Živá a neživá příroda
Živá a neživá příroda
– chemické složení, organizace, znaky, vztahy, vliv faktorů
prostředí na život organismů, vznik a vývoj života na Zemi
– přírodu můžeme rozdělit na živou a neživou
Chemické složení
– existuje 92 přírodních prvků – všechny jsou zastoupeny v živé i neživé přírodě, ale v různém množství
(mezi živou a neživou přírodou je shoda v kvalitě, ale rozdíl v kvantitě)
-v živé přírodě jsou hlavní tzv. biogenní (= život tvořící) prvky – C, H, O, N, S, P
-v neživé přírodě:
63% kyslík
20% uhlík
10% vodík
50% kyslík
25% křemík
7,5% hliník
4,7% železo
– základ živých organismů –voda (i neživá), bílkoviny, nukleové kyseliny, lipidy (není makromolekula), sacharidy
– neživá příroda – hlinitokřemičitany (žula,křemen,..), křemičitany, Ca, Mg, K
Živá příroda
– živá příroda musí splňovat 6 základních znaků živých organismů:
1) buněčná stavba – buněčná teorie – všechny živé organismy kromě virů jsou tvořeny z buněk
2) metabolismus = přeměna látek a energie – zajišťuje pohyb, růst, obnovu
3) dráždivost – zajišťuje reakci na podněty
4) množivost – zajišťuje pokračování rodu a vývoj
5) chemické složení – prvkové – biogenní prvky (C, H, O, N, S, P)
6) adaptabilita = přizpůsobivost – zajišťuje přežívání při změně podmínek,schopnost vývoje
– živá příroda může být organizovaná v 5 různých úrovních složitosti:
1) nebuněčné organismy = viry (obr. A) – vnitrobuněční parazité (žijí uvnitř hostitelské buňky)
2) jednobuněčné organismy
– sloučeninové – voda, bílkoviny, nukleové kyseliny, lipidy,sacharidy
3) kolonie jednobuněčných organismů – např. zelená řasa váleč koulivý (obr. D)
4) mnohobuněčné organismy (rostliny, živočichové, houby) – živočišná buňka (obr. E)
5) obligátní (= nutná) společenstva = nutný soubor jedinců téhož druhu – např. včely (obr. F)
– došlo u nich k vnitřní diferenciaci a specializaci na organely (= části buňky)
a) prokaryotické = prvojaderné organismy – např. bakterie, sinice (obr. B)
b) eukaryotické organismy = s pravým jádrem – např. prvoci – trepka (obr. C)
– došlo k vnější diferenciaci a specializaci buněk – ale diferenciace a specializace je pouze dočasná (každá buňka je
schopná samostatné existence)
– došlo k úplné a trvalé vnější diferenciaci a specializaci buněk
– došlo k diferenciaci a specializaci jedinců na kasty:
jedna matka = královna – č. 3
stovky trubců = pohlavní samci – č. 1
desetitisíce dělnic = nepohlavní samice – č. 2
Neživá příroda
– neživá příroda = anorganické látky jsou většinou uspořádané v krystalické mřížce (nebo mohou být amorfní) – tvoří různé
krystalové soustavy (trojklonná, jednoklonná, kosočtverečná, krychlová, šesterečná)
Vztahy mezi živou a neživou přírodou
– vztahy mezi živou a neživou přírodou zobrazuje tzv. potravní pyramida
– zelené rostliny – čerpají z půdy minerální roztoky jako výživu
– zelenými rostlinami se živí býložravci = konzumenti 1. řádu (primární konzumenti)
– býložravce požírají masožravci = konzumenti 2. řádu
– na živých organismech žijí paraziti, na odumřelých organismech žijí saprofyti
=> paraziti a saprofyti jsou tzv. destruenti = rozkladači nebo reducenti
Vliv faktorů prostředí na život organismů
– vliv faktorů prostředí na život organismů zobrazuje tzv. Gaussova křivka
A – životní optimum (všechny podmínky jsou optimální, organismus žije plnohodnotným životem)
B – oblast živoření (jakmile se nějaká podmínka dostane do oblasti B, organismus postupně hyne)
C – oblast smrti (jakmile je jedna podmínka pod mezí života, organismus umírá)
M1, M2 – meze života
pokud bude mít rostlina nedostatek hořčíku (dostane se do oblasti živoření), bude mít i málo chlorofylu, nebude moci
dostatečně provádět fotosyntézu – postupně zajde
Vznik a vývoj života na zemi
– vznik Země – 4,6 mld. let (z rozžhaveného kosmického plynu, prachu, větších těles)
(ukazuje vzájemnou závislost organismů, uzavřený koloběh látek v přírodě)
=> jsou to producenti organické hmoty
– pomocí sluneční energie přeměňují fotosyntézou anorganické látky na látky organické
(zpracovávají organické látky, znovu je rozkládají na látky anorganické – uzavření koloběhu látek)
– např. rostliny potřebují ke svému životu hořčík (Mg2+
– člověk potřebuje k životu kyslík – udává se, že pokud nemá kyslík 3 minuty, umírá
v roztoku – hořečnatý kation) – součást chlorofylu –
– existují různé teorie na vznik života na zemi:
1) Teorie Panspermie = teorie o věčnosti života ve vesmíru (Arrhenius)
