Romantismus v evropském a českém písemnictví
- z francouzského slova román (původně dílo psané v národních = románských jazycích): převládá citovost a obraznost nad rozumem, tajemství, fantastičnost, převyšuje představa před realitou
- historický a kulturní vývoj:
- 18. století: Velká francouzská revoluce
- rozmach kapitalismu
- nástup a vláda Napoleona Bonaparte
- převládá anglický park
- historizující slohy: novorománský sloh, novogotika, novorenesance, novobaroko
- malířství: krajinářstrví: William Blake, William Turner, John Constable
- hudba: Felix-Medelsohn BartholdyFranz Schubert, Ferenc List, Franz Schubert, Robert Schumann, Carl maria von Weber,Gioacchino Rossini, Guiseppe Verdi, Petr Iljič Čajkovskij, Fryderyk Chopin, Niccolo Paganini, Richard Wagner
- literární vývoj:
- charakteristika romantismu:
- hlavní žánr: báseň – zachycení citu, vraceli se do minulosti: tajemství, příroda, touha po svobodě, osamělost, láska k ženě, hra stínů, šero, tajemnost, pohyb, tvořivost, nadsázka, cit, vášeň , opravdovost, dramatičnost, tíhne k lyrice
- základní představa romantismu: konflikt (bouření proti tradicím, celému světu)
- hrdina chce uplatnit své schopnosti, většinou to končí tragicky a nezdarem
- bouřlivý život, hrdina poutník: většinou podle autora
- hrdina individualista, cítí se osamělý
- touží po porozumění, uplatnění svých schopností, po svobodě, snaží se změnit své postavení
- hrdina z okraje společnosti, neopětovaná láska
- touha po lásce: láska přináší další trápení – tragická láska, hrdina je zamilován do představy, nikoli do skutečné ženy = miluje vysněný ideál;; na začátku se zcela oddává lásce, bez výhrad, hrdina narušuje manželské svazky: zamiluje se do zadané ženy
- velice oblíbené období středověku: symbol svobody, tajemství ve středověku otevíralo prostor pro romantické představy
- nenapodobují se klasické vzory; vytváří se nové estetické hodnoty; důraz na individualitu; volná forma
- používá se kontrast: krása x ošklivost
- příroda propojena s pocity hrdiny
- spisovatele nikdo nefinancuje (dříve pod záštitou šlechtice)
- vznikají literární kroužky kolem jedné významné osoby
- žánry:
- POEZIE: nejrozšířenější žánr: dokáže nejlépe vyjádřit pocity, nejvolnější obsah, forma zde není závazná;; román ve verších: Puškin: Evžen Oněgin, poema = básnická povídka: Puškin: Cikáni, veršovaný epos
- PRÓZA: vyjadřuje subjektivní pocity autora, důraz na hlavního hrdinu, který prožívá vnitřní konflikty;;; historický román: Scott: Waverly, historická povídka: pečlivé prokreslení doby, rodinný román: Jane Austenová: Pýcha a předsudek, detektivka a horor: Edgar Allan Poe: Odcizený dopis, Černý kocour, satiricko-pitoreskní román: Don Juan: G.G. Byron, novely: Kapitánská dcerka, Piková Dáma: Puškin
- DRAMA: není příliš časté,v pozadí
- anglická romantická literatura
- William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge: Lyrické balady
- Jane Austenová (1775 – 1817)
- rodinný román: líčí prostředí anglického venkova, rodinné vztahy, nepoužívá velké zvraty, politickou situaci: např.: Bonapartovy války, získala kvalitnější vzdělání než jiné ženy v té době, díla vycházela anonymně, výrazné ženské hrdinky, intelekt vítězí nad ženskou krásou, detailní popisy postav, přímá řeč: předbíhá svou dobu
- Pýcha a předsudek: idilicko-romantická komedie, vydán v roce 1813, rodinný román
- Rozum a cit
- Mary Shelleyová: Frankenstein: hororový příběh o stvoření umělého člověka, manželka P.B. Shelleyho
- George Gordon Byron:
- anglický šlechtic – aristokratická rodina, sir ,finančně zabezpečen: vzdal se zázemí, zbytek života strávil v cizině – zejména v Itálii, na konci života odjel do Řecka – boje proti Turkům
- Childe Haroldova pouť: autobiografické dílo, básnický cestopis, aristokrat nespokojený s poměry ve své vlasti
- lyricko-epické povídky: Džaur: hrdina prožívá vnitřní konflikt se společností, z hrdiny se stává bojovník proti tyranii; Korzár, Lara
- drama: Manfred, Kain: veršované, odboj proti světovému řádu, proti bohu: titanismus
- Chtěl bych být na své vysočině: báseň
- Don Juan: satiricko-pitoreskní román
- Percy Bysshe Shelley: rozvádí téma titanismu, postava Prométhea
- Odpoutaný Prométheus: navazuje na Byrona, dramatická báseň
- Walter Scott:
- báseň: Panna Jezerní
- historické romány: Waverly: podklad: skotské povstání z roku 1745, první historický román, vdal ho anonymně
- Ivanhoe: doba Richarda Lvího srdce
- Kenil Worth: alžbětínská doba (období vlády Alžběty I.)
