Vývoj českého divadla od obrození do současnosti
Počátky českého dramatu nacházíme již ve 12. století. Jeho kořeny mají náboženský původ Þ
vycházely z Kristovy smrti a jeho vzkříšení.
O tom svědčí i první česká divadelní hra ( fraška ):
Mastičkář – tři zbožné Marie jdou k hrobu Ježíše Krista a cestou nakupují vonné masti, kterými by
pomazaly jeho tělo. Hra věrně zachycuje obraz českého středověkého trhu.
- – 18.století
– drama se rozvíjí jako žánr pololidový
– 17.stol. – období loutkového divadla – Matěj Kopecký ( jeho potomci se věnují loutkářství dodnes)
Novočeské divadlo vzniká teprve v období Národního obrození :
1738 – vzniká stálé německé divadlo v Kotcích
1767 – se konalo v Brně 1. české představení – Zamilovaný pocestný
1771 – se konalo v Praze 1. české představení – Kníže Honzík ( překlad z němčiny )
1783 – Stavovské divadlo – hrály se v něm německé hry
1786-89 – vlastenecké divadlo Bouda – česká představení
– představitelé:
VÁCLAV THÁM – režisér,herec
– překládal hry z němčiny
– vytváří tzv. anakreonskou poezii: Básně v řeči vázané
– hry: Břetislav a Jitka,Vlasta a Šárka
KAREL IGNÁC THÁM – 1. dramaturg
– jazykový poradce divadla
PROKOP ŠEDIVÝ – Masné krámy , Pražští sládci
1812 – první česká představení ve Stavovském divadle ( do tohoto roku se česká představení uskuteč-
ňují pouze v kočovných divadlech )
1824 – JAN NEPOMUK ŠTĚPÁNEK – stává se ředitelem Stavovského divadla
– zároveň dramaturg, režisér
– prosazuje své hry
Za otce české thálie ( veselohry ) je považován:
VÁCLAV KLIMENT KLICPERA
- napsal 60 divadelních her
- byl středoškolským profesorem v Hradci Králové
- objevil J.K. Tyla a nasměroval ho k divadlu
- jeho veselohry: Divotvorný klobouk
Každý něco pro vlast
Zlý jelen
Hadrián z Římsu
- báchorka: Blaník
- svými díly se snaží vychovat
JOSEF KAJETÁN TYL
- nejvýznamnější dramatik NO
- narodil se v Kutné hoře
- zakládá Kajetánské divadlo
- 1846-52 – pracuje jako dramaturg, režisér a herec Stavovského div., řídí česká představení
- uvádí na jeviště prostého člověka se všemi svými klady a zápory
- dílo:
- 1) dramata ze současnosti ( frašky ):
Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka
Paličova dcera
Chudý kejklíř
2) hry historické:
~ nejde v nich jen o oslavu národní minulosti, ale jsou přímým ohlasem rev. událostí r.1848
Drahomíra a její synové
Kutnohorští havíři
Jan Hus
Jan Žižka z Trocnova
3) báchorky:
Strakonický dudák aneb Hody divých žen
Lesní panna aneb Cesta do Ameriky
~ hlavní myšlenkou je uchovat vlastenectví
1862 – otevřeno Prozatimní divadlo hrou od Vítězslava Hálka: Král Vukašín
FRANTIŠEK VĚNCESLAV JEŘÁBEK – Služebník svého pána
GUSTAV PFLÉGR MORAVSKÝ – Pan Vyšinský – vytvořil postavu zbytečného člověka
Symbolem národní samostatnosti bylo vybudování Národního divadla.
