zásob vedenou na skladových kartách, na počítači.
Metoda JIT „Just in time“ = „právě včas“
Cílem je obdržet určité komponenty jen hodiny před tím, než jsou potřeba ve výrobním procesu, takže není tyto
komponenty potřeba skladovat a vytvářet jejich zásoby.
Předpokladem jsou jednosměrné materiálové toky a dokonalá součinnost vnitropodnikových činností.
Je zároveň zapotřebí udržovat velmi úzký kontakt mezi dodavatelem a odběratelem. Dodavatel musí být velmi
spolehlivý.
Systém KANBAN
Kanban – karta obsahující všechny potřebné informace o produktu při všech fázích výrobního procesu. Tyto
karty jsou používány pro řízení výroby a toku zásob.
V systému KANBAN (japonsky – kartička, štítek) je možné pracoviště ve výrobě rozdělit na prodavače a
kupující. Každý prodavač je zároveň kupujícím. Jsou přesně definovány dodavatelsko-odběratelské vztahy,
tj. okruhy pracovišť, která si navzájem dodávají a odebírají materiál a rozpracované výrobky. Kupující pošle
prodavači objednávku(kartička objednávka). Prodavač, který je zároveň výrobcem požadovaných komponentů,
je v požadovaném termínu a množství dodá s dodacím listem kartička dodací list). Ani prodavač ani kupující
nemají dovoleno dělat si zásoby (nemají proto ani podmínky). Jestliže si musí dodávat přesné množství přesně
na čas, zároveň musí produkovat beze zmetků a navzájem se kontrolují.
Aplikace tohoto systému vyžaduje rovnoměrný a jednosměrný materiálový tok a synchronizaci jednotlivých
operací. Proto se musí už při návrhu výrobní dispozice dosáhnout vyvážení výrobních kapacit (tvorba skupin
příbuzných výrobků, zajištění pravidelného odběru, a tím i výroby, použití principů skupinové technologie
apod.).
Systém KANBAN je nejvhodnější implementovat pro opakovanou výrobu stejných součástek s velkou
setrvačností odbytu. Jakmile není splněn tento předpoklad, je nutné systém KANBAN vybavit speciálním
plánovacím systémem (určování kapacity regulačních okruhů, jejich tolerančních rozsahů apod.). Princip řízení
systémem KANBAN je založen na tvorbě tzv. samořídících regulačních okruhů, přičemž některé úlohy řízení
jsou ponechány centrálnímu řízení (termínové a kapacitní plány, vyhotovení karet, jejich dodaní a odebrání,
řízení pohybu dodávek apod.).