- důraz na prokreslení doby – ukázat, že postavy nejsou odlišné od nás – každodenní život, zvyky
- John Keats: zemřel velice mladý na tuberkulózu, básník: Óda na řeckou vázu
- William Blake: Písničky Nevinnosti, Zkušenosti: postava dítěte a dětské vnímání světa x bytost pokřivena společností
- ruský romantismus
- Alexander Sergejevič Puškin:
- básník, dramatik prozaik; věnoval se kritice, publicistice a historii;;; náležel k velmi starému ruskému rodu, bouřlivý život; byl připoután k carskému dvoru, kvůli své krásné ženě byl vehnán do souboje s údajným milencem své ženy, byl zraněn a umírá
- Cikáni, Kavkazský zajatec: žánr: lyricko-epická báseň = poema
- Cikáni: romantický hrdina: očekává lásku, hledal svobodu (ale chtěl ji jenom pro sebe), odešel z města do přírody, nedokázal se vyrovnat s novou společností – jiné zákony, konflikt mezi realitou a představami, láska mezi Alekem a cikánskou dívkou Zemfirou
- Evžen Oněgin: román ve verších, objevuje se prvek realismu: typizace, zbytečný člověk
- prozaické dílo: novely: Kapitánská dcerka, Piková Dáma: zpracovává faustovský příběh člověka, který prahne po penězích a úspěchu
- inspiroval Fjodora Michajloviče Dostojhevského, Antona Pavloviče Čechova
- Alexander Sergejevič Gribojedov
- Michail Jurjevič Lermontov
- romantický autor v díle prvky realismu
- básnická poema: Démon: inspirace – staré příběhy o vzpouře a zavržení andělů
- Hrdina naší doby: realistické prvky, zápisky mladého ruského šlechtice, účastník bojů na Kavkaze
- báseň: Ne nejsem Byron
- Nikolaj Vasiljevič Gogol: Večery na samotě u Dikaňky, povídka Taras Bulba – romantická díla, jinak ale realistický autor
- americká romantická literatura
- Edgar Allan Poe: (1809-1848)
- americký spisovatel; rodiče umírají, malý Edgar adoptován; část dětství strávil v Anglii, studoval lingvistiku, problémy s alkoholem, přihlášen do vojenského služby (West Point), umírá 1848 v baltimorské nemocnici za nevyjasněných okolností;; předchůdce symbolistů
- poprvé publikuje sbírku Tamerlána a jiné básně
- povídka: Rukopis nalezený v láhvi
- prozaická sbírka: Grotesky a arabesky (součást Pád domů Usherů)
- 1845: báseň Havran
- Jáma a kyvadlo, Zlatý brouk, Černý kocour
- zakladatel žánru hororu a detektivky
- detektivky: detektiv Auguste Dupin: Vraždy v ulici Morgue, Záhada Marie Rogetové, Odcizený dopis
- aliterace: opakování stejných hlásek
- texty: prostý konverzační sloh – bez metafor
- Filozofická básnická sbírka: vrací se k Havranovi
- rozsah: vytyčil si max. 100 veršů
- účinek: krása, vzdělávací účinek
- zásadní efekt: refrén – co nejkratší: Nevermore
- projev nelidské, přesto přirozené bytosti: havran
- smutný námět: co nejpoutavější, smrt milované ženy
- místo: šerá půlnoční místnost
- překlady: např.: Jaroslav Vrchlický, Karel Dostál Lutinov, Vítězslav Nezval, Kamil Resler, Dagmar Wágnerová
- Herman Melville: Bílá velryba: lidstvo pachtící se za nereálnými cíli, Achab – člověk, který se vzepřel boží vůli, Moby Dick – příroda dobývaná člověkem, ale neovládnutelná
