Setkání s marketingem
Poprvé jsem se s marketingem setkal na střední škole, tedy mám na mysli hlubší zkoumání marketingu, kdy nás naučili základní informace o tomto procesu, který je zaměřený na uspokojování potřeb zákazníka. V marketingu jako takovém se používají marketingové nástroje pro zlepšení úspěšnosti podniku na trhu, zmínil bych nejdůležitější nástroj tzv. marketingový mix, neboli ,,4P“:
Produkt:
- cokoli, co lze na trhu nabídnout, co může uspokojit potřebu/přání
- Fáze: zavádění, růst, zralost, úpadek
- Parametry: Kvalita, logo, obal
Cena:
- hodnota vyjádřená v penězích, za kterou se produkt prodává
- Zahrnuje i slevy , termíny a podmínky placení, náhrady nebo možnosti úvěru
- důkladný proces stanovení ceny
Díky dobrému marketingu často není třeba prodávat, protože zákazníci mají zájem o koupi produktu před tím, než dojde ke „klasickému“ prodeji.
Distribuce:
- veškerá činnost spojená s pohybem zboží od výrobce ke konečnému spotřebiteli v místě určení
- je důležité, aby výrobek byl dostupný ve správném množství na správném místě v době, kdy jej zákazník požaduje
Propagace:
- oslovení kupujícího, ke kterému je směřované určité sdělení
- komunikace mezi firmou a zákazníkem, jejím principem je seznamovat zákazníka s výhodami nabízeného produktu
- nejúčinnějším nástrojem je reklama (zaměřuje se na určitou cílovou skupinu zákazníků)
Na střední škole nás učili, že by měla firma postupovat postupně. Nejprve by si měla firma zjistit, kdo jsou její zákazníci (současní, minulí) a roztřídit je do úseků. Součástí je i zjištění, na co jednotlivé skupiny zákazníků reagují a jaké nejvíce osloví nabídka dotyčné firmy. Následně musí firma zjistit, jak se nejlépe dostat ke svým zákazníkům (opět současným, minulým) a jak je zaujmout. Na konec se musí firma rozhodnout, jak se bude prezentovat, na co bude klást důraz s jakou vlastností či vlastnostmi si ji budou zákazníci spojovat.
Podle mého názoru je chybou marketérů stereotypní používání marketingového mixu na každý další případ. Každý další krok by měl být inovativní, kreativní a nezávislý na předchozím marketingovém mixu.
Výzkum potřeb zákazníka hraje v marketingu významnou roli. Klíčem k dosažení tohoto cíle je poznání potřeb zákazníků a jejich uspokojování. Spokojená zákazník, který pravidelně kupuje výrobky, pozitivně o nich hovoří ve svém okolí, je klíčem k úspěšnosti. Aby se mohlo dobře prodávat, je třeba mít dobrý produkt – produkt maximálně přizpůsobený potřebám spotřebitelů (kvalita, logo, obal). Ceny nabízených produktů musí být úměrné spotřebitelské hodnotě. Příliš vysoké ceny spotřebitele odradí (začnou kupovat produkty u konkurenčních firem).
Jaký mix si podnik zvolí závisí na činnosti, oblasti, v níž podnik působí. Kombinace prvků, z nichž se skládá marketingový mix se mění a je odlišná v každém podniku. Firma bude úspěšná pouze tehdy, pokud všechny nástroje firmy budou působit ve vzájemné součinnosti. Díky dobrému marketingu často není třeba prodávat, protože zákazníci mají zájem o koupi produktu před tím, než dojde ke ¨klasickému¨ prodeji.
Teprve až na vysoké škole jsem si uvědomil, že marketing je pro úspěšnost firmy na trhu opravdu nezbytný. Ovšem, aby byl efektivní, musí být prováděn opravdu kreativně, inovativně a neměl by se v mnoha věcech opakovat. Lze ho i dokonce s mírou nadsázky aplikovat i v běžném životě. Jsem tedy sám nedočkavý, čemu se ještě na vysoké škole naučíme, abychom v budoucnosti také ve firmách používali marketingové nástroje a stali se v tomto oboru úspěšnými.