Soudržnost a konvergence v Evropské unii
Pojetí soudržnosti v EU. Hospodářská, sociální a územní soudržnost v EU. Cíle a nástroje politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU. Hodnocení politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU. Má politika soudržnosti EU smysl, nebo je to plýtvání peněz daňových poplatníků?
3 cíle evropské politiky (z hlediska rozvoje území Společenství)
- hospodářská, sociální, územní soudržnost
- vyváženější konkurenceschopnost Evropského území
- zachování a spravování přírodních zdrojů a kulturního dědictví
- Dva základní cíle HSS
- Soudržnost a vyváženější regionální rozvoj
- snižování regionálních disparit
- nesoustředění aktivit do pentagonů
- Posílení Evropské konkurenceschopnosti
- využití ekonomického potenciálu všech regionů
Soudržnost = pojem bez přesné definice, ale s jasnou koncepcí (Koncepce je politika HSS)
- jeden ze tří pilířů Evropského politického a ekonomického prostoru
- další dva jsou JVT a HMU
- v této koncepci hrají aktivní roli solidarita a spolupráce
- soudržnost = síla solidarity mezi členskými státy při překonávání regionálních disparit
Teoretické vymezení dle W. Molla (2007): soudržnost je stav, kdy jsou disparity mezi jednotlivými státy, regiony politicky a společensky snesitelné či přijatelné, čím vyšší jsou nerovnosti, tím nižší je soudržnost a čím nižší jsou nerovnosti, tím vyšší je soudržnost.
Cíl soudržnosti
- vyvážený rozvoj v rámci EU, kdy dochází ke snižování strukturálních disparit mezi regiony a k podpoře rovných příležitostí pro všechny
- plnění cíle je dosahováno prostřednictvím strukturálních fondů a FS (pozor! Fond soudržnosti nepatří mezi strukturální fondy), od programovacího období 2007-2013 máme pouze dva strukturální fondy (ERDF a ESF), Eaggf a FIFG byly vyloučeny. Dimenze soudržnosti
- ekonomická (hospodářská)
- sociální
- územní (Lisabonská smlouva)Ekonomická soudržnost: hodnotí ekonomickou konvergenci, měří se v ukazateli HDP/PPS, zaměstnanost a produktivita
- cíle: zvýšit udržitelnost hospodářského růstu, redistribuovat ekonomické aktivity a růst v rámci územíSociální soudržnost: jde o dosažení cílů v nezaměstnanosti, úrovni vzdělání, sociálním vyloučení skupin (tzv. exkluzí) a demografických trendech EU.Územní soudržnost: koncepce zahrnuta již v Amsterodamské smlouvě, taktéž i v zelené knize o územní soudržnosti, doplňkový pojem k ekonomické + sociální soudržnosti
- základní cíl EU – vyvážený a udržitelný rozvoj převádí do územní koncepce
- vyjadřuje poskytování rovných příležitostí všem občanům EU, bez ohledu na to, kde žijí anebo pracují
- znamená vyváženou distribuci lidských aktivit napříč unií, efektivní využívání územního potenciálu pro zvyšování konkurenceschopnosti
Pojetí soudržnosti (R. Leonardi)
- Politický koncept (soudržnost, solidarita) – odpovídá na otázku CO?
- Ekonomický koncept (konvergence) – odpovídá na otázku JAK?
- Integrační koncept (instituce) – odpovídá na otázku KDO?
Soudržnost v pramenech práva ES/EU
- Smlouva o založení EHS (1957): článek 2 – územní soudržnost nebyla přímo specifikována
- JEA (1987): k části 3 „Smlouvy o EHS“ bude připojena hlava V „Ekonomická a sociální soudržnost“ – čl. 130 – 134 a-d
- Smlouva o založení EU (92): soudržnost jako jeden z hlavních cílů, založila FS, hlava 14 – Ekonomická a sociální soudržnost
- Niceská smlouva (2001): hlava 17 „hospodářská a sociální soudržnost“ čl. 158-162
- Smlouva o ústavě pro Evropu (2005): hovořila o teritoriální soudržnosti
- Lisabonská Smlouva (2007)
- Smlouva o EU: hlava 17 „Hospodářská, sociální a teritoriální soudržnost“
- Smlouva o fungování EU: hlava 18 „Hospodářská, sociální a teritoriální soudržnost“
- + Protokol o Hospodářské, územní a teritoriální soudržnosti
- vymezení článků
- 174 – obecné zaměření podpory
- 175 – vymezení strukturálních fondů
- 176 – vymezení ERDF
- 177 – vymezení FS
- Zelená kniha o územní soudržnosti (10/2008) rozlišujeme:
- Reálná konvergence
- Ekonomická konvergence (= sbližování):
- sbližování ekonomické úrovně (HDP na obyvatele),
- sbližování cenových hladin,
- sladěnost hospodářských cyklů,
- strukturální sladěnost ekonomik.