1868 – položen základní kámen ( na tuto počest vydán almanach Ruch )
1881 – otevřeno, ale v srpnu téhož roku vyhořelo
1883 – znovu otevřeno Smetanovou Libuší
Generaci Národního divadla představují:
~ architekt: Josef Zítek ( novorenesanční styl )
~ malíři: Mikoláš Aleš, Josef Mánes, Vojtěch Hynais ( tvůrce opony )
~ sochař: Josef Václav Myslbek
~ skladatelé: Bedřich Smetana – Dalibor, Prodaná nevěsta, Hubička
Antonín Dvořák – Jakobín, Čert a Káča, Rusalka
Zdeněk Fibich – Nevěsta mesinská, Hyppodamie ( melodram podle předlohy
Jaroslava Vrchlického)
Autoři kritického realismu:
JULIUS ZEYER – Radúz a Mahulena – základ ve slovenské lidové pohádce,zhudebněna
hudbou Josefa Suka
ALOIS JIRÁSEK – hry ze současnosti: Otec
Vojnarka
Lucerna – motiv národněosvobozenecký – boj o lípu,
2 postavy vodníků Michal a Ivan
bratři MRŠTÍKOVÉ – Maryša – drama ze slovácké vesnice
GABRIELA PREISOVÁ – dramata z prostředí slovácké vesnice:
Gazdina roba – podklad k opeře Eva ( autor Foester )
Její pastorkyňa – zhudebnil Leoš Janáček
LADISLAV STROUPEŽNICKÝ – historická dramata – Naši furianti, Zvíkovský rarášek,
Paní mincmistrová
FRANTIŠEK ADOLF ŠUBRT – Výprava
Drama čtyř chudých stěn
Autoři z řad anarchistických buřičů:
FRÁŇA ŠRÁMEK – Léto – problematika dospívání. Hlavní postavou je Jan Skalník, který na
prázdninách u strýce prožije milostný románek
VIKTOR DYK – Zmoudření dona Quijota – don Quijot je romantický snílek putující za
chimérou krásné ženy. Před svou smrtí prohlédne a
pochopí, že ideály, za které bojoval, neexistují a on
vlastně sloužil jako šašek
KAMENNÁ DIVADLA
– mají zázemí, stálou scénu, režiséra dramaturga
– herci tvoří profesionální soubor
Národní divadlo
- na počátku 20.stol. – koncepce Kvapilova
- Jaroslav Kvapil – uvádí hry Ibsena, Čechova, Gorkého – libreto k Dvořákově Rusalce – za jeho působení vyrůstají výrazné umělecké osobnosti:
- Eduard Vojan, Hana Kvapilová
- – hra Princezna Pampeliška
- – také dramatik, tvoří v duchu symbolismu
Královské divadlo Na Vinohradech
Karel Hugo Hilar – ovlivněn dramatickou tvorbou Čechova a Ibsena
Dramatická tvorba meziválečná:
– existují dva typy dramat : a) tradiční žánr ( dramatické div.) – ustálená kompozice
- b) epická divadla – vypravěč,zpěvy
VLADISLAV VANČURA – Jezero Ukerewe – zaměřeno protikolonializačně
Josefína – stejný námět jako Pygmalion od G.B. Shawa
KAREL ČAPEK – v letech 1921-23 dramaturg Vinohradského divadla
Ze života hmyzu
~ jeho první dramatické dílo, vytváří ho společně se svým bratrem Josefem
~ má formu pásma , kritika maloměšťáctví
~ měla velký úspěch i v Anglii
R . U. R .
= Rozumoví Universální Roboti
~ premiéra r.1921
~ vyjadřuje problémy společnosti, která propadá mechanizaci.
~ roboti vyhubí lidstvo, kromě jediného starce, o kterém se domnívají, že zná
návod na výrobu robotů.
~ mezi dvěma roboty vznikne milostný vztah Þ lidstvo je obnoveno.
~ autor zde poprvé užívá slova robot jako výraz pro umělého člověka.
Věc Makropulos (1922)
= elixír života
~ lékař připravil nápoj, který má zaručit dlouhověkost pro Rudolfa II.
~ ten ho nechce vyzkoušet na sobě a tak ho lékař dá své dceři Emílii.
~ ta dochází k názoru, že nemá cenu takový život, který nemá smysl.
