Z dějin evropského divadla od Antiky do současnosti
- – replika – v divadle, když si dva povídají, dialog, replika je částečka povídání
- – činohra – standardním způsobem, divadlo
- – opera – hudební stránka, veškeré dialogy jsou zpívané (Dvořák, Smetana, Mozart)
- – opereta – zpívané dialogy střídá běžná mluvená
- – muzikál – moderní opereta, moderní hudba
- – premiéra – první představení
- – derniéra – poslední představení
- – členění – akty, dějství, změní se příběh, „místo“ kulisy
- – komedie – veselá hra, dobrý konec
- – tragédie – smutná, špatný konec
Počátky evropského divadla
- – Aischylos, Sofoklés, Euripidés – psali tragédie; láska, nenávist, nadpřirozené bytosti (antika)
- – Aristofanés – komedie
- – v Řecku – herci, scénáristé, režiséři
- – rozvíjí se divadlo, staví se amfitheátry (hrají jen muži, ženy to mají zakázané)
Renesance
- – Shakespeare
- – Lope de Vega
Klasicismus
- – klasický, navazuje na renesanci
- – vysoký žánr – tragédie
- – nízký žánr – komedie, určené pro obyčejné lidi
- – Corneille, Racine – tragédie
- – Comedia D´larte
- – Goldoni, improvizace
Osvícenství – 18.století (J.W.Goethe, Schiller)
- – rysy typické pro romantismus – láska, hrdinové stojící na okraji společnosti, snaží se nějak žít
- – Goethe – „Faust“
- – Schiller – láska a nevěra, „Loupežníci“
Realistické drama – 2.pol.19.století
- – popisuje skutečnost takovou jaká je
- – nejvýznamnější Ruská tvorba
- – Gogol – „Revizor“ – ukazuje na nedostatky v Rusku, satirická komedie
1.pol. 20.století
- – B.Shaw – Nobelova cena, „My fair lady“, „Pigmalion“ – problémy lidské lásky
- – Oscar Wilde – zakladatel konverzační komedie (založena na vtipných dialozích – rozhovorech)
- – P.Čechov – problémy mezilidských vztahů („Platonov je darebák“)
- – v polovině 20.století pronikají moderní umělecké směry
- – Brecht – avantgardní postupy
- – (Pirandello)
- – Absurdní drama – švýcar Durrenmatt – tvůrce absurdního dramatu
- – Brecket, Ionesco – absurdní drama
- – (Williams)