Setkání s marketingem
v oblasti, ve které žiji a jaké nástroje marketingu jsem vysledovala.
S marketingem se každý z nás setkává každý den. Ať už ráno vyjdeme z domu a vstoupíme do obchodu, nebo jen jedeme metrem nebo autobusem do školy, či zaměstnání. Kolem sebe můžeme postřehnout desítky reklam a propagačních materiálů. Reklamy slyšíme v rádiích nebo při večerním sledováním televize s rodinou. Letáky se slevami, či e-maily a sms zprávy se slevovými kupóny jsou běžnou součástí života. Tyto marketingové kroky firem a společností se nám ať už chceme, nebo nechceme, zaryjí do paměti.
Ze své zkušenosti a běžného života vím, že jsem ovlivněna reklamami, cenami a značkou zboží.
Za značkové zboží jsme ochotni zaplatit i cenu, která je nepřímo úměrná výrobní ceně trička či mikiny, která je naprostou novinkou a my ji prostě „musíme mít ve svém šatníku“.
Mé setkání se marketingem
Každý z nás ví, že cílem firem je nabídnout zákazníkům výrobky a služby ve správnou chvíli, ve správný čas a také na správném místě. Koncept tradičního marketingového mixu 4P byl rozšířen o další 1P (people). Máme tedy 5P, výrobek (product), cena (price), propagace (promotion), distribuce (place) a konečně lidé (people). Z tohoto lze jasně postřehnout, že lidé z pohledu firem potencionální zákazníci jsou nesdílnou součástí toho, aby marketing fungoval. Kdyby nikdo nekupoval, neměli by firmy komu své výrobky prodávat, či komu poskytovat služby.
Firmy se neustále předhánějí v akčních nabídkách a slevách pro zákazníky, v kvalitnějších a více inovativních výrobcích a dokonce bojují o prostory, kde se jejich výrobek bude prodávat. Novinkou 21. století jsou internetové obchody tzv. e-shopy, které zákazníkům umožňují nakupovat z pohodlí jejich domova. Překvapující je, že i v tomto směru, se firmy předhánějí a vedou mezi sebou konkurenční boje. Bojují o zákazníky v době dodání zboží atd.
Jelikož veliká část mé rodiny pracuje v pojišťovnictví, tak vím, že i pojišťovny, banky a jiné finanční instituce vedou boje o klienty. Ať už se jedná o výše úrokové míry při uložení peněz na určitou dobu, či poplatky za smlouvy atd.
Z tohoto jasně vyplývá, že firmy jsou v neustálém konkurenčním boji mezi sebou.
Cena
Poměrná část z nás tuší, že cenou jsme ovlivněny více, než si myslíme. Málo kdo ale ví, že některé slevy, které vyhledává poměrná většina z nás, vůbec slevami nejsou.
Například „umělé slevy“ jsou dokonalou ukázkou slev, které slevami nejsou. Každý zná případ, že přišel do obchodu a uviděl mikinu zlevněnou z 1199,- na 799,-. Může se ale stát, že mikina nikdy 1199,- nestála, že stála jen 899,-. Sleva tedy byla udělána fiktivně, aby zákazník měl dojem, že mikina byla zlevněna o 400,-.
Z psychologického výzkumu plyne, že lidé daleko více nakupují zboží, které končí číslicí 9. Proto se v obchodech setkáváme s částkou např. 399,-. Na zákazníky to působí lépe, než částka 400,-.
Propagace
Podpora prodeje, reklama
Podpora prodeje
Podle mého názoru je podstatnou a důležitou součástí marketingu podpora prodeje. Z obecného hlediska je podporou prodeje jakýkoliv časově omezený program, jehož cílem je zvýšit objem prodeje a nabídku zboží pro zákazníky atraktivnější. Vyžaduje se aktivní spoluúčast zákazníků. Podpora podeje zahrnuje široký sortiment motivačních nástrojů, jako jsou např.
- Kupóny
- Vzorky
- Možnosti vyzkoušet výrobek zdarma
- Odběr zboží se slevou
- Výstavy zboží
- Ochutnávky
- Reklamní předměty
Sama jsem se několikrát setkala s ochutnávkami v supermarketech, či se vzorky parfémů zdarma v drogeriích. Reklamní předměty a letáky dostávám poštou téměř denně a slevové kupóny jsou také téměř běžnou součástí mého života.
Reklama
Reklama je neosobní forma propagace uskutečňována prostřednictvím placených médií (noviny, časopisy, rozhlas, televize, bilboardy). Výhodou je masovost těchto médií.
Velká většina firem používá se své propagaci známé osobnosti. Poměrná většina lidí viděla a zapamatovala si například reklamu s Andrejem Babišem (hlavním představitelem politického hnutí ANO) a Jaromírem Jágrem. Reklama byla na Vodňanské kuře.
Public relations
Podle mého názoru jsou velmi důležité vztahy s veřejností (public relations). Jinak řečeno budování dobrého jména. Dobré jméno firmy a jejich představitelů je velmi důležité. Jde v podstatě o soustavné kladné působení a ovlivňování.
Ze své osobní zkušenosti vím, že firmy pracují s veřejností z externího a interního hlediska.
Pracovala jsem v jedné malé firmě, jako administrativní pracovník. Nešlo o práci na plný úvazek, jednalo se pouze o brigádu, ale vedení podniku působilo na své zaměstnance tak, aby měli k podniku kladný vztah, a aby podporovali jeho cíle a aby hovořili o firmě pouze kladně a dělali jí dobré jméno. Jedná se o interní public relations.
Dále vím, že se firmy snaží budovat dobré jméno i s prostředním mimo podnik.
Závěr
Svou práci jsem pojala z hlediska situací, ve kterých jsem se setkala s marketingem. Nechtěla jsem si vybrat jednu konkrétní firmu a popsat ji. Snažila jsem se tedy přiblížit a popsat situace, které se mi zaryli do paměti z mého běžného života.
Popravdě řečeno, nejvíce přicházím do styku s propagací, přesněji řečeno s reklamou a nebudu zastírat fakt, že mě reklama ovlivňuje v mém životě více, než bych chtěla. Zajisté však nejsem jediná.
Marketing je velmi zajímavý a jsem vděčná, že díky této práci, jsem se musela zamyslet a nahlédnout do svých vzpomínek na marketingové kroky firem.
Literatura
Odborná literatura:
- Přikrylová, Jana; Jahodová, Hana, Moderní marketingová komunikace, 1. vydání, Praha, Grada Publishing, ISBN 978-80-247-3622-8
Internetové zdroje:
- http://cs.wikipedia.org/wiki/Marketing
- http://www.top1ad.com/art/index.html