~ drama vyjadřuje odvěkou lidskou snahu – překonat smrt.
Bílá nemoc – drama,které mělo otřást svědomím. Děj se odehrává v zemi, kde vypukla epidemie
neznámé choroby. Hl. postavou je Dr. Galén, který objeví lék proti této nemoci.
Léčí pouze chudé lidi. Odmítá léčit vládnoucí představitele dokud neukončí
dlouhotrvající válku. K tomu se také schyluje poté, co onemocní i maršál.
Galén souhlasí s léčbou, ale je ušlapán zfanatizováným davem před maršálovým
palácem.
Matka – postoj ženy k válce, která jí vzala manžela a 3 syny, se změní ve chvíli, co se dovídá o
krutostech jaké páchá nepřítel. Sama pak vkládá do rukou svého posledního syna Tonyho
zbraň a posílá ho do boje se slovy : „Jdi !“
AVANTGARDNÍ DIVADLA
– malé prostory, nestálá scéna, malý počet diváků
– nemají kostýmy, režiséra
– jde většinou o amatérské soubory, rozvoj avantgardní scény, pružnější repertoár
Osvobozené divadlo
- vznik r. 1925 pod režijním vedením Jiřího Frejky a později Jindřicha Honzla
- Honzl vychází z ruské avantgardy » scénu tvoří konstrukce ® vymizely klasické kulisy.
- objevuje se slovní komika herců
- 1927 – přichází dva studenti práv, herecká a režisérská dvojice: W + V
- ti zpočátku uváděli revuální hry ( studentská sranda ).
- provozovali výstupy před „forbínou“ ( improvizování před oponou ).
- West pocket revue ( kapesní revue )
- 1929 – přichází Jaroslav Ježek
- 1932 – mění se charakter divadla » hry politicky zaměřené, sociální satira založená na improvizovaných výstupech a bojující proti fašismu
- Caesar – nazvaná kronikou své doby – text značně aktualizován
- – Caesar mluví o trvalém míru, který získá jenom trvalým válčením
- – vystupují zde historické postavy
- od r. 1934 – divadlo hraje pod názvem Spoutané divadlo
- Kat a blázen ( 1934 ) – příběh o bezvýznamném úředníkovi, ze kterého se stane diktátor
- další politické hry : Osel a stín, Těžká Barbora, Balada z hadrů
- Nebe na Zemi – autorská dvojice se zaměřila na hospodářskou krizi, fašismus,
- nezaměstnanost …
- Pěst na oko – poslední hra, po kterém bylo divadlo uzavřeno
- V a W emigrovali doUSA
Divadlo D34
- založil ho Emil František Burian
- 1933 – vznik
- revuální hry,recitační pásma
- repertoár: b) později klasické hry Shakespearovy, Mollierovy, Klicperovy d) dramatizace próz a povídek českých autorů – Dyk – Krysař, Hašek – Osudy dobrého e) recitační pásma – V. Nezval
- vojáka
- c) současný repertoár – hry B. Brechta, V. Nezvala – Manon Lescaut
- a) revuální hry a literární pásma
- 1941 – gestapem zavřeno , Burian odvlečen do konc. tábora
- od r. 1946 – D46 – obnova, zastaralý repertoár
- od r. 1960 – Divadlo E. F. Buriana2.polovina 20.století: F. Langer : Obrácení Ferdyše Fištory, Velbloud uchem jehly Fráňa Šrámek : Léto Tyl : ze současnosti – Fidlovačka, Paličova dcera, Bankrotář báchorky – Strakonický dudák, Jiříkovo vidění, Tvrdohlavá žena Čapek – Matka, Bílá nemoc Voskovec a Werich – Divotvorný hrnec
- Hrubín – Křišťálová noc, Srpnová neděle
- Vančura – Jezero Ukerewe