- Nominální konvergence = Maastrichtská kritéria
- Kritérium cenové stability – sledovaný členský stát vykazuje dlouhodobě udržitelnou cenovou stabilitu a průměrnou míru inflace, během jednoho roku před šetřením, která nepřekračuje o více než 1,5 procentního bodu míry inflace těch – nanejvýše tří – členských států, které dosáhly nejlepších výsledků v oblasti cenové stability. Inflace se měří pomocí harmonizovaného indexu spotřebitelských cen (Harmonised Indices of Consumer Prices, HICP).[1]
- Kritérium dlouhodobě udržitelného stavu (fiskální konvergenční kritéria) – na danou zemi se nevztahuje rozhodnutí o nadměrném schodku. Kritérium má dvě části:
- kritérium veřejného deficitu – poměr plánovaného nebo skutečného schodku veřejných financí k HDP v tržních cenách nepřekročí 3 %, kromě případů, kdy buď poměr podstatně klesl, nebo se neustále snižoval, až dosáhl úrovně, která se blíží referenční hodnotě, anebo překročení nad referenční hodnotu bylo pouze výjimečné a dočasné a poměr zůstává blízko k referenční hodnotě. Veřejný deficit znamená deficit, vztahující se k ústřední vládě včetně regionálních a místních úřadů a fondů sociálního zabezpečení, s výjimkou komerčních operací, definovaných v Evropském systému makroekonomických účtů.
- kritérium veřejného dluhu – poměr veřejného dluhu v tržních cenách k HDP nepřekročí 60 %, kromě případů, kdy se poměr dostatečně snižuje a blíží se uspokojivým tempem k referenční hodnotě. Veřejný dluh znamená hrubý úhrn dluhů v nominálních hodnotách na konci roku, konsolidovaných uvnitř a mezi jednotlivými odvětvími státního sektoru.
- Kritérium stability kurzu měny a účasti v ERM II[2] – členský stát dodržoval normální rozpětí, která jsou stanovena mechanismem směnných kurzů ERM II, bez značného napětí během alespoň dvou posledních let. Zejména by pak země neměla z vlastní iniciativy devalvovat bilaterální směnný kurz domácí měny vůči měně kteréhokoliv jiného členského státu (po zavedení eura vůči euru).
- Kritérium dlouhodobých úrokových sazeb – v průběhu jednoho roku před šetřením průměrná dlouhodobá nominální úroková sazba členského státu nepřekračovala o více než 2 procentní body úrokovou sazbu těch – nanejvýše tří – členských států, které dosáhly nejlepších výsledků v oblasti cenové stability. Úrokové sazby se zjišťují na základě výnosů dlouhodobých státních dluhopisů nebo srovnatelných cenných papírů.
rozdíly v úrovni konvergence k průměru EU:
- mezi regiony
- 28 % (BG) a 343 % (Inner London) (12,25 krát)
- mezi státy
- 43 % (BG) a 271 % (Lucembursko) (6,16 krát)
- nejvyspělejší regiony
- Inner London 343 %
- Lucemburk
- Brusel
- Groningen
- Hamburg
- Praha zhruba 2* méně než Inner London
- nejzaostalejší
- Severozápadní Bulharsko (28 %)
[1] ukazatel, který představuje vývoj změn cen zboží a služeb. V HICP je zahrnuta většina veškerého spotřebního zboží a služeb, které si spotřebitelé kupují na základě peněžních transakcí. HICP bere v úvahu pouze skutečný peněžní tok.
[2] intervenční systém centrálních bank některých států EU, který začal fungovat po vzniku eurozóny na účasti měn Dánska a Řecka a po rozšíření EU i Slovinska, Kypru a Malty, Slovenska a Estonska, které po dvouletém plnění kurzového kritéria stability vstoupily (s výjimkou Dánska) do eurozóny. Maximální rozsah fluktuačního pásma ± 15 % zůstal zachován a nyní je zahrnuto Dánsko a Litva.