2) Život vznikl na Zemi
– postupné ochlazování původně tekutého tělesa výparem H2O (→ tvorba pevné zemské kůry)
– poochlazení kondenzace vodních par v moře a oceány
– vznik života ve vodním prostředí (atmosféra – CH4, škodlivé UV záření, absence ozonové vrstvy)
– život se šíří vesmírem, pokud jsou někde příznivé podmínky, usadí se tam a dál se rozvíjí
a) kreacionismus = vznik zásahem boha (středověk) – Linné, Hooke, Lamarck
b) abiogeneze = přirozeně z neživé hmoty (př. žába z bahna)
– dnes se jako přípustné možnosti uvažují teorie Panspermie nebo Evoluční abiogeneze (Oparinova teorie)
– podmínky vzniku a vývoje života na zemi:
– samovolně = teorie o samozplození = naivní abiogeneze (Aristoteles)
– postupným, zákonitým vývojem (evolucí) = evoluční abiogeneze (Oparin, 1924)
teplo
voda
minerální látky
– jednoduchý život vznikl chemickým vývojem asi před 4 miliardami let, dál se rozvíjel biologickým vývojem
Oparinova teorie (= koacervátová teorie)
– vysvětluje vznik života chemickým vývojem – z látek anorganických vznik látek organických
– z malých anorganických (H2, CO2, H2O…) a organických (C2H2, CH4…) molekul
=> vznikaly složitější organické molekuly (kyselina octová, glycin, cukr…),
=> pak makromolekuly (bílkoviny, nukleové kyseliny, polysacharidy…)
=> sdružováním makromolekul vznikají kapénky = koacerváty
=> z nich se vyvinuly eobionty – první živé organismy (archebakterie asi před 4 miliardami let)
• eobionty
– znaky živé hmoty – látková výměna, rozmnožování, dráždivost
– prvotní způsob výživy eobiontů byl heterotrofní
1) zachování heterotrofního způsobu výživy – živočichové (býložraví a masožraví)
2) schopnost asimilace – fotosyntéza – autotrofní způsob výživy
6 CO2 + 6 H2O C6H12O6 + 6 O2
=> vznikají potravní řetězce
– Millerův přístroj – důkaz Oparinovy teorie až po koacerváty v laboratorních podmínkách
Darwinova evoluční teorie o vývoji druhů
– život se vyvíjí od jednoduchého ke složitějšímu, hybnou silou je selekce
– základní jednotkou evoluce je druh
– Darwinovo schéma evoluce:
– ve vhodných podmínkách nastává nadprodukce potomstva – tendence k množení geometrickou řadou, variabilní potomstvo
(působí mutace = změna genetické informace, rekombinace = proces crossing-over)
– hybné síly evoluce:
1) selekce = přirozený výběr nejschopnějších jedinců v daných podmínkách prostředí podle .
………… schopností (zachování rodu, přizpůsobivost)
2) boj o život – vzájemné vztahy mezi organismy
– jsou-li výhodné vlastnosti dědičně podmíněné, přibývá jedinců s těmito vlastnostmi
– migrace, izolace v prostoru a v čase – vývoj bez kontaktu s okolím => větší rozmanitost
– divergence – rozrůzněnost vlivem různých přírodních podmínek po dlouhý čas
– adaptivní radiace – šíření do prostředí cestou přizpůsobení
– nový druh vzniká tehdy, když přestanou být vzájemně křížitelní a pokud ano, nedávají plodné potomstvo
hřebec + oslice => mezek
– vývojová konvergence = sbíhavost
– vývojová divergence = rozrůzněnost
=> vznikají nové druhy
osel + klisna => mula
– kůň a osel jsou 2 druhy – jsou vzájemně křížitelní, ale mezek a mula jsou sterilní
(živočichové různých skupin žijící ve stejném prostředí mají podobný tvar těla)
(živočichové stejné skupiny vypadají různě – protože žijí v různém prostředí)
Charles Robert Darwin
(12. února 1809 – 19. dubna 1882)
– britský přírodovědec a zakladatel evoluční biologie
– evoluční teorii opíral o přírodní výběr a pohlavní výběr
„Pohlavní výběr závisí na převaze určitých jedinců nad druhými stejného pohlaví, což se týká propagace druhů; zatímco
přírodní výběr závisí na vítězství obou pohlaví, v každém věku, za normálních podmínek života.“- Charles Darwin, 1871
– myšlenky a poznatky Charlese Darwina byly rozvíjeny a částečně zneužity některými jeho pokračovateli – tzv. sociálními
Darwinisty => jejich úsilí nakonec vedlo až ke vzniku eugeniky a rasových teorií
– byl synem lékaře a vnukem botanika
– vystudoval teologii na University of Cambridge, studia ukončil v roce 1831
– zpočátku se zabýval studiem geologických formací v horách Walesu, načež se roku 1831 vydal na bezmála pětiletou
výzkumnou cestu kolem světa na lodi HMS Beagle
– během této plavby Darwin shromáždil cenný přírodovědecký materiál a uspořádal svou základní koncepci přirozeného vzniku
a vývoje druhů evolucí, jejímž hlavním hybatelem měl být dle jeho názoru přírodní výběr