- – hrají se ale i hry dramatiků,kteří byli zakázáni : Jan Drda – Hrátky z čertem
- z historie – Jan Hus,Kutnohorští havíři,Drahomíra a její synové
- Nezval : Manon Lescaut, Milenci z kiosku
- Jaroslav Kvapil : Princezna Pampeliška
- – hrají se jednak hry klasické : Jirásek : Otec, Vojnarka, Lucerna
OFICIÁLNÍ DIVADLA
– po roce 1945 se většina děl soustřeďuje do Národního divadla
50.léta
– komediální hry mající za cíl zesměšnit předsudky a třídní nepřátele
– budovatelské hry
60.léta
– vznikají nové scény
Činoherní klub – Jan Kačer
Divadlo Na Zábradlí – režisér Jan Grossman, dramaturg Václav Havel
Divadlo Za Branou – režisér Otomar Krejča
Autoři:
VÁCLAV HAVEL – Zahradní slavnost, Audience,Vernisáž, Largo desolato, Žebrácká opera
PAVEL KOHOUT – Válka v třetím poschodí, August,August,August
MILAN UHDE – Pán plamínků, Král Lávra, Děvka z města Theby
- – 80. léta
– období normalizace, vliv konsolidace Þ někteří autoři nesměli psát, dramata přestala vycházet
knižně
– objevují se lit. adaptace, úpravy starších her
– mimo ND se rozvíjí i scéna Vinohradského divadla, které je velkým konkurentem ND .
– v jeho čele stojí výrazná osobnost – herec a režisér Jaromír Hanzlík.
Autoři:
OLDŘICH DANĚK – Dva na koni, jeden na oslu
Válka vypukne po přestávce
JIŘÍ ŠOTOLA – Cesta Karla IV. do Francie a zpět
JIŘÍ HUBAČ – Nezralé maliny, Ikarův pád ( oboje v televizní tvorbě )
AVANTGARDNÍ DIVADLA
– od 60.let se sem přesouvá těžiště dramat
– v současnosti jsou populárnější než oficiální scéna
PRAHA:
Divadlo satiry – založili bratři Lipští ( Oldřich – režisér a Lubomír – herec)
ABC – Jan Werich a Miroslav Horníček
– později sem přešli i bratři Lipští
Semafor – SEdm MAlých FORem
– vznik v roce 1959 jako hudební divadlo
– zakladatelé Jiří Šlitr a Jiří Suchý
– hry: Zuzana je sama doma, Člověk z půdy ( 1. hra ), Jonáš a tingltangl
– začínalo zde mnoho zpěváků např. Waldemar Matuška,Karel Gott,Eva Pilarová
– 1. muzikál: Kdyby tisíc klarinetů ( zfilmováno )
– po roce 68 zde vystupuje Miroslav Šimek a Jiří Grosmann
– jejich hry a povídky jsou založeny na nadsázce např. Besídka zvláštní školy
Zavěste prosím ,volá Semafor
– v 70. a 80. letech zde účinkují Josef Dvořák, Petr Nárožný, Luděk Sobota, J. Krampol
– po roce 1989 je Dvořák vyhozen, zakládá si nové divadlo a vrací se J. Suchý. Bere si
k sobě Jitku Molavcovou a vytváří komickou dvojici Jonáš a Melicharová.
Rokoko – herci: Darek Vostřel a Jiří Šašek
Reduta – Ivan Vyskočil ( herec,spisovatel )
Divadlo Járy Cimrmanna – původně sídlilo v Plzni, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák
Divadlo Ateliér
Ypsilonka – původně v Liberci
Sklep
BRNO:
Divadlo Na Provázku ( dříve Husa na provázku )
- nejprve zde účinkují studenti JAMU.
- ti později zakládají vlastní studio Marta.
- Bolek Polívka, Miroslav Donutil, Jiří Pecha, Iva Bittová, Milan Uhde, M.ŠtědroňHA – divadlo – vzniklo v Prostějově – režisér J.A. Pitinský
- Radost – dříve loutkové
- – u zrodu stál Arnošt Goldfalm
- ( profesor JAMU,autor písní k filmu Balada pro banditu )