- Harriet Becher – Stoweová: Chaloupka strýčka Toma: pohnutý život otroků ve státech amerického Jihu
- francouzská romantická literatura
- Victor Hugo
- francouzský básník, prozaik, dramatik, politik;; psal již od dětství, pohyboval se ve vysoké společnosti, nucen odejít do exilu (proti císaři);; senátor;; uznáván jako francouzský národní básník
- hry: Cromwell, Hernani
- Chrám Matky boží v Paříži: kontrast ošklivého zevnějšku a dobrého srdce: zvoník Quasimodo, krásná Esmeralda;; bohatý na citově vypjaté scény, zachycuje život nejrůznějších vrstev; připomíná vzbouření lidu
- Ubožáci = Bídníci: dvojice Jean Valjean a policista Javert: Valjean – odsouzený na galeje za krádež chleba, po útěku okrade biskupa, ten ho ochrání před novým trestem – udělá z něj nového člověka;; Javert ho pronásleduje, protože nevěří v jeho proměnu – nakonec musí uznat jeho obrácení, neunese to a utopí se v Seině
- další romány: Muž, který se směje; Devadesát tři; Dělníci moře
- Alexander Dumas st.: Hrabě Monte Christo, Tři Mušketýři: román o věrnosti, lásce a cti
- Alexander Dumas ml.: dramatik, Dáma s kaméliemi
- George Sandová: feministka v literatuře, dokázala zpřetrhat manželský svazek, román Indiana
- Alfred de Musset: Zpověď dítěte svého věku: pocity slabosti, beznaděje a rozervanosti, příčiny tohoto stavu ve ztrátě idejí, duchovních jistot,zhroucení iluzí o možnosti vytvořit lepší svět;; záznam jeho milostného vztahu se spisovatelkou George Sandovou
- německá romantická literatura
- Novalis: Hymny noci: kontrast dne a noci, texty psané rytmizovanou prózou nebo ve verších
- Bratří Jakob a Wilhelm Grimmové: Pohádky pro děti a celou rodinu: 2 díly, surové;; zájem o lidovou poezii a pohádku
- E.T.A. (Ernst Theodor Amadeus) Hoffman: prolnutí romantických a realistických prvků, Louskáček a myší král: baletní adaptace Petra Iljiče Čajkovského;; romány: Ďáblův elixír, Životní názory kocoura Moura
- polská romantická literatura
- Adam Mickiewicz: Balady a romance: epické básně, inspirované lidovou písní
- dánská romantická literatura
- Hans Christian Andersen: Pohádky vyprávěné pro děti, Nové pohádky a povídky, Pohádka mého života
- slovenská romantická literatura
- Andrej Sládkovič: L´udovít Štúra, Janko Král´
- ukrajinská romantická literatura
- Taras Ševčenko
- maďarská romantická literatura
- básník Sándor Petöfi
Romantismus v Čechách
- a) kulturní a politický vývoj
- pokračování doby národního obrození – národ, vlastenectví
- František Ladislav Čelakovský vydává Ohlasy
- převládají vlastenecká díla, do literatury stále otázka vlastenectví
- výjimku tvoří Máchův subjektivní romantismus (vedle sebe Tyl x Mácha)
- doba romantismu, realismu a biedermeiru
- biedermeier: umělecký směr a životní styl 1. poloviny 19. století; typický pro měšťanskou kulturu německy mluvících zemí (včetně českých zemí); honosný nábytek, zdobené čalounění, třásničky, napodobování šlechtického stylu
- příběh není moc složitý, žádný velký rozpor
- založení Matice české 1831: vydávání knih
- b) literární vývoj
- Josef Kajetán Tyl
- tvůrce českého realistického dramatu, představitel biedermeieru
- narodil se v Kutné hoře, zemřel v Plzni
- novinářská činnost: novinář a redaktor v týdeníku Květy, redigoval Vlastimila, Pražského posla, Sedlské noviny
- prozaická tvorba:
- povídky: vlastenecké, výchovný moment
- Poslední Čech: správný vlastenec, šlechtic: idealistické, nevěrohodné
- Rozervanec: kritika Máchova romantismu
- historické povídky: Dekret kutnohorský, Braniboři v Čechách
- divadelník:
- zakladatel ochotnického Kajetánského divadla (hrál v něm i Mácha)
- člen kočovného divadla: rozvoj češtiny
- Tylovo divadlo v Plzni; ve Stavovském divadle (dříve Tylovo): dramaturg a režisér českých her
- a) ze současného života
- Fidlovačka: píseň Kde domov můj: česká hymna, Paní Marjánka, matka pluku, Paličova dcera
- b) historické náměty
- Žižka z Trocnova, Jan Hus, Kutnohorští havíři: zakázáni cenzurou
- c) dramatické báchorky: kus reálného života + pohádkové postavy
- Tvrdohlavá žena, Jiříkovo vidění
- Strakonický dudák: záměr: oslava českého lidu – sílu, lásku, obětavost, vlastenectví; varování: před odrodilstvím, touhou po penězích
- Karel Hynek Mácha
- narodil se v Praze; studoval práva; hrával i v Kajetánském divadle: ochotník; snoubenka Lori Šomková; básníkovy deníky: otevřenost, erotické a skandální pasáže; zemřel v Litoměřicích, kde pracoval, na cholerinu několik dní před svatbou, protože se při hašení požáru napil znečištěné vody; nejprve pohřben v Litoměřicích; 1938: zabrány nacisty – Vyšehradský hřbitov
- četl Byrona, Goetha, Shakespeare; typický romantik (navštěvoval hrady a zříceniny, chodil pěšky); evropský individualismus; rozervanost;
- psal nejprve německy a pak česky
- surrealisté vydali sborník Ani labuť ani Lůna ke stému výročí Máchovy smrti
- prozaik:
- čtyřdílný cyklus próz Kat: dokončil pouze první díl Křivoklad
- rozsáhlá povídka Cikáni
- kratší prózy: povídky Marinka, Večer na Bezdězu (součástí Obrazů ze života mého)
- básník:
- Máj (oficiální výklad v učebnici): 1836
- části: předzpěv (vlastenectví), 4 zpěvy, 2 intermezza (nadpřirozené bytosti, přírodní živly)
- lyricko-epická báseň; evropské dílo; odehrává se v okolí Doks a Máchova jezera
- kritika od Tyla: hlavní postavy – loupežník a padlá dívka
- 1. zpěv: čtyřstopý jamb; líčí krásu májové přírody
- 2. zpěv: Vilém přemýšlí o tom, co následuje po smrti; jazykové figury: přesah, používá zvukomalbu: pomíjivost času
- 3. zpěv: existenční/existencionální úvahy; krása májové přírody x lidské utrpení, poprava; používá barvy; vyznání lásky k rodné zemi
- 4. zpěv: změna, rozšíření verše, autor se vrací do dětství – posunutí času; vrací se na místa, kde se odehrál příběh; postava poutníka = autor; apostrofa = oslovení: ztotožnění s textem
- kritické eseje o spisovatelích: i o Máchovi: František Xaver Šalda: literární kritik
- o Máji: jde si vlastní cestou, vymyká se, evropské dílo, srovnává ho s Dobrovským
- Václav Bolemil Nebeský: obhajoval Máchovský postoj
- Karel Sabina: autor libret k operám Bedřicha Smetany: Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta